Wat is nou tegenwoordig de beste manier om je muziek aan de man te brengen?

Dozart

Ouwe rot
Ik heb al jaren dat ik wel wat met m'n muziek zou willen doen, maar niet zo heel goed weet wat. De tijden veranderen wat dat betreft ook snel.
Is het nou tegenwoordig beter om gewoon een youtube-kanaal op te zetten en het daar op vrij te geven? Of is het nog altijd beter om het via een officiële platenmaatschappij te doen? Of is een online-release iets als bijvoorbeeld ectoplasm de aangewezen manier? Of...? Wie noemt er eens wat?
Ik zou het graag willen omdat ik toch wel vind ik dat m'n muziek gehoord mag worden. Maar weet niet zo goed waar ik ermee heen moet, omdat het doorgaans niet zo in de bestaande stijlen past.

Hoe werkt dat tegenwoordig het beste? Wie kan daarin wat advies geven?

Ik heb amper hits op soundcloud. Ik heb een YT filmpje met 17k hits.
De truk is dus: maak een boeiend filmpje met eigen muziek. Geef t een clickbait titel die niet teleurstelt en BAM

Yup, it's all in the marketing.

Voordeel is dat je nu heel veel zelf kunt doen als je er de tijd voor hebt. Vroeger werd dit allemaal door de platenmaatschappijen gedaan.

Wil je een beetje aan de man komen dan moet je een goed social media plan hebben.
Doelgroep bepalen en hoe je die kan bereiken. Mensen moeten weten dat je bestaat en waar je te vinden bent.

Soundcloud is redelijk ingestort voor m'n gevoel. Vroeger duizenden plays op mijn tracks, nu hooguit paar honderd.

Releasen via een label is vaak beetje teleurstellend vind ik. Je dropt het bij zo'n label, verder heb je geen idee van statistieken, hoe vaak het verkocht is, hoevaak het gestreamed is. En geld heb ik nog nooit gezien van een label.
Misschien als je meer in de dance hoek zit dat je echt een hit op beatport kan scoren dat het wel interessant is.
Wat ik wel erg leuk vond van de betere labels is dat ze het rondsturen ter review, en dat je dan reviews van je eigen werk terug kan vinden op blogs etc.

Youtube heb ik mooie uitgewerkte tracks met een paar honderd plays, en gewoon wat experimenteren met wat hardware met 50k plays. Mensen vinden het interessanter om de functies van een apparaat te zien dan een goeie track als ik kijk naar m'n eigen kanaal. Opbrengsten kreeg ik vroeger ook uit youtube, is dit jaar geschrapt omdat ik niet aan voldoende kijkuren kom.

Bandcamp vind ik nog de beste optie, maar ook heel wisselend. Daar heb ik ieder geval wel meerdere keren inkomsten van gehad. Ook hier ben je volledig afhankelijk van je eigen marketing

Trollenlegertje recruteren om je image op te bouwen op social media en daarna een emotionele huilvideo posten als je door de mand valt schijnt redelijk goed te werken :D

Een voorbeeld om te bestuderen hoe het blijkbaar gaat in de moderne tijd: Famke Louise...

Famke Louise is inderdaad een interessant voorbeeld. Iemand die vooral op eigen kracht ontzettend veel tijd en energie gestoken heeft in het najagen van haar dromen en die ondanks tegenslagen en héél veel negativiteit heeft doorgezet omdat ze er in gelooft. En zeker iemand die begrijpt hoe je moderne communicatiekanalen kunt gebruiken om de juiste contacten te leggen en jezelf en je producten aan de man te brengen. Daar kunnen de meesten van ons een hoop van leren, wat je ook verder van haar muziek vindt.

Zit ook in zo’n fase Dozart. Deze gewoon even omhoog schoppen omdat hier zeker wel forumleden zijn die deze weg met succes hebben bewandeld. Of ze dit willen delen... Lets hope so .Ook als het toeval is, vast een interessant verhaal!

Famke Louise is inderdaad een interessant voorbeeld. Iemand die vooral op eigen kracht ontzettend veel tijd en energie gestoken heeft in het najagen van haar dromen en die ondanks tegenslagen en héél veel negativiteit heeft doorgezet omdat ze er in gelooft. En zeker iemand die begrijpt hoe je moderne communicatiekanalen kunt gebruiken om de juiste contacten te leggen en jezelf en je producten aan de man te brengen. Daar kunnen de meesten van ons een hoop van leren, wat je ook verder van haar muziek vindt.

Dit werkt natuurlijk niet voor elk genre en/of voor elke persoon. 'De juiste contacten' moeten jou ook wel willen helpen. Waar vroeger een 'den draaier' of john peel je nog wel zou kunnen helpen met het verder komen, wie is of zijn er nu nog bereid om iemand te helpen ?! Vooral in de electronische wereld is het meestal toch wel ieder voor zich.

Als het om elektronische dance gaat: zoek de DJ's die jouw stijl draaien, en maak contact met ze (waar mogelijk) en drop daar een link naar je track. Het helpt als je via-via met een warme intro ergens terecht komt. En dan hopen dat hij/zij het gaat draaien en positieve reacties krijgt. En hop door met de volgende kneiter, want de meeste labels zoeken naar iemand die toch wel een EP oid vol kan krijgen, tenzij je echt een mega-hit potentie nummer hebt. Succes!

Soundcloud heeft wel gewerkt voor me in combinatie met het posten van een link naar m'n soundcloud-page op een website/forum met liefhebbers voor elektronische muziek. Het was helemaal niet m'n doel, maar via Soundcloud ben ik benadert door een label en vervolgens diverse releases gedaan en nog meer die gaan volgen.

Waar wil je heen met je muziek en jezelf?

Last edited by a moderator:
Dit werkt natuurlijk niet voor elk genre en/of voor elke persoon. 'De juiste contacten' moeten jou ook wel willen helpen. Waar vroeger een 'den draaier' of john peel je nog wel zou kunnen helpen met het verder komen, wie is of zijn er nu nog bereid om iemand te helpen ?! Vooral in de electronische wereld is het meestal toch wel ieder voor zich.

Wat dat betreft werkt het wel nog steeds hetzelfde alleen het platform/medium is veranderd. Je zal op zoek moeten naar de electronische variant van de John Peel in jouw genre.

Wat wel verschilt is dat er nu een enorm aanbod is in vergelijking met vroeger. En daarmee ook heel veel bagger. Dus jouw product moet gewoon ontzettend goed zijn.

Veel mensen die klagen maar niet aan de bak te komen met hun muziek komt gewoon omdat het product bagger is. (welke genre ook) Daarnaast hebben vele helemaal geen enkele online presence. Dan haakt 99% van alle serieuze labels af.

Als je echt aandacht wil dan moet je wat te bieden hebben maar dat vinden de meeste hobbyisten en soms ook semi-serieuze muzikanten te veel moeite. Ook al wil je underground blijven, dan nog moet je wat te bieden hebben.

Waar wil je heen met je muziek en jezelf?

Goeie vraag. Nou, ik heb niet zulke reuzeambities hoor. Ik kan ook helemaal niet live spelen of zo. Ben toch meer een programmeer-producer. Dus wat je dan moet op zo'n podium...
Waar het mij voornamelijk om gaat is gewoon m'n muziek met de wereld delen. Ik vind het zonde om het alleen maar voor mezelf te houden. Ik maak geen saaie, nietszeggende meuk of zo. Kan het denk ik best aardig doen. Dus zonde om er helemaal niks mee te doen.
Ik wil het vooral beschikbaar maken voor dj's op feestjes en voor luisteraars. Maar geen ambitie of zo om heel wat te gaan neerzetten. Een complete act of weet ik 't.

Qua stijl zou ik mezelf een beetje vergelijken met OTT, Sphongle, die richting, zonder dat het vast ligt per sé in een hokje als psydub, psybient. Vaak is het toch een stukje harder namelijk. Dus het is ook wat moeilijk om precies plaats te bepalen. Je kn een beetje alles van me verwachten qua muziek. Heel variabel.

Enkele voorbeelden: https://soundcloud.com/ron-dz/dancinginthecosmos

vanaf 6:20 voor de impressie; het stuk daarvoor ga ik nog eens opnieuw professionaliseren binnenkort.

https://soundcloud.com/ron-dz/dozart-satchitananda-original-mix

https://soundcloud.com/ron-dz/dozart-the-jolly-scene-of-freakyness

En m'n meest recente:

https://soundcloud.com/ron-dz/dozart-fade-away

Voor een kleine impressie. Voor de rest wilde ik binnenkort nog eens een aantal tracks naar m'n huidige level gaan aanpassen om ze releaseklaar te gaan maken.

Maar dit is een beetje de sound dus. Richtingaanwijzers qua platenlabels of wat dan ook zijn erg welkom.

Wat het vaak heel goed doet is een avatar van een aantrekkelijke jongedame in een sexy outfit, daar wordt veel op geklikt als ik het op youtube zie.
Misschien een oneigenlijke manier maar het werkt wel.

The psychedelic muse is een channel wat vooral muziek speelt in jouw richting en aardig wat views heeft, misschien kan je daar wat nummers droppen?
En een netwerk opbouwen door bijv artiesten op yt te zoeken die een beetje in jouw richting zitten en al wat views krijgen, zo tussen de 20 en 50 K en die reageren op reakties en zo op jouw muziek terecht kunnen komen.
Voor de rest vindt je via google wel manieren om je views te vermeerderen

Je muziek is het zeker waard om gehoord te worden vind ik.

Last edited by a moderator:
Back