Pakkende songs (die je raken)

thomas dolby had in de jaren 80 altijd de beschikking over de creme de la creme op synth gebied.. fairlicht, synclavier.. ppg wave, alle jupiter modellen van roland en ga zo maar door en dat was ook altijd wel te horen ook

erg productief is hij momenteel volgens mij niet meer zo al pakt hij natuurlijk nog wel de nodige moog fests ed mee..

https://youtu.be/pdIiJ4XJFA8

Thomas Dolby is een IT bedrijf begonnen begin jaren 90. Headspace, later Beatnik Inc, leverde een synthengine voor mobiele apparaten. Dit licenseert het bedrijf aan de meeste mobiele telefoon fabrikanten. Ik kende toevallig iemand via een forum die zei dat hij bij Beatnik Inc werkte en dat Thomas Dolby zijn chef was. Muzikaal is Thomas Dolby sporadisch hier en daar te bekennen.

....van de psychedelische progrock space band gong...
"Gong" zag ik ff geleden al - van blieper - langs komen :okdan:
Jazz is meestal niet mijn ding, maar de volgende 2 psychedelische spacerock nummers van het album "You" (uit 1974) kan ik toch aardig goed verdragen :)

A Sprinkling of Clouds

The Isle of Everywhere

...de band gong heeft verschillende bezettingen gekend..
:halleluja ... en voor wie graag wil weten hoe het precies zit :D

1k0.jpg

Daevid Allen stapte in 1975 uit Gong, terwijl vlak daarvoor Steve Hillage al zijn solo album "Fish Rising" had opgenomen. En Steve Hillage hield het later dat jaar bij Gong toen ook maar voor gezien. Daevid Allen maakte na zijn vertrek bij Gong eerst het album "Good morning" (1976), gevolgd door het album "Now Is the Happiest Time of Your Life" (uit 1977).

Steve Hillage - het album "Fish Rising" (1975) [hele album]

Daevid Allen - het album "Good morning" (1976) [hele album >>> opgenomen in zijn huis op Mallorca]

Daevid Allen - het album "Now Is the Happiest Time of Your Life" (1977), met daarvan de tracks...

"Poet for Sale" [een protest song van Allen tegen de muziek business]

"I Am"

dan is het nu tijd voor de beste, leukste of grappigste bandjes/ muzikanten die ik in de periode 1990 - 2003 in mijn studio (studio sandwijck, de bilt en utrecht) mocht opnemen.. vaak zat er een hoop overbodige herrie en oeverloos gerammel tussen, maar ik heb ook nog steeds een selectie gemaakt met de dingen die ik nog steeds graag een keer draai!..

gelijk maar even naar een ver en warm land (alhoewel die hele band hier nog steeds in nederland schijnt te zijn) yatiyana uit bolivia.. even heel wat anders dan die gillende gitaren ed panfluiten, en veel rare percussie dingetjes...

en dan de andere kant op van de wereld naar bulgarije waar de daar razend populaire progmetal band elite vandaan kwam en hun geluk in nederland wilde testen.....

weer naar een ander werelddeel.. de states waar een van de achtergrond zangers van stevie wonder, johnny lee vandaan kwam.. ook hij kwam helaas in nederland niet echt veel verder, al had hij zat potentie..maar het drugsbeleid hier vond hij toch wat belangrijker.. hij betaalde de studio uren van mij dan ook uit met een enorm blok hash.

en dan naar afrika.. project had geslaagd kunnen zijn maar ik gaf de opnames niet mee vanwege ee flinke betalings achterstand...

gaan we weer naar een andere streek.. het pitoreske ierland... aan drank was er geen gebrek tijdens de opname sesssie,s..

arthur ebbeling altijd leuk natuurlijk.. ook hij gaf mij een vakantie gevoel mee tijdens de cd opnames 3 weken lang...

les charmeurs.. het orkestje van leraar frans jan obbeek. en flamengo gitareur allain labrie.

iemand die wel verder is door gebroken was daniel lohues hier nog met de band toe jam bobsleigh (werd later skik en the charlies dat was qua bandmaam in iedergeval al 1000 x beter...

uit dat den haag kwamen toen hele volksstammen muzikanten bij mij opnemen.. de bekenste daarvan was ongetwijfeld henk koorn van hallo venray.. die hier met toon moerland en nog wat van die muzikanten uit de haagse kraakscene met abba liedjes aankwam.. was nog leuk en succesvol ook..

ook uit die hoek ,maar dan meer wassenaer basseur theo hayes met de band heidecker die zijn basgitaar altijd met div gereedschappen live te lijf ging.. vaak mocht ik dan ook wel eens qat toetsen arrangementen mee verzinnen, zoals hier een fraaie ob 8 pad..met een van zijn bands heeft hij de finale van de grote prijs ook nog gehaald en is nog boven total touch geeindigd

de zangeres van de vrouwen band the broads marwyah.. . met producer dennie premchuran die ook johhny lee toen produceerde..

de neder rock band van vollenhoven die de eindmix in wisseloord mochten doen.. daar kon ik zelf dan ook bioj zijn, met producer michiel hogeboezem.... erg leerzame dagen waren dat...

en dan de rotterdamse kultheld harry merry... die het er om deed zo aparten zo uit de toom mogelijk te willen klinken.. ik moet erbij zeggen.. dat lukte hem altijd uitstekend

en dan nog volksheld ricky desire die zijn nummers en teksten altijd een behoorlijke oversexte lading mee gaf.. tijdens het voor programma van de dijk wrd hij dan ook door een stel feministen met bier van het podium afgekogeld toen hij dit nummer begon te spelen.....

.

Laatst gewijzigd:
en nog een aparte vermelding voor de band roma van ad wammes ooit toetsenist bij de progrock band finch... helaas niet bij mij opgenomen en helaas ook nooit uitgebracht...

en dit zeer fraaie werkje van finch. ..

Soort van uitlaatklep dit nummer. Moet ik soms even afspelen op de momenten dat het nodig is.

Afgelopen weekend was ik op het 909 Festival. Een prachtige dag, mooie line up, maar het eindigde in een enorme mineur toen op slechts enkele meters bij mij vandaan iemand in elkaar zakte, gereanimeerd moest worden, maar het uiteindelijk niet gehaald heeft. Het was een heftige ervaring. In diverse media is over dit voorval ook bericht. Het luisteren van dit nummer werkt in zo'n geval erg zalvend...

Dat is zeker een heftige ervaring...
Mooi nummer van The Moody Blues! Past ook helemaal bij dit vreselijke incident.
Ik zou bijna weer muziek van ze gaan spelen / kopen. Maar die bekende nummers van ze trek ik niet (meer).

In maart jl. stonden ze in Paradiso…. de Australische garageprogfolkrockpsychband King Gizzard & the Lizard Wizard… Ze hebben in vrij korte tijd een berg met albums gemaakt, waarvan denk ik tot nu toe "Nonagon Infinity " (uit 2016) hun beste is. In mijn platenkast zul je deze echter niet vinden. :)

Hot Wax

Slow Jam 1

Gamma Knife

Emerson, Lake & Palmer met "Karn Evil 9 (1st Impression, Pt. 1)" van het album "Brain Salad Surgery" (uit 1973)

Minder bekend dan Autobahn, maar van hetzelfde album (Autobahn):
"Kometenmelodie 2" (uit 1974) van Kraftwerk

"Kometenmelodie 2" (live in Paradiso, 2015)

Ik kon niet zo gauw meer op de naam komen van die Nederlandse band die nog progrock maakt...Monomyth. Maar ik heb het nog terug kunnen vinden...het wordt tijd denk ik dat er een index van dit draadje komt. ;) Ik wil een cd (misschien 2 cd's) van Monomyth kopen. :)

de progrock band finch

Dat is voor mij toch wel een van de betere bands geweest in Nederland.
Helaas nooit het succes gehad wat bijv Kayak wel had om maar een band te noemen die in hetzelfde genre zat.
Ik heb ze ooit gezien, ergens in Amsterdam maar het is zo lang terug dat ik bij god niet meer weet waar.
Dat prachtige gitaarwerk van Joop van Nimwegen is ook top.
Hij is ooit indertijd verkozen door luisteraars van Oor als de beste gitarist van Nederland dus onder de muziekliefhebbers stand dit bekend als een bandje voor de fijnproevers.
Trouwens de hele band bestond uit topmuzikanten, Peter vink nog uit de oude Q65 zat ook in Finch en was indertijd ook één van m'n favoriete bassisten in die tijd.
Ik had de eerste 2 lp's indertijd maar ook dit eerste nummer van Galleons of Passion is echt prachtig;

en m'n favoriete track van ze;

Afgelopen weekend was ik op het 909 Festival. Een prachtige dag, mooie line up, maar het eindigde in een enorme mineur toen op slechts enkele meters bij mij vandaan iemand in elkaar zakte, gereanimeerd moest worden, maar het uiteindelijk niet gehaald heeft. Het was een heftige ervaring.

Oei, da's wel even schrikken dan, kan me voorstellen dat dat nog wel een paar keer door je gedachten gaat in de dagen erna, in ieder geval zou dat bij mij zo zijn.

Mooi nummer van The Moody Blues! Past ook helemaal bij dit vreselijke incident.
Ik zou bijna weer muziek van ze gaan spelen / kopen. Maar die bekende nummers van ze trek ik niet (meer).

Ja zo'n uitgekauwd nummer als night in white satin ben ik ook wel een beetje klaar mee.
Maar als ouwe Moodies fan vind ik toch het werk wat ze tot begin jaren 70 hebben gemaakt wel van grote klasse.
Het ging mij ook niet om de hits maar vooral om de concept lp's, het gegeven dat de lp een bepaald thema behandelde en op die manier een geheel vormde.
Vooral ook dat mellotronspel van Mike Pinder gaf de Moodies z'n kenmerkende sound.
Toen hij uit de band was vond ik het een stuk minder in ieder geval.
Hier twee van mijn favorieten;

Nou we dan toch weer bij het mellotron uitkomen nog maar eentje;

Oei, da's wel even schrikken dan, kan me voorstellen dat dat nog wel een paar keer door je gedachten gaat in de dagen erna, in ieder geval zou dat bij mij zo zijn.

Zeker! Bij mij ook hoor. Ik was het eigenlijk niet van plan, maar heb momenteel ook erg de behoefte om volgend jaar weer te gaan maar dan met een gezellig einde :)

Ik was eerst van plan om te gaan, maar ben nu blij dat ik er niet bij was.
Het gaat om een 59-jarige man, volgens een woordvoerder van de politie is er mogelijk sprake van drugsgebruik. Maar het onderzoek naar de doodsoorzaak is nog niet afgesloten.

Nou we dan toch weer bij het mellotron uitkomen nog maar eentje;
"Thorm and Thunder" is - naast het album "Song of the Marching Children" - misschien wel het mooiste wat Earth and Fire gemaakt heeft.

Vooral ook dat mellotronspel van Mike Pinder gaf de Moodies z'n kenmerkende sound. Toen hij uit de band was vond ik het een stuk minder in ieder geval.
Klopt, zonder hem werden het meer saaie pop nummers.

Maar ik heb alweer genoeg gehoord van The Moody Blues :D
"Ride My See-Saw" met op de B-kant "A Simple Game" heb ik (nog) als vinyl singletje...

Thoughts of another day
Flashing through my head
Thinking how life could be
All of the things that our great men have said
Be what we want to be
What we deserve to be
What we are meant to be

Laatst gewijzigd:
De B-kant van "My Clown" - één van de meest gezochte singles (van de Britse band "July")...

Dandelion Seeds (uit 1968 )

"The 13th Floor Elevators" (uit de USA, Texas) - één van de eerste psychedelische bands…

Album "The Psychedelic Sounds Of The 13th Floor Elevators" (1966)

Het volgende album "Easter Everywhere" (uit 1967) is misschien nog beter...

Dat het publiek toen zo stil kon blijven zitten :halleluja….

Back