ADHD en muziek willen produceren

Zonder dat het psychologieforum.nl moet worden: ik vind de laatste tip een hele goeie.

Zelf heb ik ook om de haverklap ideeën als ik er NIET mee bezig ben: dan ben ik heel blij met mijn Sony dictafoon waarmee ik met één druk op de knop snel even een melodie kan influiten, beatboxen, neuriën. Zelfs stukken tekst ontstaan zo, hooks waarrond ik later een nummer bouw of een akkoordenschema maak. Ik roep zelfs namen van 'sounds' zodat ik me later kan herinneren hoe het klonk in mijn hoofd.

"Fwiet fwiet LAGE BAS dum dum dum DAAR STOND IK IN DE KOU geraas van de snelweg op de achtergrond ..."

Een instrument dat onmiddellijk bespeelbaar is (zelfs zonder aanknop) is ook een plus, vaak neem ik ideeën eerst portable op en ga ik ze daarna uitwerken in m'n DAW ...

Werkt leuk als catalogus van je ideeën (al is het chaotisch) én stimuleert ook nog eens als je een hele rits ideeën hebt vastgelegd om perfectionistisch bezig te zijn met ALLEEN MAAR dingen van jezelf.
I.p.v. bestaande zaken na te apen ...

Wat misschien zou kunnen helpen is de ideeën die je krijgt niet te negeren maar op te slaan. Bijvoorbeeld door het ergens op te schrijven of snel een opname te maken (telefoon of in je daw). Ik heb zelf een mapje op mn computer met allerlei ideeën. Soms gebeatboxt, soms wat piano spel ofzo. Dat is ook handig voor momenten dat je even niet zo'n ideeën stroom hebt.

Wat mogelijk ook zou kunnen werken is eerst het arrangement bedenken voordat je verdwaald raakt in. Dan hoef je het vervolgens alleen maar "in te vullen". Dat is ook best overzichtelijk.

Beste TS,

Er zijn zeker genoeg muzikale dingen die je kunt doen (juist) met de symptomen die jij beschrijft.
Ik weet niet wat je onder produceren precies verstaat, maar produceren is eigenlijk een heel koelbloedige, technische bezigheid; het is het samenbrengen van en sturing geven aan de andere facetten/deelnemers van een muzikale productie, van compositie, opnames, mixing, tot aan de release.
Doordat tegenwoordig vaak al deze activiteiten door een en dezelfde persoon worden uitgevoerd, is produceren een soort verzamelnaam geworden (one-man-band idee).

Als je die muzikale activiteiten/facetten uit elkaar haalt, zul je merken dat je wellicht uiterst geschikt zou zijn als instrumentalist en/of componist, waar creativiteit en muzikale prikkels een grote rol spelen.
Daarentegen zijn bijvoorbeeld arrangeren en mixing wat meer technisch en 'repetitive' en derhalve misschien een minder goede keus voor jou.

Als je een bedrijf zou opzetten, zou je, met voornoemde kwaliteiten, je ook niet met de boekhouding bezig houden, maar dit overlaten aan iemand anders en zèlf de meer dynamische en avontuurlijke taken, buitendienst, aqcuisitie, etc., voor jouw rekening nemen.

Ik hoop dat je die juiste, geschikte activiteit vindt waarmee je helemaal uit je dak kunt gaan en veel plezier kunt beleven; je hoeft dus niet alles te kunnen, maar zoek de activiteiten die bij jouw (ADHD) kwaliteiten passen.

Succes.

Als ik je posts zo lees klinkt het ergens alsof je ook een beginner bent als het om muziek (maken) gaat, klopt dat?

Van wat jij beschrijft lopen alle (beginnende) producers tegenaan denk ik, met of zonder ADHD. Ieder heeft zn eigen ding waar ie tegenaan botst en geen enkele muzikant heeft vanaf de start in een keer een vloeiende lijn naar goede producties te pakken. In de meeste gevallen is dit het resultaat van jaren lang veel ermee bezig zijn. Heb je ook lol met het muziek maken? Het lijkt voornamelijk een frustrerende bezigheid.

Alles moet tegelijk en het moet direct een mindblowing piece of artwork worden. Ik kan die gedachten niet negeren: als vanzelf loop ik dan heel erg op de zaak vooruit. Ik ga dan op in mijn fantasie hoe het zou kunnen worden. En dat belemmert heel erg de productiviteit. Terwijl het tegelijkertijd ook weer een grote bron van inspiratie is, want razendsnel komen dan nieuwe ideeën in mijn hoofd of worden bestaande ideeën verder uitgewerkt.
Dat klinkt als een groter struikelblok dan de ADHD
En wederom, iets waar veel producers tegenaan lopen en inderdaad moeilijk en frustrerend kan zijn
Ik heb hier zelf ook last van gehad

Hoe begin je klein, ik zou het zo doen: vroeger hadden ze vaak niet meer sporen dan 8
Zet je zelf eens die limiet op, en kies 8 elementen om in die sporen te stoppen. Natuurlijk heb je een miljoen andere ideeen, maarja, die passen er dan niet in, cant have it all ;)

Nog een andere (minder leuke) invalshoek: misschien is produceren wel niet voor jou weggelegd, tenminste op de manier hoe jij dat zou willen doen en welk resultaat je ermee wilt behalen.

Wat een goede reacties allemaal hier :)

Ja, ik ben ook zeg maar zo'n 20 jaar lang beginner. Grootse plannen, maar vaak komt het er niet van. En als ik er eenmaal mee bezig ben, kom ik heel veel struikelblokken tegen. Die struikelblokken zijn voor iedere muzikant. Het verschil is dat zij wel dingen maken en ik blijf hangen. ADHD betekent dat je je moeilijker kan concentreren en minder overzicht hebt. Ik kan soms urenlang aan een rifje bezig zijn en dat wil ik dan helemaal perfectioneren. Op dat soort momenten heb ik wel concentratie, maar dan zit ik in een hyperfocus-mode en kan ik niet stoppen. Ik bedenk mij dan wel "OK, hier zou ik eigenlijk mee moeten stoppen. Eerst het hele project ruw opzetten en het daarna dan uitwerken". Maar dat gaat om één of andere reden niet; ik blijf dan doorgaan en uiteindelijk heb ik iets gemaakt wat uiteindelijk niet blijkt te matchen in de rest van het project.

Aan de ene kant zijn dit soort dingen voor iedereen herkenbaar. Aan de andere kant denk ik dat het alleen echt te begrijpen waarom het voor mij extra moeilijk is als je zelf AD(H)D hebt of aanverwante stoornis. Maar ik maak op dat een aantal van jullie dat ook hebben, is het niet? ;)

Nu kan ik trouwens sowieso weinig doen, want ik heb wat nodige apparatuur uitgeleend aan iemand. Ik krijg het volgende week terug, maar eigenlijk moet ik dat niet meer doen. Ik heb twee audio-interfaces: Roland UA-1G en Roland QUAD-capture. Die laatste heb ik uitgeleend omdat deze XLR-ingangen heeft die ze nodig heeft voor microfoon. Maar het is wel de beste van de twee en heeft minder ruis bij opnames. En ruis is vaak funest als je er uiteindelijk effecten over de opnames gooit.

Ik hoop allereerst in contact te komen met mensen om mee samen te werken. Dat geeft sowieso meer stimulans dan wanneer het een eenmansproject wordt. En ik moet mijn eigen manier van productie nog zien te vinden.

Ik kan soms urenlang aan een rifje bezig zijn en dat wil ik dan helemaal perfectioneren. Op dat soort momenten heb ik wel concentratie, maar dan zit ik in een hyperfocus-mode en kan ik niet stoppen. Ik bedenk mij dan wel "OK, hier zou ik eigenlijk mee moeten stoppen

Iets ter overdenking; perfect bestaat niet alleen ten opzichte van iets anders kan het geslaagd zijn.
Dus het ene superrifje kan in een ander nummer totaal uit verband zijn.
Voor het gemak ga ik maar niet dieper in op deze wat filosofische invalshoek want da's niet praktisch hier.
Zie het als een schilderij; eerst maak je een schets en langzaam komen de details maar het kan alleen maar goed zijn in samenhang met.
Dus een bastrack samen met een drumtack of een zanglijn samen met een begeleiding op een keyboard.
Het is zonde om een perfecte basijn te maken als je in een later stadium je drums aanpast want dan klopt je bastrack niet meer.

"Fwiet fwiet LAGE BAS dum dum dum DAAR STOND IK IN DE KOU geraas van de snelweg op de achtergrond ..."

Haha, precies ja, heel mooi verwoord voor waar ik het ook al over had. :)

Ikzelf heb ADD ook een vorm van ADHD en ook ik had zo veel problemen met mijn muziek en eigenlijk ook met de rest van mijn leven. Maar goed voor mijn leven had ik een lieve begripvolle huisarts die mijn naar een lieve begripvolle psycholoog en psychiater stuurde. En dit gaf verdomd veel rust. Moest doelen stellen in mijn leven en mocht een onrealistisch doel hebben. Mijn onrealistische doel is een biertje drinken op een party terwijl mijn eigen track gedraaid word. Nu ik de realistische doelen behaald hebt, ben ik stiekem toch wel bezig geweest met het produceren wat overigens erg gestimuleerd werd. En heb hulp gezocht bij een producer/DJ die mijn goed aanvoelde en mijn echt super veel heeft geleerd zonder zelf allerlei trucjes en kunstjes voor te doen. Moest alles zelf uitvinden en nog steeds. Maar echt ze was een geschenk uit de hemel. Nu op haar aanraden 3 tracks afmaken en dan kunnen ze worden uitgebracht. En daar heb ik op dit moment geen motivatie voor. Stuur maar een privé bericht en ik geef je haar adres. Dan kun je prima met ADHD een track maken. Succes

ADHD-verschijnselen zijn niet alleen kommer en kwel. Ik heb door mijn leven heen altijd geprobeerd om de interne rusteloosheid te kanaliseren in een drift tot creatie. Er is ook iets heerlijks aan 'van de wereld' zijn, op het moment dat je intensief aan iets aan het werken bent. In een leven vol uitdagingen zijn juist die momenten nooit mijn probleem geweest.

Ik ken jou probleem en had hier tot kort geleden ook erg last van.
Bij mij kwam vaak het punt dat ik gefrustreerd raakte omdat het gewoon niet lukte, en heb meermaals overweegt gewoon te stoppen omdat het geen plezier meer geeft.

Ik doe nu ongeveer hetzelfde als Barn schreef. Ik probeer mijn tracks in 1 of 2 sessies te maken. Ik begin met een loop die een stemming maakt, meestal is dat een melodie of bassline. Ik voeg steeds meer elementen toe tot ik ong. genoeg heb om een template op te nemen. Ik vind het makkelijker live op te nemen(gemaakte loops te activeren), omdat je de muziek dan meer voelt. Het hoeft dan niet perfect te zijn, maar je hebt dan een soort geraamte waar je aan kan werken, dingen toevoegen enz.

Zorg dat je niet afgeleid word; zet je telefoon uit, internet uit, geef je vriendin een puzzel...
Een opgeruimde omgeving helpt ook voor mij, en wat voor mij ook heel belangrijk is, dat ik mijzelf niet teveel druk zet...

Misschien een tip. Een vriend van me had/heeft ook behoorlijk adhd en zijn oplossing was door instrumenten te gaan leren spelen. De energie en passie en gedrevenheid daar in kanaliseren kan ook helpen.

Ik zou niet meteen denken dat het iets met adhd te maken even. Ik heb geen ADHD, doe actief aan mindfullness en heb hetzelfde problem. Het is een kwestie van voorbereiding,en zelfdiscipline (ik weet het een akelige term)
Samenwerken lijkt me inderdaad lastig, je zult vrijwel nooit iemand vinden die hetzelfde wil en kan als jij, je mpoet dus bijvoorbaat incalculeren dat het niet malkkelijk zal zijnj en er moeite voor doen. Het is ook lastig omdat samenwerking een confrontatie kan zijn met je eigen tekortkomingen en ingesleten slechte gewoonte. Of je je treft iemand die het allemaal veel sneller en beter doet, dat is ook even slikken.

Back