Pakkende songs (die je raken)

zappa hoorde ik voor het eerst eind jaren 60 op de zolderkamer van mijn broer....
dit was een persiflage op het oprukkende hippiedom.. heerlijke maffe plaat..

en deze een aantal jaar later

tit zijn een paar tracks van een plaat waar ik jaren naar heb lopen zoeken wat het was.. werd een keer tijdens superclean dream machine gedraaid een jaren 70 en 80 programma van ad visser op hilversumk 3 savonds...

in de jaren 70 had je wel meer goede radioprogramma,s die veel progrock draaiden.. oa de lexjo van lex harding toen veronica nog een zendschip was .. daar heb ik metname in de jaren 73 en 74 erg veel muziek leren kennen... oa deze..

volkomen haaks op de top 40 toen die ook door lex harding werd gepresenteerd was de lexjo een programma waar veel lange elpee tracks werden gedraaid... ik hoorde daar toen ook genesis voor het eerst.. met dit nummer

in die lexjo mocht op een gegeven moment ook geluidstechnicus adje bouman iedere week zijn top 10 uitzenden...
altijd vol met erg goede nummers die je normaal overdag daar toen nooit zou horen..
hier een paar tracks die ik me nog goed weet te herrinneren uit die top 10

Jethro Tull (met de Schotse voorman Ian Anderson) - "Locomotive breath" (1971)
Live @ Madison Square Garden in 1978

Commercieel was "Badlands" niet een succes, maar de fans - en ook mijzelf - vinden dit een van zijn beste nummers. En dan hebben we het natuurlijk over The Boss.
Het nummer gaan over een man zonder enig geluk - daarom boos op de wereld- en een beter lot in zijn leven wil.

[Refrein]
Badlands, you gotta live it every day
Let the broken hearts stand
As the price you've gotta pay
We'll keep pushin' till it's understood
And these badlands start treating us good

Helaas is de beeld- en geluidskwaliteit van deze video niet zo best.

In 1964 nog heel onschuldig (en mooi)...tot ze in 1966 (tot 1970) een relatie kreeg met Mick Jagger. Dat heeft blijkbaar wel iets met haar stem (en uiterlijk?) gedaan...

Marianne Faithfull - "As tears go by" (1964) [Geschreven door Mick Jagger en Keith Richards]

Marianne Faithfull - "The ballad of Lucy Jordan" (1979) [Geschreven door Shel Silverstein en voor het eerst opgenomen door Dr. Hook & the Medicine Show]

Amy Macdonald met "Poison Prince" - van het album "This is the life" (uit 2007)

Het album "Live/Dead" van Grateful Dead (uit 1969) behoort tot de beste live albums allertijden.
Van dit album: "Dark star" - ca. 23 min (!)

werd een keer tijdens superclean dream machine gedraaid een jaren 70 en 80 programma van ad visser op hilversum 3 savonds...

Goh zeg; ouwe tijden herleven weer.
Toevallig had ik het een paar weken terug in een ander topic over hetzelfde programma maar ik herinner me ook dat het midden jaren 70 's middags van 5 tot 6 was, ik geloof op maandagmiddag.....

Leuk dat je Fields post, die was ik een beetje vergeten, goede plaat!

Zo, da's lang terug; Marianne Faithfull met as tears go by.
Ze vertelde ooit dat ze vond dat Mick en Keith terwijl ze nog behoorlijk jong waren toen ze dit nummer schreven toch gezien de tekst ze al erg oud/wijs voor hun leeftijd waren.

Ik zal ook weer 'ns een duit in het zakje doen
Eerst maar Marianne; ik vond dit als klein jongetje een mooi nummer van haar;

Dit vond ik heel tof indertijd;

Dit bandje midden jaren 70 had een paar hele goede popsongs vond ik indertijd;

Grateful Dead vind ik niet alles goed van maar verschillende songs vind ik erg goed van ze zoals deze;

ik heb hier eigenlijk nnog helemaal geen zingerinnen geplaatst.. eentje die ik altijd erg mooi vond was sonja kristina van de band curved air, met ondermeer de onovertroffen toetsenier eddie jobson hier op een vcs 3 synth...die later nog de yamaha cs 80 beroemd maakte in de band uk..

uk waarvan helaas john wetton ook al weer gewoon dood is...

wetton maakte eerder ook deel uit van king crimson en the family..

the family.. ook nog een van mijn favoriete seventies band onder leiding van beroepsbrulboei/geit/neuroot, roger chapman..mensen vooraan bij hun live optredens werden nog wel eens gespiest door een microfoon standaard of kregen een tamboerijn naar hun hoofd geslingerd..

Zo, da's lang terug; Marianne Faithfull met as tears go by.
Ze vertelde ooit dat ze vond dat Mick en Keith terwijl ze nog behoorlijk jong waren toen ze dit nummer schreven toch gezien de tekst ze al erg oud/wijs voor hun leeftijd waren.

Ik zal ook weer 'ns een duit in het zakje doen
Eerst maar Marianne; ik vond dit als klein jongetje een mooi nummer van haar;
"Summer nights" heb ik tussen mijn platen staan. Ik struinde nog al eens de platenbeurzen af en vooral in het begin was het bijna niet te tillen wat ik allemaal naar huis moest slepen. Toen veel 'zooi' uit de 50's, 60's en 70's gekocht. :okdan: Ik kom er nu al jaren niet meer.

"Wêr bisto" (uit 2000) van het Friese Twarres
Wie vertaalt dit even? ;)

"Rennen of Stilstoan" (van het album 30 jaar Høken uit 2005) van het Twentse Normaal
Wie vertaalt dit even? ;)
Heerlijk voor in de auto! 8)

Van de Duitse Krautrock band Can: "Vitamin C" van het album "Ege Bamyasi" (uit 1972)
"Ege Bamyasi" (1972) met "Tago Mago" (1971) en "Future Days" (1973) zijn denk ik wel de beste albums van Can.
[die videoclip hebben ze eigenlijk niet nodig, maar ik vind 'm wel cool]

"Why Are We Sleeping?" van het eerste album van de (psychedelische) rockgroep Soft Machine (uit 1968 ). Met de albums die daarna zouden volgen is hun muziek meer jazz / jazz-rock geworden en die zal je bij mij dus niet op de draaitafel vinden. Maar als dat je smaak is, dan zijn "Volume two" (1969), "Third" (1970) en "Fourth" (1971) ook goede albums. De albums die daarna nog volgden ken ik niet.

Monterey Pop (in juni 1967) was een van de eerste grote festivals voor Janis Joplin. Ze stond daar toen met de Amerikaanse rockband Big Brother and the Holding Company. Ze zong daar o.a. "Ball and Chain" - een nummer van de Amerikaanse r&b zangeres Willie Mae "Big Mama" Thornton. Die had dat nummer weliswaar opgenomen, maar toen nog niet uitgebracht. Dat deed ze pas in 1968, maar het nummer is bij vrijwel iedereen alleen bekend gebleven door de live performance van Janis Joplin op Monterey Pop. En dat moet gezien zijn door Robert Plant, want zijn performance later met Led Zeppelin is duidelijk daardoor geïnspireerd.
Janis Joplin werd in oktober 1970 dood aangetroffen in een hotelkamer na een overdosis. Voor de deur stond haar Porsche 356 cabrio die ze 4 jaar daarvoor in het wit voor 3500 dollar had gekocht. Die kleur vond ze saai en ze liet 'm daarom in psychaedelische kleuren spuiten met bloemen, vlinders, vogels, enz. De auto is 2 jaar geleden door de familie van Janis Joplin voor bijna 1,8 miljoen dollar verkocht.

Monterey Pop (juni 1967)

1k0.jpg

uk waarvan helaas john wetton ook al weer gewoon dood is...

Ja helaas, die gozer heeft ook op veel platen meegespeeld.
Net als Ainsley Dunbar bijv, die kwam je bij verschillende bandjes tegen.
Erg goed nummer trouwens.

Van de Duitse Krautrock band Can: "Vitamin C" van het album "Ege Bamyasi" (uit 1972)
"Ege Bamyasi" (1972) met "Tago Mago" (1971) en "Future Days" (1973) zijn denk ik wel de beste albums van Can.

Godkanonne zeg, Can!
Ik weet nog goed ik was een jaar of dertig en een vriend van me had een cassette voor me opgenomen met soon over babaluma.
Ik had 's middags net een jointje gerookt en dacht die zet ik 's ff op om te horen wat dat is en ik kreeg alle hoeken van de kamer te zien.
Vooral bij chain reaktion moest ik 'm afzetten want ik kon dat niet handelen.
Ik werd zo meegetrokken door al die ritmes dat ik echt lag te stuiteren dus ik de muziek afgezet om weer effe chill te worden en een paar dagen later nog 's beluisterd maar toen was ik wel nuchter.
Zo erg heb ik het niet meer meegemaakt.

het eerste album van de (psychedelische) rockgroep Soft Machine (uit 1968 ).

Ja leuk, ik was een jaar of 12 toen ik dat voor het eerst hoorde en ik had zulke muziek nog nooit gehoord.
Ik geloof dat er achterop de hoes iets staat van: there is music for the body and there 's music for the mind.
Dit nummer vond ik zo te gek van die lp;

als je soft machine zegt zeg je natuurlijk ook robert wyatt de zingende drummer met een opvallend stemgeluid.. helaas ging dat drummen hem later wat moeilijker af na een val uit een raam waardoor hij aan zijn benen verlamd raakte...

zijn eerste solo album na die val noemde hij dan ook rock bottem..

Magna Carta - Airport song
(van het album Seasons uit 1970)

Tanita Tikaram - Twist in my sobriety
(van het album Ancient Heart uit 1988 )

Laatst gewijzigd:
en ik kreeg alle hoeken van de kamer te zien.
:D Haha, wat een verhaal zeg!
Maar dat album kende ik nog niet van Can... Lekkere muziek hoor, "Dizzy dizzy" staat daar ook op zag ik nu...

robert wyatt de zingende drummer met een opvallend stemgeluid
Dat kun je idd wel zeggen...
Matching Mole (met o.a. Robert Wyatt) - Instant Pussy

"It's all over now, baby blue" van de Noord-Ierse band Them met zanger Van Morrison en dat staat op hun album "Again" uit 1966

Het is een nummer van Bob Dylan, maar het is daarna door veel muzikanten bewerkt, o.a. door Joan Baez, Marianne Faithfull, Bonnie Raitt, Grateful Dead, Eric Burdon and the Animals, Nena, Bryan Ferry, Van Morrison (solo), The Byrds, The Animals, Joni Mitchell, Falco....en dus ook door Them.

W E E K E N D !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :okdan:

"I feel it coming" (uit 2016) van "The Weeknd" - een Canadees zanger / rapper - met Daft Punk

- > gebruik je fantasie - <

I don't like mondays!
I wanna shoo-oo-oo-woo-woo-oot
the whole day down,
down, down,shoot it
all down!
;)

Ik ben geen fan van Paul McCartney :r:r:r:r:r......maar vooruit

The Beatles - "Tomorrow never knows"
van het album "Revolver" uit 1966

The Beatles - "A day in the life"
van het album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" uit 1967