Wie heeft er een platencontract ??

rick8245

Stamgast
Ik was en ben benieuwd wie er met zijn/haar muziek een platencontract heeft of op een andere manier met zijn/haar muziek wat geld verdient.

Bedragen mag je noemen maar hoeft uiteraard niet.

Ik heb een aantal keren wat uitgebracht via labels. Vaak betalen die uit boven een bepaald bedrag en dat heb ik nooit gehaald.
Via bandcamp kan je zelf releasen, als ik mazzel heb haal ik 70,- per album. Maar er zijn veel mensen die helemaal niets verkopen op bandcamp. Via YouTube krijg ik iets van 100,- per jaar, moet je wel iets van 100.000 views hebben per jaar. Oftewel, dont quit your dayjob :)

Ik was en ben benieuwd wie er met zijn/haar muziek een platencontract heeft of op een andere manier met zijn/haar muziek wat geld verdient.

Bedragen mag je noemen maar hoeft uiteraard niet.

Ik leef van het produceren van muziek voor klanten. Vaste platencontracten heb ik niet, want dat gaat per track, en ligt in handen van mijn klanten.

Kan je wel vertellen dat het niet makkelijk is om rond te komen in de muziekindustrie op dit moment... ;)

T'is volgens mij vergelijkbaar met de fotograaf van eind jaren negentig. En met de grafisch vormgever van eind jaren tachtig, de muziekwinkel van midden zero's.
De klant neemt tegenwoordig genoegen met DIY shit, vaak gemaakt door een neefje, die handig is met software of een camera.
De klant neemt genoegen met downloadbare MP3 shit, een product zonder boekje, hoes of sleeve.

We willen met ons allen geen geld meer betalen voor echte vakmanschap.

Ik heb nochtans net 25 euro betaald voor LudoWic zijn vinyl.
Mensen die niet willen betalen voor muziek - ik ben van mening dat je pas muziek hebt als ie tastbaar is. En een mooie hoes enz overhaalt enkel sneller.
Natuurlijk zit de platenkast overvol, maar ik verhuis weldra naar groter huis dus als ik 't kan betalen ga ik weer voor tastbaar.
Ik heb zelfs de VHS cassette gekocht van Renegades of Rhythm. 1 vd 300…
8~

Ik was erg verbaasd dat 2 many dj's / soulwax - die ooit zeiden dat een label totaal passé was, nu een eigen label hebben…
Er is nog hoop. Maar 't zal zeker maar een klein publiek aanspreken.
Moby zei 'maak muziek voor vrienden, niet met als doel rijk te worden'
Maak maar iets moois dan: ik ben je vriend en zal 't kopen 8o)

Dank voor jullie antwoorden tot nu toe.
Ik verbaas mij erover dat sommige 15 of 16 jarigen ineens een hit hebben met een huppel nummer dat werkelijk nergens over gaat maar dat dan wel bijv. 1 miljoen keer bekeken wordt op Internet. Er wordt zoveel goede muziek gemaakt en daar hoor je veel te weinig van.
Hoe worden die 15 of 16 jarigen dan plotsklaps zo bekend en hebben ze het heel snel voor elkaar.
Hoe doen zij dat dan ??

T'is volgens mij vergelijkbaar met de fotograaf van eind jaren negentig. En met de grafisch vormgever van eind jaren tachtig, ....
De klant neemt tegenwoordig genoegen met DIY shit, vaak gemaakt door een neefje, die handig is met software of een camera.
Dé klant? Particulieren misschien... Professionele klanten nemen geen DIY shit hoor. Denk maar niet dat het meeste drukwerk (of de digitale variant) door DIY neefjes is gemaakt. Waarom denk je dat eigenlijk? Want het klinkt als zeggen dat electronische muziek allemaal door 1 druk op een knop is gemaakt.

Ik verbaas mij erover dat sommige 15 of 16 jarigen ineens een hit hebben met een huppel nummer dat werkelijk nergens over gaat maar dat dan wel bijv. 1 miljoen keer bekeken wordt op Internet. Er wordt zoveel goede muziek gemaakt en daar hoor je veel te weinig van.
Hoe worden die 15 of 16 jarigen dan plotsklaps zo bekend en hebben ze het heel snel voor elkaar.
Hoe doen zij dat dan ??

Nou dat is vrij simpel tegenwoordig, men koopt likes bij een klikfarm in India of ergens anders en dan koop je likes..... men is geneigd om dingen die veel likes hebben te volgen want anders hoor je er niet bij, wat resulteert in meer volgers.
Omdat ze zo "populair" zijn worden ze gevraagd om ergens te gaan optreden enz enz enz.

En idd, het blijft herrie... maar met geld kan je veel kopen tegenwoordig. :r

Het is tegenwoordig de omgekeerde wereld (helaas)

Hopen op betere tijden :kroon:

Hoe doen zij dat dan ??
Waar haal je het verband tussen populariteit en kwaliteit?
Goede muziek is trouwens een heel subjectief gegeven.

Waar haal je het verband tussen populariteit en kwaliteit?
Goede muziek is trouwens een heel subjectief gegeven.

Ik zie nergens dat hij een verband maakt tussen populariteit en kwaliteit in zijn schrijfsel en idd "goede" muziek is subjectief (maar ook weer niet)

Ik zie nergens dat hij een verband maakt tussen populariteit en kwaliteit in zijn schrijfsel en idd "goede" muziek is subjectief (maar ook weer niet)
Huppel nummer (niet kwaliteit) -> hit (=populair)
Goede muziek (wel kwaliteit) -> hoor je veel te weinig van (=niet populair)
-> = verband

En ja dat is wel volledig subjectief, het woord "goed" alleen al... Is daar soms een objectieve wetenschappelijke definitie van? "Goed" bestaat niet als inherente eigenschap.

Huppel nummer niet populair ok, maar een hit zoals al eerder is aangegeven is natuurlijk te koop :)
Er is ontzettend veel muziek dat niet populair is maar wat wel van zeer goede kwaliteit is...... feit is dat men hier geen marketing trucjes toepast om meer te verkopen maar gewoon kwaliteit maakt om kwaliteit te maken :) en dit met de nodige liefde en aandacht doet.

MAW zelfs niet populaire muziek kan dus goed zijn net als populaire muzak heel erg slecht kan zijn :) :D

Mc Donalds is ook populair..... maar eh......... dit past geheel niet in mijn culinaire smaakbeleving :W

Ga anders gewoon zelf goede muziek maken, zet een label op, ga optreden, organiseer feesten, stop er veel liefde in en dan gewoon genieten:)

Al dat gemuts hier schiet je niets mee op en als je poep aanbied krijg je poep terug....

maar een hit zoals al eerder is aangegeven is natuurlijk te koop :)
De omstandigheden zijn zeker te koop (altijd al zo geweest), maar volgens mij bestaat er nog geen model dat 100% hitzekerheid garandeert.
Anyway, eigenlijk interesseert het mij niet zo. De meeste muziek die ik goed vind is helemaal niet populair. En meestal vind ik hits slecht.

Ga anders gewoon zelf goede muziek maken, zet een label op, ga optreden, organiseer feesten, stop er veel liefde in en dan gewoon genieten:)

Al dat gemuts hier schiet je niets mee op en als je poep aanbied krijg je poep terug....
Voor mij persoonlijk zijn organisatie en business een stap te ver. Ik maak graag muziek maar dat is mijn ding toch niet. Al zou het heel handig zijn moest dat wel zo zijn... zoals ook vintage synths en reparatie skills. ;)

De omstandigheden zijn zeker te koop (altijd al zo geweest), maar volgens mij bestaat er nog geen model dat 100% hitzekerheid garandeert.
Anyway, eigenlijk interesseert het mij niet zo. De meeste muziek die ik goed vind is helemaal niet populair. En meestal vind ik hits slecht.

Dat bedoel ik :W

Hoe doen zij dat dan ??

In aanvulling op het antwoord van Warehousegroove, wil ik toevoegen dat het vaak niet eens meer om muziek draait; vergelijkbaar met die viral filmpjes waarin ze zich in brand steken, etc., en enorme navolging en aandacht krijgen.
Net als een lawine; hoef je dus net op het juiste moment de juiste commotie weten te veroorzaken en zal, alleen al door het aantal grote mensen die, uit verveling/nieuwsgierigheid, een halve seconde erop klikken zo'n alles meeslepende geweld veroorzaken , die niet meer te negeren zal zijn.

Ik denk ook niet dat de meeste 15/16 jarigen het zo snel voor elkaar krijgen, als het hun al ooit zal lukken; sterker nog, die "lucky few" hebben gewoon mazzel.
Als je bedenkt dat er tegenwoordig miljoenen van die zgn. "producers" hun materiaal kosteloos kunnen uitbrengen, is het niet verwonderlijk dat er genoeg tussen zitten, die in de prijzen zullen vallen.
Gewoon een kwestie van aantallen, dus.
En hoeveel van die gastjes zie na zo'n drie jaar nog?

En samen met het feit dat die 15/16 jarige door de ouders wordt gesponsoord en er in eerste instantie niet van hoeven te leven, kunnen ze naar hartelust aan de loterij blijven meedoen.
Het maakt, in eerste instantie, ook niet uit dat hun publiek de muziek alleen gratis wilt en niet eens bereid is voor te betalen**, zolang dat publiek zorgt voor voldoende "exposure", kun je in een later stadium hopelijk wel gaan cashen.

**Een mens is geneigd minder kritisch te zijn als iets toch al gratis is.

Al met al is het gewoon een loterij, wat vroeger niet anders was, met het verschil dat je toen toch meer gewicht in het spel kon brengen door muzikale talent.
Dit laatste is tegenwoordig, in veel gevallen, vervangen door een ander soort talent, waar ik niet achter ben en mij eigenlijk ook niet boeit.

Ik denk zowiezo niet dat het grootste deel van de moderne jeugd op mijn soort muziek zit te wachten en ik ambieer ook niet om 15/16 jarigen tot mijn publiek te rekenen.
Ik ben wel blij dat er voorzien wordt ik de muziek behoeftes voor de jeugd, hoe ver deze ook van mijn beleving af staan, en ik kan het publiek vinden die past bij wat ik te bieden heb.
En als ik in dat laatste niet slaag, is het niet door die 15/16 jarige "producer/artiest", want 30 jaar geleden had ik het ook afgelegd tegen de Michael Jacksons, Madonnas, etc.

Dus gewoon een kwestie van jouw eigen publiek te vinden; met een beetje geluk is dat publiek groot genoeg om (gedeeltelijk) in jouw levensonderhoud mee te voorzien.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag van TS; ik kan gedeeltelijk rondkomen in het AUDIO gebeuren.
Dus componeren, arrangeren, produceren, maar ook PA werk aanpakken en freelancen als muzikant.

Back