Pakkende songs (die je raken)

en dan nog even zo,n stevige toetseneur.. rod argent die bekent is geworden met al zijn hitjes van de band the zombies.. en onder zijn eigen naam, argent het nummer hold your head op... rod is later in london een keyboard winkel begonnen..

dan mag keith natuurlijk ook niet ontbreken.. zijn dood raakte mij nog het meeste van l die andere overledenen bowie prince noem maar op.....
een van zijn laatste dingen met de keith emerson band..

en een van zijn eerste.. met the nice een soort hendrix op orgel

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=...aw3pj2aIssdORypuNo30BR-u&ust=1509283756245961nog wat citaten.. clemens van de ven heeft de cd off the road toen bij mij in de studio opgenomen.. of die nog op voorraad is weet ik niet... de cd,s die daar voor kwamen had hij toen ook al niet meer...
http://www.clemensvandeven.nl/discography.php

en ik zag ook de naam montery festival langskomen.. waar het toen nog totaal onbekende britse bietgroepje the who ook even een paar liedjes mocht spelen... en dat hebben ze daar geweten!!!!

en dan steely dan.. altijd goed natuurlijk met name het album the royal scam.. onder leiding van de nooit zo vrolijk kijkende donald fagen.. hij gaf een keer aan in een stuktje in de muziek krant oor.. wij houden niet van verveling...

Laatst gewijzigd:
Hoe is het gvd mogelijk?
Zijn jullie telepatisch begaafd?
Gisteren door pink floyd en Jean Jaques Perrey kwam het er niet van maar ik dacht morgen dan maar en nu hebben jullie beiden al Steely Dan geupload!
Ik had al het werk van ze op lp t/m gaucho dus ja ik was en ben wel een liefhebber van ze.
Ik was zo blij dat ik ze in de jaren 90 eindelijk 'ns live kon zien in de Ahoy en wat hadden de heren bedacht?
Allemaal nieuwe arrangementen bij de oude hits en veel te veel bedacht en gekunsteld.
Op zich een leuk concert maar ik had me er meer van voorgesteld in ieder geval.
Toch wil ik natuurlijk ook ff een nummer posten en ik plaats Kid Charlemange.
Voor diegenen die niet weten waar de song over gaat;
Het gaat over de beste lsd kok uit de sixties: Owsley Stanley die als geniaal chemicus in die tijd lsd van een bijzonder hoge zuiverheid kon maken.
Het verhaal gaat dat hij het recept van de CIA had.
Hij was daarnaast audio engineer en verantwoordelijk voor de sound van de Grateful Dead.
Dan weet je meteen waar ze hun acid vandaan hadden in ieder geval.

en dan nog even zo,n stevige toetseneur.. rod argent die bekent is geworden met al zijn hitjes van de band the zombies..

Zo'n toffe toetsenist; Ik zag ergens eind negentiger jaren Colin Blunstone in een klein zaaltje in Alkmaar (Atlantis) en hij had Rod Argent meegenomen als toetsenist.
Al de oude hits werden gespeeld; het was een hele toffe avond!
Trouwens; dat vroegere album van the zombies wordt wel als een klein meesterwerkje gezien in de psychedelic sixties.

De beatles hebben de naam met sgt Pepper het meest legendarisch sixties album te hebben opgenomen maar een paar maanden daarna kwam het eerste album van Traffic uit en ik heb nooit begrepen waarom dat een stuk minder genoemd werd want met Winwood en mason als de belangrijkste songwrites heb je wel meteen een paar jongens die heel goed wisten hoe ze doordachte songs konden schrijven en ook gebruik maakten van de studio technieken die in die tijd opgeld deden.
Daarnaast heb ik Winwood z'n hammond spel altijd lekker gevonden.

Wat een talent was er in die jaren trouwens, ook the move met Roy Wood en later oa Jeff Lynne zijn natuurlijk ook niet zomaar een paar goed bedoelende muzikantjes.
I can hear the grass grow, I see rainbows in the evening; hoezo drugs, ben je gek?

Laatst gewijzigd:
En toen Traffic door Steve Winwood (in 1969) opgeheven werd vormde hij Blind Faith met Eric Clapton en Ginger Baker. Maar Ginger Baker had voortdurend ruzie met Steve Winwood en dat was voor Eric Clapton een belangrijke reden om er al na één album mee te kappen. Eric Clapton had dit in Cream nl. ook meegemaakt toen Ginger Baker voortdurend ruzie had met Jack Bruce.

"Can't find my way home" van Blind Faith (uit 1969)

En toen werd Derek & The Dominos opgericht, een superband bestaande uit Eric Clapton, Duane Allman, Jim Gordon, Bobby Whitlock en Carl Radle. De band heeft maar één album (in 1970) gemaakt: "Layla and other assorted love songs", wat behoort tot het beste werk van Eric Clapton. De band werd opgeheven omdat Eric Clapton en Jim Gordon ruzie hadden gekregen.

"Layla and other assorted love songs" (hele album met o.a. "Bell bottom blues", "Little wing" en "Layla").

Duane Allman noemde ik hiervoor al even. Hij vormde (o.a.) met zijn broer Gregg Allman The Allman Brothers Band. Het was een van de belangrijkere rockbands uit de 70's.

Niet lang na het uitbrengen van het album "The Allman Brothers Band At Fillmore East" verongelukte Duane Allman (in 1971) bij een motorongeluk. De band besloot zonder Duane toch door te gaan, en als eerste met het afmaken van het vierde album. Het vierde en vijfde album worden als sterke albums beschouwd, maar ik heb een voorkeur voor de eerste drie albums. Gregg Allman is inmiddels ook overleden, maar dat is nog maar 5 maanden geleden (nl. in mei 2017).

"Whipping post" van het album "The Allman Brothers Band" (uit 1969)
Dit nummer staat ook op het live album "The Allman Brothers Band At Fillmore East" (uit 1971) en duurt bijna 23 minuten. Het album behoort tot de beste live albums die er ooit gemaakt zijn.

"Midnight Rider" van het album "Idlewild South" (uit 1970)

John Paul Jones (bas / toetsen), John Bonham (drums), Robert Plant (zang), Jimmy Page (gitaar)...oftewel Led Zeppelin
John Bonham werd in september 1980 dood aangetroffen in het huis van Jimmy Page nadat hij een liter wodka gedronken had. Enkele maanden later werd de band opgeheven.
Van het album Led Zeppelin III (uit 1970) het nummer "Since I've been loving you" (dat ik mooier vind dan "Stairway to Heaven"). Ik zocht een specifieke live opname, maar ik kon die niet zo gauw vinden.

Het album "Surrealistic Pillow" is een klassieker (uit 1967) van de belangrijke psychedelische rockband Jefferson Airplane met Grace Slick als zangeres. Vier van de zes bandleden zijn nog in leven, waaronder Grace Slick.
Ze speelden o.a. op het Monterey Pop Festival, het Isle of Wight Festival, Woodstock en op (het gratis) Altamont (Rolling Stones, Grateful Dead, Jefferson Airplane, Santana, Crosby, Stills, Nash & Young, Flying Burrito Brothers, enz.) Altamont zou later het bloedige drama van Altamont genoemd worden. Er kwamen nl. ongeveer 300.000 op het festival af, omdat Mick Jagger er gratis wilde spelen met The Rolling Stones. En zij wilden de Hells Angels als security die betaald werden met gratis bier ter waarde van 500 USD. Bovendien verkeerde vrijwel iedereen onder invloed van drugs en hadden veel bezoekers bad trips. Het uiteindelijke resultaat: 4 doden. Altamont wordt vaak genoemd als het einde van het hippietijdperk / het einde van de gouden 60's.

Het bekende nummer "White Rabbit" beschrijft de effecten van LSD.
Maar in plaats daarvan een video van Jefferson Airplane op het Altamont Festival (in december 1969)....

En van een totaal ander genre: Johnny "Guitar" Watson met "Gangster Of Love" (uit 1978 )....
Hij speelde o.a gitaar op een aantal Zappa albums

"Deadwing" (uit 2005) is het achtste studioalbum van de post-progressieve / psychedelische rockband Porcupine Tree. Na het album "Incident" is de band niet meer bij elkaar geweest, maar ze zijn niet uit elkaar. Ze zijn nu allen met solo projecten bezig.

"Arriving somewhere but not here" van het album "Deadwing" (uit 2005)

Hierna ga ik iets van de Amerikaanse rockband Pearl Jam plaatsen...

Van het album Led Zeppelin III (uit 1970) het nummer "Since I've been loving you" (dat ik mooier vind dan "Stairway to Heaven")

Ik ben het volledig met je eens in deze.

Nou Katie, ik wilde van de week al Whipping Post plaatsen,; je bent me weer voor dus. :halleluja
Ik wil wel even vermelden waarom ik 'm wilde plaatsen dus bij deze.
Ik vind dat je in het gitaarwerk zo mooi hoort alsof de zweep er over heen gaat (vanaf 4.02)
Ik ben trouwens een hele grote fan van Greg z'n stem en songwriters capaciteiten ook.
Ik zal dus een ander nummer plaatsen van de vele nummers die ik erg goed vind, dit is een andere favoriet van me;

Nou we toch weer in de gitaarafdeling zitten wil ik bij deze iets van Joe Walsh plaatsen uit z'n periode voor de Eagles.
Hij maakt na de James Gang 3 uitstekende soloplaten en hiervan een track en hij maakt dacht ik ook gebruik van een moog op dit nummer;

Laatst gewijzigd:
Oooo shit... ik kan de gehele X-Mix K7 collectie hier wel neer flikkeren :D

Ik zal het wat filteren....

Claude Young - Impolite to Refuse

Mede dankzij MTV's Party Zone. Daar kwam al die shit voorbij, inclusief dikke visuals. Goed op zitten spacen op de paddestoelen :mega: Deze plaat heb ik echt helemaal stuk gedraaid... menig zondag na de Planet Rose in Doornroosje op de Vlietberg bij Nijmegen. Afteren bij mij in de garage. Bank buiten, vuur erbij, goeie kop thee en genoeg te blowen :P

Ik zag van de week in dit topic the coming of kohoutek van Rod Argent, waarschijnlijk geïnspireerd op de komst van Kohoutek, de komeet die een flinke botsing met de aarde zou veroorzaken.
Dat bracht me op het nummer kohoutek van Journey; ook geïnspireerd door dezelfde komeet en dat brengt me bij de eerste lp van Journey en voor mij de beste.
Ze zijn na de eerste lp een beetje op de wat beter in het gehoor liggende stadium rock over gegaan waar ze veel meer commerciëel succes mee hadden.
Maar hier de opener van de eerste lp;

Dit vind ik gewoon een lekkere song die me meteen de eerste keer pakte;

En nog een die meteen binnenkwam;

Laatst gewijzigd:
"Of a Lifetime" (van Journey) is een lekker nummer! :)
En bij Hooverphonic denk ik gelijk aan "The Night Before". Ze maken goede muziek! :okdan:

Een prachtig nummer van Tina Turner feat. Sting - geschreven door Tony Joe White - over het einde van een liefde...weggeglipt op geruisloze vleugels / "On Silent Wings".

nog wat citaten.. clemens van de ven heeft de cd off the road toen bij mij in de studio opgenomen.. of die nog op voorraad is weet ik niet... de cd,s die daar voor kwamen had hij toen ook al niet meer...
http://www.clemensvandeven.nl/discography.php
Waarschijnlijk heeft hij "Off the road" (uit 2002) dan ook niet meer, maar ik zou een berichtje kunnen sturen om het te vragen. Maar ik zag dat ze zo nu en dan ook op eBay te koop staan. Ik hou het even in gaten. Bedankt voor de link! :)

Group 1850 met "Zero" (uit 1968 )

"Careful with that axe Eugene" live (Pink Floyd) van het (deels live) album Ummagumma (uit 1969)

Amy Macdonald met "Let's start a band" (uit 2007)
("real artist" / vrolijke muziek)

Kitaro met "Theme from silk road" (1984)
Naast Yanni de enigste in dit genre...

Tiesto Live - Magic 6, Amsterdam (in 2000)

Anouk (ruigste rockchick van Nederland / neemt geen blad voor haar mond) met "Jerusalem" (Live @ Pinkpop 2009)

"Careful with that axe Eugene" live (Pink Floyd) van het (deels live) album Ummagumma (uit 1969)

Toen ik een jaar of 18 was en regelmatig met een paar vrienden bij elkaar kwam was dit altijd één van de nummers die op de draaitafel kwam, zowiezo werd er veel Floyd gedraaid toen.
Na zo'n nummer kan er eigenlijk maar één nummer achteraan dus;

En dan maar een paar van m'n favoriete Zappa songs er achteraan, geweldig die humor ook;

Zo'n jaartje geleden postte iemand deze song en meteen door de sfeer werd ik gepakt.
En helemaal in combinatie met die clip.

Frank Zappa maakte voor mij niet de muziek waar ik graag naar luister, maar hij was zeker zeer gerespecteerd en altijd vernieuwend met veel humor. :okdan:

Burp (van E.R.P.) kende ik nog niet. Leuk nummer zeg en die clip is idd heel apart! :okdan: En een goed voorbeeld dat het Elektronica genre ook mooi kan zijn.

"Blue Monday" is een nummer (uit 1983) van de New Wave band New Order dat gezien wordt als een belangrijke link tussen de disco uit de 70's en de opkomst van dance / house eind 80's. Nog steeds een cool nummer (vind ik).

"Eminence front" (van The Who) uit 1982

"Shoot high aim low" (van Yes) uit 1987

"Heart Of the sunrise" komt van het album "Fragile" van Yes (uit 1971)
"Heart of the sunrise" live in 1989 met (o.a.) Jon Anderson en Rick Wakeman

Punkrock uit de VS - dat daar erg aansloeg - van de Britse zanger Billy Idol met "White Wedding (uit 1982)
(Voordat hij solo ging was hij zanger van de Britse punkband Gen X)

En vijf jaar later (in 1987) van The Godfather of Punk (= Iggy Pop) met "Real wild child (wild one)"

Blaudzun - Midnight Room @ VPRO Vrije Geluiden
(van het album "Seadrift Soundmachine" uit 2010)

De zomerhit van 2017: "Despacito" van zanger Luis Fonsi met rapper Daddy Yankee in een remix met Justin Bieber.

Back