De gedachte achter je setup...

gedachte achter setup

gedachte achter setup

Tja, mijn laatste aankoop is gewoon gear geiligheid, de andromeda A6......

Ik had beter een nieuwe mixer kunnen kopen :) of een computer update.....

Maar het is altijd leuk om ergens me te kloten en ben je het zat, verkoop je die rommel toch weer?

voor de A6 had ik nog een virus C en een compounder die had ik opgeofferd voor de A6....

Ik dacht die virus die compenseer ik dan wel met VSTi's maar mijn pc trekt dat niet erg....
met 3 vsti's is het al gauw gebeurd.... en dat scherm vind ik nooit zo tof, ik draai liever aan echte knoppen...

setup is nu Spirit SX mixer, Waldorf Q, A6, MPX110+ pc met vanguard,kontakt,albino2

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Handteer qua setup het werkpaarden vs. showpaarden principe:

De werkpaarden:

Juno106, tr606, AN200, DX200, Spiritf Folio F1 (gevoed door 303,606,808,AN/DX200),

De showpaarden:

TB303, Nord Modular Keys en TR808

Met de werkpaarden bouw ik in de regel de basis van de track, waarbij ik de Spirit Folio beslist als instrument resp. effect gebruik. De geluiden die in de regel wat prominenter in de mix naar voren komen haal ik uit de showpaarden.

De geluiden uit m'n Folio en de NM gaan m'n SI-24 studio interface in (8x analoog input). De sequence en mix maak ik in Logic (krijg je bij de SI-24). De aux1 uit van de SI-24 haal ik door m'n MPX550 en de aux2 uit gaat naar de audio in van m'n NM.

De keuzes die ik gemaakt heb, hebben als basis een maximaale flexibiliteit qua audio routing. En een minimaal gebruik van de computer in de studio.

Even een updatje want in een jaar gebeurt er veel. Juno106, Spirit Folio, AN200, TR808 zijn eruit. Daarvoor teruggekomen in de plaats:

Ion [ter vervanging van de 106]
Voyager [ter vervanging van de AN200]
Yamaha MG 24 Fx mixer [ter vervanging van Spirit Folio]
Ableton Live [ter vervanging Logic]

De filosofie is gelijk gebleven alleen het gereedschap is aangepast.

Na het horen van Acid en techno in 1989 was ik verkocht aan het 303 geluid en een mooie ronde volle kick! Het kopen van een eerste apparaat (Yamaha RX8, zonder beter te kennen/weten) heeft tot 1991 op zich laten wachten. Daarna is het vrij snel gegaan. Juist door de muziek ben ik me op de Roland serie gaan storten. In 1995 hele grote uitverkoop gehouden en in 2004 opnieuw begonnen.

Als opnieuw begonnen amateur heb ik maar een beperkt gedeelte van alle mogelijkheden onder de knie en/of alle devices gehoord/meegepield. Bewust heb ik voor vintage spullen gekozen (alles van mn gear is ouder dan 6jr). Het voordeel van oudere spullen is dat de nieuwprijs er duidelijk al vanaf is.

Mijn gear bestaat met name uit spullen uit de oude Roland collectie, Roland lookalikes en of FM synths.

De keuze voor de Rolands is met name vanwege de gebruiksvriendelijkheid en het warme geluid. Hierdoor dus ook de lookalikes. Vanuit de FM synths vind ik sommige presets lekker klinken. Helaas heb ik (nog) niet de logica door van de FM synths.

de keuze voor mn mengtafels zijn zeer ovderdacht. De DR tafels klinken warm en past bij de muzieksoort die ik leuk vind/probeer te maken.

Nu 10 jaar ouder en rijper beginnen de mogelijkheden zich te laten ontcijferen. Nu nog veel pielen en expirementeren dan zal ut ooit nog wel es goedkomen.

grtz,
SMS303

We zijn bijna 2 jaar verder? Ik zal mezelf en mijn setup eens kritisch onder de loep nemen:

Origineel geplaatst door C738
Mijn setup:

Het begon met een Yamaha CS1x, een tot op heden door sommigen flink onderschat synthje.

De nord modular gebruik ik als 2 mono (als in niet-stereo) synths en een stereo patch op de mix insert.

Nadat ik een S3000xl van akai heb gehad, was de A4000 van yamaha een verademing. Zoveel meer controle, zoveel meer effecten en qua punch doet ie niet onder voor de akai.

Superbassstation: Voor mij een hele inspirerende synth, 3 oscs en een hoop andere leuke functies.
Lekker bakje voor freaky geluidjes.

MKS50: Behalve hoovers haal je hier ook hele weirde geluiden uit. Klinkt lekker alleen een bitch om te editten.

mackie VLZ 1604: Leuk mixertje, klinkt errug clean en inderdaad de EQ is niet echt warm.

Midiverb IV: leuke multi effect die ook 2 kanaals te gebruiken is. Groot display dus lekker makkelijk editten.

MPC2000xl. Dit is de meest recente aankoop. Nadat redje hem me had geshowed en ik er meer over opgezocht had heb ik besloten om een gok te wagen en het was een goeie gok!
Simpel te bedienen en door zijn houden of overnieuw inspelen filosofie erg doeltreffend.
Ik schrok van de snelheid waar ik nu mee kan werken in vergelijking met cakewalk pro audio.

De gedachte achter deze setup: Zo verschillend mogelijke apparaten om veel klankmogelijkheden te hebben. 16 kanalen op de mixer maximaal en een no-nonsense sequencer die doordendert als een trein, ook als je van nummer switched.

-C-

De huidige setup:

herrieschoppers:
Akai MPC2000xl als sequencer en sampler
Future Retro 777 voor de freaky lijntjes
Roland TB-303 voor het lekkere acid werk

Mix & FX:
Mackie 1604-VLZ
Ensoniq DP Pro
Alesis midiverb IV
behringer MDX2100 compressor
DBX 566 buizencompressor
behringer OD-100 overdrive / distortion

De gedachte achter mijn setup anno 2006:
De MPC2000xl als sequencer en sampler vormen de basis. Superstrakke timing, flexibiliteit en een simpele maar doeltreffende drumsampler, waar je ook loops in kunt gooien. Met de MPC vol met drum- en effectsamples heb ik het fundament gelegd voor mijn muziek. De 303 en 777 zitten allebei ook vól met leuke sequences. Alles staat in dezelfde toonsoort en ik gebruik tuning / transpose om het geheel interessant te houden.

8 kanalen uit de MPC en nog 2 van 303 en 777 gaan de mixer in. 4 Aux bussen met effecten. op 3 standaard reverb en op 4 standaard een delay (delaytijd snel tweakbaar op de midiverb) op aux 1 en 2 staat de DP pro. De DP gebruik ik wat flexibeler en ik schakel vaak tussen effecten. Nadeeltje: de DP pro heeft een korte vertraging als je van effect switched (seconde ofzo) dus ik moet aux 1 en 2 helemaal dicht zetten voor ik hem omschakel. Kwestie van wennen en op anticiperen.

De MDX2100 houdt de 777 en 303 in toom maar de compressie staat op een redelijk lage ratio zodat dr nog wel leven in de geluiden zit. Over de eindmix de 566 met een lage ratio en treshold rond de -3 a -4 dB zodat ie alleen de ergste pieken pakt. Het mooiste is natuurlijk de drive knop om de buizen te oversturen.

Wat betekent deze setup voor me?

Zoals ik 2 jaar geleden al zei wil ik maximaal 16 kanalen onder mijn vingers hebben met zoveel mogelijk tweak mogelijkheden. Ik denk dat ik dit nagenoeg gerealiseerd heb. Ik heb erg veel vrijheid doordat ik de sequences in MPC, 303 en 777 onafhankelijk van elkaar kan wisselen. Door dit tijdens het spelen te combineren ontstaan er op het moment zelf hele leuke dingen. Dat is de kracht van mijn setup! (grrrauwww).

-C-

kom op mensen... quote jezelf en neem jezelf eens onder de loep na 2 jaar.. leuk stukje zelfanalyse

Re: gedachte achter setup

Re: gedachte achter setup

Origineel geplaatst door Alex Omega
Tja, mijn laatste aankoop is gewoon gear geiligheid, de andromeda A6......

Ik had beter een nieuwe mixer kunnen kopen :) of een computer update.....

Maar het is altijd leuk om ergens me te kloten en ben je het zat, verkoop je die rommel toch weer?

voor de A6 had ik nog een virus C en een compounder die had ik opgeofferd voor de A6....

Ik dacht die virus die compenseer ik dan wel met VSTi's maar mijn pc trekt dat niet erg....
met 3 vsti's is het al gauw gebeurd.... en dat scherm vind ik nooit zo tof, ik draai liever aan echte knoppen...

setup is nu Spirit SX mixer, Waldorf Q, A6, MPX110+ pc met vanguard,kontakt,albino2

Nu werk ik dus met een A6,Poco MK2 + Virus Plugin en een emu 1818m kaart + een nieuwe pc die wél mijn vst's trekt.
en dat werkt prettig enige wat ik nog nodig heb is een controller om de vsts te nou je raad het wel :)

En het mixen gebeurt in de pc. zie mijn op merking over de controller.

Welke controller weet ik nog niet...... maar dat hoef ik pas te weten wanneer ik geld heb......

Ik vind het wel fijn werken zo :)

Ik ben verlost van al het kabel en mixer gebeuren en automation! :halleluja
Veel makkelijker om dat allemaal digitaal te doen en met de poco toch goeie kwaliteit (voor mij tenminste) en toch de vette sound van een andromeda..... ik vind het wel mooi passen bij elkaar.

Dat is de gedachte zo'n beetje....

Voor de mensen die mij kennen heeft mijn studio nogal wat beroering gekend.

Maar momenteel is het redelijk statisch te noemen. Dit is wat er momenteel aanwezig is:

Yamaha Rs7000 - main sequencer, opslag van patches bij songs in sysex, sampler.
Machinedrum UW - Drumdoos, vage geluiden/percussie en een hele snelle sequencer, nu dus ook met samples.
Clavia Nord Modular G2 Engine x 2 - Bron van veel inspiratie, flexibiliteit en power. Het apparaat kan nagenoeg alles zijn
behalve een sampler. Waarom ik er 2 heb? 1 voor pure synthese, de ander voor filtering, FX en midi bewerking.

Yamaha Fs1r - FM regeert en de Fs1r is 1 van de krachtigste FM dozen. Prima spul alleen editor is noodzaak.
Waldorf Pulse - Mja je moet toch een leuke monofone in je studio hebben....en deze is leuk en compact.
Waldorf MicroWave XT - Ik hou hem vooral voor de filter....die zijn zo stoer....scheuren! Ook is de sound lekker apart te noemen......en binnenkort wil ik toch zelf wat wavetables gaan maken.

Als FX heb ik de TC M*One / D*Two en Triple*C staan.....gewoon leuek FX voor een degelijke prijs. Verder een ART TCS voor de buizen sound (en erg makkelijke en effectieve compressie) en een DBX166XL voor het zware werk.

Als laatste dus een Boss-SE70....lekker ruizen en scheuren....heerlijk.

Mijn werkwijze is dus sequenen met de Rs7000 of Machinedrum......alles wordt dus gecontrolleerd door deze 2 machines, wat livesets redelijk toegankelijk maakt. De G2's bedien ik hoofdzakelijk met mijn Novation RMT25.....je kunt geen generieke template maken voor een G2 dus dat kost best veel tijd....maar loont zeker.

De toekomst kwa gear is rustig wat mij betreft.......kans bestaat dat er toch een mpc bijkomt.....maar die kwestie loopt al erg lang dus daar zeg ik nog maar niks over.

Heb ook helemaal geen ruimte meer! :D

Origineel geplaatst door Sly Dog
Mijn set-up (en dus ook die van ProtoHuman) is er puur op gericht een zo hoog mogelijk rendement te behalen wat betreft muziekproductie.

Het gaat er dus om dat we zoveel mogelijk bedieningsgemak hebben (daarom bv. ook de aankomende patchbay's) en zoveel mogelijk verschillende soorten van klankopwekking.

Helaas zijn we nog niet helemaal klaar met "opbouwen", want er moet nog een betere bas-synth komen en meer outboard. Analoge drums missen we momenteel ook nog.

Als de basis set-up klaar is, zal dan ook wel het échte Fetisjisme komen. :{

En bijna twee jaar later...

Bedieningsgemak: een digitale mixer met total recall, diverse software-editors voor hardware met minder toegankelijke interface.
Verschillende soorten van klankopwekking: fm, virtual analog, analoog (nu op naar de wavetable-synthese).
Bas-synth: genoeg waar een goed bassie uit kan komen (303, DX7, etc).
Outboard: compressors, fx.
Analoge drums: Ghehe, dat zit wel goed tegenwoordig.

Kortom, basis set-up is klaar en het fetisjisme kwam al de kop op steken voordat die set-up 'klaar' was. :D

Voor de (nabije) toekomst staan er al weer de nodige dingen op de lijst. :D
Voor mijn pc betekent dat een 17"TFT-monitor, stillere koeling en dvd-brander.
Qua effects wil ik een Lexicon MPX-1 gaan aanschaffen.
Een Waldorf Microwave XT lijkt me een goede voor de wavetable-synthese.
Ik denk dat ik de JoMoX AiRBase tzt wil verkopen om mede van dat geld een Waldorf Rack Attack of TR-909 aan te kunnen schaffen.
Ben onlangs door een pielsessie op een ARP 2600 onder de indruk geraakt van het semi-modulaire patchen. Daarvoor wil ik ooit nog eens een Korg MS-20 kopen.

Conclusie: het houdt nooit op. :dubbel:

Wel heb ik in de afgelopen twee jaar steeds beter een beeld weten te krijgen van zaken die relevant zijn voor mijn muziek. Dingen die ik aanschaf vervullen wel een bepaalde bruikbare functie binnen mijn set-up.

Re: Re: De gedachte achter je setup...

Re: Re: De gedachte achter je setup...

Origineel geplaatst door Roel
centrale filosofie achter aankopen is tweeledig:
1. aanschaf van enkel het "nodige" ;
2. minimaliseren omwegen voor het bereiken van mijn doelen.

lijn in de inventaris inventaris:
1. een doelgerichte lijn die aansluit bij de filosofie (zie boven).

1,5 jaar verder. nog steeds aan het werk volgens deze doelstelling :)

met een masterklavier, een allround synth, een drumdoos, een mpc, een (software) meersporenrecorder en wat softwarematige fx kom ik nog steeds waar ik zijn moet.

het volgende probleem is dan weer tijd. :) maja daar is dit draadje dan ook voor geopend.

Als ik mezelf over 2 jaar wil kunnen quoten in deze thread zal ik wel moeten posten!

Mijn filosofie, nou die heb ik niet 1, maar een hele hoop.. voornaamste beweegredenen zijn altijd groei geweest en het verleden. Nu al bijna 11 jaar met mijn bandje bezig en dat heeft een grote invloed, samenspel en instrumentatie zijn twee dingen die bij electronische muziek wat meer op de achtergrond liggen. Nu speel ik prive ook bas en ik wil dit al jaren heel graag gaan combineren met mijn setup, ok ik speel in dezelfde ruimte, maar het zijn tot op de dag van vandaag verschillende dingen, ook ben ik gek op voordragen en zingen, ook beide dingen die ik wil combineren met mijn electronische muziek, maar wat me maar een klein beetje lukt. Wel doe ik bovenstaande dingene veel met anderen..

..nu de setup, waar het allemaal om draait. Een korte tijdslijn:

1992 - 1995 eigenlijk voornamelijk Iron Maiden, punkrock en andere metalgeweld
1995 - 1997 verbreding van de muzieksmaak, voornamelijk jazz, popmuziek en experimentele herrie (drastisch)
1997 Eigen PC in elkaar geknutseld en uit huis gezet!
1997 - 1999 van een huisgenoot een floppy met Fruityloops 1.2 en Fastracker, nachtenlang prutsen
1999 - tot nu electronische muziek leren waarderen en leren maken

Ik bezit op het moment het volgende:

Powerbook g4 met:
- Emi usb geluidskaart
- Midisport 2x2
- digital performer
- MAX/MSP
wat freeware dingen als soundhack, pd, supercollider en audacity

- Yamaha RM1x
- Yamaha CS1x
- Nord MicroModular
- Roland MDC1
- Akai S2000
- Casio SK1
- tassen vol kinder(geluid)speelgoed

- Basgitaar + amp
- verschillende gitaaramps
- akoestische gitaar
- Hohner harmonica
- en een fluitje

- Tascam portastudio 424
- Roland MM4
- Alesis Metavox
- Symetrix 525
- Sony MUCO31

- Spirit racpac
- Neutrik petsjbey
- KRK rokit 8 monitors

verder heb ik een portable MD recorder en een hele berg mics (shure sm58, shure drumset, fame mics, sony ecm907...)

En we hebben een eigen repetitieruimte met een digital recording setup.. tascam 828, veel mics, alesis comp, exciters, veul gitaren, amps, roland tr505, veul troep... maar das niet van mij dat is van de band!

Filosofie is langzaam meegroeien met mijn setup en verder een balans vinden tussen de buitenwereld (akoestiek) en electronisch gegenereerd geluid. Dat gaat allemaal nog wel ff duren, maar ik heb het idee dat mijn setup zo goed als af is.
Graag zou ik een alternatief voor een masterkeyboard hebben, voornamelijk om met MAX patches te maken en aan te sturen, mijn oog is al gevallen op een Etherwave, ik ga er eerst eentje lenen op school en kijken hoe het loopt..

Mijn (kleine beetje) studioervaring, sae en mijn huidige studie (sonologie) hebben een enorme impact op mijn kijk naar mijn eigen setup en muziekstijlen heb ik eigenlijk al een paar jaar niet meer.. ik doe maar wat, klinkt erg suf en dat is ook niet zo, laten we het erop houden dat ik mijn ei op het podium kwijt kan en thuis van een enorme vrijheid geniet!
Ik heb geen oogkleppen en kan alles aanhoren en mijn interesse groeit nog steeds, ook hoop ik dat ik zo met mijn setup zal blijven werken!

gedachten

gedachten

Hoi,

Een aantal jaren geleden heb ik house en electronische dansmuziek ontdekt, maar ik had helaas geen geld voor echt draaitafels.
Het is toen begonnen met de aanschaf van een dubbele cd speler en een simpel mengtafeltje. Later, na studie en met salaris, was de computerwereld zo ver ontwikkeld dat je met wat software al een heel eind kon komen in de productie van techno e.d.

Toch ontbrak er nog het nodige. Ik wilde echte draaitafels hebben en bovendien had ik een fatsoenlijke drumbak nodig.

Na het nodige spaarwerk heb ik toen een basissetup gekocht met als gedachte dat ik goed moest kunnen draaien. Daarnaast wilde ik produceren maar hardware synths zijn nog altijd zo duur dat dat er niet inzit.

Ik kocht daarom in eerste instantie een goede geluidkaart voor de p.c. en een rs7000 als drumbak en sequencer. De rs gebruik ik voor de drums en als sequencer, bovendien stuurt dat ding mijn softsynths aan via ableton live. Daarnaast 2x technics en een dateq voor het mixwerk.

Een tijd lang is dit mijn setup geweest en later ben ik zeer geleidelijk gaan uitbreiden. Ik kocht een bcr2000 midicontroller om de softsynths beter aan te kunnen sturen en ik moet zeggen dat dat achteraf een hele goede koop is geweest. Goedkoop, simpel in te stellen en het maakt het werken met softsynths ontzettend veel leuker en sneller.

Weer later kocht ik een setje monitoren om mijn oude hifispeakers te vervangen.

Daarna heb ik een hele tijd niets meer aangeschaft en alleen maar gegeild op een echte Virus of andromeda. Ik heb lang getwijfeld of hardware synths de aankoop waard zijn, zeker als je de geluidskwaliteit hoort van linplug albino of absynth.
Uiteindelijk kon ik het toch niet laten een Alesis Micron aan te schaffen. De rede is dat de Micron relatief goedkoop is in vergelijking met andere synths, maar toch een volwaardige synth engine aan boord heeft. De 8 stemmen polyfonie zijn voor mij geen probleem daar ik het gewend ben met overdubbing te werken. Nadeel van de micron is allleen dat ie weinig knoppen heeft. Al voor dat ik hem aanschafte had ik de handleiding gelezen en wist ik dus al wat ie kon en dat ie te bedienen is met de bcr2000. Na de aanschaf heb ik de bcr2000 helemaal ingesteld en nu kan ik de micron volledig hands on bedienen, volgens mijn eigen logica.

Aankopen zijn bij mij een kwestie van geld. 1700 euro voor een virus vind ik simpelweg te veel voor wat dat apparaat kan. 400 voor een micron daarentegen is redelijk. Daarnaast moet een aankoop toegevoegde waarde hebben in mijn studio. De micron is voor mij de eerste en voorlopig enige hardware synth. Ik zal hem helemaal uitleven en daar is ie ook voor gekocht.

Ik koop geen spullen omdat ze er mooi uitzien of omdat iedereen het heeft. Ik ben niet erg trend gevoelig wat dat betreft. Functionaliteit, toegevoegde waarde op wat ik al heb en value for money, dat is de bottom line bij mij.

Groeten,

Merlin

als ik mijn hoekje zou willen omschrijven dan zou ik zeggen ben al leuk op weg...

het is echt begonnen met een P90

en daar ben ik heel blij mee

maar toen begon ik echt ook de rest van het klanken pakket te missen

en keek eens rond voor een keyboard (een Synth was me veel te duur)

ik wilde eigenlijk wel bij Yamaha blijven omdat me dat zo goed bevalt

de Roland sound kon me niet bekoren....

eerst naar een Yamaha DGX-305 gekeken,
toen een korte Roland Juno D verstandsverbijstering gehad.
toen een PSR1500 ontdekt en die was niet meer leverbaar mooi deal gesloten voor een PSR3000 die dus ook nu in mijn hoek staat....

in een 1.5 jaar tijd een Arranger Workstation gekocht, mixer, monitoren,multifx, plus nog ander meuk...kabels standaard

wat ik wil bereiken met mijn spullen is proberen om lekker te jammen met spullen die realistisch klinken (vandaar die PSR-3000.... er zit hier een geknepen Motif chip in dus qua sounds is ie geweldig)

nu ben ik aan het denken voor iets er bij op Synth gebied...
zoals:

voorlopig een lijstje van synths die me cool lijken
Korg TR-61
Korg karma(fok wat een geld maar man man wat gaaf) das een droombak van me
Yamaha Mo6/ motif es6??
Alesis Ion....
Nord Electro 2

dat was het wel zo'n beetje

eventuele tips zijn welkom...

Gr JD:doei:

gedachte achter setup?

-Geilheid (looks device)

-Klank... als het maar bruut klinkt.

-Als je er maar veel mee kan doen

-Als het breed inzetbaar is

Simpel: wat wil ik/moet ik nu maken en wat heb ik daarvoor nodig?

Dat betekent idd. dat mijn setup nogal wisselde.
Het is ook gewoon fun om telkens andere apparaten te gebruiken en de mogelijkheden uit te buiten,
wat dat betreft voel ik wel wat in je verhaal Hanz.

Nu is het wel zo dat ik voor het meeste werk zeer software based ben geworden.(ff een nieuwe phaser downloaden...haha 8D )
Heb ook niet veel ruimte.

Maar ik doe meestal wel een idioot experiment eens in de zoveel maanden waarbij dan de gitaren, rottige ouwe synths,
klankschalen, draaitafel e.d. weer tevoorschijn komen. 8o)

Van hardware naar software... en weer terug?

Van hardware naar software... en weer terug?

Een vriend liet mij in 1982 The Concerts In China horen, en ik was helemaal verkocht. Dat wilde ik ook. Een andere vriend leerde me pianospelen, en in 1985 had ik genoeg gespaard voor mijn eerste synth: een Korg Poly-800.

Samen met een vriend (en zijn synth, drumcomputer en hardware sequencer) heb ik toen heel wat muziek gemaakt. We hadden echter helemaal niet door dat een groot deel van de sound door effecten ontstond. En ook de aanschaf van een EMU Proteus in 1991 leverde niet het gewenste, professionele effect. Want geen on-board effecten. Echter wel van 4-stemmig monotimbraal (Poly-800), naar 32-stemmig multitimbraal. Ondertussen ook een Atari aangekocht met een sequencer. En die in 1992 vervangen door een Macintosh Classic met Opcode EZVision, en in 1994 door een LC475. Doel was om elektronische muziek in elkaar te knutselen, ondertussen alleen. Maar het klonk nooit zoals de albums die ik mooi vond. Ook na de aanschaf van een tweedehands Ensoniq VFX (1995), bleef het kwakkelen. En uiteindelijk kon ik me verbergen achter te weinig gear, te weinig geld, te weinig tijd, en te veel rsi...

Einde verhaal?

Nee, in 2000 werd ik gevraagd door een coverband in oprichting die geen toetsenist kon vinden. Of ik het eens wilde proberen. Dat was uitermate inspirerend: samen muziek maken! Eerst alleen met de VFX. Toen het echt leuk bleek, wilde ik betere geluiden, maar ook een hele compacte set-up. Een demo van de softsynths (m.n. de ESB3 en EVP88 ) in Logic trok me over de streep (Opcode was ondertussen terziele). Met Logic Pro kreeg ik vervolgens de beschikking over meer synth power dan ik ooit had gehad (ESM, ESE, ESP, ES1, ES2, Vocoder, EXS24, EVD6, ehhhh). En dat inspireert.

Voor de band is de set-up nog steeds compact: Powerbook, VFX, Audiophile USB, Ultimate Apex en Spirit Notepad (heel compacte mixer). En ik overweeg nu een X-Station die drie bestaande apparaten kan vervangen: de VFX als masterkeyboard, de Audiophile USB als audio-interface en de Notepad als mixer.

Om elektronische muziek te maken wil ik weer meer knoppen, dus komt ook daar de X-station in zicht. En, weg van het compacte set-up idee, zou een Eminent orgel een goedkope manier zijn richting extra elektronische klanken. En het is natuurlijk ook meteen een (misschien wat zware) synth-standaard.

De X-station zou als effectbak ook weer de Proteus als bruikbare live-geluidenbak in ere kunnen herstellen. En een gekregen Korg 707 (die je om je nek kunt hangen, als een gitaar) zorgt ervoor dat ik dynamischer ga spelen. En de Eminent als extra keyboard om altijd die vette strings klaar voor gebruik te hebben tijdens optredens. En een 19 inch effectenbak om die Eminent doorheen te halen. En een 19 inch rack, dus. En dan kan de Proteus daar ook in. Misschien nog een Ion of Micron voor bovenop de Eminent... Ik ben bang dat het compacte set-up motto het niet lang meer volhoudt ;)

Eigenlijk alleen maar spijt dat ik ooit de Poly-800 heb verkocht. En ik had veel eerder in effecten moeten investeren.

hands on control

hands on control

mijn ding is toch wel ( sinds 1992)any music but hands on controll

Ben nl. sinds die tijd op zoek naar intuitive mogenlijkheden om live een performance neer
te zetten die niet vast zit aan 4 kwarts maten en voorgeprogrameerde sequenses (than
better live your'e life as a dj):Z bedoel ik niets mee hoor!

ooit begonnen met een analoog bakkie kawai f100 en verslaafd geraakt
toen was de enige manier om voor mij betaalbaar uit te bereiden en mc 303
paste zeer zzzzekers niet in het straatje
de akai su20 sampler was een uitkomst doorvoor moest ik wel met twee mensen de studio in
alles werd live gespeeld ( gesport) maar wel hands on.drums synth ed.
door de tijd heen diverse synthts aangeschaft en nooit meer weg gedaan op de jp 8000 na
te tam geluid naar mijn mening.
Later de spullen van doepfer uitgevonden !!! werk nu met een regelwerk ( te gek ).
Ben zelf nu op zoek naar een shaltwerk een hands on intuitive sequenser loads of buttons!!
Wordt helaas niet meer gefabriceerd maar komt goed hoop ik.
Toch een beetje sequensen dus maar met een zo breed mogenlijke instap

Het geluid wat ik na streef the english say harsh.... scherp vet... fx can sweeten te things up

gear list.

kawai f100, juno 106, casio vz1, arp pro solist, sinds kort virus indigo, korg poly 800,rm1x, quasi 309, doepie regelwerk, akai midi patchbay,octapad,pIV, div,soft synths en fx.

wat ik niet mag vergeten hammie de hammond l122

Re: Re: Re: De gedachte achter je setup...

Re: Re: Re: De gedachte achter je setup...

eerst aan het werk met minimale apparatuur, lang volgehouden om dat zo te doen,
maar nu is mijn idee van minimaal wat aan uitbreiding toe
:D

mijn nieuwe sleutelwoord: Controle! kortom eindeloos veel knopjes.

Interessante thread die wel een schopje omhoog verdient...

Zat net mijn post van alweer 5 jaar geleden te lezen en ik moet bekennen, dat er toch weer het nodige aan spullen is bijgekomen in die tijd :D Het houdt maar niet op lijkt het wel. Ik merk wel dat ik op zich weer wat kritischer ben geworden of in ieder geval een beter idee heb, van wat interessant is voor mij. Naast wat synths heb ik de laatste jaren aardig wat oude Roland X0X meuk gekocht, maar ook wat oude effect apparatuur - zowel dingen als BBD-delays, spring reverbs maar ook vroeg-digitale spullen van Roland, die weer hun eigen charme hebben. Ik vind het ook gewoon leuk om wat spullen erbij te hebben die je niet elke dag tegenkomt, misschien zit daar deels een verzameldrang achter :)

De computer is helemaal verdwenen uit mijn studio en het is nu alleen nog maar hardware; sequencing doe ik met verschillende aan elkaar gesyncte bakken + de Roland drumcomputers e.d. Ik heb nu wel het idee dat ik voor 99% klaar ben en dat mijn studio voor mij vrijwel ideaal is. Tuurlijk kan er altijd wel iets verbeterd worden, maar dat is geen doel op zich en ik ben nu echt supertevreden.... nu alleen nog wat meer tijd zien vrij te maken om er lekker mee bezig te zijn, maar ook dat komt nog wel.

Helemaal niet zo'n gek idee om eens na te denken over mijn setup :eureka:

Ik hou van minimale middelen, maximaal effect en efficiency. Voor mij was alles in the box dan ook ideaal, totdat ik wat vrienden kreeg met analoge synths :frons:

Nu is het hier voor mijn doen een zootje met in elke hoek van mijn studiodesk wel een analoge synth en wat effect apparaten geperst :W

In mijn hoofd begint zich langzaam een beeld te vormen van een nieuw plan voor mijn studio. Het liefst wil ik een speelhoek en een master/mix gedeelte creëren.

In de speelhoek komen dan mijn synths, gitaren, electronic-drumkit, fx en mics. Alles lekker patchbaar zodat ik zonder gedoe alles door alles kan gooien.
Het master/mix gedeelte wil ik zo kaal mogelijk houden met speakers en een kleine desk met computerbedieningsspullen en wat goede mastering gear (computer zelf staat al in een kast ver weg).

Door het te scheiden wil ik voor mezelf een beter onderscheid maken tussen creëren/freaken en werken. Ik verdien mijn geld met het masteren en af en toe wat produceren/mixen van andermans muziek en dan is het wel lekker dat als ik zelf ga zitten freaken ik niet weer op dezelfde plek zit.

Wat analoge synths betreft kan het misschien wel wat minder. Als ik er vier weg zou doen zou ik ze niet missen. De reden dat ik ze nog heb is dat ik denk dat als ik beter leer programmeren en meer tijd neem om zelf muziek te maken ik ze wel zal gebruiken. Aan de andere kant merk ik dat hoe beter ik in synthese wordt hoe meer geluiden ik uit bv mijn Pro-One haal. Misschien is straks één synth wel genoeg :duivels:

Nu ik dit zit te typen krijg ik een idee van een mooi synth meubel, ik ga meteen maar eens schetsen.

De gedachte achter mijn setup:

Kopen wat ik wil hebben, maar toch zodat t nog net past in de beperkte ruimte die ik heb!

Back