Wat motiveert jullie om muziek te maken?

Als je als *hobby* muziek maakt (of gewoon met synthesizers speelt), dan moet je natuurlijk vooral doen wat je zelf heel erg leuk vindt.

Ik word zelf gewoon heel erg blij van goede muziek. Ik wil dan weten wie het gemaakt heeft en hoe. Bij muziek gemaakt met synths en samplers helpt het dan als je dezelfde apparaten hebt. Akoestische instrumenten kunnen ook tof klinken maar ik ben te lui om die te leren bespelen. De pure klank van vette synths en effecten heeft iets magisch en toch bereikbaars.

Gewoon freaken met leuke apparatuur zonder het maken van een echte track, daarbij kan je al in een soort flow komen waarbij je de tijd en de rest van de wereld vergeet. De echte kunst is natuurlijk dat je iets maakt waarbij ook de passieve luisteraar de wereld vergeet. Maar dit moet geen kwelling worden, dan kan je echt beter (even) wat anders gaan doen waar je wel blij van wordt (of iets waarmee je wel geld verdient).

Beroemd worden/doorbreken/groupies is een ander verhaal, als dat je doel is dan succes :)

Laatst gewijzigd:
Akoestische instrumenten kunnen ook tof klinken maar ik ben te lui om die te leren bespelen. De pure klank van vette synths en effecten heeft iets magisch en toch bereikbaars.

Kijk, dit is het probleem met de huidige muziekwereld. :D;) Te lui zijn om een gitaar te bespelen. Waarom er zoveel moeite insteken als je veel makkelijker een beat kunt maken, of een sample jatten.

Kijk, dit is het probleem met de huidige muziekwereld. :D;) Te lui zijn om een gitaar te bespelen. Waarom er zoveel moeite insteken als je veel makkelijker een beat kunt maken, of een sample jatten.

Das idd een probleem. Er is een hevig tekort aan handgemaakt muziek. Toch is het jammer omdat een instrument bespelen erg help bij je productie skills.
Voor mij is dit een effect van onze consumptie maatschappij.
Het moet allemaal makkelijk en snel. Als iets moeiilijk is en lang duurt dan hoeft het niet.

Dat terwijl dingen die moeilijk zijn om te bereiken de grootste voldoening geven.

denk dat je de groep in twee-en kan splitsen.
enerzijds de hobbyist; en aan de ander kant de "kunstenaar" degene die muziek nodig heeft als creative uitlaatklep.
Ik zie het ook in het hardlopen. de mensen die iedere dag trainen en voor de sport leven en de mensen die een paar keer per week een stukje joggen.
Tja wat motiveerd je om muziek te maken? Dat hangt er maar net van af hoe belangrijk iets voor je is.

Optreden met een band is echt heel leuk. Ik speel van jongs af aan gitaar en heb met verschillende bands door heel Nederland opgetreden (paradiso, motel mosaique, noorderzon, etc. etc.). Leukste wat er is. Net als DJen. Als DJ ben ik afgelopen jaren steeds meer digitaal gegaan, laptop+traktor enzo, en ik moet zeggen dat ik er ook vrij snel klaar mee was. Hoewel het enorm veel mogelijkheden geeft, is de feel er totaal niet voor mij. Ik moet een instrument in m'n klauwen hebben, of echt vinyl op platenspelers. Het voelt directer en natuurlijker. Ik vond het ook maar niets om de hele tijd op een beeldschermp te kijken. Ik hou van interactie met het publiek. Ben nu dus juist naar hardware aan het gaan. Laptop er wel bij, maar ergens in een hoekje, puur voor mixen en fx d.m.v. een controller.

Liberating.

Tja, we zijn hier op t synthforum, niet gitaarforum. Ik heb wel respect voor mensen die bijv. een gitaar goed kunnen bespelen hoor, maar er zijn ontelbare vette platen gemaakt door hele creatieve mensen met een goed oor die meer van samplen en synths houden dan van gitaarspelen. En hele suffe platen door gitaarvirtuozen. Maar dit is ook een kwestie van smaak, het ligt er aan welke genres je aanspreken. Zijn gitaristen die geen synth kunnen programmeren, een track kunnen mixen en toffe samples kunnen vinden op obscure platen ook een symptoon van de consumptiemaatschappij? Beetje kortzichtig.

Tja, we zijn hier op t synthforum, niet gitaarforum. Ik heb wel respect voor mensen die bijv. een gitaar goed kunnen bespelen hoor, maar er zijn ontelbare vette platen gemaakt door hele creatieve mensen met een goed oor die meer van samplen en synths houden dan van gitaarspelen. En hele suffe platen door gitaarvirtuozen. Maar dit is ook een kwestie van smaak, het ligt er aan welke genres je aanspreken. Zijn gitaristen die geen synth kunnen programmeren, een track kunnen mixen en toffe samples kunnen vinden op obscure platen ook een symptoon van de consumptiemaatschappij? Beetje kortzichtig.

Volgens mij heeft ie geen kritiek op samplen of de muzikaliteit er van. Iedereen weet wat je met sampling kunt door alleen al 1 album van DJ shadow te luisteren.

Hij heeft het over de EDM cultuur. Ghostproducer cultuur, niet meer iets echt hoeven kunnen behalve een grote bek hebben en gek kunnen doen en netwerken Zooitje presets, zooitje loops door elkaar joppen, standaard truukjes (knip sample repeat steeds sneller, stilte "DROP THAT BEAT" extra maatje, BAm WAP WAP BAM BAM. Allemaal formule werk totaal onorigineel etc. Of, als je geld hebt, gewoon je tracks voor je laten produceren. Hoef je alleen nog maar taarten in het publiek te gooien.

Dáár heeft ie het volgens mij over ;)

Ten opzichte van jaren lang werken in een DAW tot in detail weten hoe het werkt, hoe synthese werkt, arrangement, originaliteit!! , theorie etc. etc. Überhaupt de tijd en eneergie willen steken in het vinden van je eigen sound, iets nieuws. DJ Shadow is ook jaren en jaren met sampling bezig geweest voordat ...Endtroducing er uit komt. In kelders tienuizenden platen afluisteren op zoek naar de perfecte sample. En nu? Download Vengeance, download dit of dat bekendste must have looppack, plak aan elkaar en hatseflats. Want het moet snel en makkelijk.

Ten opzichte van jaren lang werken in een DAW tot in detail weten hoe het werkt, hoe synthese werkt, arrangement, originaliteit!! , theorie etc. etc. Überhaupt de tijd en eneergie willen steken in het vinden van je eigen sound, iets nieuws. DJ Shadow is ook jaren en jaren met sampling bezig geweest voordat ...Endtroducing er uit komt. In kelders tienuizenden platen afluisteren op zoek naar de perfecte sample. En nu? Download Vengeance, download dit of dat bekendste must have looppack, plak aan elkaar en hatseflats. Want het moet snel en makkelijk.

ik zie het hele probleem niet om eerlijk te zijn, wat boeit het nou waar het bron materiaal weg komt. Als iemand loops gebruikt of presets dan moet die nog steeds creatief zijn om een nummer in elkaar te zetten. Of je nou een drum pattern uit een loop haalt of uit een meegeleverde Ableton pattern uit de simpler, daar zit naar mijn mening geen verschil tussen.

Dat mensen op een bepaalde manier hun nummers in elkaar zetten kan ook te maken hebben met het feit dat ze een bepaalde stijl mooi vinden, dan is het logisch dat je de arrangement opbouw van je grote voorbeelden overneemt, immers dat is wat je aanspreekt. Een eerlijk gezegd, naar mijn mening moet bijna iedereen die fase door om uiteindelijk zelf dingen te kunnen bedenken, als je de basis niet hebt geleerd dan doe je maar wat en kom je nooit verder. Dus wat mij betreft een prima manier om bezig te zijn met muziek (tenzij je prince bent natuurlijk :D). Zo ben ik ook begonnen, eerst leren hoe de produceer truukjes werken en dan later kun je je eigen stijl ontwikkelen.

Dat het handig is om instrumenten te kunnen bespelen, of harmonisatie theorie te kennen of synthese onder de knie te hebben dat ben ik met je eens, maar dat zal iedereen wel met je eens zijn, maar voor het eind product maakt het helemaal niet uit hoe iets tot stand gekomen is. Het hangt ook van je doel af natuurlijk, maak je muziek voor jezelf of wil je graag dat anderen je muziek leuk vinden, dat zijn echt twee heel verschillende richtingen. Ik ben ervan overtuigd dat de meesten beginnen met het muziek maken voor anderen, en uiteindelijk belanden in de fase dat ze het vooral voor zichzelf doen of dat ze afgehaakt zijn en een andere hobby hebben genomen.

Het leren van instrumenten, theorie of synthese kost natuurlijk ook megaveel tijd, dus dat moet echt wel je passie zijn aangezien er gewoon veel tijd in gaat zitten.

Maar samenvattend: of je nou loops, samples of arrangementen nabouwt of niet , uiteindelijk gaat het erom dat je er zelf plezier aan beleeft en dat je blij bent met het resultaat van de tijd die je eraan besteed. Al het andere doet er totaal niet toe.

Das idd een probleem. Er is een hevig tekort aan handgemaakt muziek.

Nee hoor, ieder poppodium(pje) in Nederland staat bijna dagelijks vol met live muzikanten. Het verkoopt alleen niet (meer).

Laatst gewijzigd:
En nu? Download Vengeance, download dit of dat bekendste must have looppack, plak aan elkaar en hatseflats. Want het moet snel en makkelijk.

Het pre-pack, loop, knip, plakwerk is natuurlijk een draak, een beetje zoals een magnetronmaaltijd, sta liever zelf in de keuken (ben dan ook een enorme smulpaap) :W
Maar het ontneemt alle creativiteit en genereert eenheidsworst.

Plaatjes krassen voor mij ook alleen met vinyl (al zie ik ook heel veel mogelijkheden met wat er nu mogelijk is) idd het is het handen op het materiaal hebben (en ook het "romantische" om net die ene plaat op vinyl fysiek te bemachtigen en in de kast te hebben staan) :dj:
*** Ik ben dan ook een oude knar in draaitermen

Voor zeer creatief platen scoren, samplen, bewerken en daar iets heel moois uit halen (zonder een instrument te bespelen) kan ik alleen maar zeggen dat onze eigen Cream op dit fantastische forum gewoon tot in de puntjes beheerst (zeker de twee voorgaande jaren waren imo zijn inzendingen van zeer hoge kwaliteit) :kroon: *dit jaar eigenlijk ook al hadden meerdere last van de speeldoos.

Hoe iets tot stand komt is dan ook niet echt belangrijk, als het maar een creatief "eigen" iets is zonder magnetronmaaltijdeenheidsworst (want snel en makkelijk)

Ghostproducers (ik ken ze wel en ze weten hoe ik er over denk) maar iemand die daar gebruik van maakt pronkt natuurlijk met andermans veren...... music is business in dat geval (helaas)

ik zie het hele probleem niet om eerlijk te zijn, wat boeit het nou waar het bron materiaal weg komt. Als iemand loops gebruikt of presets dan moet die nog steeds creatief zijn om een nummer in elkaar te zetten. Of je nou een drum pattern uit een loop haalt of uit een meegeleverde Ableton pattern uit de simpler, daar zit naar mijn mening geen verschil tussen.

Dat mensen op een bepaalde manier hun nummers in elkaar zetten kan ook te maken hebben met het feit dat ze een bepaalde stijl mooi vinden, dan is het logisch dat je de arrangement opbouw van je grote voorbeelden overneemt, immers dat is wat je aanspreekt. Een eerlijk gezegd, naar mijn mening moet bijna iedereen die fase door om uiteindelijk zelf dingen te kunnen bedenken, als je de basis niet hebt geleerd dan doe je maar wat en kom je nooit verder. Dus wat mij betreft een prima manier om bezig te zijn met muziek (tenzij je prince bent natuurlijk :D). Zo ben ik ook begonnen, eerst leren hoe de produceer truukjes werken en dan later kun je je eigen stijl ontwikkelen.

Dat het handig is om instrumenten te kunnen bespelen, of harmonisatie theorie te kennen of synthese onder de knie te hebben dat ben ik met je eens, maar dat zal iedereen wel met je eens zijn, maar voor het eind product maakt het helemaal niet uit hoe iets tot stand gekomen is. Het hangt ook van je doel af natuurlijk, maak je muziek voor jezelf of wil je graag dat anderen je muziek leuk vinden, dat zijn echt twee heel verschillende richtingen. Ik ben ervan overtuigd dat de meesten beginnen met het muziek maken voor anderen, en uiteindelijk belanden in de fase dat ze het vooral voor zichzelf doen of dat ze afgehaakt zijn en een andere hobby hebben genomen.

Het leren van instrumenten, theorie of synthese kost natuurlijk ook megaveel tijd, dus dat moet echt wel je passie zijn aangezien er gewoon veel tijd in gaat zitten.

Maar samenvattend: of je nou loops, samples of arrangementen nabouwt of niet , uiteindelijk gaat het erom dat je er zelf plezier aan beleeft en dat je blij bent met het resultaat van de tijd die je eraan besteed. Al het andere doet er totaal niet toe.

Ben het grotendeels wel met je eens. Dat je zelf plezier beleeft is uiteraard het belangrijkste. En niet iedereen hoeft serieus met muziek bezig te zijn.

Ik kan zelf verder die werkwijze totaal niet vatten. Ik snap niet dat als je serieus ergens mee bezig gaat dat je dan niet wilt weten hoe het werkt, omdat je ook dat ene loopje in je arrangement kan slepen die al 200 keer gebruikt is omdat het "werkt". Is dus geen kritiek, ik snap het gewoon niet ;). Ik vind het simpel en en zie dat niet als echt creëren. Meer als een soort DJen. (Zie NI Stems), of eigenlijk nog beter omschreven: Natekenen.

Ben het dus met je eens dat het in zekere zin niet uit maakt. Doe je ding, geniet er van klaar, zolang je maar lol hebt. Het is echter wel een hobbymentaliteit. Niets mis mee, maar ik hoor van maten van mij die les geven steeds vaker dat er steeds meer leerlingen zich aanmelden die het idee hebben dat muziek produceren een koekje is en niets anders dan bestaande loops en samples in elkaar mixen en die en die truukjes exact zo uitvoeren voor die en die drop. Ik vind dat toch best een jammere ontwikkeling. als je er namelijk niet zo makkelijk over zou denken vanaf het begin, maar echt het wil leren, dan ga je er langer plezier aan hebben en er veel meer uithalen. Plus dat je een kans hebt om te vernieuwen in plaats van te herkauwen.

Nee hoor, ieder poppodium(pje) in Nederland staat bijna dagelijks vol met live muzikanten. Het verkoopt alleen niet.

inderdaad, ook de stelling dat mensen graag live muzikanten willen zien met instrumenten klopt in deze tijden naar mijn mening niet meer. Natuurlijk is er een doelgroep waar dit voor telt, maar met name de nieuwe generatie boeit dat totaal niet.

Bijvoorbeeld:
Armin van Buuren geeft een concert, dan staan er 25.000 man met hun gezicht gericht op de DJ te kijken naar een DJ die af en toe zijn handen in de lucht gooit achter een afgeschermd meubel, het publiek heeft de tijd van zijn leven ondanks dat ze alleen maar een mannetje druk zien knikken en af en toe zijn armen ophoog doet. Ze zien helemaal niet wat die doet kwa skills, ze komen puur voor de muziek en de ervaring om met elkaar te zijn.

Zo heb ik laatst een Xander de Buisonjé concert gezien waar die stond te spelen voor hooguit 50 man, piano en alles erbij, maar dat spreekt dus een compleet andere generatie aan.

Tijden veranderen, is helemaal niets mis mee, maar soms zijn je eigen waarnemingen nogal gekleurd door de omgeving waarin je zelf aanwezig bent. Daar heeft de video en muziekindustrie ook nogal last van, die houden krampachtig vast aan oude modellen, waarbij entertainment van een waardevol iets in de afgelopen 10 jaar veranderd is naar een vluchtig vermaak medium. Vroeger kocht je een LP of CD en luisterde je daar honderden keren naar. Nu open je spotify op je telefoon en de hele dag door hoor je andere liedjes die je misschien 1 of 2 keer in je leven gaat horen. Zolang mensen nog blijven hangen aan de situatie van 10 jaar of langer geleden zullen ze een hele hoop veranderingen missen of moeilijk kunnne accepteren.

En voor de goede orde: dat is mijn mening natuurlijk :D

Nou, ik vind dat toch altijd een aparte mening ;)

"Ah joh, we hoeven mensen niet meer uit te dagen! Dat is ouderwets."

Komop zeg. Commercie, marketing etc. Dat heeft er voor gezorgd dat mensen ineens graag naar feesten gaan waar een dude taarten het publiek in gooit en dezelfde track achter elkaar draait, met net een iets ander melodietje elke keer. Eenheidsworst, en dat goed vaak op tv voorbij laten komen. Enorme shows met rubberboten en taarten. Muziek boeit minder. Niet het publiek, maar de platenmaatschappij bepaald wat commercie is en wat de hits zijn. vroeger was dat de DJ. Dus die vrije keus is echt niet zo vrij helaas.

Dan zal ik vast ouderwets zijn, maar ik vind het een hele jammere ontwikkeling. gelukkig hoef ik er niet naar te luisteren :P

inderdaad, ook de stelling dat mensen graag live muzikanten willen zien met instrumenten klopt in deze tijden naar mijn mening niet meer. Natuurlijk is er een doelgroep waar dit voor telt, maar met name de nieuwe generatie boeit dat totaal niet.

Bijvoorbeeld:
Armin van Buuren geeft een concert, dan staan er 25.000 man met hun gezicht gericht op de DJ te kijken naar een DJ die af en toe zijn handen in de lucht gooit achter een afgeschermd meubel, het publiek heeft de tijd van zijn leven ondanks dat ze alleen maar een mannetje druk zien knikken en af en toe zijn armen ophoog doet. Ze zien helemaal niet wat die doet kwa skills, ze komen puur voor de muziek en de ervaring om met elkaar te zijn.

Zo heb ik laatst een Xander de Buisonjé concert gezien waar die stond te spelen voor hooguit 50 man, piano en alles erbij, maar dat spreekt dus een compleet andere generatie aan.

Tijden veranderen, is helemaal niets mis mee, maar soms zijn je eigen waarnemingen nogal gekleurd door de omgeving waarin je zelf aanwezig bent. Daar heeft de video en muziekindustrie ook nogal last van, die houden krampachtig vast aan oude modellen, waarbij entertainment van een waardevol iets in de afgelopen 10 jaar veranderd is naar een vluchtig vermaak medium. Vroeger kocht je een LP of CD en luisterde je daar honderden keren naar. Nu open je spotify op je telefoon en de hele dag door hoor je andere liedjes die je misschien 1 of 2 keer in je leven gaat horen. Zolang mensen nog blijven hangen aan de situatie van 10 jaar of langer geleden zullen ze een hele hoop veranderingen missen of moeilijk kunnne accepteren.

En voor de goede orde: dat is mijn mening natuurlijk :D

Maar dat zijn volgens mij 2 verschillende dngen :D

Je heb de eenheidsworst aanhang *die het niet uitmaakt of ze een nummer slechts 2x in hun leven horen *waarschijnlijk ervaren als ruis.
Noem het hier maar even de plaatselijke snackbar :engel: *snackbar soms ook best wel te happen is (Belfrit)

Of je heb de aanhang die er rustig voor gaan zitten en luisteren naar het verhaal wat de muziek(groep) probeert te vertellen, die ook naar een "klein" concert gaan.
Noem het maar het betere restaurant of (als men goed koken kan) lekker thuis eten :W

Dit is volgens mij vergelijkbaar met de discussie hardware vs software en analoog vs digitaal.
Alles is mogelijk en het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

In mijn geval: Ik wil muziek maken die niet als achtergrond gebruikt wordt (wat soms lukt) :)
Probeer hier (soms) ook een verhaal in te stoppen (niet iedereen bemerkt dat) punt is dat ik iets wil/kan delen dmv muziek/herrie/geluidsgolven

Denk niet dat dit 10 jaar terug is (en wat nu is is straks ook weer achterhaald trouwens)

Maar ik denk dat dit twee verschillende dingen zijn die ergens elkaar tegenkomen maar toch verschillend zijn.

Ik raad het boek van David Byrne: "Hoe muziek werkt" aan, ter inspiratie. Hij beschrijft alle situaties die hierboven zijn genoemd op een serieuze en beeldende manier. Ik durf te zeggen, verplichte leesvoer voor muzikanten (maar voel de plicht niet, zijn schrijftaal heeft mij echt aangesproken).

wat een gelul joh over gitaarmuziek, denk eerder dat je bedoelt da t JIJ (de symthfreak) t niet koopt of interessant vind.
elk jaar weer wordt je doodgegooid met glastonburry, low lands, hoplala, flip flap floep en 100.000 andere festivals met allemaal bands.
de zwarte cross gefocused op juist rock wordt elk jaar groter.
hier nog een lekker liedje,

Ik raad het boek van David Byrne: "Hoe muziek werkt" aan, ter inspiratie. Hij beschrijft alle situaties die hierboven zijn genoemd op een serieuze en beeldende manier. Ik durf te zeggen, verplichte leesvoer voor muzikanten (maar voel de plicht niet, zijn schrijftaal heeft mij echt aangesproken).

Ik ga 'm op de lijst zetten. Klinkt interessant :)

Hé dat is waar ik, dat boek wilde ik ooit kopen, toch maar niet gekocht en toen totaal vergeten. Alsnog maar doen dan (en niet weer vergeten :stupid).

Back