Coole analoge poly synth uit de 80's

Ik heb mij gisteren eerst - o.a. met wat filmpjes - gefocust op de Juno's en de JX-3P: Juno-6/60, Juno-106, Alpha Juno 1/2 en JX-3P. De Juno 6 en de Alpha Juno 1 mag je denk ik gelijk wel vergeten. En de Juno-DS 61/88 en JU-06 Boutique heb ik (nog) niet - wel of niet terecht - in overweging genomen.
Hoewel ik de JX-3P en de Juno-106 qua klank ook mooi vind is de Juno-60 toch de grote winnaar voor mij.

De filmpjes die ik o.a. bekeken / beluisterd heb zijn:

Juno-60 vs. Juno-106

JX-3P vs. Juno-106

Juno-6/60 vs JX-3P

Alpha Juno 1 vs. Roland Juno-106

Naar prijzen heb ik nog niet gekeken. Maar een Juno-60 is zeker niet goedkoop?

Ik heb al beetje een idee waar het naar toe gaat, maar ik ga de komende dagen eerst nog filmpjes bekijken / beluisteren van de andere genoemde synths.

"The song is is the thing that determines the emotion, not the instrument"

Wel wat off topic maar ik wilde toch even reageren op de statements die hier gepost worden.
Wat mij betreft heeft Vince voor het grootste deel gelijk; de song en/of de uitvoerder legt het gevoel erin en natuurlijk kan een bepaalde sound iets met je doen maar in beginsel gaat het daar wel om.
Geef een talentloos iemand een nog zo goed instrument of speel een k.t nummer op een fantastisch dure synth en het is nog steeds niets.
Er zijn mensen die met een Volca geweldige dingen doen en talentlozen die met hele dure apparatuur er helemaal niets van bakken.
Als je bijv Kebu een Volca geeft dan weet ik zeker dat ie er hele lekkere dingen mee doet die veel mensen te gek vinden.
Geef Stevie Wonder een mond harmonica van 10 euro en de hele tent gaat op z'n kop
Pas in de juiste handen zal een duurder instrument tot z'n recht komen omdat die persoon er gevoel in weet te leggen en daardoor emotie oproept.
Die weet de nuances en juiste vibes eruit te halen.
Geef iemand die geen feeling heeft voor autorijden een Ferrari en daar komen ongelukken van, da's exact hetzelfde.

Enne; Von Naphoven, zeker nu ik de song van de laatste contest van je heb gehoord weet ik dat een duur instrument in jouw handen wel tot z'n recht komt. :)

Dat lijkt me logisch willem1958, maar Vince stelt hier dat een instrument in het geheel niet mee telt, en dat is natuurlijk niet waar.
Graag weer on-topic...:halleluja

Eens iets heel anders dan the usual suspects: een ARP Quadra.

http://www.vintagesynth.com/arp/quadra.php

arp_quadra_angle.jpg

Ik heb zowel de juno-60 als de juno-106 ongeveer twee jaar gelijktijdig gehad.

De 106 heb ik nog de juno-60 is gegaan. Ze lijken erg op elkaar qua sound en idd de juno-60 heeft een dikker maar meer wollig laag. Daardoor laat de 106 zich m.i. veel makkelijker combineren zonder EQ.
Bijna alles wat eruit komt klinkt goed en vooral enorm funky.Je ziet ze ook vrijwel altijd staan in studios waar funky tunes worden gemaakt vaak zelfs meer dan 1.

Op de filmpjes op YT lijkt de Ju-06 wel erg dicht in de buurt te komen overigens. Ik zou die nog wel eens naast mijn 106 willen hebben als tweede juno.

Enne; Von Naphoven, zeker nu ik de song van de laatste contest van je heb gehoord weet ik dat een duur instrument in jouw handen wel tot z'n recht komt. :)

Nou dank je wel hoor :D Ik gebruik vooral plugins, kun je nagaan.

Ik heb mij gisteren eerst - o.a. met wat filmpjes - gefocust op de Juno's en de JX-3P: Juno-6/60, Juno-106, Alpha Juno 1/2 en JX-3P. De Juno 6 en de Alpha Juno 1 mag je denk ik gelijk wel vergeten.
Ik heb op een gegeven moment de JX3P, JX8P, Alpha Juno 1 en Juno-60 boven elkaar gehad.

De JX8P was mij te wollig en te ver van het karakter van de Juno af. De JX3P leek er al een stuk meer op, maar was een beetje dunner. De AJ1 was wat droger en leek meer op een doorontwikkelde 106, maar het spontaan tweaken kun je vergeten tenzij je er een programmer bij hebt. Er zit een hoop overlap tussen deze machines en de JXen kunnen meer buiten de lijntjes kleuren omdat die twee oscillators hebben.

Een Juno-6 kun je ook midificeren met de Tubbutec kit, en ze zijn goedkoper. Die zou ik dus niet perse overslaan, al is het natuurlijk wel wat meer werk omdat je niet al een voorgeboord gaatje van de DCB-bus hebt. Wil je echter iets met recall, dan heb je presets nodig.

De 60 heeft ook een leuke optie waarbij je met patches kunt wisselen door een sustainpedaaltje achterin te pluggen; zo kun je een soort sequence-achtige dingen bouwen (als je er een drummachine instopt). Dit is gewoon meer werk op de 6 omdat je daar alles from scratch moet maken.

Naar prijzen heb ik nog niet gekeken. Maar een Juno-60 is zeker niet goedkoop?
Nee, niet meer :D. Binnenkort zet ik die van mij te koop. Als je in Eindhoven of Venlo komt mag je 'm gerust eens uitproberen, heb ik ook met mijn Minimoog gedaan voor een forumlid dat er graag een wilde maar 'm nergens kon testen.

Ik heb al beetje een idee waar het naar toe gaat, maar ik ga de komende dagen eerst nog filmpjes bekijken / beluisteren van de andere genoemde synths.

Neem de System 8 ook in overweging. Da's wat er tegenwoordig het dichtste qua geluid bij een Juno komt, en je zit dan niet met een beperkte versie zoals bij de JU-06. Het enige wat niet werkt is dat het ding er voor geen meter uitziet als een vintage Roland synth.

Als je echt perse analoog wil hebben kun je voor een REV2 8-voice gaan die een beetje duurder is, dat zou mijn moderne keuze zijn.

Ik zit eraan te denken om mijn Juno6 (inc originele Roland hardcase) te koop te zetten, laat maar weten indien interesse.

De System8 is idd zeker niet te onderschatten! Ligt er idd aan of je het voor muziek maken wilt gebruiken, of meer als "collector".

Ik heb een Juno-60. Ik vind vooral de basjes erg fijn uit dit apparaat, maar hij kan zoveel meer. Zoals pads enz. Hij heeft karakter. Hij heeft een heel herkenbaar geluid (sweet dreams/de lift enz.) maar je kunt zoveel meer dan dat. Ik zou deze nooit meer weg willen doen.
In een synth zonder karakteristiek geluid heb ik vrijwel nooit interesse. Maar de Juno-60 heeft karakter vind ik! :)
Maar is hij zijn geld waard? Ik heb hem 8 jaar geleden voor een fijn bedrag kunnen kopen, de prijzen die er tegenwoordig voor gevraagd worden vind ik ver overdreven. Hij is het misschien wel waard, maar hé het is een oldtimer. Die neem ik iig niet meer mee on the road.
Dan neem ik net zo graag de Basstation 2 mee (maar die is monofoon).
Ik heb nog niet naar de prijzen gekeken, maar inderdaad heeft elk instrument een max. prijs wat je er voor over hebt. Een Juno-60 on the road meenemen zou ik zonde vinden. Tsja een Bass Station II is best een goede synth, maar is toch wel even wat anders dan een Juno-60.

Wil je echt poly en nieuw? Onder de 1000 euro heb je de Minilogue (4 voices) en de Deepmind 12. Ik heb ze alleen in de winkel eens geprobeerd. Zeker fijne dingen, maar ik zoek iets meer 'karakter'.
Ik heb een paar keer op een Deepmind 12 gespeeld en het klinkt helemaal niet onaardig. Maar het mist het karakter dat een Juno-60 wel heeft. Maar misschien heb ik een Deepmind 12 nog wel liever dan een Prophet REV2. De Prophet REV2 is de veel betere synth, maar ik ben er wel klaar mee met de Prophet sound.
Een Minilogue koop je voor iets meer dan 600 EUR. Voor een polysynth en nieuw is er niets beters / goedkoper. De vraag is denk ik alleen nog even of je voor die 600 EUR wellicht beter een vintage bak kunt kopen?

Behringer Deepmind 12 vs. Roland Juno-60

Behringer Deepmind 12 vs. Roland Juno-60

Mijn spreekwoordelijke duit in het zakje: een mooie analoge polysynth is de A6 Andromeda - wel lastig om echt te programmeren. En ik ben erg tevreden met mijn Modal 002 en 008 - alhoewel die laatste op een gegeven moment misschien toch moet wijken voor mijn nieuwe eurorack-verslaving.
Een Andromeda A6 vind ik ook een mooie analoge polysynth, maar bij een eventueel defect helaas niet altijd te repareren meer. Voor mij is dat een reden om daar niet aan te beginnen.

Modal 002 > modern en erg mooi! Maar dit is wel een hybride synth. Vind je het nog steeds een betere keuze dan bijv. een Microwave 1 rev. A, een PPG Wave 2.x of een Prophet VS (rack)?

Modal 008 > Ik heb deze nooit live gehoord, maar ondanks dat zou ik ipv een Modal 008 liever Eurorack willen hebben.

Ervaring met alledrie genoemde synths, waarvan ik de Mono Poly hier nog heb staan. Misschien is de MP niet echt een polysynth te noemen, meer een parafone synth. Heel gaaf ding, met de typische 'dunnige', karakteristieke klank die heel bruikbaar is.
Korg Mono/Poly

Korg Mono/Poly

Cool! :okdan:

Maar misschien is een Juno op een Polysix dan een betre optie voor echt polyfoon spel. Er zijn nog zat toffe 80's polysynths te vinden, zoals de Jx3p, Jx8p en Jx10 maar ook de Bit one/99..
Korg Polysix

Korg Polysix vs. Roland Juno-60

Juno-60!!!:)

Roland Juno / Roland JX-3P
zie post #41

Roland JX-8P

Roland JX-3P vs. JX-8P

Roland JX-10 / MKS-70

Roland JX-10 / MKS-70

Crumar Bit One

Crumar Bit 99 / Crumar Bit-01

Crumar Bit 99 / Crumar Bit-01

Ik ben helemaal happy me een Oberheim Matrix 6.
Krijg er veel mooie organische sounds en bassen uit. Wel een nieuwe firmware erin en dan gaat programeren via lemur prima. de m6 is niet zo duur en beperk als bv een juno 106 alhoewel de interface natuurlijk zuigt.
Vind ik ook mooi! :okdan:
Oberheim Matrix 6(R)

mijn Crumar Bit99 is een fraaie 80s poly, warme pads-volle bass uiterst geschikt voor oa Italo Disco
Zie filmpjes 2 posts terug van de Crumar Bit 99 en de Crumar Bit-01 (= rack versie van de Bit 99)

Back