Pakkende songs (die je raken)

en helemaal vooraanstaan was me bijna gelukt bij motorhead op lowlands tot dat ik opeens doorhad dat ik midden in de pit stond waar ik na enige tijd bont en beurs uit wist te ontsnappen.. zo,n optreden vergeet je ook niet snel meer...

en helemaal vooraanstaan was me bijna gelukt bij motorhead op lowlands tot dat ik opeens doorhad dat ik midden in de pit stond waar ik na enige tijd bont en beurs uit wist te ontsnappen.. zo,n optreden vergeet je ook niet snel meer...

Haha, ik zie het helemaal voor me, geweldig!
Ach en mocht je een paar beurse plekken hebben gehad de dagen erna dan heb je mooie aandenkens aan een geweldig optreden denk ik want optredens van Motorhead daar blijf je niet bij stil zitten.
Lemmy (rip) da's nou echt rock 'n roll in de ware zin van het woord.

Ik weet dat er veel gepost wordt in dit onderwerp, maar misschien minder bekeken. Ik zou toch iedereen even willen vragen om hier naar te kijken - het is maar een paar minuten.
Misschien is het je muziek niet, maar daar gaat het even niet om.

Als dat erbij staat dan zet ik 'm even aan en dat soort momenten zijn inderdaad mooi om te zien.
Iets raakt je en je plaatst het omdat je hoopt dat ook andere mensen erdoor geraakt worden
Zo verwachtte ik toch wel een soort van reaktie op Ramses met het is stil in A'dam want dat nummer kent iedereen maar je ziet in deze performance op z'n oude dag in het laatste gedeelte de tranen over z'n wangen lopen en ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik de enigste ben die daar door geraakt wordt.
Je leest de eenzaamheid van z'n gezicht af op dat moment, zo kwetsbaar.
Maar goed ; ieder z'n ding uiteindelijk.

Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een bepaald lied iemand (heel erg) raakt, terwijl een ander er misschien (helemaal) niets mee heeft. Ik zie hier juweeltjes langs komen - die ik wel of niet kende - en ik denk van "wauwwww.... wat is die mooi", maar ook liedjes waarvan ik denk "okeeee....het zal wel / ik geloof het (maar ik heb er helemaal niets mee)."

Da's helemaal waar, ieder vindt andere dingen leuk maar juist omdat je vraagt of mensen erbij willen zetten waarom het hun zo raakt gaat het soms niet eens om het liedje maar om de emotie of de beleving/intensiteit die iemand laat zien en dat doet dan wat met je.
Zo zal mijn volgende post je niet aanspreken want het is soul met een ietwat jazzy touch maar ik post 'm toch want ik hoop dat sommige anderen het mooi vinden.

Hier naar mijn idee zo'n beetje de beste zangeres in de wereld (jaja, het is wat) die het podium afgaat en zich tussen het publiek begeeft en daarmee fantastische reakties teweegbrengt bij die mensen.
Daarnaast is wat ze hier laat horen echt ongeevenaard, dit is once in a lifetime.
Ik heb dit door de jaren heen al een aantal malen bekeken en iedere keer maakt ze weer emoties in me los.

Laatst gewijzigd:
Nou ja, nadat ik ace of spades nog even weer heb beluisterd wordt ik weer enthousiast door die energie en moet ik oppassen dat ik niet 10 nummers post haha!

Maar een heel intens tv performance was voor mij toch wel een nog jonge, onbekende Jeff Healey die hier op de Amerikaanse tv een geweldige performance geeft temidden van oa David Sanborn, dr John en Marcus Miller op de bass.
Hier zie je hoe hij na 2 geweldige solo's aan het einde helemaal uit z'n dak gaat en gaat staan (als blinde) en allerlei mooie fratsen met z'n gitaar uithaalt.

Ramses met het is stil in A'dam want dat nummer kent iedereen
Ik kende het niet. :D Het struinen door de straten tijdens nachtelijke uren herken ik mij wel in, maar niet dat ik dan nadenk over eenzaamheid. Eenzaamheid wordt met "Stil in A'dam" wel perfect vertolkt en gezongen door Ramses Shaffy, maar ik hou niet van sombere liedjes. En dat is "Stil in A'dam" voor mij. Maar "Close to you" van Michael Prins vind ik dan bijv. wel weer heel erg mooi. Daar staan ook de tranen in je ogen van. =(

Om even nog bij Amsterdam te blijven: "he har issie nou moe of issie ziek" uit "Hee Amsterdam" van Drukwerk (1984)

...en voor de Hagenezen onder ons - ff lekker meeblerren onder de douche (of bij een borrel) - "Oh Oh Den Haag" van Harrie Jekkers (1982)

...Zo zal mijn volgende post je niet aanspreken want het is soul met een ietwat jazzy touch.....
Soul wel hoor, maar idd geen (tochy) jazz. :gaap:

...een nog jonge, onbekende Jeff Healey...
Hij was toen 21/22 jaar...en had toen nog - bleek later - slechts 20 jaar te leven. Die heeft een berg aan (ernstige) gezondheidsproblemen in zijn korte leven gekregen. "See the Light" vind ik een mooi nummer en ook heel bijzonder hoe dit door de blinde Jeff Healey op el. gitaar gespeeld wordt. :okdan:

Even heel wat anders...zon, water, strand, party & sex - verzin de mooie / passionele verhalen er zelf maar bij... :okdan:
"Shine On" van R.I.O. (uit 2011)

en dan moet ik ook nog even een eigen brouwsel hier neer prakken..
een nummer wat is ontstaan nadat ik een trompetteur ooit een keer een aantal samples in mijn studio toen in de jaren 90 had laten in toeteren.. en daar wat bruikbare dingen uit had geknipt en er de begeleiding bij had verzonnen...uiteindelijk als 12 insj uitgebracht bij djax x beats

en dit vond ik toch altijd het boeienste nummer van dat engelse bietgroepje de rollende stones..
schitterend die mellotronj. en ook al de nodige synth effecten te horen..en overduidelijk ook veel tapeloops (reverse) dat moet een feest zijn geweest daar in die studio destijds met oa hulp van de wonderbaarlijke vindingen van de heer albert hoffman

en dan moet ik ook nog even een eigen brouwsel hier neer prakken..

Tof nummer, ik heb er van genoten.
Puik arrangement ook wat mij betreft, goeie balans, nergens volgepropt, mooi!

en dit vond ik toch altijd het boeienste nummer van dat engelse bietgroepje de rollende stones..

Grappig, dat vind ik nou ook zo ongeveer het meest interessante nummer van ze.
Wat je zegt duidelijk onder invloed van bepaalde middelen, de synth en dat mellotron (waar ik toch al zo van hou) geeft het een hele lekkere spacy vibe.
Ze hadden ook goed naar Lennon/McCartney geluisterd in ieder geval.
Wat voor synth zouden ze gebruikt hebben, een moog?

Door dat nummer en die sfeer doet me het meteen aan een andere song denken die ook met tapeloops te maken heeft.
En ze hebben zoveel mooie nummers gemaakt maar dit vind ik wel een van de meest bijzondere die me vanaf de eerste keer meteen helemaal meenam.
Gewoon vreselijk hypnotiserend dat nummer.

Tof nummer, ik heb er van genoten.
Puik arrangement ook wat mij betreft, goeie balans, nergens volgepropt, mooi!

dank.. was ook bijzonder leuk om te doen..

Gewoon vreselijk hypnotiserend dat nummer.

]

vind ik leuk.

om dan gelijk maar even verder te gaan met de mellotron king.. (crimson) robert fripp!! de mellotron heb ik zelf ook nog een paar jaar gehad.. hoe konden ze het verzinnen.. maar wel een bijzonder boeiend instrument met name die tapes die na 9 sec met een frommelig geluid aan hun einde kwamen daarvoor moest je alweer switchen van keys.. zodat de tapes terug konden veren naar het begin

"Hang Up Your Gun" (Headquarter)...die jazzy trompet stoort me, maar ik vind het verder wel een heel mooi (relax) nummer! :okdan:

"2000 Light Years From Home" heeft het als single nooit echt goed gedaan, maar ik vind dat ook het boeienste nummer van The Rolling Stones. 8~

Het (psychedelische) album "Revolver" is een van de grote klassiekers, maar bij mij zul 'm niet in de platenkast vinden. Ik hoor er nl. (nog) te veel McCartney in. Maar het latere solo werk van John Lennon waardeer ik wel heel erg! :)

"Epitaph" van King Crimson kende ik helemaal niet...Maar wat een mooi nummer is dat zeg!!! 8~ Even opgezocht, het nummer "Epitaph" komt van het album "In The Court Of The Crimson King" (uit 1969). Zijn de andere nummers van dat album ook de moeite waard? Want dan gaan ik even kijken of ik dat album ergens kan bestellen. ;)

Oke, dan ga ik maar even verder met het psychedelische LSD genre...
Van het album "X In Search Of Space" (uit 1971) van Hawkwind: "You Shouldn't Do That"...een trip van ca. 16 min. :halleluja

En psychedelic rock van eigen bodem met "Little Fly" van het album "Agemo's Trip To Mother Earth" van Group 1850 (uit 1968)

Hier naar mijn idee zo'n beetje de beste zangeres in de wereld (jaja, het is wat) die het podium afgaat en zich tussen het publiek begeeft en daarmee fantastische reakties teweegbrengt bij die mensen.
Daarnaast is wat ze hier laat horen echt ongeevenaard, dit is once in a lifetime.
Ik heb dit door de jaren heen al een aantal malen bekeken en iedere keer maakt ze weer emoties in me los.

Ik heb dit met verbazing en verbijstering zitten bekijken en beluisteren. Wat een strot heeft dat mens joh. Dat ze niet gewoon ter plekke erin blijft... Prachtig! Dank voor het delen.

Ik denk dat ik een aantal andere posts toch ook maar even aan een inspectie ga onderwerpen :).

Ik heb iets heel sterks met dit kleine meisje dat in Oslo tussen het fruit van een plaatselijke groenteboer haar liedje zingt, begeleid op gitaar, tamboerijn en mini xylofoon. Veel puurder dan dit, wordt het voor mij niet gauw. Ja, dit raakt me wel, telkens weer.

Dat kleine meisje is daar (in 2008 ) veel ouder dan je zou denken: 25 (Marit Larsen, een Noorse popzangeres)
Wel mooi gezongen (tussen al dat gekleurde fruit)!

In 2012 door luisteraars (van ASOT) gekozen als "Tune of the week": The Fusion van Omnia & IRA (DJ's uit de Oekraïne)
Voor mij nog steeds een mooie track, m.n. door de energieke drive die er in zit.

En totaal iets anders: Elvis Presley (The King of Rock & Roll of in het kort The King).
In augustus jl. was het 40 jaar geleden dat hij overleden is, maar voor veel fans leeft hij nog steeds. Ik ben zelf geen fan, maar een nummer als "Always On My Mind" vind ik bijv. erg mooi van hem.

Het YouTube filmpje: Mooie beelden, een droomkoppel, zulke mooie mensen...en alleen maar ellende in hun leven. De keerzijde van het succes!

En psychedelic rock van eigen bodem met "Little Fly" van het album "Agemo's Trip To Mother Earth" van Group 1850 (uit 1968

Leuke track zeg, lekker vervreemdend.
Ik had wel 'ns van ze gehoord maar me er nooit in verdiept.
Als je leest wie er in de loop der jaren bij betrokken zijn geweest dan kom je een aantal grote namen tegen in ieder geval.

Hierdoor krijg ik de assiociatie met andere Nederlandstalige psychedelische muziek en het album picknick van Boudewijn de Groot hoorde ik voor het eerst toen ik 14 jaar was bij een vriend die de plaat opzette en na een telefoontje plotseling weg moest voor een uurtje en ik achterbleef en zo deze plaat beluisterde en werd meegenomen op deze trip van de bijzondere teksten van Lennaert en de muziek van Boudewijn en de toffe arrangementen.
Ik werd er helemaal ingezogen en werd een beetje high zonder dat ik toen ooit geblowd had en dat uurtje was ook zo voorbij, ik had dit nog nooit zo meegemaakt in ieder geval, heel bijzonder toen.
Helemaal dit nummer met een krankzinnige tekst;

Nou we dan toch bezig zijn met oa Nederlands en mellotron in de uploads mag een nummer van Kayak niet ontbreken vind ik.
Ik moest een keus maken tussen de vele goede nummers en wilde eerst Mammoth uploaden vanwege het draaiorgel erin maar uiteindelijk is het toch deze geworden want ik vind dit een van hun mooiste;

Laatst gewijzigd:
Helemaal dit nummer met een krankzinnige tekst
Wat dacht je dan van de tekst van "Prikkebeen" (dat ook van Picknick komt)?

"Picknick" en "Voor De Overlevenden" vind ik zijn mooiste albums.
-----------------------------------------------------------------------
Psychedelic Rock klassieker (uit 1967): Het album "Forever Changes" van Love
Van dit album: "Bummer In The Summer"

Met de release van hun debuutalbum "Human Ceremony" (in 2016) werd Sunflower Bean door Rolling Stone magazine uitgeroepen als coolste band van New York.
Op "Human Ceremony" hoor je neo-psychedelische rockliedjes met vele invloeden: van 70’s flowerpower tot 80’s new wave en van 90’s grunge tot hedendaagse dreampop.
Van dit album: 2013 (NB: Het jaar dat de band opgericht is)

"Picknick" en "Voor De Overlevenden" vind ik zijn mooiste albums.

Dat is ook mijn keus.

Nu de Moody Blues (een van m'n favoriete bands in de jaren 70) en het mellotron toch in de aandacht staan hier Legend of a mind, het eerbetoon aan Timoty Leary, die zal voor de meesten hier wel bekend zijn.
In deze clip zie je Mike Pinder af en toe zo mooi in beeld, die toch wel een belangrijke rol heeft gespeeld in het hele mellotron gebeuren in die dagen.

Nou we toch in de symfonische hoek zitten gaan we door met een verhaal wat bijna te bizar is voor woorden en wat deze man allemaal meemaakt.
Het is Lies van de lp Nude van Camel en dat gaat over een Japanse soldaat die achterbleef op een eiland in de Stille Oceaan en daar 29 jaar lang verbleef met het idee dat de tweede wereldoorlog nog aan de gang was.
Om het kort te houden; na 29 jaar komen ze hem op het spoor en wordt hij ingehaald als held.
Hij kan het bijna niet geloven en gaat door allerlei gemoedstoestanden met uiteindelijk een instorting.
Ik heb een concert bijgewoond van de nude tour en toen de groene spots aangingen, de camouflagenetten er hingen en de stage in een jungle veranderde en nummers van deze lp werden gespeeld was dat behoorlijk indrukwekkend kan ik je vertellen.
Hier het volledige verhaal; https://en.wikipedia.org/wiki/Nude_(Camel_album)

Mooi nummer van Alan Parsons!

Nou we toch in de symfonische hoek zitten gaan we door met een verhaal wat bijna te bizar is voor woorden en wat deze man allemaal meemaakt.
Het is Lies van de lp Nude van Camel en dat gaat over een Japanse soldaat die achterbleef op een eiland in de Stille Oceaan en daar 29 jaar lang verbleef met het idee dat de tweede wereldoorlog nog aan de gang was.
Om het kort te houden; na 29 jaar komen ze hem op het spoor en wordt hij ingehaald als held.
Hij kan het bijna niet geloven en gaat door allerlei gemoedstoestanden met uiteindelijk een instorting.
Ik heb een concert bijgewoond van de nude tour en toen de groene spots aangingen, de camouflagenetten er hingen en de stage in een jungle veranderde en nummers van deze lp werden gespeeld was dat behoorlijk indrukwekkend kan ik je vertellen.
Hier het volledige verhaal; https://en.wikipedia.org/wiki/Nude_(Camel_album)

https://www.youtube.com/watch?v=e7oqqknbvww
Wat een verhaal joh! :halleluja
"Lies" > prachtig nummer! 8~
Moody Blues > Niet meer in de platenkast (alles daarvan verkocht). Sorry! ;)
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
En "Born To Be Wild" (van Steppenwolf) omdat dit naast een mooi nummer symbool staat voor vrijheid / geluk en de belichaming van een tegencultuur voor (ultra-) conservatieven.

Twee outlaw hippies, Billy (Dennis Hopper) en Wyatt (Peter Fonda) doorkruisen op hun choppers het weidse Amerikaanse landschap van het (conservatieve) Zuiden en dromen - onder invloed van drugs - van vrijheid en geluk.

Twee rednecks zijn het echter daar niet mee eens (zie 2e video)... :stupid

Met het klassiek geworden filmcitaat van Wyatt: "We blew it", zinspeelde de film ook - profetisch - op het einde van het hippie-idealisme.
[De soundtrack van de film bestond volledig uit popnummers van vooral The Byrds, maar ook The Band, Jimi Hendrix en Steppenwolf.]

camel toen tijdens hun nude tour live gezien begin jaren 80 in vredenburg utrecht (toen nog geen tivoli gelukkig) met 2 zeer gedreven toetseneurs.. namelijk kit watkins (happy the man) en duncan mackay (10 cc ed) die de meest prachtigste cs 80 bijdrages leverde.. en kit watkins natuurlijk de wervelende moog solo,s waar hij zo bekend van werd bij happy the man...

wat een prachtige klankenreeksen toch allemaal weer.. die hier nu om mijn oren vliegen.. ik ga gelijk het album weer eens opzetten!!!

Back