Coole analoge poly synth uit de 80's

Niemand de DW 8000. IMO vetste eighties polysynth. Niet helemaal analoog, maar dat betekent wel geen fratsen qua stemming, en je hebt 16 oscillatoren en 8 noise, en dat kan allemaal samen in unison als je wilt. Ook een stuk goedkoper dan de Junos omdat er geen Roland op staat.
Nee, het is een hybride synth (en ik ben er niet naar op zoek).

Een DW-8000 klinkt wel lekker (vind ik)

KORG DW-8000

Verder zijn de Kawai K3, Kawai SX240, Teisco SX400, Akai AX80 en Siel Opera 6 nog niet genoemd dacht ik. Allemaal mooi klinkende synthjes maar wel wat zeldzamer.
Kawai SX-240 is door SB-SIX genoemd. Wat klank betreft wordt ik daar niet enthousiast van.
Kawai K3

Teisco SX400

Akai AX80

Siel Opera 6

Ik heb nog geen mening over de Kawai K3, de Teisco SX400, de Akai AX80 en de Siel Opera 6

..... vaak ook nog bekende kwalen.
Die zijn mij niet allemaal bekend, maar dat zal vast wel ergens op het internet te vinden zijn.
Ik vond de Poly 61 echt heel vet.
Weer iemand die de Poly 61 echt heel vet vindt. :okdan:

Prophet 600 is ook nog redelijk betaalbaar.
Dan zou ik denk ik eerder voor een Prophet REV2 gaan. ;)

MrFirechild op zijn Prophet 600 - die wel de mod van gligli heeft gekregen.

Was zelf ook al ff aan het kijken voor een goede poly. Ben er echt niet uit.
Jij ook al?!! Nee, het is echt niet makkelijk om de juiste keuze te maken.

Juno 2 is ook best leuk. Heeft ook vaak klavier gedoe.
Goed om dit te weten!

Zou of voor jp8 gaan
jp4 , jp6 ook oke ..
Ook oke??? De Jupiter-4 behoort wat mij betreft tot de best klinkende analoge polysynth's. Maar ik hoorde 'm gisteren pas voor het eerst. :D Ik zou 'm nog liever hebben dat de Jupiter-8 - die ik ook mooi vindt. Maar de Jupiter-4 is slechts 4-stemmig, dus 'moet' je er nog een andere polysynth onder/boven plaatsen.

Jupiter-8 + Juno-60

Jupiter-4 + Juno-60

Roland Jupiter-4

Roland Juno-60

Roland Juno-60

Die zoek ik nog een Timbrewolf, Conrad had hem een tijdje staan, maar die verkoopt hem niet meer.:D:D
Nog niet zo heel lang geleden kon ik nog ergens een nieuwe Timbre Wolf kopen. Het ding nodigt uit tot kopen, maar ik kon me gelukkig nog bijtijds inhouden. :)

Eens iets heel anders dan the usual suspects: een ARP Quadra.
De Quadra kende ik nog niet, maar ik vind 'm te gek klinken. :okdan: Maar ik las ergens dat ie nogal fragiel is en goede exemplaren niet of nauwelijks te koop zijn. En de prijs van een goed exemplaar is niet echt vriendelijk te noemen.

Daardoor laat de 106 zich m.i. veel makkelijker combineren zonder EQ.
Ja, dat zou best weleens zo kunnen zijn, maar ik denk wel dat dit afhankelijk is van wat je aan muziek aan het maken bent....

Kennelijk niet alleen italiaanse gear zoals Elka (Synthex!)...
De Elka Synthex (uit 1981 - 1984) was nog niet genoemd. Die vind ik wel erg lekker klinken. Wat kost een Synthex 'nowadays' eigenlijk?
Elka Synthex

Hieronder een Italo Disco Artist/track/gear list van Gearslutz
https://www.gearslutz.com/board/elec...alo-disco.html
En waaruit blijkt dat de Korg Poly 61 met Italo Disco vrij veel gebruikt werd.

Nou dank je wel hoor :D Ik gebruik vooral plugins, kun je nagaan.
Dat was dan ook goed te horen. :D
Nee, hoor geintje. :) Ik vond je song van het laatste sf contest ook gaaf. :okdan:

Een Juno-6 kun je ook midificeren met de Tubbutec kit, en ze zijn goedkoper. Die zou ik dus niet perse overslaan, al is het natuurlijk wel wat meer werk omdat je niet al een voorgeboord gaatje van de DCB-bus hebt. Wil je echter iets met recall, dan heb je presets nodig.
Dat wist ik (maar was te lui om dit te noemen), vandaar ik eerder voor de Juno-60 zou kiezen. Maar een Juno-6 (met MIDI kit) kan inderdaad wellicht goedkoper uitvallen. Dus je hebt gelijk dat je die niet per se moet overslaan.
De 60 heeft ook een leuke optie waarbij je met patches kunt wisselen door een sustainpedaaltje achterin te pluggen; zo kun je een soort sequence-achtige dingen bouwen (als je er een drummachine instopt). Dit is gewoon meer werk op de 6 omdat je daar alles from scratch moet maken.
Dat wist ik niet. Bedankt voor de info! :)

Binnenkort zet ik die van mij te koop. Als je in Eindhoven of Venlo komt mag je 'm gerust eens uitproberen, heb ik ook met mijn Minimoog gedaan voor een forumlid dat er graag een wilde maar 'm nergens kon testen.
Bedankt voor het aanbod! Ik heb echter nog geen beslissing genomen dat het de 60 gaat worden.

Neem de System 8 ook in overweging. Da's wat er tegenwoordig het dichtste qua geluid bij een Juno komt, en je zit dan niet met een beperkte versie zoals bij de JU-06. Het enige wat niet werkt is dat het ding er voor geen meter uitziet als een vintage Roland synth.
Klopt, die ziet er voor geen meter uit. Ik zal 'm in overweging nemen, maar in het nieuwe Roland spul heb ik al vele jaren geen interesse meer. Het zou voor het eerst weer zijn.

Als je echt perse analoog wil hebben kun je voor een REV2 8-voice gaan die een beetje duurder is, dat zou mijn moderne keuze zijn.
Misschien dat ik dan nog liever de Behringer Deepmind 12 heb (waar ik ook niet heel blij van wordt).

Ik zit eraan te denken om mijn Juno6 (inc originele Roland hardcase) te koop te zetten, laat maar weten indien interesse.
Thx, maar ik ben er over aan het nadenken (nog).
De System8 is idd zeker niet te onderschatten! Ligt er idd aan of je het voor muziek maken wilt gebruiken, of meer als "collector".
Ik ben sowieso geen verzamelaar van vintage gear om het verzamelen...maar volgens mij staat er Roland op System 8.;)

Overgebleven zijn (wat mij betreft) nog: Roland Juno-60, Korg Mono/Poly, Roland Jupiter-4, Elka Synthex en Korg 61M.

En in de Kawai K3, de Teisco SX400, de Akai AX80, de Siel Opera 6, de Korg Trident mkI/mkII en Crumar Bit 99 / Crumar Bit-01 moet ik me nog iets meer verdiepen

Nog niet genoemd zijn:
Sequential Circuits Prophet 5 (1978-84)
Oberheim OB-Xa (1981)
Moog Memorymoog (1982 - 1985)
Roland MKS-80 (1984) (= rack versie van de Jupiter-8 )
Teisco SX-240 (1984)
Oberheim Xpander (1984-88 )
Akai AX73 (1986)
Akai VX90 (1986)
Oberheim Matrix 1000 (1987 - 1994)
Akai VX600 (1988 )
Elektron Analog Keys / Analog Four (2018 )
DSI Prophet REV2 16-Voice (2018 )
DSI Prophet REV2 Desktop 8-Voice (2018 )
DSI Prophet REV2 Desktop 16-Voice (2018 )

En per abuis is er in post #82 bij de Kawai K3 een verkeerde video (van de Kawai SX-240) geplaatst.
Deze dient te zijn:
Kawai K3

Laatst gewijzigd:
De Poly 61m versie is zeer schaars. Bovendien is de midi zeer gedateerd en ontvangt ie op alle midi kanalen (omni) en enkel note nr. Beter koop je dan een gewone Poly 61 en bouwt daar een midi kit in.

btw.. dit is ook zo op de Opera 6 en de SX240 (van Kawai).. de Teisco versie hiervan heb ik nog nooit in het wild gezien. :)
De Siel Opera 6 is er ook in een DK600 en Kiwi versie.. maar ook deze vrijwel nog nooit te koop gezien.

Voor die oudere synths die omni midi ontvangen moet je dus een hele midi poort opofferen.

ccs-14-0-67825100-1467158646.jpg

edit. Een AX73 is qua klank gelijk aan de AX60 alleen mist ie de faders.
Verder is de SCI multi-trak en six-trak nog niet genoemd. Deze synths zijn qua klank gelijk, alleen is de six-trak volledig te besturen via CC. En ze zijn beiden multi-timbraal.
De CEM voicechip, waarop filter, vca en osc zitten is in de AX73, AX60, multi-trak en six-trak allemaal dezelfde. Klankmatig lijken ze wel een beetje op elkaar maar de envelopes van de Akai en Sequential Circuits (SCI) verschillen bv al behoorlijk. De Akai heeft snellere envelopes bv maar voor pads prefereer ik de SCI synths..
Ik heb de klankverschillen nog nooit echt onder de loop genomen maar ben met mijn AX60 en Multi-trak erg blij. Wel jammer is dat het maar 1 VCO is. Wat dat betreft is de AX80 een beest. 2 osc's en een sub oscilator. Echt super dikke bassen komen er uit deze synth.
Ow.. en de Multi-trak heeft nog een chorus extra.

Verder is de Chroma Polaris ook nog niet genoemd. Leuke synth ook. En er is ook nog een Rhodes Chroma, met gewogen toetsen.. super mooi :)
En Elka heeft ook nog een EK22 uitgebracht. Hierin zitten dezelfde CEM's (voicechips) als de Matrix 1000/6. Vond de Elka zelf een beetje tegenvallen. Veel minder mogelijkheden dan de Oberheim maar wel een mooie chorus als aanvulling :)

Laatst gewijzigd:
Is budget ook een kritiek punt? Een Elka Synthex kost nl nog al wat. Ik denk dat een juno60 / poly61 met retrofit midi of een chroma polaris synth voor je zijn die je echt kunt waarderen, de rest (als ik je antwoorden zo lees) valt volgens mij af. Jupiters zijn ook reet te prijzig at the meument... :-)

Tot nu toe heb ik alleen geluisterd of de sound van een (vintage) instrument mij heel erg aanspreekt en of deze een eigen karakter heeft. Bij de instrumenten die voor mij nog overgebleven zijn is dat zo, maar dit is slechts op basis van de filmpjes die ik gezien / gehoord heb. Een muziekinstrument vind ik een verlengstuk van mijn creatieve wezen en dat moet dus goed aanvoelen. En daarom wil ik een instrument ook altijd eerst in het echt gehoord, gezien, gevoeld en geroken hebben.
Ik heb nog niet uitgezocht of er wellicht technische problemen zijn met een instrument, hetgeen bij een vintage instrument natuurlijk heel goed mogelijk is. Ook heb ik nog niet gekeken naar de technische (on)mogelijkheden van een instrument. Het zijn allemaal vintage instrumenten die ik nog nooit in het echt gezien heb.
En heeft het instrument algemeen bekende zwakheden? Soms zijn die van dusdanige aard dat het uitdraait op een ramp - tot volledige afschrijving van het instrument toe. Is reparatie bij een defect doorgaans nog mogelijk en aan welke kosten moet je dan denken? En kan het instrument in een dusdanige conditie - wel of niet gereviseerd - worden afgeleverd dat het in technisch opzicht vergelijkbaar is met een nieuw instrument? Allemaal vragen die ik eerst beantwoord wil zien alvorens ik tot aanschaf kan overgaan. En ook dan pas kan ik voor mijzelf een (max.) prijs vaststellen en bezien of ik dat er ook voor over heb. En voor het ene instrument heb ik relatief gezien meer geld over dan voor het ander. Mee speelt dan hoe graag ik dat specifieke instrument wil hebben.
Bij een instrument dat (bijv.) slechts 100 EUR kost ga je dergelijke vragen natuurlijk niet stellen. Wel als het heel veel meer geld kost.
Bij een Andromeda A6 (van ca. 3500 EUR) loop je bijv. het risico dat je deze van de ene op de ander dag mag verplaatsen van je studio naar de vuilnisbak. Dat is niet leuk, maar je zit ook gelijk zonder instrument die misschien dan net hard nodig is voor een productie.
Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan, maar ik baal er altijd weer van. En dus probeer ik dit - zoveel als dit mogelijk is - te voorkomen. En dus koop ik (liever) geen instrument dat bij voorbaat al brak is.

De Alesis Andromeda is idd een hell of a synth. Er zijn zelfs forumleden die naar defecte exemplaren zochten.. geen idee waarom :D

btw... een Casio CZ is misschien ook leuk. :) Niet analoog maar wel superdik en punchy!
Track hieronder heb ik alleen met een CZ1 gemaakt, wel multi-track opgenomen en wat gelayerd hier en daar..
Sommige drumsounds heb ik er ook zelfs mee gemaakt ;)

https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-kisses

Back