Wat voor nieuw concept zou jij graag willen zien?

Dat is in feite wat Roland al doet met hun ACB techniek, inclusief bijbehorende discussies.
Ja, dat is blijkbaar al een stuk in die richting, Roland schijnt er niet veel over te willen zeggen hoe het in detail werkt en het is kennelijk alleen toegepast met enkele specifieke apparaten. Uiteindelijk zou het moeten leiden tot een algemene simulator waarmee je willekeurige apparaten kunt nabootsen. Makkelijk zal het niet zijn.

Ze hebben er in een vrij korte tijd best veel gedaan (sinds begin 2014 zijn de SH-101, SH-2, ProMars, System-100, Jupiter 8, Juno 106, TR-808, TR-909, TR-606 en TB-303 in ACB vorm uitgekomen) dus het lijkt in elk geval best goed te doen zijn om die models te genereren maar het is inderdaad de vraag in hoeverre er echt sprake is van simulatie op componentniveau en hoeveel er daarna nog geschaafd moet worden om het geluid de juiste richting in te krijgen. Het is sowieso een interessante techniek die goed werkt, en de System-8 is een schitterend voorbeeld hoe je op die manier 3 compleet verschillende synthesizers in 1 behuizing kunt zetten. Het zou tof zijn als je per sectie van de synth een apart model kunt kiezen, helaas zit dat er niet in (en ik verwacht het ook niet meer in een update eerlijk gezegd).

Als eerste een hardware spectral synthesizer/workstation.
Een soort Iris2 met een scherm met verschillende tabbladen waarop je kan zien wat je doet.
Met daaraan gekoppeld een sequencer en een effektenafdeling en ook een soort melodyne achtige mogelijkheid om audio te manipuleren.
Zeg maar een synthesizer die ook gebruik maakt van intelligente algoritmes.

Wat is een iris2 ?
wat is melodyne ?
wat zijn intelligente algoritmes ?

Niets voor niets zijn synths los van de sequencer, zodat je naar keuze iets kan aansluiten.

En als we het dan toch over algoritmes hebben zou een hardware synthesizer met artificiële intelligentie ook wel een mooi concept zijn.
Dan zie ik iets voor me als een synthesizer waarbij er tussen jezelf en de AI met een keuzemenu een soort samenwerking ontstaat.
Bijv: je begint ergens mee en via een keuze menu geef je aan dat je bijv een ritmische interpretatie wilt of iets ambiënt achtigs en AI komt met een paar voorbeelden zodat er op die manier een soort vraag en antwoord ontstaat.

Dat kun je zelf nog wel maken als je er wat tijd in steekt.

Dat kun je zelf nog wel maken als je er wat tijd in steekt.

Zou het wel knap vinden als jij dat maakt.

Niets voor niets zijn synths los van de sequencer, zodat je naar keuze iets kan aansluiten.

Hier begrijp ik je niet helemaal geloof ik want er zijn natuurlijk best al een aantal synthesizers waar een sequencer bij ingebouwd zit.
Het ging mij in dit specifieke geval om een hardware spectrale synth, zijn die er al dan?

Ze hebben er in een vrij korte tijd best veel gedaan (sinds begin 2014 zijn de SH-101, SH-2, ProMars, System-100, Jupiter 8, Juno 106, TR-808, TR-909, TR-606 en TB-303 in ACB vorm uitgekomen) dus het lijkt in elk geval best goed te doen zijn om die models te genereren maar het is inderdaad de vraag in hoeverre er echt sprake is van simulatie op componentniveau en hoeveel er daarna nog geschaafd moet worden om het geluid de juiste richting in te krijgen.
Dat zijn er meer dan ik dacht. Wat betreft de methode, een suggestie die ik tegenkwam in een discussie op GS is dat ze met behulp van SPICE (circuit simulator) de schakelingen simuleren en de data verzamelen. Met die data kneden ze een specifiek model dat je realtime kunt draaien. Er is dus geen sprake van een simulatie op zich in realtime, maar een model van de simulatie. Het lijkt me een plausibele uitleg. Interessant is ook u-he's Diva, volgens de productpagina: "Diva is the first native software synth that applies methods from industrial circuit simulators (e.g. PSpice) in realtime." Urs Heckmann geeft toe dat: "Our approach is an approximation, and we cheat at every corner to make it run and sound good."

Our approach is an approximation, and we cheat at every corner to make it run and sound good.

Ja mooi hé, het doel heiligt de middelen; als het maar klinkt zoals de bedoeling is.
En uiteindelijk heeft ie gelijk.

Die spectral oscillator die in de nord modular G1 zat vond ik niet zo bijzonder klinken

Ik heb niets van Nord en me er eigenlijk nooit in verdiept ook.
Maar er is dus wel zoiets in hardware

Het zal niet meevallen om analoge filters op die manier te creëren. Als het al lukt om een redelijk aantal filters te simuleren in een enkele implementatie, dan blijf je het punt houden hoe goed de simulatie is, objectief en vooral subjectief bekeken.

Een andere benadering komt misschien als de rekenkracht van computers flink groter gaat worden in de toekomst. Het is mogelijk om analoge schakelingen te simuleren met behulp van software. Met brute rekenkracht moet het mogelijk zijn om dan complete schema's van synths in te voeren en die in realtime te simuleren, als de software nauwkeurig het gedrag van individuele componenten kan berekenen en hun wisselwerking. Maar ook dan zal er ongetwijfeld discussie ontstaan hoe goed de simulatie is tov het origineel.

Het gerucht ging (op gearslutz) dat roland een acb sampler aan het maken was. Maar ja, of het was maar een gerucht, of het geld was even op om het door te ontwikkelen. Misschien niet uitvoerbaar, maar als concept is best een interessant idee.
En brute rekenkracht zou er misschien kunnen komen als 'men' overschakelt van 0en en 1en, naar cpu's die op licht/fotonen oid werken. ;)

En brute rekenkracht zou er misschien kunnen komen als 'men' overschakelt van 0en en 1en, naar cpu's die op licht/fotonen oid werken.

Dat zou een mooie stap voorwaarts zijn!

Een hardware distortion machine met symmetry functie. Waarbij je meerdere kanalen hebt en kan routen. En per kanaal meerdere EQ's hebt (en misschien nog andere effecten zoals een phaser). Eigenlijk soort van gain distortion zoals vroeger op mixers werd gedaan, alleen dan per kanaal symmetry functie erbij. En wat verschillende soorten distortions.

Na wat zoeken kwam ik nieuw onderzoek tegen, misschien dat dit toch 'ns mogelijk gaat worden, zonder elektroden diep in je hersenen te hoeven prikken. ;) Hier het onderzoek, waarbij men muzikale stukken kan herkennen uit de data van een fMRI.

In het artikel valt te lezen: "The combination of encoding and decoding models in the musical domain has the potential to extend our comprehension of how complex musical information is structured in the human auditory cortex. This will foster the development of models that can ultimately decode music from brain activity ..."

Dus, wie weet! :)

Edit:
Ja, dit is iets soortgelijks, er zit dus vooruitgang in dit soort onderzoek.
Doet me een beetje denken aan een docu die ik een paar jaar terug zag, The Creeping Garden (over slijmzwammen). Zitten wat stukken bij waarin ze o.a. experimenteren met electronische pulsen die uit de zwam komen. Die worden naar een piano gestuurd wat resulteert in een vrij vreemd muziekstuk. De opzet was om te kijken of de "gemoedstoestand" van de zwam zich ook lieten vertalen naar muzikale tonen. Een volgende stap zou dan zijn om muzikale tonen terug te sturen naar de zwam om een interactie te krijgen.
(nb. vreemd ding, zo'n slijmzwam. Vroeger dachten ze dat het ergens tussen een plant en een dier inzat vanwege de beweeglijkheid. Het heeft iig wel iets buitenaards)

http://www.imdb.com/title/tt3913550/

Trailer:
http://vimeo.com/58295282

Soundtrack is trouwens van Jim O'Rourke van Sonic Youth, ik geloof dat het voornamelijk met zijn modular gemaakt is:
https://steamroom.bandcamp.com/track/the-creeping-garden

Over de biocomputer is ook nog het e.e.a. te vinden, ik denk dat dit hetzelfde experiment is:
https://vimeo.com/user15234038/biocomputer

In het draadje over het eind van het keyboard staan nog veel meer andersoortige concepten:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=185632

Misschien komen er dan wel minder draadjes op SF van mensen die samenwerkingsverbanden zoeken; je kunt immers gewoon samen met de schimmel in je koelkast spelen... :D

Een volgende stap zou dan zijn om muzikale tonen terug te sturen naar de zwam om een interactie te krijgen.

Daar moest ik ook meteen aan denken.

Misschien komen er dan wel minder draadjes op SF van mensen die samenwerkingsverbanden zoeken; je kunt immers gewoon samen met de schimmel in je koelkast spelen...

Goed idee, dan kan ik in alle kamers wel wat aansluiten en zo elke kamer op elkaar laten reageren! :D

Leuke thread, en de suggesties dekken alles tussen ""nu al haalbaar" en "met een beetje geluk pas over 500 jaar" haalbaar :).

Leuk ook om hier weer EEG besturing tegen te komen van muziekinstrumenten! Ik heb ooit een Yamaha Disklavier aangestuurd met hersensignalen. Zoals eerder al genoemd zijn pure hersensignalen (via EEG) grotendeels ruis, omdat we nog niet weten hoe en aan welke hersenprocessen we ze moeten linken. Maar met huidige machine-learning is een P300 respons goed te herkennen, en langs die weg heb ik ooit een project gedaan waarbij een klein aantal voorgeprogrammeerde clips kon worden getriggered (via Ableton Live). De linker-hand van de piano werd op deze manier op basis van hersensignalen gestuurd, de rechter-hand heb ik er destijds improviserend overheen gepeeld.

Rutger

Toevallig vandaag in het nieuws: https://nos.nl/artikel/2228649-in-dit-lab-googelen-ze-via-hun-gedachten.html

Een daarvan is een apparaat dat tegen de schedel van iemands hoofd wordt geplakt. Het systeem kan de gedachten opvangen en omzetten in vragen voor Google. "Wanneer je iets leest of tegen jezelf praat, zendt je brein elektrische signalen naar je stembanden", vertelt student Arnav Kapur. "Het is mogelijk om deze signalen op te vangen en je kunt aanwijzingen krijgen wat de persoon waarschijnlijk wil zeggen."

Het televisieprogramma nam de proef op de som en stelde hem twee vragen. "Wat is 45.689 gedeeld door 67?" en "Wat is de grootste stad van Bulgarije en hoeveel mensen wonen er?" Op beide antwoorden wist Kapur binnen een paar seconden het juiste antwoord te geven.

.. The Creeping Garden (over slijmzwammen). Zitten wat stukken bij waarin ze o.a. experimenteren met electronische pulsen die uit de zwam komen.
Meh, bij slijmzwammen stel ik me zo voor dat er muziek a la Gordon en de Toppers uitkomt.
Als het nou lukt om rechtstreeks uit magic mushrooms lekkere psychedelic te halen... 8~

Je zou denken dat muziek uit je hersenen decoderen inderdaad niet meer heel ver weg is.

Laatst gewijzigd:
Back