Origineel geplaatst door Pim
Ik heb e.e.a. bijgewoond bij jou thuis. Maar het woord "sessie" is verkeerd gekozen. Jij hebt me, toen ik met je vriendin Denise wat had opgenomen, vol trots je Pro Tools laten zien en horen.
Ik heb het topic wel begrepen, denk ik. Echter, er zijn lieden die de ene dag iets geweldig vinden klinken en een jaar later vinden zij hetzelfde materiaal helemaal niet om aan te horen.
Mijn vragen zijn: zat er toen zand in de oren? Of nu? Of is er sprake van "mode"?
100 % waar. (Realtime processen kon toen al wel met analoge apparatuur)
Maar je vond het destijds toch goed klinken?
Ik wel.
Dit is in tegenspraak met je eerdere opmerkingen in deze thread over Pro Tools.
Shoot! Altijd leuk. Ben dol op one-liners.
Iets klinkt goed of niet. Tot zover kom ik. (ben een eenvoudig mens)
Ik kan het begrip "goed" niet eens definiëren. Laat staan dat ik er een dimensie aan kan geven.
Het feit dat ik analoge synthesizers heb vind ik niet belangrijk. Het gaat mij erom HOE ze klinken en hoe fijn de BEDIENING is. Analoog, of digitaal of 3 dimensionaal holografisch - je raadt het vast: dat zal me een worst zijn. Als IK het maar goed vind klinken.
Je integriteit staat boven elke twijfel verheven!
Je bedoelingen zijn goed. Alleen: tien jaar terug waren je bedoelingen ook goed toen je zei dat Pro Tools HET helemaal was.
Touché!
Ik wilde duidelijk maken dat elk era zijn eigen hits heeft die worden opgenomen met apparatuur uit dat tijdperk en dat diezelfde apparatuur een tijd later ten onrechte wordt afgekraakt.
Klankmatig is een mp3 niet ideaal om het begrip "goede sound" te verdedigen. Nogmaals: touché.
De oude, of die latere uit de jaren tachtig?
Errol, nog even een hersenspinsel, misschien heb jij een antwoord of opmerking:
Het begrip "goed geluid": elke keer als ik denk dat ik het weet, komt Lou Reed mijn "inzichten" verpesten. De zang is niet te verstaan, gitaarspelen kan hij niet - maar waarom is die muziek nou zo goed??? Het goede geluid? Nee.
Het is Lou Reed. (of Elvis of Jimi etc) Noem het "kunst". Ook niet te definiëren.
Groetjes aan Denise!
Hoi Pim,
Ik ga er nu niet meer zo op in want anders krijgen we nog meer misverstanden.
Het laatste is het meest interesante en dat is dat ik lou reed ook heel goed vind en waarom ?
omdat het liedje vaak goed in elkaar zit. en daar gaat het tenslotte om.
Maar daar ging het volgens mij niet om in deze topic.
Mij zal je nooit horen zeggen dat als je je liedje hebt gemastered het beter zal verkopen.
Dat is gewoon onzin. Luister maanr naar marco borsato de waarheid.
Soms kan het helpen om de zwakte van een nummer te verbloemen door het maar keihard te laten beuken maar dan nog vraag ik het me af.
protools was overigens in die tijd vrij uniek vanwege de mogelijkheid dat je realtime kon processen.
In die tijd wist ik niet hoe al die andere (hele dure) aparaten van weiss, zsystems ed klonken.
Sterker nog ik dacht dat ze slecht klonken omdat ik in die tijd een heleboel compilatiess moest masteren.
Daarop kon ik zien wie dat in nederland had gemastered en dat was niet best.
Ik kon het op mn sloffen veel beter krijgen.
laten we zeggen, de platenmij viel letterlijk van zn stoel bij het horen van het verschil.
Vandaar dat ik op een gegeven moment zo'n 1200 masters per jaar te doen kreeg.
Toen was protools voor mij inderdaad heel erg goed.
maar gezien het feit dat ik op een gegeven moment toch eens naar die outboard gear ben gaan luisteren kwam ik tot de ontdekking dat dat vele, vele malen beter klonk dan mn protroolssetje.
Op dat moment realiseerde ik me pas dat het niet de spulletjes waren maar de mastering engineer achter de knoppen.
Ik had altijd gedacht dat ze met slechte spullen werkten. Nee dus.
Protools nu is een stuk beter geworden dan het toen was maar er zijn ook veel meer alternatieven.
En vanwege het feit dat digidesign er een beetje rare politiek op nahoudt in de vorm van elke anderhalf jaar met nieuwe kaarten te komen waarop je weer moet upgraden, wat veels te veel geld kost waarschuw ik mensen daarvoor.
Wij hebben hier besloten om voorlopig niet meer te investeren in een nieuwe upgrade.
Wel investeren we in analoge apparatuur vanwege de geluidskwaliteit.
overigens blijft het ook veel meer waardevast.
Groetjes aan je vrouw.