Boeken over trance...?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
en zelfs de allergrootsten leren nog elke dag bij

Todd Terry heeft niks met Trance te maken, maar als vb perfect in deze discusie. Hij was(is) bezig met Drum&Beeyz ook en had daarvoor zichzelf deftig geinspireerd (zeg maar dingen overgepakt in stijl) door Roni Size en nog ander pioneers in dit genre en hij zei:
"OK ik neem dingen van hun stijl over, maar ik voeg nieuwe ideeen uit mijn inspiratie erbij, zodat zij dan weer op hun beurt, door wat ik ermee gedaan heb, hun weeral inspiratie geef" :mega:

Re: Re: Re: Re: Re: Boeken over trance...?

Re: Re: Re: Re: Re: Boeken over trance...?

Origineel geplaatst door bambamstudio
ik bedoelde het goed, maar ja...als je niet lezen kunt....

Sorry, je hebt gelijk.

Een boek om dit uit te leren? Arrangementen, structuur en opbouw in de trance zijn meestal niet bijzonder ingewikkeld of diepgaand. Het is vooral en bovenal een kwestie van gevoel: het moet lekker klinken. Waarom zou je dat uit een boek willen halen? Je hebt toch zelf smaak? Maak gewoon eens vijf nummers achter elkaar, kijk wat je vindt kloppen en wat niet en gebruik die ervaring om verder te komen. Daar leer je veel meer van (zeker in dit soort muziek is ervaring en het daaruit voorkomende gevoel voor muziek duizend keer belangrijker dan theoretische kennis) en, bijna nog belangrijker, je ontwikkelt je eigen stijl. Als jij de tienduizendste bent die dat boek gebruikt, denk je dan nog met iets origineels te komen? De echt middelmaat verkoopt echt niet hoor.

Trouwens: opbouw is niet eens het belangrijkste. Dat Sensation-theme van dit jaar vind ik gruwelijk saai, met absoluut geen afwisseling, spanning of en gaaf thema, laat staan enige goede structuur. En toch loopt het weer goed natuurlijk. En het moeilijkste hierbij is sowieso het maken van overgangen tussen stukken (bijvoorbeeld na vocalen). Daar is al helemaal geen theorie voor; elke overgang is anders. Dat is écht een kwestie van veel doen en ervaring opbouwen. En hoe kun je ervaring opbouwen versnellen? Juist, door veel te luisteren naar het genre dat jij ook wil maken (zoals Bambam ook al zei dus). En niet gewoon als achtergrond, maar erbij gaan zitten, goed opletten, en desnoods zelfs aantekeningen maken of dingen noot voor noot namaken om te kijken hoe het zit.

Origineel geplaatst door sander
Check het boek

Hoe maak ik een trance hit voor dummies
ISBN 0291388329

Succes!

:halleluja

Origineel geplaatst door Prophet
en zelfs de allergrootsten leren nog elke dag bij

Todd Terry heeft niks met Trance te maken, maar als vb perfect in deze discusie. Hij was(is) bezig met Drum&Beeyz ook en had daarvoor zichzelf deftig geinspireerd (zeg maar dingen overgepakt in stijl) door Roni Size en nog ander pioneers in dit genre en hij zei:
"OK ik neem dingen van hun stijl over, maar ik voeg nieuwe ideeen uit mijn inspiratie erbij, zodat zij dan weer op hun beurt, door wat ik ermee gedaan heb, hun weeral inspiratie geef" :mega:

Maarreh, heb je die "DnB" van Todje al eens gehoord.....:dubbel:

Neen nog niet gehoord, het zuigt zeker? :D

Ja die gast heeft al zovele dingen gedaan en een duizendpoot zijn dan kan je proberen, maar of je dan in elke tak van het genre een superkei word daar heb ik dik men twijfels over.
D&B heeft mij nooit aangesproken. Wat zijn vizie in het interview betrof, vond ik wel goed uitgelegd.

Misschien schrijf "ik" er ooit wel eens een boek over, maar er zal dan wel geen halve noot of pattern in afgedrukt staan vrees ik.
Toegegeven laat ik liever men expressie de vrije loop in het maken van deze muziek, dan erover te lezen of te schrijven.

Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Hier kun je echt een mega klapper mee maken, je hebt er geen kookboek voor nodig, dit is het beste recept.

Ingrediënten:

Plokkerige Bassdrum
Bass-scheet
Standaard Clap, Matte Hihats en Craches
Cheasy Strings
Te lange roffels

- Je begint met een simpel 4/4 bassdrum patroontje (zorg dat de bassdrum niet al te vet is)
- Nu voeg je de bass-scheet toe, het moeilijke is om deze precies tussen 2 bassdrums te plaatsen. (het is belangrijk dat
de bass-scheet bout klinkt).
- Doe de clap op iedere 2de en 4de tel.
- Kijk uit dat je de rest van het ritme niet te ingewikkeld maakt, trance is bedoeld voor simpele mensen.
- Speel met 2 vingers een cheasy string melodietje in, deze moet digitaal en zeer steriel klinken.
- Zet gedurende je "meesterwerk" enkele malen de drumpartij uit, vergeet niet om hem vervolgens na een veel te lange
roffel weer aan te zetten
- voeg eventueel naar smaak enkele vervelende crashes toe. voor de echte simpele zielen bieden de meeste moderne synths "De ARPEGGIATOR".

X-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o (Bassdrum)
o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o (Bassline)
o-o-o-o-X-o-o-o-o-o-o-o-X-o-o-o (Clap)
o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o (Hihat)

Dit is DE basis tot succes, maar LET OP, wees niet te creatief, probeer zoveel mogelijk presets te gebruiken en te samplen. Als je geen zin hebt om jezelf bezig te houden met ingewikkelde harmonische structuren, kun je de melodien altijd nog kopieren van de Grootmeesters zoals Samuel Barber.

Laatste gouden tip: Gebruik de meesterwerken van de Klubbheads als inspiratiebron. Dit zijn tenslotte de grondleggers van de hedendaagse Euro-Trance-Sound. :doei:

Laatst gewijzigd:
Re: Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Origineel geplaatst door Wappie909
- Kijk uit dat je de rest van het ritme niet te ingewikkeld maakt, trance is bedoeld voor simpele mensen.

Hier ben ik het niet mee eens sommige trance liedjes kunnen hele mooie harmonien hebben en zitten helemaal niet simpel in elkaar.

En de Klubbheads maken zeker geen trance! Maar meer club.

:)

hehe
en voordat je een nieuw stuk begint moet je altijd eerst even dit doen:

X-o-o-o-o-o-o-o-X-o-o-o-o-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o-X-o-o-o (Crash)

Hier kun je echt een mega klapper mee maken, je hebt er geen kookboek voor nodig, dit is het beste recept.

Ingrediënten:

Plokkerige Bassdrum
Bass-scheet
Cheasy Strings
Te lange roffels

- Je begint met een simpel 4/4 bassdrum patroontje (zorg dat de bassdrum niet al te vet is)
- Nu voeg je de bass-scheet toe, het moeilijke is om deze precies tussen 2 bassdrums te plaatsen. (het is belangrijk dat
- Speel met 2 vingers een cheasy string melodietje in, deze moet digitaal en zeer steriel klinken.
- Zet gedurende je "meesterwerk" enkele malen de drumpartij uit, vergeet niet om hem vervolgens na een veel te lange
- voeg eventueel naar smaak enkele vervelende crashes toe. voor de echte simpele zielen bieden de meeste moderne synths "De ARPEGGIATOR".

Dit is DE basis tot succes, maar LET OP, wees niet te creatief, probeer zoveel mogelijk presets te gebruiken en te samplen. Als je geen zin hebt om jezelf bezig te houden met ingewikkelde harmonische structuren, kun je de melodien altijd nog kopieren van de Grootmeesters zoals Samuel Barber.

Laatste gouden tip: Gebruik de meesterwerken van de Klubbheads als inspiratiebron. Dit zijn tenslotte de grondleggers van de hedendaagse Euro-Trance-Sound. :doei:

Het pattern dat jij afdrukt komt in elke Club/Techno/House/Euro-dance track voor!
Als jij denkt dat het ontstaan van een trance nummer ontstaat vanuit dat gevoel en die basis, dan heb je de ballen verstand van muziek.

Re: Re: Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Re: Re: Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Origineel geplaatst door Prophet
Het pattern dat jij afdrukt komt in elke Club/Techno/House/Euro-dance track voor!
Als jij denkt dat het ontstaan van een trance nummer ontstaat vanuit dat gevoel en die basis, dan heb je de ballen verstand van muziek.

Meneer Prophet....zoek het woord sarcasme is op in de het woordenboek.....

@wappie909: geniaal. :) :) :) :)

Ingrediënten:

Plokkerige Bassdrum
Bass-scheet
Cheasy Strings
Te lange roffels

8o)

maar waar ik meer op doelde ... je hebt ook boeken over rock en pop dus ik vroeg me af of je ook boeken over dance had.

Ingrediënten:

Plokkerige Bassdrum
Bass-scheet
Cheasy Strings
Te lange roffels

Je kan ook een jaren-80 nr samplen en die er dwars doorheen laten lopen (iemand toevallig de nieuwe versie van You gehoord? ben de artiest ff kwijt, maar origineel was (naar ik dacht) van Ten Sharp...) .. of zelf inzingen en dan door de vocoder... 8o)
(ps.. dit geld natuurlijk lang niet voor alle trance... maar soms kom je dingen tegen :erm: )

Om toch nog een zinnige bijdrage te leveren, Ik denk dat je beter een boek kunt zoeken dat niet specifiek op trance gericht is, maar meer op basisprincipes van het maken van muziek.. Hierbij kan je denken aan harmonie, boeken over hoe een drumpartij in elkaar zit, dat soort dingen. Daarnaast zou ik zeker ook eens kijken hoe andere nummers in elkaar zitten en deze analyseren, maar daar was je al mee bezig geloof ik. Tip: probeer eerst het tempo van het nr te bepalen, dat werkt een stuk makkelijker als eerst een aantal beats / akkoorden neer te planten.
Succes!

Re: Re: Re: Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Re: Re: Re: Geen Boek Nodig, Dit is de gouden tip

Origineel geplaatst door Nolet
Meneer Prophet....zoek het woord sarcasme is op in de het woordenboek.....

@wappie909: geniaal. :) :) :) :)

So-rri!!
Was ik even niet mee.. :o: ;)

TECHNO, DANCE, TRANCE & Co Ben jij ook zo'n dance- en techno-freak? Ga je compleet uit de bol op beats 'n' bass? Maar wil je nog veel liever je eigen sounds uit de boxen horen knallen? Met dit boek maak je eigenwijze, knettergekke techno-tracks, of juist verrassend mysterieuze trance-sounds, pompende hiphop en explosieve DJ-sets…! Dit boek toont je wat je daarvoor nodig hebt en hoe je te werk gaat. Het wijst je de weg naar de benodigde hardware (ook externe geluidsapparatuur) en de software om al je fantasie klank te geven in reële creaties. De auteur illustreert het werken met Tuareg, Cubase, Cool Edit, Traktor, Fruityloops, Reason, VirSyn TERA, ReBirth, ReCycle!, WaveLab 4. Bovendien biedt de cd-rom bij dit boek probeerversies van de meeste van deze programma's (als freeware of demo). Je vindt er een grote verzameling vooraf opgenomen geluidsfragmenten om je gekste ideeën op los te laten. Zo vlieg je er al in nog voor je dit boek uit hebt! Je verneemt van alles over de techniek, de eigenheid en de opbouw van verschillende muziekstijlen zoals trance en techno, house, bigbeat, drum 'n' bass, hiphop, …. Je leert omgaan met effecten in de opname: shelving, kill switches, reverb, echo, … Je experimenteert zelf met loopen en samplen., en nog zo veel meer Een nieuwe generatie techno & dance wizards komt eraan!

http://www.easycomputing.nl/nl/product/detail.asp?ref=404&type=[/URL] *D

Misschien is dit wat voor je Michael. Ik weet niet of je het al kon. Ik weet ook niet of het boek iets is want ik leer niets uit boeken. Zelf uitproberen is leuker maar dat moet iedereen voorzichzelf weten.

Good luck.:dj:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back