Roland EM-15 sampler

Roland EM-15

Enigsinds lid...
Hallo

Ik heb een Roland EM-15 keyboard. Ik zou er graag een sampler op aansluiten. Ik heb 2 openingen achterin leeg: MIDI in en MIDI out.

Is het mogelijk hier een sampler op aan te sluiten? of is het het verstandigst een sampler te kopen die los van het keyboard staat?

Dank :halleluja

Aan je avater te zien BEN je een Roland EM 15 keyboard dat helemaal de weg kwijt is.

Je kunt een eventuele sampler gewoon met zijn midi in aan de midi out van je keyboard hangen.
Je kunt dan gesampelde klanken bespelen met de toetsen van je keyboard.

Re: Roland EM-15 sampler

Origineel geplaatst door Roland EM-15
Hallo

Ik heb een Roland EM-15 keyboard. Ik zou er graag een sampler op aansluiten. Ik heb 2 openingen achterin leeg: MIDI in en MIDI out.

Is het mogelijk hier een sampler op aan te sluiten? of is het het verstandigst een sampler te kopen die los van het keyboard staat?

Dank :halleluja

Misschien een rare vraag...wat verwacht je van de sampler?
Wat moet hij toevoegen wat je nu mist?

Idd kan je de EM-15 als "masterklavier" de sampler aansturen, mits je het midikanaal van beide ook instel.
Sla je manual er even op na, daar staat ongetwijveld alles over midi in.
Kom je er niet uit, kan je altijd posten wat je niet helemaal duidelijk is.

Nou mijn probleem ligt zo: Ik speel in een band en soms moet ik een geluiseffect laten horen terwijl ik aan het spellen ben. Ik kan niet mijn partij spelen en tegelijkertijd een sample af laten spelen dus het zou handig zijn, als ik speel en ik druk op een knopje dat het geluidseffect automatisch dan af gaat spelen. Maar ik denk dan eigenlijk aan een heel nieuw apparaat dat ik bij mijn keyboard moet zetten.

Misschien moet je eens naar de volgende toestellen kijken (alvast niet te duur):

Roland SP-303

SP-303.jpg

Zoom ST-224

zoom-st224.jpg

Andere fabrikanten hebben ook gelijkaardige 'budget samplers', misschien is het wel net wat je zocht. Kijk ook eens op sites zoals marktplaats en eBay, vind je vast wel eentje voor weinig. (mocht het dan toch niet bevallen... heb je alvast je broek er niet aan gescheurd :D )

Thanks. Maar de 2 samplers hierboven he, moet je die aansluiten in je MIDI port(s) of zijn dat losse apparaatjes?

-edit- K heb op internet is de prijs opgezocht van de Zoom ST-224 en hij is ongeveer $349.97. Ik ben nog een leek op gebied van samplers (en hoop daar snel verandering in te maken), maar is dat duur/goedkoop?

check ook de su200 van yamaha
een aantal pads, en midi aansluiten is niet per se nodig.

Als je met je keyboard ook een sampler aan wil sturen,..... ja dat is wel mogelijk maar voor jouw doeleinden wat onhandig.
Ook handig is een sampler met een midicontroller daar aanvast als de sampler zelf geen pads of iets dergelijks heeft

Het vervelende van het aansturen van een sampler zonder dat je met een sequencer werkt is dat je wel PRECIES op het juiste moment op de pad moet slaan. Als je met een kort of a-ritmisch geluid werkt geen probleem. Maar als je zo loops wil aanturen of lange geluiden is het wel lastig

Ik zou als ik jou wat toch voor de su200 of de sp303 of de st224 gaan
die zijn handig en klein. Dankan je ook goed "on the road" samplen.

Oke bedankt voor de tip. En aan welke prijsklasse moet ik dan denken ?
Ik heb ongeveer 300 euro ter beschikking ( mag iets meer zijn) en zou ik daar iets redelijks voor kunnen kopen?

ja voor dat bedrag heb behoorlijk veel keus :D
de markt voor samplers ligt n.l. op zijn gat je kan voor 300 a 400 euro behoorlijk wat profi spul vinden alleen weet ik niet of het dan nog vrij makkelijk mee te nemem is

Origineel geplaatst door Roland EM-15
Oh oke, ik ga wel ff morgen naar zo'n muziekwinkel waar ze samplers verkopen.

Voor orientatie oke, maar zou zeker voor prijsvergelijk even de 2de hands sites even
afstruinen, kan zeker de moeite waard zijn.

o.k.
neem aan dat je redelijk onbekend ben met samplers dus
hieronder een stukje tactiek
kom je een sampler tegen die je wat lijkt ga dan naar de site van het merk daar staan meestal de specificaties van wat het ding allemaal kan kijk daarna als het je bevalt of er online een maual te vinden is probeer deze globaal een beetje door te spitten zodat je het apparaat redelijk begrijpt
ga dan naar een winkel en probeer hen uit bevalt hij goed doet hij wat je ervan verwacht
ga dan op zoek naar een tweede hands

Origineel geplaatst door d.b.1
o.k.
neem aan dat je redelijk onbekend ben met samplers dus
hieronder een stukje tactiek
kom je een sampler tegen die je wat lijkt ga dan naar de site van het merk daar staan meestal de specificaties van wat het ding allemaal kan kijk daarna als het je bevalt of er online een maual te vinden is probeer deze globaal een beetje door te spitten zodat je het apparaat redelijk begrijpt
ga dan naar een winkel en probeer hen uit bevalt hij goed doet hij wat je ervan verwacht
ga dan op zoek naar een tweede hands

dat verhaaltje gaat tgenwoordig voor 15% van de samplers die bestaan op... van enorm veel samplers is niets meer te vinden op de officiele manufactor sites om de reden dat ze het niet meer maken. Dit geld voor de complete S serie van akai (behalve de nieuwe), de S serie van roland, de Esi/Emulator serie van Emu (paar recente modellen uitgezonderd) en ga zo maar door...

waar hij bij gebaat is is een sampler die:

makkelijk te bedienen is en makkelijk kan samplen
eventueel vanaf de sampler zelf makkelijk te bedienen is
niet meer als 300 euro's kost

Die boss sampler die is hier goed voor aangezien je makkelijk op de 1 t/m9 toets kan drukken om er geluid uit te krijgen. Esi 32 is ook goed en wat meer profi en voor de zelfde prijs en heeft ook triggers op de voorkant.
S20 van akai zou ook nog wel wat kunnen zijn?

tja wat je doet je zoekt die dingen op op marktplaats.nl, ebay.com (zoek in alle landen) en 2ehands.nl
en als je wat tegenkomt even in google modelnummer (dus Akai S20 bijvoorbeeld) intypen en daar is je info... het is voor jou niet alleen specificaties lezen maar ook veel gebruikerservaringen...

makkelijk te bedienen is en makkelijk kan samplen
eventueel vanaf de sampler zelf makkelijk te bedienen is
niet meer als 300 euro's kost

Ja, het handigst is als hij makkelijk te bedienen is en inderdaad is de maximale prijs die ik ervoor zou kunnen opofferen 300 euro.

Esi 32 is ook goed en wat meer profi en voor de zelfde prijs en heeft ook triggers op de voorkant.

Aangezien ik nog een leek op dit gebied ben, wat zijn triggers? :stupid

Dank.

Back