De Poly 61m versie is zeer schaars. Bovendien is de midi zeer gedateerd en ontvangt ie op alle midi kanalen (omni) en enkel note nr. Beter koop je dan een gewone Poly 61 en bouwt daar een midi kit in.
btw.. dit is ook zo op de Opera 6 en de SX240 (van Kawai).. de Teisco versie hiervan heb ik nog nooit in het wild gezien.
De Siel Opera 6 is er ook in een DK600 en Kiwi versie.. maar ook deze vrijwel nog nooit te koop gezien.
Voor die oudere synths die omni midi ontvangen moet je dus een hele midi poort opofferen.
edit. Een AX73 is qua klank gelijk aan de AX60 alleen mist ie de faders.
Verder is de SCI multi-trak en six-trak nog niet genoemd. Deze synths zijn qua klank gelijk, alleen is de six-trak volledig te besturen via CC. En ze zijn beiden multi-timbraal.
De CEM voicechip, waarop filter, vca en osc zitten is in de AX73, AX60, multi-trak en six-trak allemaal dezelfde. Klankmatig lijken ze wel een beetje op elkaar maar de envelopes van de Akai en Sequential Circuits (SCI) verschillen bv al behoorlijk. De Akai heeft snellere envelopes bv maar voor pads prefereer ik de SCI synths..
Ik heb de klankverschillen nog nooit echt onder de loop genomen maar ben met mijn AX60 en Multi-trak erg blij. Wel jammer is dat het maar 1 VCO is. Wat dat betreft is de AX80 een beest. 2 osc's en een sub oscilator. Echt super dikke bassen komen er uit deze synth.
Ow.. en de Multi-trak heeft nog een chorus extra.
Verder is de Chroma Polaris ook nog niet genoemd. Leuke synth ook. En er is ook nog een Rhodes Chroma, met gewogen toetsen.. super mooi

En Elka heeft ook nog een EK22 uitgebracht. Hierin zitten dezelfde CEM's (voicechips) als de Matrix 1000/6. Vond de Elka zelf een beetje tegenvallen. Veel minder mogelijkheden dan de Oberheim maar wel een mooie chorus als aanvulling