Wat maakt Pro Tools zo superieur?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
de klok horen luiden maar

de klok horen luiden maar

weet niet waar de klepel hangt.
niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen

Jullie draven nu wel erg door hoor.

Van PT LE overschakelen naar multimillions muziekstudio's.
En van 10 geleden naar nu.
Van hobbyisten tot pro's.

Het is maar net hoe ver je wilt gaan en wat je er voor over hebt.

Er zitten een aantal handige tips in deze hele discussie, maar ook een hele berg waar ik geen bal van snap (en waarschijnlijk ook niet wil snappen). ;)

Ik zat inderdaad te twijfelen om Cubase te upgraden of om een M-Box met PT LE aan te schaffen. Die letters LE gaven mij alleen het "addertje onder het gras" gevoel. Zo van, je koopt een auto zonder wielen. In dit geval de plugins.

Daarom denk ik dat een upgrade naar SX 2.0 of Nuendo (dat wordt zo vaak genoemd dat ik daar ook eens naar moet kijken) voor mij het meest raadzaam is. Een goede audio interface kan er dan altijd nog bij.

Kan iemand in ene paar zinnen het verschil tussen SX en Nuendo aangeven? :okdan:

Origineel geplaatst door D-mike-E
Er zitten een aantal handige tips in deze hele discussie, maar ook een hele berg waar ik geen bal van snap (en waarschijnlijk ook niet wil snappen). ;)

Ik zat inderdaad te twijfelen om Cubase te upgraden of om een M-Box met PT LE aan te schaffen. Die letters LE gaven mij alleen het "addertje onder het gras" gevoel. Zo van, je koopt een auto zonder wielen. In dit geval de plugins.

Daarom denk ik dat een upgrade naar SX 2.0 of Nuendo (dat wordt zo vaak genoemd dat ik daar ook eens naar moet kijken) voor mij het meest raadzaam is. Een goede audio interface kan er dan altijd nog bij.

Kan iemand in ene paar zinnen het verschil tussen SX en Nuendo aangeven? :okdan:

Surround mixen en videobewerking.

Tom

Origineel geplaatst door radiance
Protools crap? Tja die focusrite d3 die je waarschijnlijk bedoelt is inderdaad niet te vergelijken met de RED 3.
Toch vind ik Waves, Bombfactory, Sony Oxford geen verkeerde plugz.
Of ze slechter klinken dan analoge aparatuur?
Ik denk dat software qua klank steeds dichter in de buurt komt van "het echte werk".
Zelf gevestigde namen als Focusrite gaan de software-kant op, check hun nieuwe pre-amp.

Groeten,

Radiance

Focusrite heeft maar weinig goede hardware gemaakt.
De red serie vind ik persoonlijk niet zo en is overigens wel een beetje te vergelijken met de plugin.
Focusrite is 1 van die merken die het van hun naam nog steeds moeten hebben maar niet van hun kwaliteit.
Op een paar dingen na.
De vroegere blue serie was wel heel bruikbaar maar de tegenwoordige blueserie waaronder hun producers preamp zijn echt om te huilen.

waves is ook native te gebruiken. overigens vind ik ook heel veel dingen van waves totaal niet bruikbaar.
Een aantal plugins weer wel.

bombfactory moet je maar eens vergelijken met de UAD.

Sony oxford is geen slechte plugin, zeker niet, maar ik zeg ook niet dat alle plugins crap zijn in protools.
Het zijn er maar een paar die de moeite waard zijn. En dat voor een heleboel durte plugins die er op de markt zijn in protools.

Overigens gaat focusrite op de soft tour op basis van het concept van een ander bedrijf: Deze maken de replicator.
De eigenaar Mike, dat is nou een slimme man dus wie weet als focusrite dat concept van hem heeft overgenomen dan wordt het mischien nog wat.

Ikzelf ben vrij sceptisch wat al die praatjes betreft.
Tot nu toe is er nog niks van waar gemaakt.

Origineel geplaatst door Digimod
klopt er zijn heel wat mogelijkheden met protools en als je daar maar 5% van gebruikt
is het inderdaad duur spul , maar de zogenaamde yup engineer brengen wel vernieuwing
in de sound , waar de oude rot in het vak het wel allemaal ziet zitten gaan de
nieuwe geluid yup engineer er duidelijk op vooruit.
Je moet eenmaal oor hebben voor vernieuwing en niet bij het oude vasthouden, er
komt veel techniek kijken als dat je teveel wordt moet je inderdaad terug gaan
naar de vertouwde analoge tafel.
Je moet je natuurlijk niet laten overrompelen door de techniek dan gaat een
systeem snel irriteren en vind je het maar niets en dat komt zeker niet
te goede van de mix.
Als je een goed oor hebt voor sound en dit kun je combineren met techniek dan
is Nederland te klein voor je....

vernieuwing???? Laat me nou effe niet lachen.
Als de basis van je geluid niet goed is kun jemixen totdat je een ons weegt.
die zgn yup engineers die hebben over het algemeen sowieso geen basis en geilen alleen maar op de features.
Een engineer die zorgt dat zn basis in orde is (lees een goed geluid) kan veel beter experimenteren dan een engineer die eigenlijk niet weet hoe die een goed geluid kan neerzettten. Ja als je overal een maximizer of mulitiband compressor opzet dan lijkt alles wel goed te klinken. helaas is dat niet zo.

Het oude wordt nog steeds gebruikt zelfs de buis (het oudste wat we kennen) is erg in, dus waar heb je het eigenlijk over.

Ik experimenteer ook heel veel in de studio en daar heb ik geen protools voor nodig.

Ik kan eigenlijk niet zo goed tegen dit soort arrogante pikkies opmerkingen.
Ik heb nou al zoveel van die zogenaamde engineers van de sae en dergelijk opleidingen meegemaakt en allemaal denken ze het te weten. Maar ze kunnen werkelijk helemaal niks.
ja ze kunnen protools of iets dergelijks bedienen maar dan ben je ernog niet.
je hebt meer nodig dan wat kennis over een paar dingen die voorkomen bij het mixen en dat heet allround.

Origineel geplaatst door trash
en er zit geen of weinig verschil tussen een vst plug en een tdm plug?8D

mee eens Trash maar in Logic en SX zitten wel een aantal zeer bruikbare plugins. Als je die plugins voor Protools wilt kopen moet je toch dik in de buidel tastten.
Voor eq en compressie leun ik niet op SX (in mijn geval) maar grijp ik naar het Waves pakket. Nog steeds vele malen goedkoper dan TDM plugins en kwalitatief meer dan goed en je krijgt er ook nogeens een bunch (als je het volledige pakket neemt) andere geweldige plugins bij.
Wat betreft reverb, softwarematig heb ik daar de powercore voor maar voor een echt goede reverb moet je toch naar een hardware-apparaat grijpen.

En dan hebben we het nog niet eens over de VST-i's gehad.
Toen TDM zo zat te brullen dat ze de acces-virus plugin hadden gemaakt verzoop de rest van de wereld al in de honderden VST-i's.
Natuurlijk zijn het niet allemaal kanjers maar er zitten zeker tientallen toppertjes bij (FM7, Pro 53, Albino, SX eigen a1, etc) en wat dacht je van al die softsamplers die te integreren zijn met je Logic of SX en de hele samplerhardwaremarkt om zeep hebben geholpen?
Maar laten we gewoon stellen dat TDM de beste synthplugin gemaakt heeft in hun virusimitatie wat natuurlijk erg subjectief is maar stel; dan zou ik nog steeds m'n Logic/SX/Sonar/whatever behouden en de échte Virus aanschaffen. Ben je nog steeds geodkoper uit en heb je de echte synth met al z'n knoppen er ook nog eens bij!

Een vst plug wordt nog altijd zo gecode dat het weinig cpu mag vreten,en dat gaat niet ten koste van de kwaliteit?
Ik denk dat je ten eerste nooit tdm en vst plugs die standaard in logic of cubase zitten kunt vergelijken,vergelijk dan met een ander dsp platform,zoals uad en creamware.
Ten tweede zit er ook nogal verschil hoe de audio engine gecode is van de sequense pakketten .

Toegeven, ik ben niet zo'n techneut maar....misschien is dat wel m'n voordeel.
Als ik technisch onderlegt was had ik misschien gaan twijfelen wat ik die 3 uur gezien en gehoord had omdat de theorie zoveel belooft. Nu heb ik gewoon open als een kind drie uur lang naar praktijk zitten kijken en luisteren en heb ik daar m'n conclusie op gebaseerd en,.....zouden we dat eigenlijk niet altijd moeten doen?;)

gr. Tom

Origineel geplaatst door Pim
Ik heb e.e.a. bijgewoond bij jou thuis. Maar het woord "sessie" is verkeerd gekozen. Jij hebt me, toen ik met je vriendin Denise wat had opgenomen, vol trots je Pro Tools laten zien en horen.

Ik heb het topic wel begrepen, denk ik. Echter, er zijn lieden die de ene dag iets geweldig vinden klinken en een jaar later vinden zij hetzelfde materiaal helemaal niet om aan te horen.
Mijn vragen zijn: zat er toen zand in de oren? Of nu? Of is er sprake van "mode"?

100 % waar. (Realtime processen kon toen al wel met analoge apparatuur)

Maar je vond het destijds toch goed klinken?

Ik wel.

Dit is in tegenspraak met je eerdere opmerkingen in deze thread over Pro Tools.

Shoot! Altijd leuk. Ben dol op one-liners.

Iets klinkt goed of niet. Tot zover kom ik. (ben een eenvoudig mens)
Ik kan het begrip "goed" niet eens definiëren. Laat staan dat ik er een dimensie aan kan geven.

Het feit dat ik analoge synthesizers heb vind ik niet belangrijk. Het gaat mij erom HOE ze klinken en hoe fijn de BEDIENING is. Analoog, of digitaal of 3 dimensionaal holografisch - je raadt het vast: dat zal me een worst zijn. Als IK het maar goed vind klinken.

Je integriteit staat boven elke twijfel verheven!

Je bedoelingen zijn goed. Alleen: tien jaar terug waren je bedoelingen ook goed toen je zei dat Pro Tools HET helemaal was.

Touché!

Ik wilde duidelijk maken dat elk era zijn eigen hits heeft die worden opgenomen met apparatuur uit dat tijdperk en dat diezelfde apparatuur een tijd later ten onrechte wordt afgekraakt.

Klankmatig is een mp3 niet ideaal om het begrip "goede sound" te verdedigen. Nogmaals: touché.

De oude, of die latere uit de jaren tachtig?

Errol, nog even een hersenspinsel, misschien heb jij een antwoord of opmerking:
Het begrip "goed geluid": elke keer als ik denk dat ik het weet, komt Lou Reed mijn "inzichten" verpesten. De zang is niet te verstaan, gitaarspelen kan hij niet - maar waarom is die muziek nou zo goed??? Het goede geluid? Nee.

Het is Lou Reed. (of Elvis of Jimi etc) Noem het "kunst". Ook niet te definiëren.

Groetjes aan Denise!:)

Hoi Pim,

Ik ga er nu niet meer zo op in want anders krijgen we nog meer misverstanden.

Het laatste is het meest interesante en dat is dat ik lou reed ook heel goed vind en waarom ?
omdat het liedje vaak goed in elkaar zit. en daar gaat het tenslotte om.
Maar daar ging het volgens mij niet om in deze topic.

Mij zal je nooit horen zeggen dat als je je liedje hebt gemastered het beter zal verkopen.
Dat is gewoon onzin. Luister maanr naar marco borsato de waarheid.
Soms kan het helpen om de zwakte van een nummer te verbloemen door het maar keihard te laten beuken maar dan nog vraag ik het me af.

protools was overigens in die tijd vrij uniek vanwege de mogelijkheid dat je realtime kon processen.
In die tijd wist ik niet hoe al die andere (hele dure) aparaten van weiss, zsystems ed klonken.
Sterker nog ik dacht dat ze slecht klonken omdat ik in die tijd een heleboel compilatiess moest masteren.
Daarop kon ik zien wie dat in nederland had gemastered en dat was niet best.
Ik kon het op mn sloffen veel beter krijgen.
laten we zeggen, de platenmij viel letterlijk van zn stoel bij het horen van het verschil.
Vandaar dat ik op een gegeven moment zo'n 1200 masters per jaar te doen kreeg.

Toen was protools voor mij inderdaad heel erg goed.

maar gezien het feit dat ik op een gegeven moment toch eens naar die outboard gear ben gaan luisteren kwam ik tot de ontdekking dat dat vele, vele malen beter klonk dan mn protroolssetje.

Op dat moment realiseerde ik me pas dat het niet de spulletjes waren maar de mastering engineer achter de knoppen.
Ik had altijd gedacht dat ze met slechte spullen werkten. Nee dus.

Protools nu is een stuk beter geworden dan het toen was maar er zijn ook veel meer alternatieven.
En vanwege het feit dat digidesign er een beetje rare politiek op nahoudt in de vorm van elke anderhalf jaar met nieuwe kaarten te komen waarop je weer moet upgraden, wat veels te veel geld kost waarschuw ik mensen daarvoor.

Wij hebben hier besloten om voorlopig niet meer te investeren in een nieuwe upgrade.

Wel investeren we in analoge apparatuur vanwege de geluidskwaliteit.
overigens blijft het ook veel meer waardevast.

Groetjes aan je vrouw.

Origineel geplaatst door fuse
Zat me net even af te vragen hoeveel het 'ouwe lullen' syndroom in meespeelt.
Zoals het geval van 'vroegah was alles betah'.

Lijkt me dat je naast je opgebouwde kennis ook mee moet kijken naar de nieuwe technieken.
PT mag dan wel revolutionair zijn maar het is goed gejat door al die anderen en die hebben het verbeterd. (niet alleen aziaten kunnen dat blijkt maar weer eens)

En Digidesign heeft het nadeel dat ze alles zelf moeten ontwikkelen. En Steinberg ea kunnen die onderdelen aan anderen bedrijven overlaten. Ze hoeven zich alleen maar om de software zorgen te maken. En al die plugins aan vakmensen overlaten die al tientallen jaren ervaring hebben. En Steinberg zelf heeft ook al veel langer ervaring met sequencers te bouwen dan Digidesign.

er is niets gejat door steinberg en die naderen.
Ze waren er eerder dan digidesign.

Theo van rock en peer rave,o.a the urban dance squad,henry rollins
Bob Rock ,teddy riley,Strongroom londen,dus ook the chemical brothers,prodigy enz

alles in protools gemixed?? dus niet met een mixer??
strongroom heeft een analoge mixer staan.

De rest betwijfel ik ook.

Origineel geplaatst door Errol
er is niets gejat door steinberg en die naderen.
Ze waren er eerder dan digidesign.

idd, iedereen vergeet dat.
En wat is gejat, gewoon verbeterd.

Kijk Cubase was het eerste, maar logic heeft het als eerste beter begrepen waar het om gaat met midi seq.
dat is de story of steinberg helaas.

alles in protools gemixed?? dus niet met een mixer??
strongroom heeft een analoge mixer staan.

De rest betwijfel ik ook.

Er wordt erg veel in protools gedaan, maar ik denk dat protools meer als opname en editing tool gebruikt wordt.
Mixen gaat bij grote projecten nog gewoon op een ssl :)

en er zit geen of weinig verschil tussen een vst plug en een tdm plug?8D

Een vst plug wordt nog altijd zo gecode dat het weinig cpu mag vreten,en dat gaat niet ten koste van de kwaliteit?
Ik denk dat je ten eerste nooit tdm en vst plugs die standaard in logic of cubase zitten kunt vergelijken,vergelijk dan met een ander dsp platform,zoals uad en creamware.
Ten tweede zit er ook nogal verschil hoe de audio engine gecode is van de sequense pakketten .

sterker nog, als ik er niet uitkom met een tdm plugin doe ik het met een vst plugin.
En kom nou niet met dit soort technische door digidesign verzonnen verhalen, die zijn allang achterhaalt.

sterker nog, als ik er niet uitkom met een tdm plugin doe ik het met een vst plugin.
En kom nou niet met dit soort technische door digidesign verzonnen verhalen, die zijn allang achterhaalt.

Dit onderwerp hadden we toch al als beantwoord gelaten ? :)

die zgn yup engineers die hebben over het algemeen sowieso geen basis en geilen alleen maar op de features.
Een engineer die zorgt dat zn basis in orde is (lees een goed geluid) kan veel beter experimenteren dan een engineer die eigenlijk niet weet hoe die een goed geluid kan neerzettten. Ja als je overal een maximizer of mulitiband compressor opzet dan lijkt alles wel goed te klinken. helaas is dat niet zo.

Het oude wordt nog steeds gebruikt zelfs de buis (het oudste wat we kennen) is erg in, dus waar heb je het eigenlijk over.

Ik experimenteer ook heel veel in de studio en daar heb ik geen protools voor nodig.

Ik heb nou al zoveel van die zogenaamde engineers van de sae en dergelijk opleidingen meegemaakt en allemaal denken ze het te weten. Maar ze kunnen werkelijk helemaal niks.
je hebt meer nodig dan wat kennis over een paar dingen die voorkomen bij het mixen en dat heet allround.

Het blijft een super-onderwerp vind ik; ik zat zelf net te denken of PT nou wat voor mij was. Ik lijk genezen, want als ik Errol hoor... ben ik een SAE-pikkie en heb ik inderdaad moeite met het neerzetten van een geluid. Als ik 8 sporen krijg van een rockband moet ik echt erg veel moeite doen om er een mix van te maken.

Dat komt natuurlijk doordat je dit soort dingen zo vaak moet trainen (met een Grootvader naast je), zoals elk vak waar je Vakmanschap niet kado krijgt bij je nieuwe Cirkelzaag. Uiteindelijk lukt het wel maar altijd is er nog wat te leren. Voordat ik zang (!) goed had bewerkt! Tjeeez's, wat een gepruts! In de auto klinkt het nog niet lekker en dat is toch mijn ultieme test.

Even tussendoor wilde ik nog zeggen dat dit nou het gave is van dit forum: iedereen neemt de moeite om redelijk netjes zijn mening te formuleren.

kolere kan iemand het effe voor me samenvatten? Wat een allejezus lange lap text hebben jullie geschreven zeg.

Wie heeft het hier over engineer die een SEA opleiding hebben ik niet..
Als je meer om je heen kijkt dan kom je mensen tegen die ook zonder opleiding
een goede mix kunnen maken en over die mensen heb ik het nu , van hun hobby
een beroep hebben gemaakt en wel een cursus hebben gevolgd maar daar zijn
ook nog andere bedrijven voor.

Je bent pas arrogant als je als oude rot niets aanneemt van jonge engineer,
met het idee van ik doe dit al 25 jaar en wie zal het nou beter weten.
Kan best zijn dat je steeds met de verkeerde engineer in contact komt maar ja
daar kan ik ook niets aan doen, meer om je heen kijken en ook eens je blik
verruimen kan zeker geen kwaad.

In discussie gaan is prima maar je eigen boven iedereen uit verheven van kijk
hoe goed ik wel niet ben daar krijg ik echt rilingen van.

Je bent nooit te oud op te leren ook al zit je 25 of 30 jaar in het vak.

Ik heb dit niet van digidesign,en laat me zeker geen commercieele praat opdringen.
Een beetje logica en mijn eigen oren vertellen me dit.
Het is toch logisch dat een op cpu bespaarde plug,nooit het maximale er uit kan krijgen dan een plug die op zijn max kan draaien?
En dan ook nog eens door een audio engine gaat van de seq,die ook al anders klinkt.(pak maar eens een wav en speel die af in bv logic,en dan in soundforge en hoor het verschil.
Ik hoor zelfs dat creamware beter klinkt dan menig vsti'tje

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back