Pakkende songs (die je raken)

camel toen tijdens hun nude tour live gezien begin jaren 80 in vredenburg utrecht

Ja, precies; ik was daar ook.....ik heb je niet gezien toen.;)
Ik vond het ook een fantastische avond in ieder geval.

[De soundtrack van de film bestond volledig uit popnummers van vooral The Byrds, maar ook The Band, Jimi Hendrix en Steppenwolf.]

God, je haalt wel weer wat aan met al deze bands, er komen weer zoveel herinneringen naar boven.
Ik hield ook vooral van het stemgeluid van Roger McGuinn en die 12 snarige Rickenbacker, heel karakteristiek in ieder geval.
Maar goed; ik wou al I wasn't born to follow plaatsen want behalve dat ik het een mooie song vind zie ik ook meteen weer die beelden van de zwempartij voor me tijdens dat nummer.
Maar ik kies toch een ander nummer omdat ik het zo mooi beeldend vind namelijk.
In het nummer Chestnut Mare hoor je hoe hij uiteindelijk op dat paard zit en lekker door de heuvels rijdt en dan als het paard door een ratelslang schrikt dan springt het paard over de rand en suizen ze hoog boven de heuvels en waar de adelaars vliegen en maakt ie een soort kleine luchtreis en dat moment hoor je helemaal terug in de muziek , hoe mooi kunnen tekst en woorden samengaan?

Om nog even in die tijdsperiode te blijven; ik heb Kaz Lux altijd een geweldige zanger gevonden en samen met oa Jantje Akkerman heeft ie heel wat lekkere muziek gemaakt.
Ik heb ze indertijd nog een keer in dat tentje naast de Maloe Melo en Korsakoff gezien (de Kroeg geloof ik?) waar ze al die oude Brainbox nummers speelden, geweldig.
Ik vind dit echt een song die heel goed de tijdgeest van dat moment weergeeft en één van hun beste nummers.

Ja nou ja, ik kon het ff niet laten want ik keek nog wat clips van JG Watson die ik vroeger in Paradiso heb gezien en wat een van de beste concerten was ooit voor mij.
Hij is niet alleen een geweldige gitarist maar ook een eerste klas performer die de hele zaal weet mee te krijgen.
De meesten kennen hem van de funk maar al heel vroeg toen de rap opkwam heeft ie ook een rapplaat gemaakt in 1980 en iedere keer als ik het draai dan heb ik weer een smile op m'n gezicht.

Behalve dat hij een fantastische gitarist was kon hij ook ongelooflijk goed keyboards spelen en pitch bending hoef je 'm niet te leren, check this maar.
Hier in deze lange clip zie je 'm vanaf 8.00 op de Korg M1 spelen en dat doet ie super kan ik wel zeggen.
helaas is de beeldkwaliteit vrij beroerd.

Laatst gewijzigd:
God, je haalt wel weer wat aan met al deze bands, er komen weer zoveel herinneringen naar boven.
:okdan: :D
Vergeet je niet te eten ;)

... en één van hun beste nummers.
Ja, en wat dacht je van "Summertime" 8~

Brainbox - Summertime

------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------
De video hieronder...dát is wat je met een Fender kunt doen....Wacht! Met een Fender zul je dat nooit doen. ;) Uit de top 10 van beste gitaarsolo's aller tijden: "Comfortably Numb" (van Pink Floyd), gespeeld door David Gilmour.

"Comfortably Numb" komt van het album The Wall (uit 1979). Dat album vertelt (volgens mij) het verhaal van een rockster die langzaam gek wordt. "Comfortably Numb" is de ommekeer in het verhaal waarop gitarist David Gilmour zijn kans grijpt om het af te sluiten met een emotionele gitaarsolo.
Het nummer was er bijna niet gekomen, omdat de heren Gilmour en Waters ruzie hadden gekregen over hoe het nummer zou moeten klinken. Uiteindelijk kwam het toch tot een compromis met het in elkaar mixen van ieder zijn gewenste versie.

Na die vintage 'zooi' - wat ook leuk is - ff wat nieuwer materiaal ...

Twee jaar geleden overleed Edgar Froese (van Tangerine Dream) - pionier in de elektronische muziek. "Zero Gravity" (samen met Jean-Michel Jarre) is een van zijn laatste projecten. Met zijn overlijden vroegen velen zich af of dit ook het einde van Tangerine Dream zou betekenen. In december 2016 verscheen - ter ere van de overleden meester - het album "Articles", dat voornamelijk gevuld staat met beproefd Froese-materiaal. Het enige nieuwe nummer op "Articles" is "4.00pm Session" (duur 29:14 min.!) dat de sfeer heeft van de jaren 70-albums. In 2015 verscheen al de single "Quantum Key", maar enkele weken geleden is het album "Quantum" released met daarop 9 nieuwe nummers. Daarvan het 8e nummer: "Tear Down The Grey Skies"

De Utrechtse band Kensington is de laatste jaren uitgegroeid tot de populairste rockband van Nederland. Hun 4e (en tot nu toe laatste) album Control ben ik wat minder enthousiast over, maar op hun vorige album Rivals (uit 2014) stond bijv. het mooie nummer "Riddles". De gruizige rockstem van leadzanger Eloi Youssef is denk ik een belangrijke reden voor het succes.

Naar aanleiding van de laatste clip met sunshine erin kom ik op Michael Franti met Spearhead.
Als ik die zie wordt ik zo blij van binnen, zoveel positivisme, super gewoon.
Dus bij deze een paar clips van hem.

en dan wil ik toch graag de nummer 1 van mijn persoonlijke uitvaart top 2000 bekend maken
Ga je nu al dood?:D
Ik heb die ook gepost in dat uitvaart topic, ook toevallig.

en de nummer 7..

Wat een toffe song zeg.
Ik vind het een beetje 60ties westcoast vibe hebben, hebben ze goed gedaan.
Prachtige vocal harmonies ook trouwens.

Hier een bandje die maar 1 cd ooit uitbracht maar 70% van de songs op de cd gewoon hits hadden geweest als ze airplay hadden gehad.
Stuk voor stuk lekker pakkende songs die prima in elkaar zitten en ook van die verzorgde vocal harmonies

Laatst gewijzigd:
Bij de naam Kansas denken de meesten meteen aan dust in the wind of misschien carry on wayward son terwijl ik deze nog een stuk mooier vind.

Ik heb de afgelopen 10 jaar 2 keer Silje Nergaard gezien in Paradiso, een keer met haar band en een keer met een deel van het metropole orkest wat ook indertijd een wezenlijk onderdeel was van de cd die toen uitgebracht werd.
Deze uitvoering van Be still my heart vind ik zo mooi omdat het normaal een nummer is van 4 minuten maar het wordt nu uitgebouwd tot 9 min door een lang piano intro, echt prachtig wat mij betreft.

de band kansas hebben in de jaren 70 een aantal zeer goede albums uitgebracht.. in de jaren 80 ging het snel berg afwaards..zoals xo veel prog bands uit de jaren 70 die de jaren 80 niet overleefd hadden of werkelijk rampzalige dingen uit brachten.. om nu weer volledig van ouds sinds een jaar of 2 weer terug zijn.. het mooiste nummer van hun vind ik dit

johnny guitar watson zag ik hier ook al langs komen.. die leerde ik kennen in de band van frank zappa (het album one size fits all) en later van die geweldige hit a real mother for ya... en zo kam ik al snel terecht bij watsonian institute..
heerlijke producties ook altijd...

en weer een legende overleden.. gitarist phil miller..
vooral bekend in de canterbury scene.. in de bands hatfield and the north, national health
bands die met name vooral geen pakkende songs maakten maar waar je toch even flink wat tijd in moest steken omhet te doorgronden..zijn vaste compagnon op keyboards was altijd dave stewart een meester op de prophet 5 hammond div piano,s en minimoog..

dave steward begon in de jaren 60 als organist in bands als uriel en egg.. met typerend emerson lake & palmer achtige psychedelische rock.. hij werd wat bekeder in de band van en van swerelds beste drummers bil bruford(yes, uk) waar ook gitarist alan holdsworth in zat die nu inmiddels ook alweer gewoon dood is..[

dave had ook altijd een zeer herkenbaar prophet 5 pad geluid

en als ik het niet dacht.. deze topic zou al snel uitmonden in een progrock topic met nummers waar je in een mum al je ongewenste visite het huis mee uitjaagd.. drummer bill bruford maakte ook deel uit van de band uk mat toetsentovenaar eddy jobson die oa met vangelis de yamaha cs 80 beroemd heeft gemaakt...

Poeh, da's weer een partijtje moeilijke muziek en ik moet me nu behoorlijk inhouden om niet rendez vous 602 te plaatsen, ik dacht een week geleden al aan die song.
ipv daarvan nu iemand die ik al jaren hoog heb zitten dus zoek een bank uit en ga er ff voor liggen;

En als je toch op de bank ligt, hun hebben al zoveel goede tracks afgeleverd wat mij betreft;

Iets energiekers om af te sluiten, vind dit gewoon goed, geen bijzondere reden deze keer;

David Bowie was tijdens een blues festival (in 1982) zo onder de indruk van Stevie Ray Vaughan dat hij hem vroeg mee te werken aan zijn nieuwe album "Let's Dance". Bij datzelfde blues festival werd hij ook opgemerkt door Jackson Browne en die bood zijn opnamestudio aan waar het eerste album van Vaughan opgenomen zou worden. Het zou het begin betekenen van een internationale carrière. In 1989 verscheen zijn vierde album "Step", het was zijn laatste album in levende lijve. Hij kwam nl. in augustus 1990 om - 35 jaar oud - tijdens een helicopterongeluk nadat hij die bewuste avond o.a. met Robert Cray, Buddy Guy en Eric Clapton op het podium had gestaan.

Gitaarfabrikant Fender bracht in 1992 de "Stevie Ray Vaughan Signature Stratocaster" op de markt die Vaughan nog voor zijn dood samen met Fender had ontworpen.

Van het album "Step" het nummer "Crossfire" (LA, januari 1989)

Joan Baez is een Amerikaanse folkzangeres / songwriter en een levende legende. Behalve voor haarzelf heeft ze ook voor anderen geschreven, zoals the Allman Brothers Band, the Beatles, Jackson Browne, Leonard Cohen, The Rolling Stones, Paul Simon, Stevie Wonder, Bob Dylan e.a.
Ze is iemand van de protestgeneratie en bekend zijn haar songs tegen oorlog en voor vrijheid. Bijv. het nummer "With God On Our Side" dat ze samen met Bob Dylan zong. Dat nummer staat op het album "The Times They Are Changin" van Bob Dylan. In zijn beginperiode trad Bob Dylan op in het voorprogramma van Joan Baez. Zij was een aantal jaren een vriendin en bij tijd en wijle ook zijn minnares. Over die relatie met Bob Dylan gaat het nummer "Diamonds and Rust" (uit 1975). Toen was haar relatie met Dylan al 10 jaar voorbij.

Joan Baez is niet van mijn generatie, dus ik ontdekte dit prachtige / ontroerende nummer pas een aantal decennia later.

Joan Baez zingend / gitaar spelend bij een Anti-Vietnam demonstratie.

1k0.jpg

Jimi Hendrix wordt in het algemeen beschouwd als de beste gitarist ooit. Bekende nummers zijn o.a. "Hey Joe", "Purple Haze", "All Along the Watchtower" en Voodoo Child".

Een memorabel optreden van The Jimi Hendrix Experience vond plaats in Londen op 4 juni 1967 toen o.a. Pete Townshend, Jeff Beck, Eric Clapton en Paul McCartney met eigen ogen zagen hoe waanzinnig de performance van Jimi Hendrix was. Versterkers werden omver geramd waarna Jimi zijn gitaar in de fik stak, deze verbrandde en vervolgens kapot sloeg. De fans zagen het met open mond van verbazing / verbijstering gebeuren.

Een video van Chip Taylor's "Wild Thing" waarbij dat gebeurde...

De groep Kadanz (uit Utrecht) rond zanger, componist en tekstschrijver Frans Bakker kwam voort uit de homo-cabaretgroep Spitsroeden. Met Frans Bakker had Kadanz in de periode 1982-1989 (bescheiden) hits met nummers als "Dagen dat ik je vergeet", "In het donker", "De wind" en "Intimiteit".
Kadanz was een groep met een boodschap. Heel soms zijn ze nog in de kroeg of op de radio te horen, maar gaandeweg is Kadanz steeds meer van de radar verdwenen.

"Intimiteit" vind ik één van de beste Nederlandse platen ooit gemaakt. Tijdloos mooi en ontroerend!

Back