De grote kookthread!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

C738

Meubilair
Beste Synthvrienden!

Naar aanleiding van een artikel over ongezond eten door bepaalde groepen binnen de bevolking wil ik een klein onderzoekje starten naar het eetgedrag van mijn mede synthfreaks.

De vraagstelling is simpel: Wat eet je graag en maak je zelf klaar? post je recept eventueel met foto's!
(uitgesloten zijn zaken als fastfood als macdonalds, burgerking, pizzaatjes e.d. kant en klaar maaltijden hoef je ook niet te posten;)).

Om meteen het goede voorbeeld te geven:

"Broodje C":

de setup:

-Een wok of grote braadpan
-een oven
-zonnebloem olie (of andere olie)
-kipfilet (doe maar een pondje slager!)
-een bakje champignons
-een paprika (rood of geel, dat staat vrolijker op je bord)
-een prei
-een hele flinke ui
-veel kruidenpotjes
-sambal
-ketchup
-sla mix
-pitahbroodjes

Het Jammen:
Doe een flinke scheut olie in de wok (3 a 4 eetlepels) en voeg hier een flinke hoeveelheid kerrie aan toe (2 theelepels minimaal). Voeg hier -naar smaak- wat knoflookpoeder (of verse knoflook, 2 tenen!) en andere kruiden aan toe.
Vergeet niet het theelepeltje sambal om de mix wat pittiger te maken!
Roer de marinade met een houten lepel tot een glad papje.

Snij de kipfilet in kleine stukjes en flikker dat in de marinade. effe doorroeren en dan een paar minuutjes laten staan.
Dit geeft je mooi de tijd om ondertussen de champignons, prei, ui (bij voorkeur rode ui!) en paprika aan stukjes te snijden.
Tip: Snij de champignons niet te klein! 'waarom???' 'Gewoon niet doen!'

Het arrangement:
Zet je wok op laag vuur en bak de kipfilet zodanig dat er geen korstje op komt. Het moet zacht blijven.
Als de kip gaar is gooi je de groenten erbij. Even stevig husselen en het vuur kan wat hoger.
Nu heb je even tijd om de pitah broodjes in de oven of grill te doen.

Roer regelmatig door het eten in de wok, totdat je ziet dat de groentes wat gaan 'zweten'. Dit hoor je ook aan het sudderen in de wok. We voegen nu subtiel wat ketchup toe in het middengebied. niet teveel, niet te weinig.
zoveel als je bij de snackbar krijgt zeg maar.
En weer een kwestie van husselen met die groenten.

Goed! Als het goed is, is je eten in de wok nu gaar, en zijn je pitahbroodjes nu gaar.

De mastering:
Snij de pitah broodjes open en doe er wat slamix in. Naar smaak kun je al dan niet wat kaas erbij in doen.
Vul ze verder met je vlees/groente mix uit de wok. Geen nood. 4 pitah broodjes krijg je echt wel op!
Als je nog wat over hebt en het past niet meer in de pitahs gooi het maar lekker op het bord. Neem wel een groot bord!

De persing:
joop165_3.jpg

"En neem maar van Joop aan, dat het smullen wordt!"

-C-

Smullen!

Smullen!

Dames, Heren, ik verwacht behalve posts over voedselvergiftiging e.d. ook recepten van jullie!

-C-

Snel-klaar-salade:

de "losse" tracks:

- mayo
- yoghurt
- kant & klaar dressing
- geraspte kaas
- zak gemengde sla-melange
- klein zakje gemengde groentes
- azijn
- mosterd
- maggi
- half kruidenrek
- rode ui
- ei
- paprika

de mixdown:

Neem een grote diepe schaal. Meng daarin wat mayo, de yoghurt, een (heel) klein scheutje kant & klaar dressing, wat mosterd, maggi, azijn en kruiden (bijv. bieslook, oregano, peterselie, peper, kerrie en paprikapoeder).
Snipper een rode ui zo fijn mogelijk, en roer dit door het hierboven omschreven zooitje. Meng vervolgens de gesneden paprika, gemengde sla en gemengde groentes erdoorheen (lekker makkelijk !) en strooi er wat geraspte kaas overheen.
Afmaken met wat plakjes gekookt ei, en smullen maar !

Attachments

• aardbeving_keuken.jpg
    aardbeving_keuken.jpg
    18,2 KB · Bekeken: 119
Benodigdheden:

Sjalotjes, knoflook, spekblokjes, kleine tomaten, geitenkaas, basilicum, pasta.

1000 seconden:

Snij de sjalotjes klein; kneus de knoflook, mieter dit in de olie samen met de spekblokjes. Zodra de ui glazig wordt, gooi je de in de helft gesneden tomaatjes er bij. Doorbakken totdat de tomaat zacht is geworden. In de tussentijd de pasta koken (12 minuten voor "al dente"). Nu de geitenkaas bij de saus gooien en deze mee laten smelten. Eventueel nog wat creme fraiche bijvoegen om iets meer saus te krijgen. Tot slot de basilicum klein snijden en door de saus mengen. Dit mengsel gooi je door de pasta en vreten maar.

benodigdheden:
- 1 zak iglo/bonduelle kant-en-klare diepvries groente
- bol knoflook
- zout
- peper
- (room)brie of een andere kaas. gorgonzola o.i.d. is ook erg okee.

bereiden:
- schil, pers en fruit de bol knoflook.
- gooi de zak groente d'r bij.
- zout & peper naar smaak toevoegen.
- als 't bijna klaar is de brie in stukken hakken en d'r doorheen roeren zodat 'ie net niet helemaal vloeibaar gesmolten is.

altijd okee en lekker snel klaar zodat ik weer verder kan.

Uit Johnnie's keuken:

Rijst met pilaf voor 4 personen:

Ingredienten:
*) 400 gram kipfilet
*) een rode paprika
*) een groene paprika
*) Groot blik perziken op sap
*) 4 a 6 eetlepels ketjap manis
*) Tomaten puree (2 a 3 potjes)
*) 1 a 2 eetlepels sambal
*) 1 teentje knoflook
*) 2 laurierblaadjes
*) peper, zout, paprika poeder en wat boter / olie
*) maizena
*) 400 gram rijst

Bereidingswijze:
Zet het water op voor de rijst.
Snij de kip in blokjes.
Verhit de olie en bak de stukjes kip tot ze net wit zijn. Voeg wat peper, zout en wat paprika poeder toe.
Voeg de eetlepels ketjap, sambal, en knoflook toe en roer eventjes door de pan.
Voeg de paprika;s toe.
Voeg vervolgens 3/4 van het sap van de perziken toe en de tomaten puree.
Snij de perziken in blokken en voeg deze toe.
Daarna de laurierblaadjes en laat het geheel eventjes pruttelen.
Vooral goed roeren..
Voeg zonodig maizena toe om het geheel wat te binden.

Serveren:
Serveer de rijst apart van de pilaf! Voeg eventueel wat kroeppoek en sla toe! Heerlijk!

Mocht het niet lukken dan neem maar contact op met mij, dan kom ik het voor doen!

Volgende recept:
*) Vis ovenschotel met smeltkazen + aardappeltjes in citroen en knoflook.

reepjes ham
creme fraiche
brocoli (alleen het bovenste eraf snijden aslof je de brocoli scheert:D
pesto
mozarella
stukjes bloemkool
en 2 eieren
bladerdeeg

1 ham aanbakken licht, doe dit trouwens in olijf olie
pesto meebakken op zacht vuur
brocoli en bloemkool partjes erbij(blancheren),cremefraiche,en mozarella erbij...ff laten sudderen
naar smaak kun je wat boulion toevoegen,of eventueel wijn naar smaak

laat dit afkoelen.dan eieren erbij

zorg wel dat je een beetje een vaste massa hebt van het goedje

ff in de koelkast,dan ondertussen de plakjes bladerdeeg op een ovenplaat leggen met bakpapier

oven ondertussen voorverwarmen op 200 c

pak een lepel of een ijsschep,en maak een bolletje en lag die op het bladerdeegplakje

als je dat bij alle tien de plakjes gedaan hebt,smeer je de zijkanten in met ei van die plakjes,daarna leg je op alle tien weer een plakje bladerdeeg,en drukt de zijnkanten zacht aan

smeer de bovenkant van alle pastei in met ei.

dit ongeveer 25 minuten in de oven

Ik heb een heel erg lekker recept voor een "arretjescake"

Alleen is deze een beetje in discrediet geraakt met salmonella gebeuren, aangezien er rauwe eieren in moeten, maar als je het eens aandruft, zeer lekker!

ArretjesCake

Instrumenten:

- 2 eieren
- 200 gram boter
- 200 gram suiker
- 2 pakken droge koekjes (van die theedingen zonder smaak)
- een theelepeltje cacao ongeveer

Plet van te voren alle koekjes tot het echt poeder is. Hiervoor is bijv een glazen wijnfles erg handig, op een dienblad bijvoorbeeld. Niet alle koekjes tegelijk raad ik aan, beetje bij beetje is makkelijker pletten. Doe de boter in een pannetje en laat het smelten (niet koken). Als het gesmolten is giet je de boter in de mix; een vrij ruime bak (er komt vanalles bij). Tik de 2 eieren en voeg ze RAUW toe aan de mix. Hierna moet je blijven roeren, en 1 kant uit zodat de ei niet gaat schiften. Als het goed is geroerd voeg je de suiker toe. Blijf dan roeren tot het geheel goed gemengd is. Daarna voorzichtig beetje bij beetje je theelepel cacao legen terwijl je roert. Het geheel moet bruin worden, maar niet te donker, een beetje fingerspitzengefuhl, maar teveel is destructief voor de smaak dus let op! Als dit is geroerd tot het goed gemengd is, met heel kleine porties de geplette koekjes toe gaan voegen. Lang roeren na elk deel zodat het er allemaal klef uit ziet, dan weer wat toevoegen. Let op: het geheel moet klef blijven uitzien, dus hou op als je echt geen droge koekjes meer erin kwijt kan, het geheel moet plakkerig blijven en niet droog. De ervaring wijst uit dat tussen anderhalf en 2 pakken droge koekjes ongeveer de maat is. Dek een cakevorm in met aluminiumfolie. Schep met een eetlepel je prak in de vorm, en verdeel het goed en druk het aan. Zet het geheel daarna een paar uurtjes in de ijskast. Draai daarna je vorm om en pulk de folie ervan af en voila! arretjescake!

Ja, ik heb ook nog van die lieve ouders :D, maar ik moet zeggen ik krijg hier toch wel erg honger van :W dus misschien iets voor als pappie en mammie weer 's weg zijn :)

nasi goreng volgens echt indisch recept (van me ma dus overgenomen hehe)

even korte inleiding, de indische keuken werkt niet echt met een theelepeltje dit of snufje zus. tis gewoon op de gok deels en de ervaring. Nasi goreng is eigenlijk niets anders als gebakken rijst. Meestal rijst met kliekjes van de vorige dag. Meestal door de armen gemaakt (de rijkeren eten dingen als nasi kuning etc.)

Ok dit heb je nodig voor een wok:

+Kipfilet
+Wat rundvlees
+Garnalen als je dat lekker vind
+Olie (arachide olie of palmolie is zeker aan te raden)
+Rijst (liefst niet kleverig. wat drogere korrel. anders word het 1 grote kleffe zooi vind ik altijd)
+Ui
+Knoflook
+Ketchup
+Oestersaus
+Ve-tsin (smaak versterker. wit poeder. Had een E nummer. weet niet meer welke)
+Trassi
+Pepertjes (deze moet je eigenlijk in een stenen vijzel (= wajang) helemaal fijn malen. Vijzel daarna alleen met wat water afspoelen. Het is de bedoeling namenlijk dat de steen de sappen van alles wat er in komt opneemt en zo de smaak doorgeeft aan het volgende wat er in komt.)
+Wat eieren

Even een kleine noot vooraf. Dit word in een grote WOK gemaakt. Dit gebeurt op heet vuur. Tijd om te snijden tussendoor is er niet. Zorg dat je alles klaar hebt liggen... Alles gaat namenlijk best snel.

Ter voorbereiding:

Snijd je kip en vlees in kleine stukjes. niet echt blokjes. ook gen nette reepjes. gewoon kleine stukken.

Zorg dat als je garnalen gebruikt (ROZE GARNALEN NIET DIE NOORDZEE SHIT DIE GRIJS ZIET VAN ELLENDE) dat ze voor een groot gedeelte ontdooit zijn

Hak de ui fijn en de knoflookteentjes ook (ui kan in de keukenmasjien. de knoflook niet!)

De pepertjes dus met die vijzel. Mocht je nu eeen vijzel hebben tja wat doe je dan. Nah wat me moeder en tante doen. DIe slaan een hoop in en die gaan eens een middagje pepertjes klaar make. Allemaal ontpitten en het midden eruit. Daarna word alles in de keukenmachine fijngemalen en in een ijsblokjesvorm bewaart in de diepvries (zo kan je dus mooie blokjes gemalen pepertjes gebruiken) of wat me ma doet in een tupperware bakkie inde diepvries beware... (geeft niet zo de voorkeur)

Zorg dat je de rijst beetgaar hebt GESTOOMD (kook rijst NOOIT ! tenzij het voor het gerecht echt hoort)

Nah we gaan beginne. Nog ff die noot, alles kan je naar smaak aanpassen. voor hoeveel personsn is de wok? tja ermm soms kan ik em alleen op hehe andere keren doen we er met 3 van eten en dan is er nog voor ;s morgens , smoddags en de dag daarop nog wat over voor mij. tja depends...

wie niet van heet houd tja weinig pepers gebriuiken...

Nah eindelijkbeginnen :D

Zorg dat je wok op hoog vuur staat. FLinke scheut olie erin. zorg maar voor lekkere laag. Doe hierin het vlees en de kip roerbakken en daarna de garnalen en knoflook erbij. Wat je nu kan doen is of je maakt omelet apart en snijd dat in reepjes (mijn ma) of je flikkert 3 eieren in de wok en bakt ze mee waarbij je met de spatel goed de ei uit elkaar trekt zeg maar (dat je gewoon flinters ei krijgt. beetje lastig uitleggen. gewoon goed met die spatel erdoorheen gaan)

ui kan er ook bij net als de pepers. Wat zout naar smaak erbij (je kent de regel, te weinig je kan bijvoegen, te veel je kan het niet meer weg halen) daarna wat vet sin (halve theelepel ofzo rond die koers) doe wat trassi erbij (tussen je vingertoppen fijner malen en verstrooien) en paar flinke scheuten ketchup en wat oestersaus (overigens> je kan de ketchup ook door hot ketchup vervangen)

hierna is het de rijst erbij gooien. voeg kleine beetjes rijst toe uit de rijststomer en zorg dat de bumbu (dat wat jenet hebt gemaakt zonder de rijst) goed word gemengd met de rijst. Dit doe je door vanaf de wokrand naar het midden te husselen. pas hiermee op wie wat onhandig is dondert zo alles over de wokrand heen...)

zorg dus dat het zooitje warm is, goed gemengd is.

Tja wat serveer je erbij? Sate Ajam, Manis of Babi geeft de voorkeur denk ik. Dit met ketjap (Zie recept hieronder) of pindasaus. Maar wat anders kan uiteraard ook. Overigens> alleen kan je het ook eten. erg lekker :) )

KETJAP

dit sausje word over de sate gedonderd in indonesie. ermm tja wat nodig:

Ui heel fijn gehakt
Aardig wat Ketjap MANIS (zoete kejap dus. neem niet de ZOUTE ;) dies niet lekker hiervoor)
Sambal

even kleine noot over sambal. Sambal is eigenlijk neits anders als peperpasta. Men kent diverse soorten met diverse smaken. Mijn eigen favoriet is sambal badjak die niet zo enorm heet is en best lekker van smaak.
Gandaria heb je dat is best zuur. Zit gandaria doorheen (indische tja wat is het? vrucht geloof ik. vind het zelf niet lekker)
Oelek > best wel zuur ook
en naja ga zo maar door... wat je lekker vind :)

naja iig de ui in een kommetje, ketjap eroverheen donderen en wat sambal erdoor naar smaak. dit over je geroosterde sate... heerlijk :D

Selamat pedang ! (geloof ik...)

oh bah zeg ik blow al jaren niet meer en krijg me toch een vreetkick na het lezen van dit alles :P ik wil nog wel wat meer lekkere recepten zien trouwens ben benieuwd. :D ik heb een kleintje

eigen gemaakte pasta sauz (lekkerder dan uit een potje)

benodigdheden:
2 blikjes tomatsensauz
1 pak melk
2 eieren
ketjap
chili sauz
knoflook (eventueel)
500 gram gehakt.

bereiding:
filkker de gehakt in de pan en bak deze snel gaar. kwak de tomatsensauz derin en breng beetje bij beetje melk aan totdat er een lekkere dikke sauz ontstaat. roer de eieren der door en een scheutje chili sauz om het zure van de tomantensauz wat af te vlakken. nog een klein beetje ketjap derbij en de fijngemaakte knoflook toevoegen, wat ik persoonlijk lekker vind. voeg naar smaak meer toe van de ketjap of chilisauz tot je het gewenste resultaat hebt.

heerlijk gewoon :D de pasta zelf behoeft denk geen uitleg, dat kan iedereen neem ik aan wel.

Okee ik zal ook maar weer eens meedoen...

Ga naar de toko bij je in de buurt koop daar rode curry pasta.... en wat klappermelk (kokosmelk)

dan voor de rest:

knoflook
kleine ui
chinese mix
basmati rijst
kip
garnalen en/of zeevruchten

snij de kip in blokjes bak deze even aan en haal het uit de pan...

stop in deze zelfde pan (liefst wok)

de gehakte de knoflook en fruit deze even voordat je de gesneden ui er bij dondert

verder bakken....

en dan een goeie eetlepel currypasta er bij doen (als je niet tegen heet eten kan is het misschien verstandig even op te letten)

groente er bij doen, nog even op hoog vuur roerbakken

kip er weer bij, garnalen/zeevruchten er bij... klappermelk er bij, even laten pruttelen... enn mmmmm

(en ja rijst ondertussen koken)

Spagetti koken.
Spekblokjes bakken (of gebakken spekblokjes opwarmen)
Creme fraiche.
Megasnel.

Kan ook met ipv spek tonijn uit blik pakken.
Ipv creme fraiche wat tomatensaus.
Peper,zout,kruidenrekje.

Anders
Aardappels koken
Spek bakken
Andijvie in repen snijden
Hele boel door elkaar mixen
Lekker wintervoer.
Ook makkelijk op te warmen voor later.

En die arretjescake kan ook zonder eieren hoor. ;)

Origineel geplaatst door fuse

En die arretjescake kan ook zonder eieren hoor. ;)

ik denk dat t dan niet goed bindt

Zorgt de zetmeel in de biscuits wel voor. ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back