passief op een hifi versterker.

Re: pasief op een hifi verserker.

Re: pasief op een hifi verserker.

Origineel geplaatst door metatron
Yo een vriend van me wil passiefen monitoors kopen, maar nou was zijn vraag of je dat nou ook op een normalen hifi versterker kan aansluiten of dat ie daar zo`n specialen voor moet kopen.
ik geloof dat 't wel mogelijk is ja, maar je geluidskwaliteit wordt ook weer bepaald door je versterker geloof ik dus wat dat betreft is t wel een beetje zonde, plus dat je meer kans hebt dat je iets sloopt als je flink gaat blazen...maar dit heb ik ook maar gehoord van iemand anders

Ik heb jarenlang m'n (passieve) monitors aan een standaard Sony versterker gehad....kan best....
maar een betere versterker is zeker beter voor de geluidskwaliteit.....

Re: Re: pasief op een hifi verserker.

Re: Re: pasief op een hifi verserker.

Origineel geplaatst door Nightstorm
ik geloof dat 't wel mogelijk is ja, maar je geluidskwaliteit wordt ook weer bepaald door je versterker geloof ik dus wat dat betreft is t wel een beetje zonde, plus dat je meer kans hebt dat je iets sloopt als je flink gaat blazen...maar dit heb ik ook maar gehoord van iemand anders

Ik zou je bijna uitnodigen om eens te komen luisteren naar mijn (zelfbouw) monitoren op een goede voor en eindversterker (klasse A, wél Hifi). 't Is maar net wat je zonde vindt ;)

Re: Re: Re: pasief op een hifi verserker.

Re: Re: Re: pasief op een hifi verserker.

Origineel geplaatst door Hazes
Ik zou je bijna uitnodigen om eens te komen luisteren naar mijn (zelfbouw) monitoren op een goede voor en eindversterker (klasse A, wél Hifi). 't Is maar net wat je zonde vindt ;)
mij kun je alles wijsmaken hoor, heb nog weinig ervaring met afluistering..maar dit verhaal had ik van verschillende mensen gehoord, vandaar...:)

Re: Re: Re: Re: pasief op een hifi verserker.

Re: Re: Re: Re: pasief op een hifi verserker.

Origineel geplaatst door Nightstorm
mij kun je alles wijsmaken hoor, heb nog weinig ervaring met afluistering..maar dit verhaal had ik van verschillende mensen gehoord, vandaar...:)

Zowel luidspreker als versterker kan kleuring in je geluid aanbrengen. Prettige monitors zijn diegene die het hele hoorbare frequentiegebied zo vlak (ongekleurd) mogelijk weergeven.
Zo kun je precies horen wat er te weinig of te veel in je mix zit (als je eenmaal je luidsprekers kent) en hoe de verhoudingen liggen.

Tenslotte, er bestaan mensen die met met dure monitors nog niet kunnen mixen, en mensen met relatief brakke speakertjes die het wel kunnen.... :) het gaat er maar om dat je weet wat er uit je monitors komt...

Het kan prima met een hi-fi versterker. Zorg alleen wel dat je 'n goeie koopt. Tweedehands kun je voor onder de 200 euro 'n versterker kopen die beter klinkt dan de meeste goedkope 'studio' versterkers. Kijk bijvoorbeeld naar NAD, Rotel, Cambridge Audio of Harman/Kardon. Zorg dat ie krachtig genoeg is voor hoe hard je wil luisteren, en hou die 'source direct' knop ten alle tijden op 'on'.

Ja ik heb dus ook gewoon een verouderde Sony versterker met Source direct knop..... waarom moet die op 'on'?
Die schakelt te treble/bass sectie v.d. versterker uit, dacht ik altijd... that right?
Maar er is dus wel verschil tussen source direct 'off' en treble en bass precies in het midden, en source direct 'on'??

Ik dacht het al wel 's te horen dat verschil, maar toen dacht ik ook: da's psychisch omdat ik WEET dat er een setting anders staat.

Het zou best kunnen, volgens mij kleurt bvb een lowpass filter het geluid ook als ie helemaal open staat met resonantie dicht.

Origineel geplaatst door dob
Ja ik heb dus ook gewoon een verouderde Sony versterker met Source direct knop..... waarom moet die op 'on'?
Die schakelt te treble/bass sectie v.d. versterker uit, dacht ik altijd... that right?
Maar er is dus wel verschil tussen source direct 'off' en treble en bass precies in het midden, en source direct 'on'??

Met source direct sla een stukje signaalpad over en dus ook een stukje electronica, soort bypass knop dus. Met alle knoppen in de middenstand gaat je signaal nog wel door die electronica heen en dat kleurt negen van de tien keer toch nog iets.

Origineel geplaatst door Hazes
Met source direct sla een stukje signaalpad over en dus ook een stukje electronica, soort bypass knop dus. Met alle knoppen in de middenstand gaat je signaal nog wel door die electronica heen en dat kleurt negen van de tien keer toch nog iets.

Klopt als een bus. Soms kun je bij een geïntegreerde versterker zelfs de hele voorversterker overslaan en direct de eindtrap in. In de hi-fi wereld zijn aparte eindtrappen ook wel vrij normaal; voor studio-gebruik is dat ideaal, direct van je mixer een eindtrap in. Zoals bijvoorbeeld deze tweedehands Rotel van 175 euro.

Origineel geplaatst door lo-fi
Klopt als een bus. Soms kun je bij een geïntegreerde versterker zelfs de hele voorversterker overslaan en direct de eindtrap in. In de hi-fi wereld zijn aparte eindtrappen ook wel vrij normaal; voor studio-gebruik is dat ideaal, direct van je mixer een eindtrap in. Zoals bijvoorbeeld deze tweedehands Rotel van 175 euro.

Die Rotel is wat mij betreft een aanrader voor dat geld. Ik heb zelf (onder andere) een kleinere variant uit die serie en dat is een prima eindversterker.

Hifi-versterker over zijn nek

Hifi-versterker over zijn nek

Ik schop maar weer eens een oud draadje omhoog.

Ik heb een paar mooie speakers (Von Schweikert VR1) en een mooie hifi-versterker (Marantz PM6A). Maar ieder signaal dat de versterker ingaat, of het nu uit de tafel komt of rechtstreeks uit mijn DAC of zelfs uit een instrument, gaat vreselijk over zijn nek. Een gewoon signaal uit een losse CD-speler klinkt perfect, maar de rest niet.

Iemand die weet wat ik fout doe?

Origineel geplaatst door richard2000
Heb je ze niet per ongeluk op de Phono ingang aangesloten?

Dan zou die cd-speler ook niet moeten klinken...

Nee, ik gok dat hij +4dB in een consumenten-niveau input probeert te stoppen...

Back