G2 is shipped

Re: G2 is shipped

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Clavia G2 vandaag op de post gedaan :-)
Eerste exemplaren verzonden, zie:
http://www.clavia.se

Wout

Haha ja tuurlijk!

Dan ligt hij dus uiteindelijk eind Januari in de winkels, Clavia kennende.
Je kunt het vaak al afmeten met de Bijbehorende Drivers en Software.
Vaak is het apparaat al maanden klaar, alleen de software is altijd een probleem

Kijk maar naar de Yamaha 01x controller, die was een halfjaar geleden al klaar, en de drivers zijn nog steeds niet 100 %.
Dus wil je echt gaan genieten van je G2 , tel er dan maar rustig 4 maanden bij..

UIteindelijk zal de G2 echt wel een toppertje worden, ik wind het alleen jammer dat de mensen die er dicht bij betrokken zijn dit nou nooit eens eerlijk en duidelijk vermelden....

Re: Re: G2 is shipped

Origineel geplaatst door Kenny
UIteindelijk zal de G2 echt wel een toppertje worden, ik vind het alleen jammer dat de mensen die er dicht bij betrokken zijn dit nou nooit eens eerlijk en duidelijk vermelden....

Denk je dat het een toppertje gaat worden?
Wie zijn er dicht bij betrokken? Per slot is het ding in Stockholm ontwikkeld...
Clavia zal nooit zeggen dat ze een wereld apparaat hebben gemaakt. Zij wachten rustig af.

Het is beslist niet de synthesizer voor iedereen, want het is niet een erg gemakkelijk apparaat. Je moet er wel op studeren, als je meer wilt dan alleen factory presets gebruiken.
Grappig is dat Clavia, eigenlijk per definitie retro georienteerd, een synth op de markt brengt met zeer nieuwe features, tenminste, wat synthesizers betreft. Als ik in de schappen van het voormalig instituut Sonologie te Utrecht kijk, dan zitten die modules daar al in, dus hoezo?... niet retro :)

Bijgevoegde foto is uit mei 2001... zo lang geleden al weer... Een discussie in het museum over muzikale bruikbaarheid...

(photo Gemeentemuseum Den Haag)

Attachments

• research.gif
    research.gif
    98,4 KB · Bekeken: 104
Laatst gewijzigd:
Valt er al iets te zeggen wanneer die rack versie uitkomt of komen ze tegelijkertijd uit?

Das toch wel een "niet gewoon" machien zo'n G2 zo te zien hè?

En dat stuk soft is ook heel intuitief en mooi van layout vind ik (normaal vind ik soft maar NIX, maar dit nodigt me uit en geeft me :{ )

Enfin suc6 ermee voor diegene die het budget ervoor hebben!

De Rackversie komt zo snel mogelijk uit. Ik denk dat deze shipment hoofdzakelijk bedoeld is om het apparaat te tonen aan het publiek, dus dat iedereen eindelijk de mogelijkheid heeft er eens mee te stoeien. Misschien zegt een winkel wel dat ze voor daadwerkelijke uitlevering wachten op de volgende zending. En daar zitten die Engine's dan ook tussen. Maar neem van mij aan, dat als je eenmaal de G2 bespeeld hebt, je beslist geen Engine meer wilt, hooguit erbij :)

Wout

...en als de mensen bij Clavia nou een beetje customer support fatsoen hebben, dan brengen ze tegelijkertijd (of vlak erna) met de nieuwe G2 editor nog een 'finalised' versie van de 'oude' Modular editor uit.

...technisch gezien moet dat niet al te moeilijk zijn (het ziet er erg uit dat het gebaseerd is op dezelfde codebase)...

Let wel: ik verwacht heus geen nieuwe features (dan koop ik wel een G2) maar het fixen van bugs zoals het moeilijk draaien onder Win XP (ja ja ik weet het, vergeleken met de Mac support valt het mee :D) hoeft echt niet zo lastig te zijn.

Want: laat ik het zo stellen, op dit moment voel ik me (denk ik niet als enige) een beetje in de kou staan als "G1" eigenaar.
Je koopt zo'n ding niet om binnen 2 à 3 jaar richting onbruikbaarheid te gaan. En dat gebeurt wel als bij zo'n hybride hard/soft synth de editor in toenemende mate niet meer gewoon te draaien is op een courant OS.

<ZUURPRUIM>
Op het moment is zoiets voor mij de reden om niet over te stappen richting G2, in ieder geval... want wie garandeert me dat Clavia niet binnen 1 jaar op de proppen komt met de G3? En daar sta je dan met je duurbetaalde, kersverse G2!
</ZUURPRUIM>

Zou op zich wel humor zijn dat iemand die hem heeft metteen gaat midden in bijv ivoor wit of zo. Gaat nergens over maar lijkt me wel mooi.

De zweden zijn over het algemeen al gek op kleurtjes, maar dat rood doet altijd pijn aan je ogen.

Origineel geplaatst door Hanz
...en als de mensen bij Clavia nou een beetje customer support fatsoen hebben, dan brengen ze tegelijkertijd (of vlak erna) met de nieuwe G2 editor nog een 'finalised' versie van de 'oude' Modular editor uit.

...technisch gezien moet dat niet al te moeilijk zijn (het ziet er erg uit dat het gebaseerd is op dezelfde codebase)...
Misschien lijkt het wel hetzelfde, maar dat is het niet. Ik heb uit een bepaalde bron vernomen dat de modules echt heel anders zijn en dus zal er geen G2 / nord modular 1 compatible editor komen.

Bij elke nieuwe synth kun je afvragen "Moet ik het wel doen, dadelijk komt er iets nieuws?" Maar dan kun je nooit iets kopen. Blijft een keuze!

De 'G1' is verlaten omdat er doodgewoon geen 'ruimte' meer zat in de code. Hooguit voor een drietal modules en die bugs, ach, daar kan men mee leven en die houden het gebruik van de synthesizer niet tegen. Die eruit halen zou slechts een cosmetische operatie zijn en als ik die hoofden zie... nou, dan is dat nu niet meteen hun prioriteit ;)
De G2 heeft echter nog een heleboel ruimte in het OS, want daar praten we eigenlijk over, niet over die Editor... zelfs zoveel dat er nog wel een 800 stuks modules in kunnen en er ligt nog een hele stapel ideeen en ontwerpen, dus :)
Ach, moduleerbare Vocoders... wie weet? Het is pas het begin...
(Is trouwens nu mogelijk, via de MidiModules)

Wout

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Bij elke nieuwe synth kun je afvragen "Moet ik het wel doen, dadelijk komt er iets nieuws?" Maar dan kun je nooit iets kopen. Blijft een keuze!

Je hebt gelijk... maar ik heb het ook niet over nieuwe features, maar gewoon behoud van huidige bruikbaarheid.
(lees: investering).

Stel: Als morgen Ferrari een nieuwe auto uitbrengt doet dat niet af aan de bruikbaarheid van m'n huidige Ferrari.
(ik zei al... STEL, OK? :D)
Maar als ze zeggen: sorry, de gereedschappen die we nodig hebben om je huidige Ferrari te fixen, daar hadden we geen plaats meer voor - we moeten tenslotte die nieuwe Ferrari nu ook ondersteunen...
...dan lijkt het me terecht als ik een beetje zou balen! :duivels:

De 'G1' is verlaten omdat er doodgewoon geen 'ruimte' meer zat in de code. Hooguit voor een drietal modules en die bugs, ach, daar kan men mee leven en die houden het gebruik van de synthesizer niet tegen. Die eruit halen zou slechts een cosmetische operatie zijn en als ik die hoofden zie... nou, dan is dat nu niet meteen hun prioriteit

Wout, de 'problemen' die de huidige editor heeft hebben weinig te maken met ruimte in de DSP code van fysieke synth.
Het zijn loshangende slordigheden in de GUI, die niet netjes volgens de windows-specificatie is geprogrammeerd.
Als dat wel zou zijn gebeurd, zou het draaien op welk WIN-32 platform dan ook geen enkel probleem zijn, en zou mijn 'toekomst'-zorg ook niet bestaan. Natuurlijk, de huidige 'slordigheden' zijn niet 'blocking', met een omweggetje kan je er vrij eenvoudig omheen. Maar hoe zit dat in Windows SXP-2005? (of hoe het dan ook moet heten...) - stel dat het dan in 't geheel niet meer wil werken? :(

Ik moet wel grinniken om je 'prioriteiten'-verhaal. Ben zelf behoorlijk lang programmeur geweest (ben nu iets meer opgeschoven naar het specificerende veld) en ik weet uit ervaring: het is veel leuker om aan iets nieuws te bouwen dan om oude probleempjes op te lossen. Dus: prioriteiten van wie? die van de programmeurs of van de klanten?

Los daarvan: driewerf hoera natuurlijk dat er zo'n mooie nieuwe coole synth op aard' is gekomen.
Wanneer kan ik naar de muziekwinkel afreizen met mirre en wierook in m'n rugzakje? :engel:

Laatst gewijzigd:

Origineel geplaatst door bambamstudio
jij hebt echt aandelen zeker....;)

nou denk dat het eerder zoiets is als je zolang betrokken bent bij een synth dat je het een beetje als je eigen kind gaat beschouwen :luv:

Nog even een toevoeging bij de Editor foto's...

Iedere gele (gate) of blauwe (control) ingang die aangesloten wordt met een rode (audio) uitgang zorgt ervoor dat het gehele module rood wordt (dus op audio snelheid gaat werken = 96 kHz; kost ook meer DSP)

De driehoekjes linksboven op het module zijn dropdown menu's, waarmee je het module kunt vervangen door ieder ander module uit dezelfde map (kleur).

Foto 2 is het onderste scherm (CVA in de G1) en alleen het FX In module kan hier alleen geplaatst worden, alle andere op het plaatje kunnen natuurlijk ook boven, maar voor de effecten, zoals Delay is dat erg ongunstig. Boven en beneden scherm hebben ieder voor zich 100% DSP load.

Switches met een dubbele pijl zijn On/Off met twee keer drukken; de andere zijn van het vast/los type (blijven dus niet staan, maar keren altijd weer in de beginstand terug)

Een flinke uitbereiding is bij de switches en de mixers te zien.
De 'chain' is een extra ingang, waardoor je ook mixers kunt koppelen. Let wel, deze kunnen ook op audio rate. (zie boven)

Vragen?

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Vragen?

als ik heel zoet ben, mag ik dan "alternatieve" stemmingen zoals werkmeister III?

is de aftertouch onafhankelijk per stem?

waarom hebben de a-d en d-a converters geen clock input? dat zou toch heel nuttig en voor de hand liggend zijn.

kas.

Origineel geplaatst door Kassen
als ik heel zoet ben, mag ik dan "alternatieve" stemmingen zoals werkmeister III?

Daar is dat Master Module voor gemaakt, al heb ik daar nog niet mee gewerkt.

is de aftertouch onafhankelijk per stem?

Ik dacht van niet, maar ik kijk morgen even.

waarom hebben de a-d en d-a converters geen clock input? dat zou toch heel nuttig en voor de hand liggend zijn.

Leuk voor een update?

Wout

Back