vraagje aan xv3080/jv1080 users...

Duart Jansen

Movin'and Groovin'
of aan mensen die een soortgelijke module van roland hebben,want de basis is toch hetzelfde:

ik ben bezig met een patch waar een soort loop wave in gebruikt wordt,maar die krijg ik maar niet in sync met m'n track ook krijg ik het tempo daarvan niet zo aangepast,mocht iemand de xv3080 hebben het gaat om het geluid PR-D 122 Sci-Fi string
weet iemand dus hoe en of je het tempo van zo'n loop kan aanpassen aan je track zonder het eerst als audio optenemen en dat te stretchen...want dat zoek ik niet...
bij voorbaat dank voor de moeite.... :D

Welke sequencer gebruik je? Als je cakewalk gebruikt dan is er een Studioware Panel waarmee je het systemtempo van een JV/XP module kunt aanpassen. De tempi van arpeggio's in deze synths zijn afhankelijk van het systemtempo, welke standaard op 120 bpm staat.
Het systemtempo moet ook aan te passen zijn via Sounddiver, ik weet de optie te vinden, maar het is me nog niet gelukt om hem vast te leggen, ik krijg de setting niet permanent weggeschreven; ik weet echter niet of dat aan mij of aan de software of synth ligt.

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Welke sequencer gebruik je? Als je cakewalk gebruikt dan is er een Studioware Panel waarmee je het systemtempo van een JV/XP module kunt aanpassen. De tempi van arpeggio's in deze synths zijn afhankelijk van het systemtempo, welke standaard op 120 bpm staat.
Het systemtempo moet ook aan te passen zijn via Sounddiver, ik weet de optie te vinden, maar het is me nog niet gelukt om hem vast te leggen, ik krijg de setting niet permanent weggeschreven; ik weet echter niet of dat aan mij of aan de software of synth ligt.

eeeh ik heb het systeem tempo aangepast in de synth zelf maar dat mocht niet baten....en ik gebruik cubase dus een tempo sync uitsturen is geen probleem...

De vraag is uitermate simpel. Maar het blijkt hieruit wel dat je qua sampling toch maar eens wat kennis moet gaan bijspijkeren over sampling, timestretching en je eigen synth.

Wat jij wilt is instant timestretching. Dat kunnen XV's niet. Pitchshift wel en dat lijkt er op maar dat bedoel je niet.
Maar in een computerprogramma de sample timestretchen en dan in je XV laden is de enige optie.

Ik heb het antwoord, Wat hij wil kan dus wel. Gewoon heel de shit synchroniseren.

Ten eerste kun je bij de xv 3080 niet sample. Tenzij je de xv5080 hebt.

Je gaat naar de patchmode. (ik heb hier niet mijn module dus kan niet helemaal kloppen)
Druk bij je F1 knopjes, op de uiterste toets links naast FX, dan bladert U naar beneden op een gegeven moment krijg je de filter pagina, dan nog een pagina naar beneden en daar kun je het tempo sync.
Je kunt dan kiezen tussen patch en system, kies patch, daarnaast staat de bpm.
Druk dan het gewenste bedrag in, en save het in een van je users.
Kies hem dan in je performance mode, ga er twee keer over heen voordat je hem daadwerkelijk pakt, want anders bestaat de kans dat hij het niet meteen pikt. (Bij mij althans). A bug misschien.

Als je een expansie pakt, bestaat de kans dat je hem niet gesynct kunt krijgen op die manier!
Dat komt omdat je dan waarschijnlijk een patch hebt waarop hij op het klavier al een pitch speelt.(ja doet hij eigenlijk altijd).

Bij die desbetreffende expansie zit als het goed is een boekje (waren ze bij mij laatst vergeten)
Daar staat dan bij dezelfde patch op hoeveel bpm hij komt als je hem op die noot speelt.
Dit kan ook bij de int patch voorkomen, weet niet zeker, nog nooit zo'n patch in int(ernal)gehad.
Maar dan staat volgens mijn in de gebruikaanwijzing van je module ook een overzicht van al je patchen en dan kun je het daar waarschijnlijk ook nog wel vinden.

Ps: Je hebt voor Xv series Fantoom etc. een Software editor echt zwaar goed voor in de patchmode.
Kun je zo downloaden op www.roland.be

OK, ik heb het helemaal verkeerd gelezen. Ik dacht dat het om een drumloop ging, maar die kun je idd niet lezen in de 3080.
Maar dus om die wavesequence (zo ze het bij korg noemen) of arpeggio of phrase of loop wave of whatever te kunnen syncen.
Zelf zou ik hem op system zetten trouwens. Da's makkelijker omdat dan alles relatief van elkaar is. En als je dat ook voor de delays etc doet dan hoef je alleen maar die system aan te passen, of anders via midi te syncen (nog makkelijker).

En volgens mij is het vast zetten van die sync ook write protected en moet je dat eerst uitzetten.

Die editor kan ik ook van harte aan bevelen. Puik stukje software en nog gratis ook.

Nu alleen nog mezelf en de letters goed sync krijgen, komt alles goed. ;)

Origineel geplaatst door fuse
De vraag is uitermate simpel. Maar het blijkt hieruit wel dat je qua sampling toch maar eens wat kennis moet gaan bijspijkeren over sampling, timestretching en je eigen synth.

Wat jij wilt is instant timestretching. Dat kunnen XV's niet. Pitchshift wel en dat lijkt er op maar dat bedoel je niet.
Maar in een computerprogramma de sample timestretchen en dan in je XV laden is de enige optie.

ik denk dat ik dit antwoord dus mag negeren fuse???of je opmerking over bijspijkeren?

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Ik heb het antwoord, Wat hij wil kan dus wel. Gewoon heel de shit synchroniseren.

Ten eerste kun je bij de xv 3080 niet sample. Tenzij je de xv5080 hebt.

Je gaat naar de patchmode. (ik heb hier niet mijn module dus kan niet helemaal kloppen)
Druk bij je F1 knopjes, op de uiterste toets links naast FX, dan bladert U naar beneden op een gegeven moment krijg je de filter pagina, dan nog een pagina naar beneden en daar kun je het tempo sync.
Je kunt dan kiezen tussen patch en system, kies patch, daarnaast staat de bpm.
Druk dan het gewenste bedrag in, en save het in een van je users.
Kies hem dan in je performance mode, ga er twee keer over heen voordat je hem daadwerkelijk pakt, want anders bestaat de kans dat hij het niet meteen pikt. (Bij mij althans). A bug misschien.

Als je een expansie pakt, bestaat de kans dat je hem niet gesynct kunt krijgen op die manier!
Dat komt omdat je dan waarschijnlijk een patch hebt waarop hij op het klavier al een pitch speelt.(ja doet hij eigenlijk altijd).

Bij die desbetreffende expansie zit als het goed is een boekje (waren ze bij mij laatst vergeten)
Daar staat dan bij dezelfde patch op hoeveel bpm hij komt als je hem op die noot speelt.
Dit kan ook bij de int patch voorkomen, weet niet zeker, nog nooit zo'n patch in int(ernal)gehad.
Maar dan staat volgens mijn in de gebruikaanwijzing van je module ook een overzicht van al je patchen en dan kun je het daar waarschijnlijk ook nog wel vinden.

Ps: Je hebt voor Xv series Fantoom etc. een Software editor echt zwaar goed voor in de patchmode.
Kun je zo downloaden op www.roland.be

hmmm ik had al geprobeerd wat je hierboven beschreef,ik kijk meestal eerst voor ik iets vraag,maar het lukt me niet ik speel de patch op de noot e1(patch PR-D 122 (sci-fi str) zou je het zelf eens willen proberen en me vertellen wat jouw bevindingen zijn? het werkt namelijk niet,het zou wel zo moeten werken maar goed... ik heb de track op 100bpm staan en dus de patch via het common menu aangepast en gesaved als een user... verder heb ik em al op system en op patch geprobeerd met het tempo te regelen en via sync maar met zero resultaat...en die editor heb ik al eens gedownload alleen kreeg ik alle versie's van de xv serie behalve de xv3080 terwijl ik die juist had aan gegeven,ik zal het nog eens probere!
graag hoor ik hier nog wat over terug van je!
bij voorbaat dank voor de genomen moeite...

Die editor is ook voor de xv3080, maar je moet die van de xv 5080 instaleren, omdat die hetzelfde zijn en je weet zelf wel in die editor bv. dat je geen 32 ch. hebt dus die dingetjes moet je negeren.

Maar vertel is wat je wilt doen met die pr-d 122 sci-fi sound.
Wat het moet zo gewoon lukken.

Probeer het eens met een andere patch om te kijken of dat wel werkt, als dat wel werkt namelijk is het waarschijnlijk het tweede verhaal waar ik het over had, dan is hij op het klavier gepitch.\

Veel succes en laat even weten als het nog niet lukt want dan probeer ik het zelf.

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Die editor is ook voor de xv3080, maar je moet die van de xv 5080 instaleren, omdat die hetzelfde zijn en je weet zelf wel in die editor bv. dat je geen 32 ch. hebt dus die dingetjes moet je negeren.

Maar vertel is wat je wilt doen met die pr-d 122 sci-fi sound.
Wat het moet zo gewoon lukken.

Probeer het eens met een andere patch om te kijken of dat wel werkt, als dat wel werkt namelijk is het waarschijnlijk het tweede verhaal waar ik het over had, dan is hij op het klavier gepitch.\

Veel succes en laat even weten als het nog niet lukt want dan probeer ik het zelf.

ja dat van die editor ben ik net achter gekomen...ik wil dus zorgen dat de betreffende patch op een 100bpm track past,je kunt de patch alleen dus wel van toonhoogte doen veranderen dus dan zal het wel niet werken zoals ik het wou...ik kan alleen iets aan het tempo van het geluid doen als ik em in system/tune/ via key shift aanpas,dan wel wordt het tempo langzamer maar ook de noot lager,maar goed dat kan ik weer corrigeren,ik ben alleen bang dat dan al mijn patches lager van toon hoogte worden en langer,hoewel dat met die andere patches niet zo gek veel uitmaakt gezien dat geen tempo gebonden geluiden betreft...
wordt het dus toch samplen ben ik bang en stretchen...

Ja dat samplen en tretchen kan wel, maar hoe weet je dan de oorspronkelijke bmp?

!!!(Gebruiksaanwijzing Roland XV3080, achterin ergens)!!!

Jammer is wel dat je dan niet vrij in keuze bent van de toonhoogte zoals jezelf al aangaf.
Daarvoor hebben ze bij roland de Variphrase ontwikkeld.

Dus waar het nu op neer komt is dat je moet gaan uitzoeken welke toonhoogte in jou track past,
(Waar wil je hem in je secuence laten beginnen en waar wil je hem laten eindigen.)
Dat kan jou roland natuurlijk ook daarvoor hoef je hem niet te timetretchen d.m.v audio.
Kun je ook met coarse/of als er in de patch verschillende "tone" niet synchroom met elkaar lopen kun je dat in
de patch mode doen door elke tone goed uit te laten komen door te klote met de toonhoogte,
Maar zoals ik al zei staat er in de gebruikswijzing volgens mij een lijst met patchen, waarin staat hoeveel bpm
ze zijn al ze op een bepaalde toonhoogte gespeeld worden. Daarvan uitgaande kun je de bpm uit rekenen.
Je hebt dan niet de keus op welke toonhoogte hij gespeeld word, maar hij past wel in je track.

En met de master waar je het over had zou ik niet doen, want omdat dat geluidje niet erin past verander je maar alle toonhoogtes van je roland. Dat is volgens mijn bedoeld om hem met andere synths gelijk te laten lopen.
Hetzelfde b.v als je twee gitaren hebt die hetzelfde of juist niet hetzelfde gestemd moeten worden.

Maar als er geen lijst in staat dan kun je het zelf gaan uitzoeken door te gaan klooien met de toonhooogte, maar zal waarschijnlijk nooit echt helemaal synchroom lopen, wat misschien niet uitmaakt doordat het in de mix niet echt goed te horen is. maar uiteindelijk kost dat wel veel tijd.

Dus zou ik gewoon in de patchmode zelf iets inmekaar flatsen, of een alternatief zoeken dat wel gesynct kan worden.

Die patch moet je eigenlijk gewoon zien als een geluidje in je drumkit die je ook goed moet neerzetten wil hij optijd beginnen en eindigen, (en als dat niet kan/ of je wilt hem eerder laten beginnen of eindigen dan moet aan de coarse draaien om alsnog het gewenste resultaat te bereiken, maar het blijft jammer dat hij dan verandert in toonhoogte maar dat is eigenlijk heeel logisch.

Dus veel succes nog ik hoop dat je die lijst met patchen vindt, want dat bespaart veel tijd als je het zo doet, ik weet niet zeker of die in gebruiksaanwijzing staat maar het zuo me verbazen als dat niet het geval is, want bij de expansies zitten ze wel, maar ik heb die truck zelf nog nooit uitgevoerd op de internal patchen van de roland XV3080, dus heb er nog nooit na gezocht.

Ps: Ja we komen er wel.......:Z (no offence)

Em Roel_en_Sam da's gewoon de pitch aanpassen. Da's niet hetzelfde als stretchen. Je veranderd de toonhoogte.
Maar dat werkt ook. Alleen bij drumloops waar iets inzit wat met tunen minder gaat klinken is lastig. Daarom hebben ze juist dat timestretchen uitgevonden.

Maar nu had ik een vraagje aan jullie. Heb ook die XV editor geinstalleerd maar dat kreng werkt dus niet (meer). En nu ben ik bang dat het aan m'n midi controller ligt (midex8 ) en dus zwaar de lul ben. Zal nog m'n Quattro midi gebruiken maar da's natuurlijk zwaar pet weer. Jullie toevallig ook gezeik mee gehad of helemaal niet?

In het begin toen we die editor geinstalleerd hadden werkte het perfect.
Maar hij geeft bij mij ook inderdaad een zelfde soort melding, dan zegt hij namelijk dat ik mijn roland heb ge disconnect.
Enigste optie was dan om de module aan en uit te zetten.

En ik maar denken dat het aan mijn computer lag omdat hij zo traag als iets is.
Maar dan ben ik niet de enigste. Dus is het misschien wel een software fout, dan moet confusion nu ook dat probleem \
hebben om er zeker van de te zijn.

Maar ligt denk niet aan de midex, ik heb midiman en die heeft het ook, maar ja voordat ik mijn computer heb opgestart moet ik de usb erin en eruit halen wil dat ook werken.\
Dus ik weet niet of je op mijn info af moet gaan. Maar denk nu zelf dat het wel iets met het software te maken heeft.

Klinkt dat timestretchen bij jullie nog goed dan. (Bij tempo verlagen, hoor je toch dat hij wat info mist)Of heb je varios.

PS: Zou wel fijn zijn als de editor goed zou werken!

al die pc-editors geven wel eens het probleem dat ze het apparaat niet kunnen vinden bij mij althans,ik heb 1 voor het saven van patches van m'n ddx3216,die xv-editor en 1 voor m'n microkorg,meestal is de midipoorten opnieuw instellen en het apparaat uit en weer aan zetten voldoende om er weer mee aan de gang te gaan...
wat die patch betreft,ik maak er wel een audio file van want hij start ook te laat merkte ik,wat ik alleen maar zou kunnen oplossen door de noot eerder te plaatsen dan de loop zou moeten worden gespeeld (als midi dan he)
ik moet er even een e en een f versie van hebben,en dat tempo wat ie heeft hoef ik niet uit een boekie te halen dat vind ik zo wel...(werk al zo lang met samples,en ben ook dj das een eitje :D )
maar goed wel jammer dat het niet een soort arpegiator was,want dan was het makkelijk te corrigeren geweest,zo klinkt ie namelijk wel,in ieder geval bedankt voor de moeite... :biertje:

ow en dat stretchen daar heb ik zoveel progjes voor,een goede is melodyne,alleen moet je wel enkele geluiden stretchen dat klinkt beter dan een hele track met percussie en instrumenten en zang...
als je een stem extreem wilt uitrekken klinkt dat gemis in data juist wel leuk,geeft een bepaalde sfeer....
er is trouwens wel 1 programma waarbij ze beweren dat ie echt extreme stretches ook goed doet maar die kost 500 euro,weet even niet meer hoe ie heet,maar ik heb wat demo's gehoord en ik was behoorlijk onder de indruk...

Back