Coole analoge poly synth uit de 80's

MonoPoly heel fijne weirde bak met lekkere brede sound.
Dat vind ik ook en dit is denk ik ook de juiste omschrijving.
Maar nu wil ik een nieuwe analoge poly, maar dat is een lastige. De nieuwe bakken hebben veel meer mogelijkheden, maar in mijn oren missen ze karakter en vintage is volgens mij zwaar overpriced.
Ja, precies. En daarom ben ik ook dit topic begonnen. Bijna iedereen moet denk ik met dit analoge polysynth probleem zitten.

Als het je puur om de klank gaat kun je tegenwoordig met plugins echt wel dezelfde juno sound tevoorschijn krijgen, vooral na bewerking en in een mix.
Dus:
U-he Diva $ 179 + btw
https://www.u-he.com/cms/diva

U-he Diva vs. Roland Juno-60

TAL U-NO-60 GRATIS
https://tal-software.com/products/tal-u-no-62

TAL-U-NO-LX 59,65 EUR
https://tal-software.com/products/tal-u-no-lx

Roland Juno-6/60 vs. TAL U-NO-LX v2.27

Tyrell N6 v3 (van Amazona en U-he) GRATIS
https://www.u-he.com/cms/tyrelln6
https://www.amazona.de/freeware-synth-tyrell-n6-v3-03

Tyrell N6

Ik vond de ax60 een gaaf ding. Hele organische sound en ook leuke interface om te programmeren.
Akai AX60

Kawai SX-240

Ik loop voor beide synth's qua klank niet erg warm...
Hou er wel rekening mee dat een vintage synth onderhoud nodig heeft
Ja, maar de een wel meer (of minder) dan de ander...

Toen ik de boutique ju-06 had gekocht wilde ik erg graag een echte 106, voor de extra voices, de fijne klank en natuurlijk het vintage gehalte (je bent gearjunkie of je bent het niet). Uiteindelijk vond ik de prijzen die ervoor gevraagd worden het niet waar om voor zo'n oud beestje te gaan en heb ik de boutique laten staan voor de sound.
Klopt, het is het niet altijd waard zo'n oud beestje. En je krijgt dan sneller te maken met (duur) onderhoud, uitval, (hoge) reparatiekosten, enz. Ik heb daarom ook liever nieuw, maar het is er vaak niet of het is van van mindere kwaliteit qua klank en/of mogelijkheden. Het is voor iedereen denk ik verschillend of een JU-06 Boutique acceptabel genoeg is. De productie van de JU-06 is overigens gestopt... En op eBay zijn het volgens mij inmiddels vintage prijzen geworden.

Het mooie van de bakken die je noemt is dat als je ze koopt het inderdaad aderlatingen zijn, maar je kunt ze dan in feite bijna voor niks een maandje op je gemak testen en dan weer doorverkopen voor vrijwel dezelfde prijs.
Ja, mits je niet te veel betaald hebt.

Gister weer mijn POLY 61 aangesloten - 1982 zo simplistisch minimaal - mooie bijna gewarblede strakke VHS video sound - dikkere sound dan een Poly 6 en 800 vind ik (niet zo wee-ig gruitig meer strakker meer power) maar ook chord memory en arpeggiator en waarschijnlijk de goedkoopste 80s analoge poly die je kan vinden nog denk ik? :koffie: Hier een foto van de Poly 61 in het ochtendgloren:

Poly61small.png
Wat zullen jouw buren blij met je zijn nu je weer die Poly 61 aangesloten hebt. :D

Korg Polysix

Korg Poly 800 II

Italo Disco, o.a. met de Poly-61M en de Juno-60

Hij begint bij 1:47 min. te spelen...

Poly-61M!!! + Juno-60!!! :okdan:

Ik vind van die oude analoge bakken eigenlijk alleen de Oberheim OB-X (en zusjes/broertjes) nog steeds erg vet. Helaas onbetaalbaar tegenwoordig.
Die vind ik ook erg vet! Maar naast onbetaalbaar ook niet betrouwbaar naar wat ik hoor en lees. Erg jammer...
Alle andere 'classics' zijn leuk in de bediening maar vind ik qua klank eerlijk gezegd weinig interessant en vaak gedateerd/overused.
Bij mij is het meestal een mix van oud en nieuw. Maar deels ben ik dit dus wel met je eens.

Gisteren toevallig weer even gespeeld met mijn Juno 106. Had al weer een tijd niet aangestaan.

In al zijn eenvoud blijft het toch een leuke bak hoor, vond het erg leuk om weer even door de sounds te bladeren en zelf wat geluiden te maken. Natuurlijk is hij vrij beperkt maar op de een of andere manier is dat voor mij ook weer de charme er van. Er zijn genoeg andere synths waarmee je helemaal de diepte in kunt programmeren.

Overigens klinkt de 106 ook zonder chorus helemaal niet kaal of slecht of zo vind ik. Beetje experimenteren met andere effecten doet bij deze bak ook wonderen.

Dan zou ik voor deze drie gaan of evt een AX60, Poly61 (maar niet voor de snelle bediening, wel voor de sound!). of een Juno60. Die heeft veel meer mojo dan 106 alleen geen midi (via kenton dcb-midi te fixen)
Polysix, Juno-106 en AX60 gaan het niet worden, maar Korg Mono/Poly is nog in de race. Evenals de Juno-60 en de Poly 61(M).

Ik heb een AX60 gehad net zoals de andere synths waarover gesproken word, maar ondanks de fijne bediening vond ik het maak een kille sound hebben. Ook de Polysix kan mij niet bekoren.
Mee eens, ik ook niet.
De monopoly is natuurlijk niet echt een polysynth.
Nee, en dus zal je er nog een andere polysynth (onder of boven) moeten hebben.

Waarom geen JX-3p met programmer? Is meestall wel te vinden rond de 750euro voor de set
Toch 750 EUR én het is het (voor mij) net niet.

ik zou ze in een rijdje zetten bv
En in dat rijtje hebben de Trident, de Juno-60, de Juno-106, de JG-3P, de ESQ-1, de Mono/Poly de meeste punten voor karakter: 60 punten of meer.
De Juno-106 en de JG-3P zijn inmiddels wat mij betreft afgevallen. Naar een ESQ-1 ben ik niet op zoek. In een Mono/Poly en een Juno-60 is er nog interesse. De Trident weet ik nog niet, daar moet ik eerst nog wat meer van weten / horen.

...persoonlijk houd ik wel van karakter en niet zo zeer van hoeveel een apparaat kan
Bij mij is dat ook zo!

De deepmind leek concurentie maar heeft door beperkte golfvormen en geen oscmix een veel beperktere klank als je de fx niet mee telt.
Ja, dat klopt wel. Maar het beste alternatief vind ik de Prophet REV2 en daar wordt ik ook niet superblij van.

Deze track heb ik toen volledig op de ax60 gemaakt behalve de percussie. Is alweer 6 jaar geleden, de track zelf is ook bijna vintage :)

http://soundcloud.com/steeboo/rhizophora
De track vind ik wel gaaf, maar niet de geluiden die gebruikt zijn. Maar dat komt door de AX60 denk ik.

ik had mijn eerste 106 ingeruild voor een juno 6 omdat ik dacht dat ik iets misde (vooral de arp), na een maand ruilde ik hem weer terug.
Het is en blijft altijd een kwestie van smaak... De 106 vind ik ook mooi, maar als ik moet kiezen tussen de 6/60 en de 106 dan is dat de 60.

heb ze alle drie gehad, maar de MonoPoly staat er nu weer..
Waarom heb je de Juno-106 weg gedaan?

Gewoon even lekker knallen >> Monopoly
Met de Mono/Poly is het inderdaad wel lekker knallen...

Hij is tegenwoordig trouwens vraagprijs richting 2K n meer: dat komt vermoedelijk omdat ik een bod deed dat na weken getopt werd van eentje die enorm mooi was met case enz. Sorry dus, mijn bod heeft de prijs verhoogd.
Nou, lekker is dat dan... ;)

Ik kan me best voorstellen dat ze een creatieve lawine kunnen veroorzaken bij mensen die gevoelig zijn voor de historie of die specifieke klank van een apparaat.
Voor de historie heb ik dat niet, maar wel voor een specifieke klank. En ik heb instrumenten waar ik om verschillende redenen aan gehecht ben. Niet vanwege de waarde, maar wel om wanneer, van wie en/of hoe ik er aan gekomen ben.

Van nieuwere Poly's heb ik alleen de DSI Prophet '08PE gehad maar die viel -bij wijze van- na een half jaar al uit elkaar.
Dat heb ik vaker van de '08PE gehoord. Maar de nieuwe Prophets schijnen beter gebouwd te zijn. Of is dat misschien onjuist?
Gekocht voor als mijn P61 het zou begeven maar die overleefde met gemak die nieuwe 'rommel'.
De Poly 61 is dus gebouwd als een tank! :okdan:

Roland JX3P met controller is ook best lekker, en misschien is een Yamaha CS70m ook interessant, al schijnt die nog wel wat onderhoudsproblemen te kennen.

Dat gaat 'm denk ik qua klank niet worden...en sowieso al niet door de onderhoudsproblemen. :(

Back