Hoe maak ik 'muzikaler' muziek?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers.

Vroeger had ik een MC-505. Die klonk voor geen meter, maar ik had enorm veel lol met de knopjes en schuifjes.

Tegenwoordig heb ik een dikke pc met FL Studio als DAW en een paar goede plugins. Maar ik mis de lol van de knopjes en schuifjes. En het ouderwetse prutsen. Wat kan ik kopen om dat gevoel terug te krijgen? Een midi-controller? Iets anders?

Het liefste blijf ik bij FL Studio, want daarmee kan ik lezen en schrijven. Heb ook Ableton Live geprobeerd, maar dat ligt me niet echt. Alle tips zijn welkom :okdan:

Wat een rare vraag :)
"Muzikaler" betekent voor mij dat het gaat over de muziek, niet over de knopjes. Voor mij dienen die knopjes om klanken te kunnen maken WAARNA ik muzikaal kan bezig zijn :D

Zo te horen mis je vooral het prutsen met knoppen en schuifjes?

Misschien toch eerst een antwoord zoeken op vragen als:

Wil je blijven werken met verschillende Plugins? In combinatie met een uitgebreide controller (met buttons, pots, sliders, pads en keys)?
Of (terug) naar een alles-in-1 "standalone" oplossing zoals de MC505 of een of andere synthesizer/workstation?
En wil je FL Studio inderdaad alleen gebruiken als multitracker/DAW of ook als VST host en sequencer?

Afhankelijk van dit soort voorkeuren/keuzes wordt het ook duidelijker welke oplossingsrichtingen/apparaten daar bij passen.

Kortom: hoe je wilt werken bepaalt behoorlijk je oplossing.

Ik heb dat "muzikaler" in je vraag maar gelaten voor wat het is...

Omdat ik niet precies begrijp wat je daarmee bedoelt.

Muzikaal is in objectieve zin alles wat met muziek te maken heeft en heeft in subjectieve zin te maken met een mate van begaafdheid.

Ik heb het "muzikaler" in je vraag geïnterpreteerd als: "meer direkt interactief", gezien de rest van je vraag.

Maar ik kan ook helemaal mis geschoten hebben hoor. In dat geval mijn eerdere reactie negeren ;-)

Misschien een Moog System 55 ??? Hopelijk genoeg knopjes om mee te spelen....

maschine.
Samples, midi en drums inmeppen op de pads en dan naar believen versleuren met de muis, of knoppen vd controller.

Misschien is het 1 knop 1 functie idee iets voor jou. Bijvoorbeeld een midikeyboard met knoppen die specifiek voor 1 vst is. Soort hardware synth, maar dan voor de helft in je computer. :)

@Hermax,

Dank je wel :D Muziek is niet alleen de noten die je speelt (of juist weglaat), maar vooral ook de manier waarop. Timing, dynamiek, intentie etc. Dat bedoel ik met muzikaler. Nu voel ik me af en toe net een programmeur met de muis in de hand. De muziek mist daardoor gevoel en 'soul', ook al is het nog steeds muziek. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Wat mij ideaal lijkt is een track op hoofdlijnen uitdenken en dan realtime opnemen. Dat je voelt: hier moet de kick eruit. Druk. Of hier moet de cutoff van de baslijn een stukje meer open. Knopje draai. En dan het liefste met het beeldscherm uit, zodat ik het echt op gevoel kan doen.

@Klinkske: ik heb een Akai MPD voor me staan om ritmes in te kloppen, maar dat werkt voor mij niet. Daarvoor ben ik vrees ik toch teveel een toetsenist.

Stuurt de MC505 alles wat je doet in midi vorm uit?
Dan zou je eventueel de MC505 kunnen gebruiken als controller om FL-Studio mee aan te sturen.
Ik weet niet in hoeverre dit lekker gaat werken, maar als het werkt heb je de twee wensen die je zelf formuleert in vervulling volgens mij.

maschine is veel meer dan ritmes hoor. Maar als jij natuurlijk een toetsenist bent, wil je vast niet aan de pads.

Ik ben zelf op Ableton overgestapt vanwege de goede integratie met controllers, in mijn geval een APC 40.
Maar als je liever met FL werkt dan zou ik me verdiepen in 1 of 2 goede controllers waardoor je op die manier weer genoeg knoppen hebt om te draaien.

Daarvoor ben ik vrees ik toch teveel een toetsenist

Als het om goede toetsen gaat is mijn ervaring dat Novation echt hele goede keybeds maakt, ik heb er zelf een en dat vond ik beter dan bijv de oxygen van m audio of de apk serie van Akai.
Maar ik lees ook goede dingen over de Roland A 300/500/800 serie, die hebben ook aftertouch dus dat lijkt me ook een controller die aan jouw eisen als toesenist tegemoetkomt.

Dank voor het meedenken en alle suggesties, super :okdan:

Ik heb inmiddels mijn MC-505 uit de mottenballen gehaald en ik kom een heel eind. In FL Studio zit een Mute plugin en die kan ik via midi-noten aan- en uit zetten. Ook heb ik een paar draaiknoppen die reageren op midi. Het zijn er niet zoveel als ik zou willen, maar hier kan ik wel even verder mee. Leuk, leuk, leuk! Het is nog niet de ideale werkwijze, maar ik zal dit de komende weken verfijnen.

@Hermax,

Dank je wel :D Muziek is niet alleen de noten die je speelt (of juist weglaat), maar vooral ook de manier waarop. Timing, dynamiek, intentie etc. Dat bedoel ik met muzikaler. Nu voel ik me af en toe net een programmeur met de muis in de hand. De muziek mist daardoor gevoel en 'soul', ook al is het nog steeds muziek. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Wat mij ideaal lijkt is een track op hoofdlijnen uitdenken en dan realtime opnemen. Dat je voelt: hier moet de kick eruit. Druk. Of hier moet de cutoff van de baslijn een stukje meer open. Knopje draai. En dan het liefste met het beeldscherm uit, zodat ik het echt op gevoel kan doen.

Dus een beetje zoals die bekende Griek in onderstaande video (en dan eens een keer niet achter zijn Yamaha CS80)

Laatst gewijzigd:
Dag forummers.

Vroeger had ik een MC-505. Die klonk voor geen meter, maar ik had enorm veel lol met de knopjes en schuifjes.

Tegenwoordig heb ik een dikke pc met FL Studio als DAW en een paar goede plugins. Maar ik mis de lol van de knopjes en schuifjes. En het ouderwetse prutsen. Wat kan ik kopen om dat gevoel terug te krijgen? Een midi-controller? Iets anders?

Het liefste blijf ik bij FL Studio, want daarmee kan ik lezen en schrijven. Heb ook Ableton Live geprobeerd, maar dat ligt me niet echt. Alle tips zijn welkom :okdan:

Je vraag is het antwoord :) zoek een bak met een dergelijke funfactor.

offf.... een touchscreen?

-C-

FL studio Patcher / Performance Mode / Slicex

FL studio Patcher / Performance Mode / Slicex

Dag forummers.

In FL Studio werk ik het liefste met Patcher en ook Performance Mode.
ook als je een loop door Slicex gooit en vervolgens op de pianoroll dropt, kan je wild experimenteren.
Je kan ook zonder al te componeren, iets spelen en FL Studio slaat dit op in een buffer.
Dit buffer kan je ook aanpassen, en de 'opgenomen' noten droppen in de pianoroll.

Ik heb hier nog een Novation Launchpad 1e generatie en vorig jaar kocht ik daarbij een Korg Taktile als MIDI controller en die 2 gebruik ik nu dikwijls en met veel plezier!
;-) Dus als de MC-505 niet genoeg hands-on is, kan ik je deze zeker aanraden.

Vroeger had ik een MC-505. Die klonk voor geen meter

Hangt natuurlijk ook af van hoeveel tijd je erin steekt en je skillz...

Back