Ja dat samplen en tretchen kan wel, maar hoe weet je dan de oorspronkelijke bmp?
!!!(Gebruiksaanwijzing Roland XV3080, achterin ergens)!!!
Jammer is wel dat je dan niet vrij in keuze bent van de toonhoogte zoals jezelf al aangaf.
Daarvoor hebben ze bij roland de Variphrase ontwikkeld.
Dus waar het nu op neer komt is dat je moet gaan uitzoeken welke toonhoogte in jou track past,
(Waar wil je hem in je secuence laten beginnen en waar wil je hem laten eindigen.)
Dat kan jou roland natuurlijk ook daarvoor hoef je hem niet te timetretchen d.m.v audio.
Kun je ook met coarse/of als er in de patch verschillende "tone" niet synchroom met elkaar lopen kun je dat in
de patch mode doen door elke tone goed uit te laten komen door te klote met de toonhoogte,
Maar zoals ik al zei staat er in de gebruikswijzing volgens mij een lijst met patchen, waarin staat hoeveel bpm
ze zijn al ze op een bepaalde toonhoogte gespeeld worden. Daarvan uitgaande kun je de bpm uit rekenen.
Je hebt dan niet de keus op welke toonhoogte hij gespeeld word, maar hij past wel in je track.
En met de master waar je het over had zou ik niet doen, want omdat dat geluidje niet erin past verander je maar alle toonhoogtes van je roland. Dat is volgens mijn bedoeld om hem met andere synths gelijk te laten lopen.
Hetzelfde b.v als je twee gitaren hebt die hetzelfde of juist niet hetzelfde gestemd moeten worden.
Maar als er geen lijst in staat dan kun je het zelf gaan uitzoeken door te gaan klooien met de toonhooogte, maar zal waarschijnlijk nooit echt helemaal synchroom lopen, wat misschien niet uitmaakt doordat het in de mix niet echt goed te horen is. maar uiteindelijk kost dat wel veel tijd.
Dus zou ik gewoon in de patchmode zelf iets inmekaar flatsen, of een alternatief zoeken dat wel gesynct kan worden.
Die patch moet je eigenlijk gewoon zien als een geluidje in je drumkit die je ook goed moet neerzetten wil hij optijd beginnen en eindigen, (en als dat niet kan/ of je wilt hem eerder laten beginnen of eindigen dan moet aan de coarse draaien om alsnog het gewenste resultaat te bereiken, maar het blijft jammer dat hij dan verandert in toonhoogte maar dat is eigenlijk heeel logisch.
Dus veel succes nog ik hoop dat je die lijst met patchen vindt, want dat bespaart veel tijd als je het zo doet, ik weet niet zeker of die in gebruiksaanwijzing staat maar het zuo me verbazen als dat niet het geval is, want bij de expansies zitten ze wel, maar ik heb die truck zelf nog nooit uitgevoerd op de internal patchen van de roland XV3080, dus heb er nog nooit na gezocht.
Ps: Ja we komen er wel.......

(no offence)