De nieuwe Oberheim SEM X

799 dollar voor zo'n heel rackje met 2 SEM's? Dat lijkt erg goedkoop. Ik heb de 2 voice Pro besteld uit Amerika (anderhalf jaar geleden), maar deze was niet helemaal ok. Ik was net als een andere SF'er hier enorm onder de indruk van de sound. Ik heb ook een OB-6, maar dit is inderdaad niet te vergelijken. Voor 1600 dollar een 4 voice? Of 3200 voor een 8 voice? :)

Denk het niet. Ik heb begrepen dat die vorige sem reissue ook niet echt zoals het origineel klinkt.

Er stond ooit op yt een echte 4 of 8 voice waar die door de modules heen stept bij elke nieuwe aanslag. Daar kon je echt het basis geluid goed horen maar het filmpje kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

wellicht komt ie meer in de buurt van de ob8.. ik heb zowel de oude 4 voice als de ob 8 gehad (de ob 8 heb ik nog steeds) en dat was ook al een wereld van verschil alhoewel de karakterestieke oberheim sound is wel altijd behouden gebleven..
die 4 voice blies gewoon alles de tent uit.. jammer dat ik die (veel te goedkoop ) de deur uit heb gedaan vanwege de vele en dure reparatie,s (terwijl de ob 8 in de 20 jaar dat ik die nu heb nog nooit stuk is geweest)
hier heb ik hem oa gebruikt voor een remix van een urban dance squad nummer je hoort hier ook duidelijk de unieke voice panning waarmee je iedere voice een eigen stereo beeld kan geven..

Denk het niet. Ik heb begrepen dat die vorige sem reissue ook niet echt zoals het origineel klinkt.

Ik heb de reissue en ik heb ook de TVS Pro uitvoerig kunnen bespelen, en als ik die vergelijk met alle Youtube filmpjes of geluidsfragmenten van de originele SEM's en afgeleiden, dan had ik toch de indruk dat de nieuwe hetzelfde karakter en dezelfde geluidskwaliteiten hebben. Dus als de Eurorack modules klinken zoals de reissue SEM's zullen ze volgens mij ook wel aardig in de buurt van de vintage SEM's komen.

Ik heb de reissue en ik heb ook de TVS Pro uitvoerig kunnen bespelen, en als ik die vergelijk met alle Youtube filmpjes of geluidsfragmenten van de originele SEM's en afgeleiden, dan had ik toch de indruk dat de nieuwe hetzelfde karakter en dezelfde geluidskwaliteiten hebben. Dus als de Eurorack modules klinken zoals de reissue SEM's zullen ze volgens mij ook wel aardig in de buurt van de vintage SEM's komen.

Ik hoor wel flink verschil tussen de pro en vintage. Detunen geeft ander effect en filter klinkt ook anders.

Maar kan natuurlijk ook aan oude onderdelen liggen en klinkt een pro over 35 jaar netzoals als een vintage nu klinkt :D

Anyway ik ben een zeikerd. Laat je vreugde niet door mij ontnemen :)

ik heb de mogelijkheid gehad mijn zelfgebouwde sem clone te vergelijken met een aantal originele exemplaren.
wat mij opviel is dat die ouwe 'originele' allemaal verschillend klinken en zelfs geen klein beetje, meestal iets doffer en noisier dan m'n nieuw gebouwde, waarbij ik nochtans bijna maniakaal voor de originele componenten en lay out heb gekozen.
dat is uiteraard te wijten aan veroudering van de componenten. je kan er zeker van zijn dat die vintage sems ook niet meer klinken als ze vroeger klonken als ze nieuw waren.
eigenlijk kan Tom het best weten hoe een sem moet klinken.

in bovenstaand demootje ook niets gehoord van de ander filtermodes en de sync die toch wel de moeite is als je vergelijkingen wil maken.

Heeft iemand nog iets opgevangen? Zit mr Oberheim nog op schema om de Eurorack modules in mei in de winkels te hebben?

Tof ding! Ik had zelf voor de waveforms liever potentiometers gezien in plaats van drukknoppen, zodat je nog een beetje mooi kan mengen..

Tom zit niet stil, hoe oud is hij nu?
81

Maar de OB6 is idd heel erg gaaf maar is totaal anders dan een 4voice.
De OB-6 vind ik een van de gaafste instrumenten van de laatste jaren, maar daar is wel een Prophet sausje overheen gegaan en dat kun je goed horen. Ook niet zo gek als je weet dat de OB-6 mede door Dave Smith tot stand is gekomen. Eigenlijk vind ik elke Oberheim wel goed klinken, maar ik word pas echt enthousiast bij de OB-1, de Two/Four/Eight Voice en de OB-X waar allen de SEM technologie inzit. Overigens vind ik de OB-6 ook een beetje SEM'ish klinken.

Ik heb begrepen dat die vorige sem reissue ook niet echt zoals het origineel klinkt.
Ja en nee. Geen enkele vintage SEM (uit de 70's) klinkt nl. hetzelfde. En het verschil tussen een moderne SEM Pro (re-issue) en het verschil tussen vintage SEM's onderling is denk ik niet (veel) groter. Ik vind dat je wel kan stellen dat een moderne SEM Pro klinkt als een vintage SEM. Maar een pietlut zal vinden van niet. Ik verwacht dat de SEM-X euromodules ook echt zoals de vintage SEM's gaan klinken, maar ik kan dat natuurlijk pas met zekerheid zeggen als ik ze ook t.z.t. gehoord heb.

Uitgaande van de (zelfde) SEM schema's / elektronische componenten zouden een vintage SEM, de Two/Four/Eight Voice, een OB-1 en een OB-X hetzelfde moeten klinken, hoewel ze bij de OB-X voor het eerst zijn overgegaan op voiceboards. En dat kan mogelijk invloed hebben op de sound. Bij de OB-Xa (en de modellen daarna) is de hardware aangepast t.o.v. de OB-X (en de modellen daarvoor) en die klinken echt anders als een SEM.

wellicht komt ie meer in de buurt van de ob8..
Ik weet wel zeker van niet...

Dus als de Eurorack modules klinken zoals de reissue SEM's zullen ze volgens mij ook wel aardig in de buurt van de vintage SEM's komen.
Dat denk ik ook.

wat mij opviel is dat die ouwe 'originele' allemaal verschillend klinken....
Ja, dat is volgens mij ook zo.

Ik heb begrepen dat ie samen met zijn vrouw in zijn garage heeft zitten knutselen om die TVS de deur uit te krijgen. Hopelijk pakt ie het nu iets professioneler aan.
Nou, dit lijkt nog van niet. Iemand had Tom een e-mail gestuurd met de vraag wanneer de SEM-X uitgebracht zou worden en zijn antwoord daarop was (1 week geleden!):
"Looks like the SEM-X is going to be out early next year...tom o."

Zullen we op de NAMM 2018 weer een prototype van Oberheim / Marion Systems SEM euromodules gaan zien? Nadat we dit eerder al hebben kunnen zien op de NAMM 2015, 2016 en 2017.

Wie heeft er nog voldoende geduld om te wachten op de SEM-X?

Back