Toets die blijft hangen van Analoge synth, smerig contact??

pilo2710

Hiephoi!
Ik heb een vraag.
Mijn synth heeft 1 toets die niet goed werkt. In het begin deed ie helemaal nix, maar
nu iets beter. Hij blijft hangen, maar als ik hem snel een paar keer achter elkaar indruk, dan werkt ie beter (Note on, note off).
Tevens werkt aanslaggevoeligheid niet helemaal top. Zou dit kunnen komen door een vuil contactje?
Ik heb niet zo veel ervaring met Synth electronica, maar wil wel zelf oplossen.

Iemand een idee??? :confused: :confused:

PS: is een oud beestje..

:confused:

Wat voor synth is het?

Wat voor synth is het?

Als ik je avatar moet geloven staat daar Crumar maar uit je verhaal maak ik niet op over welke synthesizer het gaat. Afhankelijk daarvan kun je aan de slag. In de regel zijn dit soort problemen niet al te moeilijk te verhelpen. Ik ben ook niet het technische wonder maar heb laatst een service beurt aan mijn Six-Trak gegeven en met goed resultaat. Vertel eens wat meer over de syntehsizer in kwestie want ik denk dat het probleem vrij makkelijk te verhelpen is.

Grt Astro.

Het is een Crumar Bit One uit 1984. Alles werkt perfect, alleen 1 toets blijft dus hangen (als je hem snel indrukt niet)
en de velocity wil ook niet echt goed werken.

Ik ken het toetsen-mechaniek van een Bit-1 niet, maar het is een bekend euvel van oude synths, vaak zijn de kontakten gewoon vervuild en maken geen goed kontakt meer. Dit zie je vooral bij van die veer-en-rail kontakten die werken met 'aanraking' zonder al te veel druk. Dus, uit elkaar halen en schoonmaken moet het kunnen oplossen.

het toetsenbord van de bit one werkt met het veertjes principe
je kan het toetsenbord losmaken en openklappen als een boek naar boven en zo kan je bij de onderkant
kijk als het veertje nog wel recht is en in goede positie staat en maak het schoon

Super, Ik zal even kijken of ik het goed schoon kan krijgen.
Dacht al dat het een contactprobleem was, maar heb nog niet zo veel ervaring
met het reviseren van klavieren, e.d. :)

Back