De gedachte achter je setup...

Ik breid mijn setup uit als ik tegen bepaalde limieten aanloop... en een enkele keer omdat ik graag ietswil hebben (iets speciaals). Er heeft tot nu toe altijd wel een bepaalde lijn in m'n aankopen gezeten...

Het begon allemaal toen ik 8 jaar was met piano, een piano heb ik dus altijd in de buurt gehad. Ik heb ruim 11 jaar les gehad, en ik ben dan ook meer muzikant dat technicus.
Het electronische werk begon eigenlijk met SoundFonts van de Soundblaster AWE32 in de pc van m'n pa (ik was toen ongeveer 14-15 denk ik). Daar heb ik mijn een jaar of 3-4 mee vermaakt, o.a. ook door aanschaf van een eigen pc en een Sounblaster Live met meer Soundfont mogelijkheden. Ik had toen ook een heel erg simpel midikeyboardje, dat ik na een paar jaar verving door een Kawai K1-mkII. Deze gebruikte ik als masterklavier, met de sounds deed ik niks.
Toen ik 18 was werd ik student, en met m'n bijbaantjes kon ik wat leuke spullen gaan financieren. Wat ik in de afgelopen jaren sinds het begin van m'n studie heb gekocht, kocht ik bijna altijd omdat ik tegen een bepaalde limiet opliep (in chronologische volgorde, soms zit er ruim 1-2 jaar tussen aankopen):

(Kawai K1-mkII al in bezit als masterklavier)
+ Roland JV-1010 (ik was de simpele midigeluiden van Soundfonts zat, ik wilde mooie sounds hebben)
+ Roland 6-kanaal linemixer (voor inputs van SBLive en JV-1010)
+ Orchestral-II expansionboard voor JV-1010 (half jaar later, ik wilde mooiere strings)
+ Sennheiser EH2270 koptelefoon (voor in de late uurtjes)

+ Gina20 soundcard (betere opname kwaliteit, kon ik kopen voor een prikkie)
+ Spirit Folio SX (paar maanden na Gina20, te weinig inputs op de Roland linemixer, en betere routing vanwege subgroep)
- Roland linemixer verkocht (overbodig)

+ Korg Triton Le (uitbreiding van m'n sounds, en een ander geluid)
+ Egosys MidiTerminal 4140 (extra midi vanwege Triton Le)

- Gina20 soundcard kapot
+ Egosys WaMiRack 24 als vervanging voor Gina20 en MidiTerminal 4140 (investering in nog betere kwaliteit)
- MidiTerminal 4140 verkocht (overbodig vanwege 4x midi in WaMiRack)

+ Tannoy Reveal Active neafield monitoren (goede afluistering was tot op dat moment een probleem)

+ Roland RD-700 stagepiano (valt weinig aan toe te voegen... erg fijn klavier, supergeluid)
- Kawai K1-mkII verkocht (overbodig als masterklavier met m'n nieuwe stagepiano)

De RD-700 stond eigenlijk al heel erg lang bovenaan m'n wishlist (eerst gewoon een stagepiano in het algemeen totdat de RD-700 op de markt kwam). Omdat ik altijd veel piano heb gespeeld is een goed klavier altijd erg belangrijk geweest voor mijn speelplezier, en ik ben er dan ook erg happy mee. Ik ben altijd op zoek geweest naar de mooiste pianosounds en het beste klavier, en sinds ik een vaste baan heb (met goed salaris) kon ik mij eindelijk een fijne piano veroorloven. Daarnaast is de RD-700 ook wel een beetje zelf-verwennerij geweest :)

Geld heeft dus eigenlijk altijd wel een rol gespeeld in de aanschaf: een tekort om iets te kopen, of juist sparen om een goede investering te doen. Als scholier had ik niet veel geld, dus moest ik het doen met wat ik voor weinig geld 2e hands kon kopen. Als student had ik wat meer geld en kon ik wat meer met studioapparatuur doen. Ik ben overigens erg actief in bands, en ik heb m'n synths (en nu ook de piano) daar altijd veel voor gebruikt... de aanschaf had voor mij dus altijd nog een aandachtspunt extra.

Tja, en wat staat er nog op het programma? Ik denk dat ik de lijn nog weer ga doorzetten, en daarmee bedoel ik dus aanschaffen als ik tegen een limiet oploop. Op dit moment zijn dat dingen als effect-apparatuur (compressor), en mogelijk ook een klein notepad-mengpaneel en actieve pa-monitoren voor op het podium.
Maar er is één uitzondering op de regel die nog op m'n wishlist staat, en dat is een Fender Rhodes. Eigenlijk puur verwennerij :)

Je wil dus eigenlijk weten waarom je een bepaald model koopt/verkoopt?

De Roland 101 + CSQ600 was m'n allereerste stap in de synthesizerwereld. Leren wat VCO/VCF/VCA doet en proberen wat vals klinkt en wat niet.

Vlug ontstond de nood aan wat meer -> ARP AXXE gekocht. Nieuwe klankkleuren waren welkom. Jammer genoeg ben ik de AXXE kwijtgeraakt aan sinistere individuen :( .

Daarna was ik klaar voor het aanleren van akkoorden, dus kwam de Trilogy (enige toen betaalbare polyfone 2de handssynth die er te vinden was).

Ik kon nog steeds geen drums bij m'n bescheiden trackjes gebruiken, dus nam ik de gelegenheid ten baat om een 2de hands TR808 aan te schaffen. Sounds vielen eerst wat tegen, maar een TR707 of Linn kon ik me toen niet veroorloven.

Op den duur geraak je uitgekeken op de synthese mogelijkheden van m'n ietwat beperkte synths, dus kwam de DX7. Velen jaren geëxperimenteerd met FM :) .

Behoefte naar meer polyfonie en sequencing begon zich op te dringen. De D20 was toen juist op de markt en had een vrij goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Sampling leek me al altijd interessant, maar was te duur. Na enige tijd twijfelen tussen een EPS en een W30, werd gekozen voor de W30. De wereld van sampelen ging open en tegelijkertijd had ik er een erg goede sequencer bij (die van de W30, dus).

Afgestudeerd en vlug werk gevonden .. nog niet getrouwd, geen auto ... dus na een jaar werken de SY99 gekocht, samen met de Behringer denoiser, Quadraverb, M480. De SY99 voldeed vooral aan de behoefte van uitgebreid klankenpallet (FM + AWM + een mix) en hij had ook een interne sequencer aan boord. De K2000 kwam ook even in aanmerking, maar beschikte over 24 stemmen t.o.V. 32 stemmen voor de SY99.

Deze setup heeft 10 jaar meegegaan. Toen kwam de kans om de TR808 in te ruilen tegen een 2de SY99. Vermits de Yamaha zo uitgebreid is en goed klinkt, twijfelde ik geen moment. De TR808 werd nauwelijks meer gebruikt (de drums van zowel SY99, D20 en W30 klonken beter), dus die werd weggedaan.

Nu doe ik m'n M480 weg. Vermits ik de TR808 niet meer heb (had 12 outputs) en ik op de W30 nog maar 4 ipv 8 outputs gebruik, is de M480 enorme overkill. Dus lijkt het me zinnig om hem te verkopen en iets anders in de plaats te zetten (wat juist, weet ik nog niet, maar ik laat me volop adviseren).

Op deze manier is de setup gegroeid vanuit 2 noden: meer polyfonie en klanksynthese (ook al heb ik wel redelijk wat FM-synths).

:doei:

in chronologische volgorde:

-1. eerste kennismaking met 'productie' was met een rebirth demo ofzo, lang voor k wist wat techno/dance/... was. emulatie van 909/808/303 zei me al helemaal nix toen (was jong hé), maar kon er wel lekker op freaken! trok natuurlijk op nix en was vrij snel vergeten

0. dan jaren later werd ik een grote tech head, en ineens waren die muzieksofts veel zinniger. heb dan een hele tijd met fruity loops gespeeld

1. en toen was k in de muziekshop om naar monitors te kijken, want m'n stereo werkte op m'n zenuwen. maar daar zag ik iemand op n microkorg jammen, en was direct verkocht. zo n klein bakkie, zo goedkoop, zo n geluid. nachtje over geslapen, en m komen ophalen

2. na een tijd kreeg k toch wel zin in hardware drums. heb toen een aantal 2e hands koopjes binnen gehaald, met het idee van bevalt het niet, verkoop k m weer. met wat winst:engel:
heb zo deze bakkies uitgeprobeerd: rave-o-lution, drumstation, xbase. was allemaal niet wat bij mij past, vooral de brakke interfaces storen me enorm. alle 3 weer verkocht

3. mijn doel was dan een Machinedrum. uitgeprobeerd bij feedback, en die is absoluut wat ik zoek. super geruiksvriendelijk en grote mogelijkheden. maar toen kwam er een 909 koopje langs dat ik niet kon laten schieten. wou de legende toch s persoonlijk aan de tand voelen. bevalt goed, maar wel beperkt van sounds natuurlijk.

4. m'n aandacht voor elektron was getrokken, en ging me erg in de uitzonderlijke sidstation interesseren. heb m dan 2e hands weten vinden. deze heb ik echt omdat het zo n unicum is

5. en vrijdag (jippie!) heb ik eindelijk m'n MD, ook 2e hands, om de beperkingen van de 909 aan te vullen. als blijkt dat de MD (voor mij) de 909 kan vervangen, gaat die er weer uit. als ik het over mn hart krijg natuurlijk

kheb een stuk of wat antwoorden gelezen en bij een paar daarvan sluit ik me gewoon aan.

Hoofdlijnen
1. Het apparaat moet mij qua klank overtuigen en dus moet ik er potentie inzien voor de genre waar ik muziek in maak, ongeacht of er in een vakblad of op dit forum negatieve of positieve dingen over gezegd worden (al neem ik ze natuurlijk wel in me op)
2. De volgorde waarin ik dingen aanschaf: "sound('s), percussie, effecten". Oftewel: "synthesizer, sampler/drumcomputer, effect bakken. Hierbij let ik ook nog eens op de prijs/kwaliteits verhouding.
3. Als ik straks een goede basis heb, kan ik gewoon rustig geld achteruit leggen voor eventuele vervanging of toevoeging als ik denk dat ik werkelijk alles uit een apparaat gehaald heb of een betere vind voor diegene die ik bezit.

het is dus eigenlijk net als een eerste auto kopen. je kan gelijk een dure lening afsluiten en elke jaar of elke twee jaar weer een andere aanschaffen of je kan een goekoop/tweedehands autootje kopen wat misschien iets minder leuke opties heeft maar wel hetgene doet waar die voor bedoeld is. RIJDEN. hiervoor heb je geen lening nodig gehad en als je het slim doet kan je om de zoveel tijd weer een ietje jongere auto gaan kopen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat als je een financiele misser hebt zoals ontslag of iet anders, je alles kwijt bent.

Ik zou m'n meeste apperatuur echt niet weg kunnen doen. Ookal zou ik ze amper gebruiken, dan zet ik ze wel opzij als ze in de weg staan. Want achteraf krijg je weer spijt. Maar dan doel ik dus op de vintage apperatuur. Moderne bakken zou ik denk ik wel kunnen verkopen. Met vintage bakken heb je ook een emotionele band.

Mijn setup:
(zie ook Studio annex crib V)

Het begon met een Yamaha CS1x, een tot op heden door sommigen flink onderschat synthje.
Dit is mijn bread and butter bakje zoals PjotrG al zei.
Leuk synthje, met XG en ook nog wat extra soundbankjes, en een 4 laags performance.
Ik wijd er niet teveel over uit omdat er ergens wel een thread is waar ik behoorlijk diep op het ding inga.

Na een paar jaartjes CS1X en cakewalk pro audio kwam er een Terratec EWS64xl bij die ik als sampler gebruikte.
De ews64 XL gebruik ik alleen nog voor opnames e.d. en is eigenlijk retired.

Verder!

De nord modular gebruik ik als 2 mono (als in niet-stereo) synths en een stereo patch op de mix insert.
Verder maak ik ook vaak basis waves die ik in de sampler gooi en daar verder bewerk.

De sampler:
Nadat ik een S3000xl van akai heb gehad, was de A4000 van yamaha een verademing. Zoveel meer controle, zoveel meer effecten en qua punch doet ie niet onder voor de akai. Outputboard erin en 10 outs de mixer in.
Bijkomend voordeel van de A4000 vind ik dat er veel filtertypes inzitten en ook veel effecten.
Verder de heerlijke duidelijke yamaha interface en een groot display. 100Mb geheugen erin en met 100MB zipdiskjes kom je nooit in de problemen.
Nadeeltje: lange laadtijden

Superbassstation: Voor mij een hele inspirerende synth, 3 oscs en een hoop andere leuke functies.
Lekker bakje voor freaky geluidjes.

MKS50: Behalve hoovers haal je hier ook hele weirde geluiden uit. Klinkt lekker alleen een bitch om te editten.

mackie VLZ 1604: Leuk mixertje, klinkt errug clean en inderdaad de EQ is niet echt warm.

Midiverb IV: leuke multi effect die ook 2 kanaals te gebruiken is. Groot display dus lekker makkelijk editten.

MPC2000xl. Dit is de meest recente aankoop. Nadat redje hem me had geshowed en ik er meer over opgezocht had heb ik besloten om een gok te wagen en het was een goeie gok!
Simpel te bedienen en door zijn houden of overnieuw inspelen filosofie erg doeltreffend.
Ik schrok van de snelheid waar ik nu mee kan werken in vergelijking met cakewalk pro audio.

De gedachte achter deze setup: Zo verschillend mogelijke apparaten om veel klankmogelijkheden te hebben. 16 kanalen op de mixer maximaal en een no-nonsense sequencer die doordendert als een trein, ook als je van nummer switched.

-C-

whoops! vergat m'n Moog Prodigy. zeer voordelig geruild voor mn rave-o-lution. wou aan de lijve ondervinden wat er uit een echte vintage analoge synth geperst wordt. vervult perfect zn rol voor ruige vuile bassen! en bewust zonder CV/MIDI, zo wordt k gedwongen om echt te spelen ipv. blokjes te tekenen

In het begin had ik geen filosofie. Ik wou een synth hebben, want het leek me leuk om van die geluiden te maken.
Van een kennis van mij, kon ik toen een korg ea-1 overnemen.

Toen begon het gear-virus ....

..... en nu heb ik een halve studio

Op een gegeven moment voel je beter aan wat bij je past en waarom. Ik heb daarom veel rolatie gehad, maar ben daar nu overheen. Ik probeer nu van alle soorten synthese iets bijelkaar te sprokkelen. Vaak zoek ik voor goedkope "underdogs".

Ik ga idd uit van de 2e-hands auto handel techniek. Voordat ik iets koop heb ik me er wel zodanig in verdiept, dat ik ongeveer weet wat ik kan verwachten. En je moet natuurlijk geluk en tijd hebben (niet te vergeten het hele land doorreizen met een synth op je nek!! :P) om een mooie deal te scoren! Het kost allemaal iets meer moeite, maar alles blijft waardevast.

De 2e reden van de meeste ouwe meuk, is dat deze vaak juist harstikke vet zijn! Ook omdat de polyfonie van oude synth's niet zo belachelijk hoog ligt, ben je genoodzaakt meer verschillende synth's te gebruiken, en niet alles uit één apparaat laten komen.

In deze catogorie heb ik een yamaha tx7, jx10 (vét) een casio cz-101 (vét), een formant (vééét) en een jupiter4 op de kop kunnen tikken.

Ook mijn mengpaneel is 2ehands, en lang zo slecht niet. Het is een yamaha 2404 mk II, het model nét voor de nieuwe serie van yamaha waar alle onderdelen op één printplaat zitten en er duidelijk een budget weg is ingeslagen. Mijn model mag dan wel lomp zijn, maar toch is de eq beter, en is de bouwkwaliteit erg goed!

Daarnaast heb ik nog wat dingetjes die nieuwer zijn.

rm1x, rs7000 en mam adx-1 drumdoos (200,- nieuw!! de ondekking van het jaar :D)

Ook mijn randapparatuur hoeft niet je van het te zijn. Ik ga geen compressor van 1000,-E kopen omdat ik dan denk dat het wél gaat lukken.
De behringer en dbx compressors kostte mij nog geen 50,-E bijelkaar, en ik heb zelfs een 8x8 midi interface voor 50,- gescoord!
Ik heb niet bezuinigd op de reverbs: een 2e hands m-one xl....

en de monitoring kostte me ook een rip uit mijn lijf: nieuwe mackies

PS: Hmm... helemaal geen intressant verhaal... maar goed, ik had niks te doen :)

Volgens mij zit er altijd wel een redelijk volgorde in, in het kopen van apparatuur.

1) Synth
2) Mengpaneel
3) Synths
4) Effecten
5) Mastering (compressor, enhancer)

Zo gauw je (voor je gevoel) in nummertje compleet hebt, ga je naar de volgende. Vaak koop je al je al een synth hebt, er wel een compressor ofzo bij, maar vaak een cheapo (overigens is daar niets mis mee). Maar je komt op een gegeven moment op een nivo dat je dat ook in orde wilt hebben zodat je de oude verkoopt en een betere koopt die meer aansluiten bij jouw eisen en wensen.

Natuurlijk blijf je altijd gear kopen en verkopen, gewoon voor het GAS en om up-to-date te blijven.

Interessante thread, ook om zelf es ff bij stil te staan.

Bij mij lijkt er niet één filosofie te zijn. Als ik terugkijk kom ik tot een aankoop omdat ik of een nieuwe band/project begin waar ik denk iets voor nodig te hebben of uit pure nieuwsgierigheid. Vaak denk ik dan ook wel na of ik de aankoop ook voor andere dingen zou kunnen inzetten: oftewel flexibiliteit. Flexibiliteit lijkt ook nog terug te komen in de diversiteit aan klankmogelijkheden. Een heel andere filosofie die erg regelmatig de kop op steekt is gebruiksgemak: intuitief/goede interface etc.

Kortom:
- yamaha dx21 - omdat het verotte gekregen keyboardje wat ik gebruikte in mijn eerste bandje echt kapot was en ik zelf wel es wat gekke geluiden wilde creeëren (en niet duur).
- in een paar jaar tijd kwam er toen een tascam 4tr taperecorder, een 8 kanaals mixertje, een zoom multifx en een goede microfoon (sennheiser). Vooral bedoeld om opnamen te kunnen maken (thuisprojectjes).
- band uit elkaar en al lang gespaard en uitgekeken naar een goed klavier en een goed piano geluid: roland RD-500.
- weer heel lang niks, wat geklooid met demo-synths (rebirth) en seqeuncers op de PC met goedkoop SB-tje.
- toen een behringeer virtualizer multi-fx/reverb (goedkoop en toch best goed) om mijn piano+synth wat mooier te kunnen uitmixen.
- weer erg lang niets, maar toen kwam er ineens meer swung in (meer diversere projecten en meer geld en meer kennis):
- Een korg electribe es-1: ik wilde sampelen, en drum loops kunnen maken op een intuitieve manier, veel mee geïmproviseerd in diverse projecten.
- even later een nord micro modular, een synth met meer dan fm, en het liefst dan meteen ook zo flexibel mogelijk en audio-inputs. Ook veel gekkigheid mee gedaan en veel geleerd over synthese en nog steeds. Heb ik weggedaan toen ik z'n grote broer kocht (en een usb midi-interfaceje).
- een laptop met goede geluidskaart (voor mijn budget) PIII 650 Mhz en M-audio audiophile om goede opnamen te kunnen maken en lekker mijn nord mee te kunnen editen.
- een Akai headrush loopdelay om mijn zang en nord live te kunnen laten loopen en dan weer door fx patch in nord
- klein mixertje voor bij mijn setje (nord + mic + loopdelay)
- een korg ms-20 + sq-10: heerlijk elke functie één knop, werken zonder achter de PC te zitten en is analoog nou echt anders? en weer om gekkigheid te kunnen uithalen (=freaken met geluid).
- na lang overwegen toch maar een draagbaar minidiskje om opnamen te kunnen maken van oefensessies/optredens

Bijna alles gebruik ik nog regelmatig in diverse combi's zelfs soms nog de 4tr taperecorder door z'n eenvoud, al is mijn nord modular op dit moment en al lange tijd het meest gebruikt.
Wat ik nog mis is een uitgebreide mixer om alles eens goed aan elkaar te knopen zonder al die snoeren te hoeven wisselen en een hardware seqeuncer: omdat ik een PC voor sequencen niet inspirerend vind en daardoor bijna niet doe. En er zullen vast nog nieuwe wensen komen...

tja, na vele jaren FT2 was de eerste staqp erg makkelijk, ik wilde met samples blijven kutten dus het eerste was:

De yamaha A4000: Mijn grote vriend die de laatste tijd te veel uit heeft gestaan. Moet er weer eens wat meer achter zitten, maar dat gaat vanzelf goed komen.
Met de sampler kon ik eindelijk eens met Cubase gaan werken. Na ongeveer 2 jaar heb ik dat weggegooit en besloten het nooit meer te installeren, niet mijn ding dus.

In de feedback een keer staan kloten met de Electribe EA1. Een druk op de distortionknop en ik was verkocht (:verkoght:) . Die moest ik hebben. Erger nog: gekregen van mijn vrouwtje (doet ze ook nooit meer :D ) Erg fijn kastje, vaak gebruikt toen ik nog in een band speelde. Combineer de electribe met een standaard bandje en iedereen staat binnen de kortste keren aan jouw knopjes te draaien 8) !

Na enige tijd miste ik toch een echte drumcomputer. Merkte toch dat de gesampelde drumkits niet alles waren voor me. Tja, dan kijk je naar die eenzame blauwe vriend en dan zie je opeens het ligt. Zoeken zoeken en ja hoor daar wassie de Electribe ER1. Erg fijn kastje, zeker omdat ie verschrikkelijk space bleeps 'n peeps kan uitbraken. Damn, wat fijn een drumsynth. Snap niet dat mensen een gewone drumcomputer kopen met geluiden die je niet kunt veranderen!!

De juno 106, dat is een verhaal apart. Wij zeeuwen hebben ons eigen prikbord waar nog wel eens wat leken hun zooi verkopen. Tja, als je dan een juno 106 ziet staan voor 50,- eu dan snap je wel dat ik daar de volgende dag voor de deur stond, met succes trouwens.

De yamaha kwam ik ook tegen op het net (zelfde prikbord), ff tjekken wat de reviews waren. Hhmmm dat zag er wel oke uit. Leuke vage geluiden maken, EN, het was een rack formaat. Het begon namelijk een beetje krap te worden in het "stukje woonkamer!!!" waarin alles moet staan (vanwege ruimtegebrek). Dus, op de kop getikt voor 70,- eu!

Conclusie: Een echte strategie heb ik niet. Ik hou ervan mijn geluidenarsenaal aan te vullen met kastjes waarvan ik denk dat ik er goed mee uit de voeten kan. De enige strategie die ik heb is het zoveel mogelijk kastjes tweedehands aanschaffen. Na de aankoop van de A4000 voor 2600,- gulden!! weet ik wel dat de nieuwwaarde niet echt stabiel is.

Zeer binnekort zal ik aanschaffen:

Een alpha juno 2: leuk apparaat, zal wel een nostalgisch iets zijn, maar ik graag de meetse vreemde pads eruit halen. Hoovers zijn leuk, maar erg afgezaagd. Wel leuk als je wat mensen op bezoek hebt, ff iedereen gek maken. Zit iedereen binnen no time te staren in de ruimte, zoekend naar de jaren 90!

Ow jaah: Mixertje, tja, die heb je uiteindelijk toch nodg heh, alleen stom geweest. Had gelijk een grotere moeten kopen. Nu kom ik kanalen te kort!

Tja,

Ik doe niet vaak aankopen, de spullen die ik heb voldoen op dit moment ruimschoots aan mijn eisen.
Ik speel veel en graag piano, dus heb ik een digitale piano. Daarnaast speel ik in een band en ben ik bezig zelf tracks te componeren. Daarvoor heb ik een workstation. Er moet nog een beetje geluid uit komen ook, dus een paar actieve monitors en een mixertje nou ja, zie my little gearlist zal ik maar zeggen.

Ik ben in vergelijking met sommige andere forumleden met weinig tevreden (ik bedoel met weinig dan het aantal apparaten), maar het zijn voor mij de beste!
Als ik weer eens wat aanschaf wordt dat waarschijnlijk een SRX-bordje voor in de Fantom of een Hammond voor de band :P

1990 > voorloper van fasttracker = muziek maken op de pc kwas meteen verkocht heb daarvoor een pc aangeschaft.
-ft2 heel lang,
-akoustische gitaar gekocht,
-elektrisch erbij en lekker schreeuwen in een NY hardcore bandje gitaar omgeruild tegen
-een drumcomputertje van yamaha (ry-10) en een
-4 sporen recorder (tascam) (lekker hiphoppen) dat alles weer ingeruild voor
-een minidisc dek(heb ik nog steeds). Toen dacht ik aan draaien dus een
-draaitafel en een
-mx-5 mixertje gekocht, na een paar dure platen besloten dat t niet mijn ding was en zooi op mixer na verkocht. Toen een
-sb live met soundfonts (cheap lache), een
-korg x5 (klonk erg mooi) toch maar ingeruild voor
-een cs1x en die weer ingeruild voor een
-jackson western gitaar (heb ik nog steeds)
-toen vond ik didgeridoo wel leuk dus aangeschaft (heb ik nog steeds)
-djembé erbij (heb ik nog steeds)
-toen kwam iemand met reason op t toneel daar heb ik heel lang met heel veel plezier mee gewerkt totdat iemand zei hé kom eens optreden!! Had geen zin om met een pc op te treden dus
-juno 106 gekocht
-micromodular
-mpc1k
-juno 106 verkocht om een va terug te kopen
-micromodular omgeruild voor z'n grote broer
..
maak inmiddels electro en ben opzoek naar een mixer met retegoeie eq (pb voor GOEIE ideeen, dus niet om van je rotzooi af te komen, tenzij het retegoeie rotzooi is)

Oh ja omdat ik een grote fan van idm ben ook een speak and spell en een casio sk5 gekocht om lekker te gaan circuitbenden..

kortom filosofie hierachter is (FthHcat) Music keeps me alive

wat ik nu aanschaf is om een lekkere live setup te kunne geven. Portable is tot nog toe the keyword.

lekker overzichtelijk he, not

Begon eerst met zo`n tracker (IT) maar om nou alleen samples te gebruiken vond ik ook niks dus heb ik DFruity ge..8~ . Was (is het eigenlijk nog steeds maar daar kom ik nog op terug) een erg leuk programma maar toen begonnen ook de problemen, had ik echt vet harde kick duwde hij alle andere geluiden weg. Naar een tijdje kwam daar een oplossing voor nl. de RME multifase, kon ik eindelijk m`n bassdrum door een apart kanaal heen pompen zonder dat ie alles wegdrukte (scheen ik achteraf gezien ook gewoon met de Fruity compressor op te kunnen lossen:stupid) Heb hier bij ook btw meteen Cubase SX (1) bij gekocht want cubase was het helemaal horden ik van iedereen en ook met het oog dat ik nog wel eens een synth er bij wou leek me dat de goede combinatie.

Maar goed de geluidskaart en Cubase komen binnen kwam meteen me eerste probleem, wel een geluidskaart met 8 uitgangen maar geen mixer:frons: .Ik snel zo veel mogenlijk 2de hands mixers op gezocht en heb toen m`n Spirit 24-8-2 gekocht, meteen lekker groot voor in de toekomst.

Naar een tijdje met softsynth`s te hebben gewerkt en dat een beetje zat werd heb ik een Virus C gekocht. Dat was nl. de bom volgens iedereen, nou ja niet voor mij want die heb ik naar 4 maanden weggedaan(wist toen eigenlijk nog helemaal niks over synthesen).

Heb toen nog een Sherman filterbank gekocht want dat had promo ook (toch wel een klein beetje me held toen die tijd en als je die ouwe filtjes hoord dan weet je wel waarom, wat een kick`s wouw) Leuk ding zeker maar tja niet voor de uziek die ik maakte, of te wel hij stond meer uit dan aan, heb hem later nog eens aan Catscan verkocht want die kon er toch iets meer mee dan ik.

Nog een midex8 gekocht voor de midi en opeens heb je net, je wil een goeie galm. Dus de MPX 1 gekocht want die vond ik mooi klinken kwa prijs kwaliteit verhouding.

Ben toen nog naar een feest in Engeland geweest waar ik Catscan tegenkwam en die zij dat ik eens voor een Nord Lead 2 moest gaan kijken, nou ja maar meteen gekocht op goed geluk.:)
Was ook niks voor mij en heb hem naar 1.5 maand verkocht aan de Bouncy`s.
In de tussen tijd (ook op advies van Catscan (alweer ja:)) een 909 gekocht, man wat was dat een teleurstelling zeg dacht dat daar nl. gewoon meteen vette kick`s in zaten die je ook altijd in de hardcore hoorden, nou ja haalden er met die sherman (die had ik toen nog) wel vette shit uit maar niet mijn ding of te wel weer verkocht want om nou dat ding te houden voor alleen wat percussie vonk te duur.

Wen ja hoor ik had het eindelijk door (nou ja een beetje dan) hoe ik goed geluid uit een synth moest krijgen en dus begin dit jaar weer een Acces Virus C gekocht, man wat was ik weer blij. Heeft me uiteindelijk nog wel iets van 4 maanden gedruurt voordat ik het ook echt begreep maar eindelijk lukten het me.

Was in die tijd ook helemaal fan van die Feacehoover bassen (nog steeds trouwens:{) en heb op aanraden van mr. Endonyx een Juno 106 gekocht, nou ja dat ws het niet echt helemaal en heb die dan ook later in geruilt voor een Juno 2 die me wel heel goed bevalt en datn vooral voor al het layer werk.

Vond 1 effect unit toch wel te weinig, kon nooit eens een delay gebruiken uit men MPX 1 want dan had ik geen galm mer dus maar de M-One Xl van TC gekocht is een leuk ding met een erg lelijke galm en nog veel rottere delay maar ja had er wel 1, ga deze btw binnenkort verkopen aan die ouwe van me en dan gaat er een d-Two komen.
Maar goed aangezien ik hem niet echt gewellidig vond maar een 2de MPX 1 er bij gekocht want die ie wel gewoon goed.

De Sherman leek me opeens weer vet en heb hem weer gekcoht en dat smaen met een compressor (266 XL) want dat leek mee ook wel handig en om het helemaal kompleet te maken ook maar weer een 909 erbij gedaan want was toch wel verlieft geworden om dat geluid en dies mooi hoor ojohjoh.

weer een midex8 gekocht want het begon toch wel weer uit fe hand te lopen.

Wou wel eens een echt analogen synth kopen en heb toen gekozen voor een Prophet 600 en die bevalt me wel. later nog de Jp 8000 gekocht en die is gewoon super, haal je lekker snel duisteren geluiden uit.

Nog een compressor (266 xl) gekocht want die dingen zijn toch wel handig en een patchbay man wat een uitvinding is dat.

Laatst nog een Mixmaster gekocht van Focusrite om de eind mix een beetje op te beuren, was eigenlijk op zoek naar een buizen comp maar dit zag er ook wel leuk uit, nog niet veel megedaan om er nog echt een ordeel over te geven.

Dit as hem wel zo`n beetje, oja draai tafels er ook eens bij gekocht voor als het muziek maken niet lukt.

En te bedenken dat dit (het muziek maken) allemaal begon door een grote grap en eigenlijk dacht in het begin van; nou misschien ooit een een drumcpu voor er bij voor zo`n 200 gulden max en dan is dit het uit eindelijk geworden.

Interessant draadje...

Ik ben ooit eens begonnen met instrumentaal intro voor een live band, gamaakt met kawai K1 en Cubase op een Atari ST. Ben blijven hangen in die studio en we hebben gezamelijk jaren lang de midi setup uitgebreid tbv opnames voor andere bands, top-40 singles...geflopt ;) ... maar ook eigen werk. Gear list: Yamaha RX-5 geloof ik, Tascam 8-sporen analoog, Midex-3, Juno-60, wat Fender gitaren, effect units

Qua midi kwam daar later bij: een Korg Wavestation A/D voor de strings en pads, Emu procussion voor de drums, een Lexicon galm (super) en een grotere mengtafel.

In '96 ben alleen verder gegaan, eerst thuis een midi studio opgezet...en ben vooral veel gaan experimenteren met zelf geluiden maken. Korg X5D gekocht als een goedkope oplossing voor PCM sounds. Echte analoge synths ben ik persoonlijk geen fan van, te beperkt...dus geen Juno-60 meer maar VA's zoals de Nords...daar kon ik meer mee. Zo kwamen de MicroQ, Emu Vintage Keys, Nord Micro Modular, Nord Lead 3, een Korg Trinity rack, een Yamaha RM1-X en een Korg D-1200 voor de opnames. Daar heb ik een aantal goede demo's mee gemaakt in de styl van symphonische rock, dance, ambient ..tot dat

...ik in 2003 gevraagd werd om live te gaan spelen in een unplugged cover band. Heel wat anders, moet je netjes en strak spelen met als gevolg dat ik mijn mijn setup helemaal omgegooid heb. Diverse synths zijn verkocht, dus minder synths maar sounds die goed passen in een live band..en ook betrouwbare hardware is dan belangrijk. Dus de FS1-R zit nu sinds kort in het 19" rack...een goede aanvulling (oa FM) op het geheel. Een andere investering is geweest de Miditemp MSX pachbay, die is echt ideaal voor live gebruik..total freedom als het gaat om je midi setup.

De huidige gear die ik nu live gebruik is samengesteld uit een goede mix VA's, FM, PCM en een sampler...je er eigenlijk qua sounds alles mee:
- de Waldorf Micro Q: vind ik echt een lekkere digitaal / analoog geluid hebben, doet mij denken aan Propaganda uit de 80's
- Nord Lead 3: kun je snel goede analoge sounds mee maken, master keyboard
- Miditemp: sequencer, soundfont player, patchbay
- Triton LE: goede sounds en wordt nu gebruikt als master keyboard en sampler
- FS1-R: FM sounds

Ik denk wel dat de Triton LE er uit gaat overigens...ik wil er graag een Triton rack voor hebben en het klavier ga ik vervangen door een master keyboard van 61 of 76 toetsen...Fatar of Oberheim. Niet te zwaar ook, de reden: de LE's kunnen niet echt lekker tegen transport, dus ik zoek iets dat goedkoper te vervangen is. Modules daar-en-tegen, die doen het altijd, heb ik nooit problemen mee.

Op de wensen lijst staan ook nog
- een betere acoustische piano sound, de LE is niet slecht maar ook niet niet de top
- losse versterker en passieve 3-weg monitor met 15" woofer

Kortom, ik heb mij vooral laten inspireren door het moment, het moet praktisch en nuttig zijn en gear die ik niet meer gebruik staat te koop ;)

Wel lang lang geleden (zo'n 16 jaar) kocht ik mijn eerste synthesizer: een Roland D-20. Die heb ik dan een jaar later voor 20000 belgische frankskes (zo'n 500 euro) verkocht. Daar heb ik dan nog diezelfde dag een Roland D-10 + Atari ST mee gekocht ook voor 20000 belgische frankskes. Voor diegenen die het niet weten: een Roland D-20 is een Roland D-10 met ingebouwde sequencer. Maar een computergebasseerde MIDI sequencer vindt ik tot op heden nog steeds de beste oplossing.

Een jaar later deed General Midi zijn intrede. Daar ik een fervent supporter was van Sierra Games (denk maar aan King's Quest ...) heb ik speciaal een GM module gekocht om mijn computerspelletjes wat op te fleuren. Het werd een Boss Dr. Synth DS-330. Met deze setup heb ik zo 7 jaar lang gedaan (ik was toen nog student dus had niet echt veel centjes).

Zeven jaar later (dus 9 jaar geleden) kocht ik dan een Roland MC-303 groovebox (allen wel bekend denk ik). Tot op heden ben ik daar nog steeds (relatief) vrij content van. Ik heb hem destijds nog gekocht voor 600 euro (!!!). Twee weken vakantiewerk heeft me dat gekost. Maar ik was er toen heel blij mee. Ik had eindelijk die lekkere kiks an snares die toen in bijna elk techno liedje te horen waren. M'n zelfgeschreven liedjes klionken sindsdien wel een stuk aggresiever (héhé). Met deze setup heb ik het dan 4 jaar lang gedaan.

Elf jaar later, dus 5 jaar geleden (ik had toen al een vaste job) heb ik zwaar geïnvesteerd in m'n setup. Ik had toen op één dag een Yamaha A-3000 sampler (1500 euro) en een Roland VM-3100 Pro mixer (1500 euro) gekocht. Als ik zie wat die sampler nu tweedehands nog waard is, denk ik soms van verdorie had ik maar gewacht. Maar ja, ge moogt zeggen wat ge wilt, maar ik doe mijn Yamaha A-3000 nooit weg. Al is de SCSI kant wel vrij traag, maar het apparaat werkt prima en. Ook die mixer was toen in die tijd echt het neusje van de zalm. Een jaar later heb ik dan ook een Roland RPC-1 kaart gekocht. Die verbindt de mixer met m'n PC. Ik heb nu 8 digitale I/O kanalen.

Twee jaar geleden dan was ik wat aan't surfen op het internet op zoek naar "de perfecte trance" synthesizer. De namen die toen steeds terugkwamen waren: Access Virus-C, Clavia Nord Lead 3, Novation, Waldorf (en waarschijnlijk nog enkele). Ik ben toen naar de dichtsbijzijnde muziekwinkel geweest en heb daar een Access Virus gehoord. 'k Was direct verkocht heb heb nog diezelfde week een Virus C gekocht.

Enkele maanden later ook nog een tweedehands Roland JP-8000 (voor zijn welbekende supersaw).

Dan een jaar geleden wou ik een digitale modulaire synth kopen. Ik had toen de keuze: ofwel wachten op de nieuwe Clavia G-2 of een nieuwe Nord Modular key kopen voor de helft van de normale prijs (slechts 1000 euro bij feedback in Rotterdam). Ik heb toen maar gekozen voor de Nord Modular key en tevens ook maar een legale versie van Cubase SL gekocht (werkte toen nog met een illegale versie - sorry).

M'n laatste aankoop dateert nog van twee maanden geleden. Ik heb toen van een forumlid nog een Clavia Nord Rack 2 gekocht. Vraag me niet waarom, maar zo'n apparaat wou ik eigenlijk al héél lang.

Wat ik wel spijtig vindt is dat ik veel meer met m'n setup kan doen wat ik er nu mee doe. Ik amuseer me rot met m'n materiaal maar er echte songs mee maken doe ik véél te weinig. Ik hoop eens op een dag er een mooi nummer te maken en dat op plaat te zetten. Maar telkens weer betrap ik mij erop dat ik meer bezig ben met het maken van sounds dan het maken van songs. Het probleem is dat ik niemand ken die in m'n omgeving woont om eens een keer samen bijeen te zitten. Ik kan alleen maar communiceren met mensen via het internet. Maar ik denk dat je veel meer kunt leren door te zien hoe andere mensen het doen.

Als ik goed nadenk is er bij mij veel gestuurd door grote wensen, uitbreiden van de soorten geluiden, en een gebrek aan geld.
De eerste synth die ik kocht was ergens rond 1982 (denk ik). Ik wilde een ECHTE synthesizer. Ik had er de ballen verstand van, maar toen ik een MS20 zag wist ik het meteen: deze telefooncentrale moet ik hebben.
Te gek, gaten en knoppen te over. Maar: ik miste het polyfone gevoel.
Al snel ontdekte ik de Juno 60, maar die was met 4200 pieken riant boven mijn budget. De Juno 6 ging wel, als ik mijn MS20 inruilde, tenminste. Die bracht nog 900 gulden op. De juno 6 kostte toen 2800 gulden.
Nog geen twee maanden nadat ik de Juno 6 had gekocht kelderde de prijs in opdracht van Roland naar rond de 2000 gulden. Balen, want ik had die MS20 gewoon kunnen houden.
Om nog wat extra geluid erbij te hebben voor niet veel geld ben ik die kleine tingeltangelpianootjes uit de speelgoedwinkel eens goed gaan beluisteren. Je weet wel, die soort minivleugeltjes van hout met stalen staafjes en een hamertechniek. Na 15 stuks bleek er 1 die zo goed als zuiver speelde. Naast de Juno gaf dat wel een te gek geluid.
Vervolgens voltrok zich een wonder: de DX7 kwam op de markt. Die wilde ik ook, maar dat werd dus een DX100. Toch het typische FM-soundje, maar wel betaalbaar. Langzaam kwam de behoefte aan een echte piano, maar zo'n fijne Roland voor in de woonkamer van 4500 gulden was weer te duur. Via een Akai MX73 masterboard (6de hands, maar puntgaaf) en een Yamaha pianomodule (EMT1, geloof ik) was ik erg dicht in de buurt, voor die tijd.
En zo gaat het eigenlijk elke keer: Je wilt een D50, maar het wordt een MT32/D110/SC88. Je wilt een K5, maar het wordt een K1R.
Het was wel de bedoeling om de set telkens uit te breiden met een geluidssoort dat ik nog niet had.
En nu ? Nu ben ik gewoon stikjaloers op alles wat een ander heeft.
Als ik links en rechts die setjes zie, denk ik maar één ding: dat wil ik ook. ALLEMAAL !
Alleen jammer dat ik er geen tijd en geen geld voor heb.

Origineel geplaatst door Hanz
Het liefst dek ik eigenlijk het complete spectrum aan synthese-mogelijkheden: (analoog) substractief, additief, fm, formant-synthese, wavetable-synthese, vector / wavesequencing, noem maar op.
Analoog of digitaal kan me eigenlijk niet schelen, maar ik merk dat de 'latere' analoge bakken (Matrix'en bijv.) of vroegere 'obscure' digi-synths me het meest boeien. Gearlist in dit kader: Waldorf MicroWave, Oberheim Matrix-1000, Korg Wavestation, Yamaha FS1R, Kawai K5000S, Clavia MicroModular.

Ik moet zeggen dat jou lijstje wel redelijk past in mijn lijstje. De Kawai's vind ik dus ook iets speciaals hebben (K5, K5000), die klinken toch weer heel anders dan de rest.

Ik heb in de loop van de jaren steeds de gear list steeds meer gericht op een "complete spectrum aan synthese-mogelijkheden". Ik laat mij wat dat betreft niet 1-2-3 afschrikken door de gebruikersvriendelijkheid van een synths, je moet er gewoon induiken en er tijd aan besteden. Dat is denk ik ook de reden waarom de DX-en en Kawai K5/5000's qua mogelijkheden vaak niet uitgemolken worden door de bezitters.

Dus vandaar de combinatie van VA, FM, sampler, ROM-pler ipv 5. Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat je voor sommige synths een voorkeur hebt en dat je ze daarom niet snel weg doet, in tegenstelling tot anderen. Mijn favoriet is de Nord Lead 3, gewoon omdat ik daar mee snel sounds kan maken die het origineel bijna benaderen en lekker klinken in songs op het podium.

Ik was al jaren aan het dubben over een DX, en daarom is de FS1-R gekomen. Dat vind ik dus ook zo'n synth die (overigens onder gewaardeerd) net ff wat meer biedt dan de doorsnee. Daar kun je dus analoge sound, FM, Formant sounds en combinaties daarvan mee bakken en dat nog eens met een uitgebreide effecten. Ik heb hem nog maar 2 maanden maar ik ben er meer dan te vreden over.

Als het om vintage synths gaat, dan denk ik dat ik nog eens een echte Oberheim of Sequential Prophet koop, die zijn qua sound wel heel speciaal. Het enige wat mij tegen houdt is het gezeur dat je altijd hebt met oudere analoge gear, daarom gebruik ik dus een NL3 als betrouwbaar alternatief. De Oberheim Matrix-6/1000 hou ik ook nog steeds in de gaten, maar in hoeverre die beter klinken dan een Emu Vintage Keys (heb ik te koop), dat weet ik dus niet.

Wat overigens ook wel grappig is iedereen weer andere sounds haalt uit synths. Ik heb laatst weer eens wat user patches van een Nord Lead 3 gedownload...dat klonk dus weer totaal anders dan wat ik er uit haal. Ik heb het dan niet over de kwaliteit van de sounds maar het type sound. Ik programmeer dus geen trance sounds...zegmaar de trendy presets van nu...maar veel meer spooky sounds, effects, lfo ritmes, FM sounds en analoge 70 en 80's imitaties van pads, bassen, sequences. Modulatie speelt dus een belangrijke rol...sounds moeten bij mij leven en niet altijd het zelfde klinken. Een truc die ik steeds vaker toepas is verschillende typen synths/sounds layeren, dus bv spacy Triton sounds met typische FM sounds...daarmee kun je ook aardige resultaten boeken.

Enfin, wat ik dus wilde zeggen ;) de synthese mogelijkheden spelen bij mij wel een hoofdrol als het gaat op de keuze van gear.

Re: De gedachte achter je setup...

Origineel geplaatst door Hanz
Ik vraag me dus alleen af:
Welke factoren spelen een rol bij je aankopen, wat voor 'centrale filosofie' zit er achter je aankoop / verkoop beleid, en met name: zit er een soort van 'lijn' in je inventaris?

centrale filosofie achter aankopen is tweeledig:
1. aanschaf van enkel het "nodige" ;
2. minimaliseren omwegen voor het bereiken van mijn doelen.

lijn in de inventaris inventaris:
1. een doelgerichte lijn die aansluit bij de filosofie (zie boven).

Back