maxdox
rode peper en knoflook
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Sorry, maar nu vertel je onzin. De toonladder bestaat niet uit twaalf tonen, want deze 'opbouw' is veel later ingevoerd, om namelijk alle zeventoonstoonladders te kunnen gebruiken op een instrument..
Wout
[offtopic]
Nou heb ik alweer alleen maar de klok horen luiden, maar er zit toch iets heel mysterieus aan de oorsprong van de muziektheorie en het begrip "muziek" en "vals"??? :confused:
Wat ik ooit in een SOS had gelezen, is dat de échte oorsprong en basis van alle muziektheorie door de grieken in kaart is gebracht. Zij zagen wiskunde in de muziek, zoals ze ook wiskunde in de sterrenstelsels zagen en wiskunde in de goden.
Nou weet ik dat ook bijv. in de oudheden verhoudingen van spirituele "wetenschap" vaak als muziek werd "beschreven". Ik geloof dat er ook de "tarrot" (zo'n zweverig kaarten"spel") zo'n muzikale beschrijving had. Tarrot mag wel zweverig zijn, maar het is wel iets ouds. Als ik mij niet vergis stond het getal 3 daar centraal.
Zou muziek niet het goddelijke element in ons zijn ?

[offtopic]
Ik heb vaker getracht wat over muziektheorie te lezen, en vooral te begrijpen. Maar dat is me alsnog niet gelukt. Ik begrijp wel de structuren die uitgelegd worden, maar ik vat de orde waarin ze vallen niet. De relaties zijn niet 1 op 1, zo snap ik bijv. niet het nut van "spelen in één toonsoort", terwijl toonladders binnen één stuk ook in andere toonsoorten gespeeld kunnen worden. Ook zie ik nog wel logica in het bouwen van muziek mbv de theorie. Maar stel dat je al wat gemaakt heb zonder logica, hoe weet je dan of iets in "C" of in "D" is? Bij mij is het vals of niet, en zelfs dat gaat niet eens altijd op!
Het zou allemaal wel op zijn pootjes terecht vallen als je er eenmaal veel mee in de praktijk werkt..... misschien moet ik daar maar eens moeite in gaan stoppen!

Leuke thread!
Lekker voor een regenachtige middag.