Mooie verhalen ...

Jacques Piccard & Don Walsh dalen af tot de bodem van Challenger Deep, het diepste punt van de Marianentrog (en ter wereld) in de bathyscaaf Trieste.
Het diepste punt van de Marianentrog en tevens het laagste punt van de zeebodem, ligt op 11 034 m, de Vitjazdiepte genaamd. Deze meting van de Russische onderzeeboot Vitjaz wordt overigens door velen als onbetrouwbaar beschouwd.
https://www.wikizero.com/nl/Marianentrog
De dieptemeting van Vitjazdiepte 1 wordt (nog) betwist omdat deze onbetrouwbaar zou zijn, vandaar dat de Challengerdiepte (10.920 meter) vooralsnog als diepste punt op aarde beschouwd wordt.
Mee eens, of zit ik verkeerd?

Joseph Kittinger & Felix Baumgartner High Altitude Free Fall
https://www.youtube.com/watch?v=BcC2eB25Pxg
Ik kan me herinneren dat ik dit record 'pas' geleden op tv gezien heb, nou ja pas geleden (het zal toch alweer enkele jaren geleden zijn...).
Maar ik vraag me nu af of dat het record (uit 2012) van Felix Baumgartner was, want 2 jaar later was er ook ene Alan Eustace die dat record m.i. verbeterde.
In 2014, Alan Eustace set the current world record highest and longest free fall jump when he jumped from 135,908 feet (41.425 km) and remained in free fall for 123,334 feet (37.592 km).
Maar ik ben geen deskundige, en wellicht is dit een iets ander record.

Volgens mij heb je (nog) niets gekaapt. :)
En wat voor de een een mooi verhaal is hoeft dit voor een ander helemaal niet zo te zijn. In Botswana met je jeep diep in de modder vast zitten en ternauwernood gered worden van wilde dieren vind ik een mooi verhaal, maar ik weet vrij zeker dat niet iedereen dit vindt.

Haha....ik zal eens eens even zoeken in mijn dagboek van een overland reis door zuidelijk Afrika. Bijna precies zo'n avontuur beleefd in Botswana (Moremi om precies te zijn). Met een jeep, met die wilde dieren enzo. Alleen de modder aanvullen met kilometers mul zand. Met name een jeep (meer precies een Toyota Landcruiser) die niet bestand bleek tegen deze elementen. En mensen die daar bijzonder slecht voorbereid bleken. En dan niet alleen de (mede)reizigers, maar ook de organisatie/chauffeur.

De dieptemeting van Vitjazdiepte 1 wordt (nog) betwist omdat deze onbetrouwbaar zou zijn, vandaar dat de Challengerdiepte (10.920 meter) vooralsnog als diepste punt op aarde beschouwd wordt.
Of de Marianentrog nu wel of niet het diepste punt is doet niets of aan het pionierwerk van Piccard en Walsh met de Trieste

Net zo irrelevant als wie er nu in 1953 precies het eerst de top van de Mount Everest bereikte. De Nieuw-Zeelander Edmund Hillary of sherpa Tenzing Norgay? Het gaat toch om hun pionierwerk en hun uiteindelijke gezamelijke prestatie. Daarbij kleefde aan deze vraag de onfrisse smaak van racisme...

En misschien waren het wel Mallory en Irvine in 1924.
https://nl.wikipedia.org/wiki/George_Mallory
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andrew_Irvine_(bergbeklimmer)

We zullen het nooit zeker weten. Beide heren werden in 1924 zo'n 275 meter onder de top voor het laatst gezien. Mallory's lichaam werd in 1999 zo'n 700 meter onder de top gevonden. Dat van Irvine is nooit gevonden.

Op een outdoor kledingmerk na is er van hun prestatie/poging weinig meer terug te vinden in het hedendaagse gedachtengoed.

Jacques Piccard (van de Trieste en de eerste afdaling in de Marianentrog) had het overigens niet van een vreemde...

De Trieste was ontworpen door zijn vader Auguste Piccard
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auguste_Piccard

En vader Auguste Piccard was een pionier in...ruimtevaart...maar dan per ballon. Al in de jaren 30 steeg hij in een capsule, hangend onder een heliumballon, op tot in de stratosfeer.

Piccard's Stratosphere Aka Stratosphere Balloon (1936)

En ook de volgende generatie bleek genetisch belast....

Betrand Piccard vloog in 1999 als eerste rond de wereld in een ballon.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Piccard

Jules Verne Aventure Documentary - First Round The World Flight In Balloon

Breitling Orbiter 3: GOSH Documentary

De mens hecht nu eenmaal enorme waarde aan superlatieven. Eerst, laatste, hoogste, laagste....

Is ook vaak een kwestie van definitie en perspectief. Zo is de Mount Everest de hoogste berg als je meet vanaf zeenivo. Maar de Mount Chimborazo (Ecuador) is de hoogste als je meet vanuit het centrum van de aarde.

De aarde is tenslotte geen perfecte bol, maar een aan de polen afgeplatte bol. Dat geeft hoge bergen aan de evenaar flink wat extra meters afstand tot het centrum ten opzichte van bergen verder van de evenaar. De Mount Everest haalt dan de top 20 niet eens.

Naast se Piccard's zijn er wel meer van die avontuurlijke pioniers families.

Zoals vader en zoon Campbell. Gefascineerd door snelheid. Op land en water.

Malcolm Campbell
https://nl.wikipedia.org/wiki/Malcolm_Campbell_(1885-1948)

Malcolm Campbell (Chislehurst, 11 maart 1885 - Reigate, 31 december 1948 ) was een Brits motorcoureur en journalist. In de jaren twintig en dertig behaalde hij verschillende keren het wereldsnelheidsrecord op land. Hiervoor gebruikte hij voertuigen die hij steevast Blue Bird noemde. Hij ontleende die naam aan een toneelstuk L'Oiseau Bleu van Maurice Maeterlinck dat hij gezien had. Ook in motorbootraces vestigde hij snelheidsrecords. Zijn zoon Donald Campbell was op hetzelfde terrein actief en noemde zijn auto's eveneens Bluebird.

Sir Malcolm Campbell sets a speed record in his Bluebird car at Daytona Beach, Fl...HD Stock Footage

Donald Campbell
https://nl.wikipedia.org/wiki/Donald_Campbell

Als zoon van Sir Malcolm Campbell wilde hij zijn vader opvolgen. Malcolm had meerdere malen het wereldsnelheidsrecord op land en water verbeterd. Donald wilde graag zijn vader hierin navolgen.

Op 4 januari 1967 verongelukt Campbell tijdens zijn zoveelste recordpoging op Coniston Water. Campbells laatste woorden kwamen via de radio:

"I can't see much, the water's very bad indeed... I'm getting a lot of bloody row in here... I've got the bows up... I've gone..."

De romp van de K7 noch Campbells lichaam werden gevonden. In die tijd was men technisch nog niet toegerust om een berging uit te voeren in een zeer diep meer.

Donald Campbell Killed in Water Speed Record Attempt

Donald Campbell Documentary - The Heroic World Land & Water Speed Record Breaker
Ook over de patriottische/persoonlijke rivaliteit tussen Engeland/Donald Cambell en Amerika/Craig Breedlove.

Laatst gewijzigd:
En wie kent de Million Dollar Man nog. Zo'n jaren 80 semi sci-fi serie.

In de intro zie je een vliegtuig crash.

Intro - Six Million Dollar Man

Het gaat hier om een echte crash van een bijzonder vliegtuig.

Northrop M2-F2 crash 1967. Archive film 96229

Northrop M2-F2, NASA 803, during the 16th glide flight, crashes on landing at Edwards Air Force Base, California, due to a pilot-induced oscillation coupled with misjudged height and drift. Airframe rolls over six times, footage used for television program "The Six Million Dollar Man". Pilot Bruce Peterson survived.

Het gaat hier om experimenten met lifting bodies. Vleugelloze vliegtuigen die enkel door hun rompvorm enige lift genereren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lifting_body

Allemaal vooronderzoek dat uiteindelijk leidde tot de Spaceshuttle.

Ook hier zitten een hoop verhalen in verstopt.

Mooie / heroïsche verhalen over (de eerste) Zuidpoolexpedities vind ik altijd boeiend om te lezen. Zoals die van Scott en Amundsen. Beide expedities bereikten de Zuidpool (Amundson als eerste), maar de groep van Scott overleefde de terugreis niet.

Ik zoek nog altijd een of meer boeken - het liefst in het Nederlands met mooie illustraties en enkele foto's - van de eerste (geslaagde) Zuidpoolexpedities en eventueel ook van latere Zuidpoolexpedities.

Iemand een goede tip? :)

Op YouTube staan vele filmpjes, waaronder:

Gefascineerd door snelheid. Op land en water.
Dat vind ik ook fascinerend! 8) Die over land zijn (erg) gevaarlijk, maar die over water denk ik nog veel meer. Eén rimpeltje op het water, en daar ga je...

De snelste F1 auto ooit (een BAR 007 chassis, met een Honda 3.0-liter V10 - uit 2005)... het Bonneville 400 project, op de zoutvlaktes van Utah (in 2006, met als doel 400 km/h)

In a series of early morning runs at Bonneville the 007 did record one run of 400.454 km/h but failed to repeat it on the return leg. At the end of the week, they had to settle for an F1 record of 397.360 km/h - just shy of the mythical 400 they’d targeted.

[NB: Eerder was er in 2005 een niet officieel record van 413.205 km/h gehaald]

https://www.formula1.com/en/latest/features/2017/11/the-world_s-fastest-f1-car.html

Wat titels uit mijn eigen collectie.

De verovering van de Zuidpool
Roald Amundsen
1989 Hollandia Reisverhalen
ISBN 906410008x

Scott’s laatste expeditie
Robert Falcon Scott
1987 Hollandia Reisverhalen
ISBN 9060455576

Zuidpool - Shackletons laatste expeditie
Sir Ernest Shackleton
1987 Hollandia Reisverhalen
ISBN 9060455363

Bevroren in de tijd - Het noodlot van de Franklin expeditie
Owen Beattie / John Geiger
1990 Hollandia Reisverhalen
ISBN 9064100799

Roald Amundsens Belgica-dagboek
Hugo Decleir
1998 Houtekiet
ISBN 9053405719

Strijd om de Zuidpool - Scotts laatste reis in dagboekfragmenten en authentieke foto’s
Ann Savours
1975 Becht
ISBN 9023002210

Amundsen’s poolexpedities in foto’s
Roland Huntford
1988 Zomer&Keuning
ISBN 9021051052

De laatste viking - Het leven van Roald Amundsen
Stephen R. Bown
2014 Ad. Donker
ISBN 9789061006749

De meeste boeken zijn al wat ouder, maar daardoor niet minder relevant.
Op boekwineltjes.nl of bol.com zijn ze nog wel te vinden.

Geen poolexpeditie, maar toch een interessant verslag van de reis die de wereld en onze kijk erop drastisch veranderde.

De reis van de Beagle
Charles Darwin

Land speed record op 2 wielen:

Het verhaal van Burt Munro
https://en.wikipedia.org/wiki/Burt_Munro

Herbert James "Burt" Munro (Bert in his youth; 25 March 1899 – 6 January 1978) was a New Zealand motorcycle racer, famous for setting an under-1,000 cc world record, at Bonneville, 26 August 1967.This record still stands; Munro was 68 and was riding a 47-year-old machine when he set his last record.

Verfilmd als The World's Fastest Indian met Anthony Hopkins als Munro.

https://www.imdb.com/title/tt0412080/

En dan te water: met slechts de wind als motor.

Verhaal van de evolutie en het uiteindelijk verpletterende succes van een revolutionair ontwerp: Sailrocket
https://en.wikipedia.org/wiki/Vestas_Sailrocket

Vestas Sailrocket
Racing career
Skippers Paul Larsen
The Vestas Sailrocket was built to capture the sailing speed record competing in the B-class for 150 to 235 square feet of sail. It is piloted by the project leader Paul Larsen and sponsored by Danish wind turbines manufacturer Vestas. In 2008 the first version reached a reported unofficial speed of 52.22 knots (96.71 km/h),[1] before crashing.[2]

After being upgraded to a second version, the Vestas Sailrocket 2 began a campaign to break speed records in November 2012 off Walvis Bay, Namibia. On 12 November, it made a 54.08 knots (100.16 km/h) run over a 500 metres (1,600 ft) distance,[3] then 59.23 knots (109.69 km/h) on the 16th.[4] It attained 55.32 knots (102.45 km/h) on a one-mile run on the 18th and simultaneously 59.38 knots (109.97 km/h) on 500m.[5] On 24 November, with wind speeds at roughly 25 knots (46 km/h), it ran the 500m course at 65.45 knots (121.21 km/h) with a 68.01 knots (125.95 km/h) peak.[6] Both records are ratified by the WSSRC for the 500m[7] and the mile.[8]

Sailrocket 1 (spectaculair gefaald...maar uiteindelijk succes behaald)

Sailrocket had nog concurrentie van de franse draagvleugel trimaran l'Hydroptere (die in plaats van de lucht in te gaan juist een neusduik op volle snelheid maakte) en kite surfers.

Maar Sailrocket 2 laat de concurrentie voorlopig ver achter zich...

Sailrocket 2

Van een briljant idee naar de harde realiteit...
De eerste tests met modelbootjes en de eerste stappen naar full size( 2006 )

Laatst gewijzigd:
Wat titels uit mijn eigen collectie.
Bedankt voor je boeken tips over Zuidpoolexpedities. :) Ik ga je tips allemaal even rustig bekijken en ik meld het nog als ik er een van besteld heb.

De reis van de Beagle (Charles Darwin) heb ik gelezen. Dat is inderdaad ook een (heel) mooi verhaal. :)

Mick Jagger is donderdag jl. 75 jaar geworden :halleluja...
en ik hoorde toen het verhaal over het eerste concert dat de Rolling Stones in Nederland gaven. Ik weet niet of iedereen het een mooi verhaal vind, maar ik wel :D...

1k0.jpg
Bron: Nieuwsblad van het Noorden (10-08-1964)

1k0.jpg

Bron: Leeuwarder courant (10-08-1964)

Het legendarische (en ook korte :halleluja ) concert vond op 8 augustus 1964 plaats in een zaal van het doorgaans chique Kurhaus in Scheveningen. Mick Jagger was toen nog maar 20 jaar oud. De meeste 1500 bezoekers hadden de dure toegangstickets (van destijds 7 gulden) met enige moeite (krantenwijk e.d.) bij elkaar gespaard en waren enthousiast / opgewonden naar het Kurhaus gekomen om hun idolen daar te zien / te horen spelen. Maar het voorprogramma was zwaar pet en liep ook nog eens heel erg uit. Dan is er eindelijk een basgitaar (achter de gesloten gordijnen) te horen...hehe het feestje kan beginnen. De gordijnen gaan open en daar staan ze dan - de Stones. :luv: Het publiek is door het dolle heen. Door een beroerde PA installatie zijn de Stones echter nauwelijks te horen. :( Daardoor raken de fans teleurgesteld, en zij willen waar voor hun geld hebben. Tijdens het vijfde nummer slaat de vlam in de pan. Fans willen dichterbij hun idolen komen en proberen het podium op te komen / op te stormen. Een speciale (knok)ploeg van vijf man - ingehuurd door impresario Paul Acket - moet met veel moeite de hysterische fans van het podium vegen. Maar die worden door een uitzinnige menigte weer terug het podium opgezet. De Stones hebben inmiddels dan al - op eigen verzoek- een 'veilig' heenkomen achter gesloten gordijnen gezocht. Flesjes en glazen vliegen door de zaal. Gevolgd door armleuningen (die losgetrokken zijn). Een meisje staat geheel ontkleed in de zaal. Ruim driehonderd stoelen worden aan puin geslagen. Een stoel hangt aan de wandverlichting. De zaalbeveiliging en de "knokploeg" van 5 man voelt zich pas sterk genoeg als ze hulp krijgen van 25 man politie, vier paarden, drie honden en een jeep. En dat had de dreiging van een oorlog die insloeg als een rode lap op een stier bij de fans. Het rellende publiek wordt door de politie met gummiknuppels te lijf gegaan.
Terwijl de aftocht wordt geblazen ontstaat er al een levendige handel in stoelleuningen, lampenkappen, planken, glasscherven, etc. die als buit / souvenir waren meegenomen uit het Kurhaus.
Daarna kon de balans worden opgemaakt: Een flink aantal gewonden, ca. 20 duizend gulden schade (en 1300 gulden gage voor de Stones). Dit hadden ze in Nederland nog nooit meegemaakt :halleluja (en zoiets nooit meer...). Het optreden / de houding van de "knokploeg" en de politie zou beneden alle peil geweest zijn.

"Rolling Stone" Brian Jones (die in 1969 overleden is): "We hebben overal ter wereld gespeeld, maar nog nooit een politiemacht gezien, die zo hardhandig en ontactisch optrad. Dit is te gek. We spelen hier niet weer...."

VPRO Andere tijden (Rolling Stones 1964, Kurhaus Scheveningen

Mick Jagger (26 juli 1943)
Mick Jagger is dus vorige week 75 jaar geworden en lijkt nog niet van plan te zijn om met pensioen gaan. Integendeel, hij is springlevend / superfit.

In een biografie over zijn leven wordt Jagger neergezet als een uiterst sluwe op geldbeluste womanizer waar alles nep aan zou zijn. En dat laatste zou alles te maken hebben met 'het valse imago' van Jagger en met hem ook de Rolling Stones.

Marketing is altijd bepalend geweest en de toenmalige manager van de groep had bedacht dat de Stones - in tegenstelling tot de Beatles - de bad guys moesten zijn.
Dat paste echter niet bij Jagger zijn achtergrond die uit een keurig burgerlijk gezin kwam.

Jagger zou zich niet (meer?) storten op drank en drugs, hetgeen bijna iedereen denkt. En in tegenstelling daarmee juist fanatiek aan zijn fitheid werken.

Jagger, dé personificatie van sex, drugs and rock-'n-roll, wordt in zijn biografie een narcist en een 1st class snob genoemd.

De Rolling Stones werden in de roerige jaren 60/70 als rebellen gepositioneerd, terwijl Jagger daarin nooit geloofde.

Van Jagger, een superkapitalist en vader van acht kinderen bij vijf vrouwen, is bekend dat hij een enorme krent is. Hij is getrouwd met zijn geld.

Wat je ook van Jagger vindt, het is zonder meer bijzonder te noemen dat hij al 56 jaar met de Rolling Stones aan de top van de muziekindustrie staat. Ze weten telkens weer nieuwe generaties fans aan zich te binden. Jagger blijft fascineren...

de film van "performance" van de regisseurs donald camell en nicolas roeg (die laatste lijkt vooral invloed hebben gehad op de montage, in de ongekuiste versie, gezien zijn andere werk. camell is eveneens een niet te onderschatten regisseur) daarin speel mick jagger. de film is uit 1970. op de nederlandse wikipedia is er een redelijk verhaal over te vinden, hoe ie tot stand is gekomen.

mooie verhalen, ook fiktie? het was meer naar aanleiding van mick.

"performance" is een soort van mislukte zuidpoolekspeditie in londen... zoiets...

mick jagger speelt hier een bizondere rol, én zeer goed.

wat een kutboek was dat - althans, ik heb m in de nederlandse vertaling. daarin hebben ze het over het vervangen van de kleppen van de versterkers ;) valves = kleppen in een verbrandingsmotor, maar buizen in een versterker.

ik kon niet echt warm worden van het verhaal of de persoon.

wat een kutboek was dat - althans, ik heb m in de nederlandse vertaling. daarin hebben ze het over het vervangen van de kleppen van de versterkers ;) valves = kleppen in een verbrandingsmotor, maar buizen in een versterker.

ik kon niet echt warm worden van het verhaal of de persoon.

Haha.....ja, een slechte vertaling kan het beste verhaal verpesten. En met boeken is het al net als met muziek. Kwestie van smaak. Keith heeft in elk geval genoeg te vertellen met zo'n (onverwacht lang) en turbulent leven.

Keith Richards’ Wildest Escapades: 19 Insane Tales From a Legendary Life
https://www.rollingstone.com/music/...19-insane-tales-from-a-legendary-life-169242/

Back