ADHD en muziek willen produceren

Artificial Soul

Stamgast
Ik heb een grote passie voor muziek en ik wil het graag zelf produceren. Maar het lukt mij nooit. Niet omdat ik totaal geen skills heb maar vooral gebrek aan overzicht. Ik heb tig ideeën in mijn hoofd, maar die zijn allemaal zo groots en het is bij voorbaat een hele grote onoverzichtelijke taak om die ideeën te realiseren.

Ik had zelf al bedacht: begin klein, leg de lat niet te hoog. Maak gewoon iets, of het nou goed is of niet. Maar als ik daarmee begin, krijg ik weer al die ideeën in mijn hoofd en wordt het vanzelf weer een groot onrealiseerbaar project.

Ik heb dit jaar de diagnose ADHD gekregen en het heeft vooral hiermee te maken. Er bestaan voor deze 'stoornis' (zo noem ik het zelf niet: ik zie het meer als dat je prikkels op een wat andere manier verwerkt dan de meeste mensen) medicatie, maar die is bij mij tot nu toe niet aangeslagen. Daarbij kan ik niet alles oplossen met een pilletje en dat wil ik ook niet.

Maar heeft iemand van jullie dit zelf ook of weten jullie wat het inhoudt? Ik zou graag productief willen zijn in het muziek maken en dingen willen maken.

Bij mij werkt voorbereiding treffen erg goed. Als in doelen op papier schrijven, deze dan uitwerken.
Met beat zelf maken doe ik dit niet echt, (weet wel een sfeer/energie waar ik naartoe wil werken), maar met het product uitwerken wel zoals bij sequencen, afmixen enz

Wat bij mij ook erg goed werkt is in tijdsblokken werken omdat ik anders te vaak blijf hangen en dan 3 uur lang doorblijf gaan totdat ik gefrustreerd stop. Dit zorgt ervoor dat ik hier uitgesnapped word zodat ik me weer kan focussen op wat ik op papier heb staan. Zorgt voor meer plezier om uiteindelijk de productie weer op te pakken omdat je op een leuk punt stopt en dus niet tegen een berg ellende aankijkt en tevens ook nog eens veel productiever!

Hou je doelen klein, ik weet niet exact hoe het met ADHD is, maar ik wordt sinds begin dit jaar snel moe van veel prikkels, geluid etc. Dus dan is langdurig muziek maken te zwaar. Als ik echter kleine stappen doe, bijvoorbeeld 1 loop maken. Beginnen aan een geluid etc. Dan gaat het goed en wordt ik minder snel moe. Pauzes tussendoor helpen ook goed.

Dat werkt voor mij goed. En houdt het leuk en met een goede focus.

begin met enkel drums; Jaag die door fx (apart) en dat gaat je al zoveel leren... Eens daarop uitgekeken kan je er een laagje synth bijdoen.
Eigenlijk moet je jezelf een goed omschreven opdracht geven en die uitvoeren; Dat werkt.
Maak een eenvoudig liedje na. En 't mag wat anders zijn. Probeer anders zoiets als "leraar":

er zijn er een boel gratis te zien en je zoekt maar naar je stijl en materiaal. Niet te lang, zoek er enkele, kies uit en doe na.

Maak gewoon iets, of het nou goed is of niet. Maar als ik daarmee begin, krijg ik weer al die ideeën in mijn hoofd en wordt het vanzelf weer een groot onrealiseerbaar project.

ADHD is niet mijn expertise, maar is het een idee om die ideeën gewoon naast je neer te leggen, te negeren? Als het je creatieve flow dwars zit, lijkt me dit het overwegen waard.

Is het een optie om met iemand samen te werken? Een persoon die jou helpt je ideeën te kanaliseren en tot resultaten te komen.
Dat zou ik heel graag willen. Het issue is dat ik nogal wat eigenzinnige ideeën over muziek schijn te hebben.

Wat ik wil maken is ambient en experimentele muziek. Maar eigenlijk doet het genre er niet zo toe. Het geeft alleen aan met wat voor soort klanken ik wil werken. Ik vind het vooral belangrijk dat muziek beelden en/of emoties bij mij oproepen.

Wat ik vaak merk bij andere muzikanten, is dat ze meer dan ik gebruik willen maken van bepaalde formules en het afkijken van andere artiesten. Ze gaan bij ambient-muziek de kunst dan afkijken van bijvoorbeeld Boards Of Canada of Biosphere. Ik zit dan vaak qua ideeën niet op één lijn met hen. Ik ben nogal eigenwijs

Het leuke van ADHD en ADD is dat je heel erg denkt in beelden en ook helemaal op kan gaan in iets, bijvoorbeeld muziek. Ik heb echt een creative mind, wat niet zozeer aangeeft of ik iets goed kan maar meer hoe ik dingen zie. Het nadeel is - voor mij dan - dat er een soort schakel lijkt te missen tussen iets willen en iets doen. Het wordt onoverzichtelijk voor mij en als ik er dan ook maar een beetje tegenop zie, ga ik het enorm uitstellen.

Maar als ik mensen tegenkom die met mij willen samenwerken om wat te produceren / creeren: graag! :okdan:

ADHD is niet mijn expertise, maar is het een idee om die ideeën gewoon naast je neer te leggen, te negeren? Als het je creatieve flow dwars zit, lijkt me dit het overwegen waard.
Dat is nou precies het probleem, dat gaat niet. Ik kan niet die gedachten wegfilteren. Anders had ik het wel gedaan, want ik ben mij ervan bewust dat het juist een struikelblok is. En tegelijkertijd kan het ook een bron van inspiratie zijn.

Dat is nou precies het probleem, dat gaat niet. Ik kan niet die gedachten wegfilteren. Anders had ik het wel gedaan, want ik ben mij ervan bewust dat het juist een struikelblok is. En tegelijkertijd kan het ook een bron van inspiratie zijn.

Wegfilteren zou voor mij iets anders zijn dan negeren. In het laatste geval zijn ze er namelijk wel, maar besluit je er niets mee te doen.

Is het een optie om met iemand samen te werken? Een persoon die jou helpt je ideeën te kanaliseren en tot resultaten te komen.

Dat zou ook voor mij kunnen gelden.
Ik heb dan weliswaar wat meer ADD (zonder de H) en PDD-NOS / ASS (autisme-spectrum-stoornis).
Toch gaat het bij mij ook vaak alle kanten op en is het soms net los zand wat bij mij parten speelt.

Even iets anders tussendoor:

Ik zie hier nu de nodige diagnoses voorbij komen.
Dat iemand dat op internet openbaar maakt moet hij zelf weten, dat is niet aan mij noch aan synthforum.
Maar realiseer jullie wel dat deze info nu op een openbaar, voor iedereen dus toegankelijk, forum staat en je zelf niet meer kan verwijderen.

Tot zo ver mijn bedrage hier.

Dat iemand dat op internet openbaar maakt moet hij zelf weten, dat is niet aan mij noch aan synthforum.
Maar realiseer jullie wel dat deze info nu op een openbaar, voor iedereen dus toegankelijk, forum staat en je zelf niet meer kan verwijderen.

Daar ben ik mij terdege van bewust.
Ben er dan ook wel voorzichtig mee, om dit te openbaren in veel situaties (zoals in het echte dagelijkse leven).

Dat zou ik heel graag willen. Het issue is dat ik nogal wat eigenzinnige ideeën over muziek schijn te hebben.

Wat ik wil maken is ambient en experimentele muziek. Maar eigenlijk doet het genre er niet zo toe. Het geeft alleen aan met wat voor soort klanken ik wil werken. Ik vind het vooral belangrijk dat muziek beelden en/of emoties bij mij oproepen.

Wat ik vaak merk bij andere muzikanten, is dat ze meer dan ik gebruik willen maken van bepaalde formules en het afkijken van andere artiesten. Ze gaan bij ambient-muziek de kunst dan afkijken van bijvoorbeeld Boards Of Canada of Biosphere. Ik zit dan vaak qua ideeën niet op één lijn met hen. Ik ben nogal eigenwijs

Het leuke van ADHD en ADD is dat je heel erg denkt in beelden en ook helemaal op kan gaan in iets, bijvoorbeeld muziek. Ik heb echt een creative mind, wat niet zozeer aangeeft of ik iets goed kan maar meer hoe ik dingen zie. Het nadeel is - voor mij dan - dat er een soort schakel lijkt te missen tussen iets willen en iets doen. Het wordt onoverzichtelijk voor mij en als ik er dan ook maar een beetje tegenop zie, ga ik het enorm uitstellen.

Maar als ik mensen tegenkom die met mij willen samenwerken om wat te produceren / creeren: graag! :okdan:

Ik weet niet hoor, maar wat ik hier lees komt nu juist heel positief op mij over als het gaat om het tot stand brengen van kunst (waar muziek dus onder valt). Eigenzinnige opvattingen zijn juist prima, je moet gewoon maken wat in je hoofd zit zonder compromissen te sluiten. Er zijn al veel te veel artiesten die volgens een bepaalde formule werken, dus zo kan je van je "beperkingen" juist je kracht maken lijkt me.

Overigens is die ontbrekende schakel tussen iets willen en iets doen voor mij helaas erg herkenbaar....bij mij komt ook al tijdenlang niets meer uit mijn vingers :( Beetje geluiden maken en opzetjes die ik dan weer niet afmaak, dat is het eigenlijk wel. Genoeg te veranderen dus voor 2017! :mega:

Je hebt trainingen daarvoor
Oa aan de hand van "het werkboek adhd"
Via huisarts laten verwijzen bv naar geschikte psychotherapeut
Dat zou ik doen ...

Hoe oud ben je? ADHD zou 'minderen' met ouder te worden, leerde men mij 35 jaar geleden. Ze zijn nogal ruim met hun stempel en elk is anders heb ik al begrepen ondertussen.
Tegenwoordiig ontmoet ik allemaal vrouwen die 'hoogsensitief' beweren te zijn. Als je je goed voelt in zo'n hokje is 't voor mij ook goed hoor.
"Andere" mensen dan middelmaat maken hopelijk ook de meest vernieuwende dingen, laat 't een kracht zijn ipv een hindernis. Woohoo

Ik schaam mij er niet voor. Ik benoem het label eigenlijk om mijn struikelblok te omschrijven.

Ook zonder ADHD is het voor de meesten een moeilijke opgave om hun werk af te krijgen. Een track bestaat uit gemiddeld ongeveer 20 sporen of nog heel veel meer en aan elk moet je wel de nodige aandacht geven. Je kan wel een loopje op de tijdlijn een aantal keer herhalen, maar dan krijg je een heel statisch resultaat. Juist door subtiele effecten toe te voegen die op sommige momenten toenemen en dan weer minder worden, kan je dynamiek creëren die je muziek wat diepgang kan geven. Daarbij zijn al die tracks met elkaar verweven en leiden ze tot één project.

Ik heb gewoon erg veel moeite om hierin een planning te maken en overzicht in te krijgen. Alles moet tegelijk en het moet direct een mindblowing piece of artwork worden. Ik kan die gedachten niet negeren: als vanzelf loop ik dan heel erg op de zaak vooruit. Ik ga dan op in mijn fantasie hoe het zou kunnen worden. En dat belemmert heel erg de productiviteit. Terwijl het tegelijkertijd ook weer een grote bron van inspiratie is, want razendsnel komen dan nieuwe ideeën in mijn hoofd of worden bestaande ideeën verder uitgewerkt.

Ik ben trouwens in behandeling voor ADHD. Maar de psychologen zijn geen muzikanten ;)

Voor heel veel dingen in het leven geldt dat je niet teveel aandacht moet schenken of te perfectionistisch moet zijn om dingen af te krijgen. Maar bij muziekproductie kan dat soort toewijding juist zorgen voor unieke en mooie resultaten. Dus vandaar mijn idee om de vraag hier op synthforum te posten :)

Hoe lang duurt een track bij jou gemiddeld om te maken?

Voor mij hielp het heel erg om een tijdslimiet aan een track te zetten. Ik werk niet langer dan 1 dag aan een track. (heel soms doe ik nog een mix de volgende ochtend)

Als je het overzicht kwijtraakt, schrijf dingen op.

Als je aan een track werkt en je hebt een idee of enkele meerdere ideeen, schrijf ze op.
Ga daarna 1 voor 1 de ideeen uitwerken.

Aan de ene kant zal je bepaalde ideeen kwijtraken omdat je je moet focussen en door de tijd die je bezig bent raakt een stukje inspiratie wat je net had naar de achtergrond. Maar je werkt wel dat stukje uit wat je opgeschreven had, en terwijl je dat uitwerkt krijg je nieuwe ideeen, en ook die schrijf je op.

Je zelf focussen op iets kan je je aanleren, de methode die voor jou het best werkt, die moet je uit zien te vogelen.

Ik denk dat struktuur heel belangrijk voor je is om het overzichtelijk te houden.
Dat betekent grenzen stellen omdat je anders door de bomen het bos met de muziek niet meer ziet.
Spreek met jezelf af dat je bijv aan één loop of een layer of één synthlijntje gaat werken tot je redelijk tevreden bent, later komt het schaven.
Las een pauze in na dat ene onderdeel, zet koffie/thee, zoek afleiding, maak een ommetje of bel even iemand op maar neem even afstand en rust, ook in je hoofd.
Het is belangrijk om een afwisseling van drukte en rust te hebben.
Dan kijk je later weer fris tegen je muziek aan.
Leg potlood en papier klaar en je mobieltje.
Als je dan een idee tussendoor krijgt dan schrijf je het op of zing/spreek je het in op je mobiel en dan laat je het los om er later weer mee aan de gang te gaan zodat je gefocust blijft op datgene waar je mee bezig bent.
Volg eventueel een cursus mindfulness om meer grip te krijgen op jezelf zodat niet steeds je gedachten met je aan de loop gaan.

Ik denk dat struktuur heel belangrijk voor je is om het overzichtelijk te houden.
Dat betekent grenzen stellen omdat je anders door de bomen het bos met de muziek niet meer ziet.
Spreek met jezelf af dat je bijv aan één loop of een layer of één synthlijntje gaat werken tot je redelijk tevreden bent, later komt het schaven.
Las een pauze in na dat ene onderdeel, zet koffie/thee, zoek afleiding, maak een ommetje of bel even iemand op maar neem even afstand en rust, ook in je hoofd.
Het is belangrijk om een afwisseling van drukte en rust te hebben.
Dan kijk je later weer fris tegen je muziek aan.
Leg potlood en papier klaar en je mobieltje.
Als je dan een idee tussendoor krijgt dan schrijf je het op of zing/spreek je het in op je mobiel en dan laat je het los om er later weer mee aan de gang te gaan zodat je gefocust blijft op datgene waar je mee bezig bent.
Volg eventueel een cursus mindfulness om meer grip te krijgen op jezelf zodat niet steeds je gedachten met je aan de loop gaan.

Daar wil ik mij helemaal bij aansluiten.

Een cursus mindfulness zou ook zeer nuttig kunnen zijn.
Heb ik zelf in het verleden erg prettige ervaringen mee gehad.

Back