Wat te kopen als je wilt beginnen?

Wat te kopen als je wilt beginnen?

• Stapel software (cubase, softsynths, FX etc..)

Stemmen: 24 26,4%
  • Cubase + hardware sampler

Stemmen: 18 19,8%
  • RS7000

Stemmen: 14 15,4%
  • Anders, namelijk..

Stemmen: 35 38,5%

• Totaal aantal stemmers
    91

TraiZor

Ouwe rot
Wat zouden jullie kopen als je wilt beginnen met muziek te maken? Dus niet hoe jullie begonnen zijn, maar dus hoe jullie begonnen zouden zijn.

Ik denk persoonlijk dat een RS-7000 te duur is voor een beginner en cubase is vaak te ingewikkeld.

Ik hou het op de RM1x + sampler. Hardware sequencers werken toch iets intuïtiever heb ik het idee.
En een 2dehands sampler kost ook niet zoveel...

Software is natuurlijk vaak wel lekker goedkoop ;)

Wat zouden jullie kopen als je wilt beginnen met muziek te maken? Dus niet hoe jullie begonnen zijn, maar dus hoe jullie begonnen zouden zijn.

Wel bij het begin beginnen natuurlijk. RS7000 pas later aan de orde.

71987_b_1.jpg

Strak Design, 7 keys monofoon 8), handzaam en kan tegen een stootje, voor 2+

71663_b_1.jpg

voor 4+ met 9 keys en 4 demo's *D

LOL

CU

J-Run

ik maak techno :

als ik het over zou moeten doen , zou ik toch zo snel mogelijk een TR-909 kopen en een fijne sampler

anders nl:

JP8000
Kompoeter met cubasis en delta 44 (of reason of zoiets)
Simpel mixertje a la spirit folio
Goede koptel. en/of basic speakertjes
Dan uitbreiden maar! ;)

Stel dat je een echte beginner bent en je weet niet eens het verschil tussen een synth en een sampler
Dan zou ik toch kiezen voor iets waarmee je snel en gemakkelijk lekker geluid kunt maken
Niet iedereen zal tenslotte direct met Cubase overweg kunnen
De RM1X lijkt me daarvoor een geschikte bak

Zelf zou ik even doorsparen en meteen beginnen met een MPC4000 :{
En een MicroQ ernaast

volgens mij zeg je niet ik wil beginnen met muziek maken en het lijkt me verstandig dat ik bijv. cubase koop want daar kan ik zo flexibel me werken of zo iets. ik begon met muziek maken doordat ik vab iemand een floppy kreeg met fasttracker. later toen ik mijn eerste synh kocht(goeie oude tijd) dat was een juno. gewoon omdat ik drie apparaten kende:
909 303 en de juno. de eerste twee waren de duur dus kocht ik de laatste maar.

ik denk niet dat er een apparaat is waar je mee kan beginnen. misschien de grooveboxen. (goedkoop en je kunt er mee leren arrangeren).
maar een beginner kan niet werken met een rs7000 of cubase. net zozeer dat iemand niet zomaar met bijvoorbeeld autocad kan werken.
gewoon omdat je eerst de basisprincipe van arangeren,componeren, synthese, sampling enz moet weten

ik denk dat je je zelf moet ontwikkelen, daar leer je het meest van..en dus niet een alles in een apparaat(softwarepakket) aanschaffen waardoor je de bomen het bos niet meer ziet.

Kleine enquete wat was het eerste programma of apparaat(muziekaal dan) waarmee je in aanraking kwam.. en vertel eens eerlijk begreep je er wat van..

Een blokfluit!? Om noten op te leren.

Nou ja ik ben zelf op de piano begonnen en blijf het toch een mooi instrument vinden hoor. ;)

Een Roland MC-303... Kost geen kont en dan weet je meteen of je uberhaupt iets met hardware wilt doen. Meteen daarna een sampler (S3000xl, ook goedkoop) en / of een drumstation

Nou das een goede vraag want ik heb daar zelf 1,5 jaar over gedaan. Denken en luisteren wat ik precies wilde om mee te beginnen. Mijn conclusie en besluit is gevallen op een Korg Triton LE. Mooie geluiden, met een redelijk makkelijk gebruik. Ik wilde en wil (intelligente) trance maken, vandaar deze bak. Maar daarnaast een setje softsynths. Zoals of course de FM7.

En de Triton komt vanavond!! Joepie de floepie!

Eric

Mijn eerste synth was een juno 106 toen ik 12 was.
Toen ik een paar jaar geleden besloot om muziek te maken heb ik een Triton en een Nova gekocht.
Nova is inmiddels weg ;) maar die Triton ben ik nog heel wijs mee, wat een mooie machine!!
(k ben benieuwd hoe de Triton le je bevalt)

Hehehehe, ik ook!!!!

Ik heb gehoord dat er van die zwarte en witte rechthoekige dingen aanzitten! Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!!!!!

Eric

ik zou eens wat software van je pa leechen zo ben ik ook begonnen haha

cakewalk 3.0 met midi geluidjes uit de geluidskaart

later screamtracker en fasttracker....

en nu ironish genoeg weer terug bij cakewalk 3.0

maar tegenwoordig lijkt fruityloops me een goed begin

Origineel geplaatst door Pjotr G
....maar tegenwoordig lijkt fruityloops me een goed begin

Probeer dan toch om Reason te krijgen!!! Fruityloops is zo ..... hmmm, vreselijk eigenlijk! Nog moeilijker om originele geluiden uit te krijgen. Maar ik moet wel zeggen dat dat aan mij lag! Ik kon er echt helemaal niet mee overweg. Dus dit is nogal persoonlijke mening!

Eric

Ik vind dat je met Cubase makkelijk kan beginnen hoor. Koop een normale geluidskaart en Cubasis en daarbij Robert Jansen's boek "Cubase VST, Muziek maken met de computer" en dan als een dolle aan de slag, want dan is het kinderspel geworden!.

Maar als je echt niets weet kun je altijd nog met Fruity Loops beginnen. FL heeft goede demo's en het programma staat niet vol met overbodige functies.

Het feit dat sommige mensen zeggen dat je niet iets moet kopen wat relatief moeilijk is ben ik het niet mee eens. Als je iets gekocht heb, een RS7000 of zo, wat waarschijnlijk een rib uit je lijf was, ben je (ik in ieder geval wel) wel bereid om dat ding helemaal uit te pluizen. En als je iets koopt waarvan je na 3 maanden zegt dat het niet diep genoeg gaat ben je daaraan je geld kwijt, en dat kan je juist niet als beginneling veroorloven.

en over jouw enquetetje EDP: mijn eerste aanraking met muziek was een D-70 (begreep ik geen hol van, nou nog steeds niet hehe), daarna cubase, en langzaamaan begreep ik er meer en meer van. De basis heb ik dus zelf opgebouwd, en ik denk dat iedereen dat wel kan, zolang je je er maar voor inzet.

Ik ben het eens met Traizor. Ik heb die Triton gekocht om er zeker van te zijn dat ik genoeg te leren heb. Als ik een simpel keyboardje had gekocht dan was ik er wellicht inderdaad al na een paar maanden door geweest. Dus, het moe zijn geworden. Ik denk dus dat als iemand iets gaat kopen men zeker moet zijn dat je er een tijdje mee door kan en uitgedaagd wordt om er van te leren en dus beter te worden.

Eric

Back