Welke oude synth wil je graag nog, en waarom ?

Origineel geplaatst door agressor
yez..... waar is die gave foto van??? wat staat daarop.. wat een geile machine zeg

Is een synthesizer door Don Buchla gemaakt. Zeldzaam. Man had eigen filosofie over de bouw van electronische muziek instrumenten. Veel vooruitstrevender dan vele tijdgenoten. Maar daardoor ook wat ingewikkelder en buitensporig. Ik moet wel zeggen dat ik nooit een Buchla heb gehoord. Ben daar ontzettend benieuwd naar.

Zo'n Roland System 100 lijkt me VET, maar zo rijk ben ik nou ook (nog) niet.

Wat voor mij op het moment nog wel realiseerbaar zou zijn in huis te halen zijn de Alpha Juno-2 en Juno-106 (lekker standaard!)...:)
'T zijn voor mij apparaten die degelijk iets aan mijn sound kunnen toevoegen.

Arrick system (sta op het punt om ja tezeggen en tekopen)
Prophet 5 - (ik heb een 10 maar die 5 is zoooo mooooiiii)
Arp Oddesey - (de oranje versie)

Korg PS 3300
+ een grotere woning om 'm in te parkeren

groet
Joost

Een Tonto systeempje lijkt me wel wat.:D

moet ik wel wat muurtjes uitbreken...

Er zijn verschillende oude synths die aantrekkelijk zijn en in m'n dromen voorkomen:

Yamaha CS80 vanwege z'n uitzonderlijke expressiviteit
Yamaha CS30 omwille van z'n uitgebreide routings
Oberheim Matrix 12 ook omwille van z'n routingmatrix

...

Maar de absolute topper blijft een Waldorf Wave. Machtig warme klanken of metaal klingelklangel. Topfilters (oude PPG architectuur) ... en heel gebruiksvriendelijk en daarbij dan ook nog eens machtig mooi.

Attachments

• wave-2.jpg
    wave-2.jpg
    30 KB · Bekeken: 109
mijn haalbare wens is gisteren uitgekomen: een Korg DSS-1.
waarom ? Tja, ooit eens eentje gehoord en gelijk verliefd..... :luv:

en die Fairlight, ach....wie weet 8)

Origineel geplaatst door SaintEric
Een Tonto systeempje lijkt me wel wat.:D

Is dat niet een béétje overdreven? ;)

Oude synth

Oude synth

De Roland System 700, omdat ik dat een fantastisch systeem vond en nog steeds vind. En deze is vrij moeilijk te verkrijgen, dus mocht ik er ooit nog eentje tegenkomen en niet al te duur, dan koop ik die beslist.

Phochos:D

mmm... denk dat ik toch maar een dx7 ga kopen, die dingen kosten dus niks meer he...

maar goed.... een gigantisch modelair DOEPFER systeem.... lijkt mij ook heerlijk!
en in verhouding tot andere grote modulairen. vrij betaalbaar

Doepfer
messe_florian.jpg

(Florian, mijn held ;) zonder deze gast(en) was ik nooit naar electronische muziek gaan luisteren, oh ja.... heb in mijn grote duitse auto nog altijd AUTOBAHN zitten hoor :halleluja )

is er iemand op het synthforum met een doepfer modulair???

Laatst gewijzigd:
De 909... Dé machine...punt

De 808... Die BassDrum... die Snare... die Claves...

De Yamaha SK-15... de ieligste, koudste strings/pads....

De Jupiter 4... Al is het alleen maar om Cassius na te doen...:D

Over Yamaha CS80 gesproken, voor hoeveel gaat hij weg tegenwoordig?

Wat zou ik nog willen hebben?
Ik zou graag m'n Arrick (.com) willen uitbreiden...wat ook wel gaat gebeuren,
alleen niet zo snel als ik zou willen.
Zou er ook graag 2 Moog clone sequencers aan toe willen voegen (of echte
Moogs natuurlijk).

Ik denk aan:

- MKS 80 + programmer

- PPG

- mono/poly

Maar eigenlijk, diep in mijn hart, een mooie vleugel ... super analoog

Attachments

• bechstein.jpg
    bechstein.jpg
    33,8 KB · Bekeken: 106
Ja, inderdaad, een mooie vleugel plus een serre om hem in te zetten...

Maar totdatie betaalbaar wordt een Oberheim XA.
Veel over gelzen, nooit gehoord maar lijkt me een machtig ding.
Heeft geloof ik helaas wel veel last van ontstemming dus dit is ook zo'n synth die ik pas zal aanschaffen als ik geld te veel heb.

gr. Tom

[offtopic]mmm. kewl. zal hem dan eens vragen, maar eh... hover? ik zie jouw gearlist
Korg Z1, Korg Karma,Yamaha AN1x,Yamaha Motif 8, Yamaha Motif ES8, Yamaha 01x

gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar een MOTIF 8 en een MOTIF ES8???
ik zal het misschien niet zien hoor.. maar is dat niet een beetje overkill???
[/offtopic]

Ouwe rommel

Ouwe rommel

Ik heb zowat alle denkbare vintage synths gehad waar menig mensen natte dromen over hebben.
(foto's ter inzage)
Er is GEEN enkele vintage synth die ik nog wil hebben. Tenzij je verzamelaar bent zie ik geen enkele grondige reden
om hier weer eens heel de "mythe" van vintage nieuw leven in te blazen. Stop met dromen.
Ik wacht nog steeds op het antwoord : welke zin heeft eender welke ouwe bak als je de hele zooi digitaal opneemt op 16bit met een doorsnee soundkaartje dat in realiteit amper 90 db haalt ?
Je moet al over waanzinnig high-end materiaal beschikken wil je de dynamische eigenschappen van al die ouwe troep
enigzinds behouden en zonder verlies op cd te krijgen.
Geen hond die hoort of je een echte, dan wel gesampelde 909 sounds gebruikt.
Het is echt soms hilarisch. Sommigen geven graag tonnen geld uit aan ouwe troep maar als ik zeg waarom er voldoende en grondige reden zijn om 2500 euro uit te geven aan een stel goede monitors wordt er moord en brand geschreeuwt.
Vandaar totaal overbodig : vintage ! (en zeker 909-808-303)

Re: Ouwe rommel

Re: Ouwe rommel

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik heb zowat alle denkbare vintage synths gehad waar menig mensen natte dromen over hebben.
(foto's ter inzage)
Er is GEEN enkele vintage synth die ik nog wil hebben. Tenzij je verzamelaar bent zie ik geen enkele grondige reden
om hier weer eens heel de "mythe" van vintage nieuw leven in te blazen. Stop met dromen.
Ik wacht nog steeds op het antwoord : welke zin heeft eender welke ouwe bak als je de hele zooi digitaal opneemt op 16bit met een doorsnee soundkaartje dat in realiteit amper 90 db haalt ?
Je moet al over waanzinnig high-end materiaal beschikken wil je de dynamische eigenschappen van al die ouwe troep
enigzinds behouden en zonder verlies op cd te krijgen.
Geen hond die hoort of je een echte, dan wel gesampelde 909 sounds gebruikt.
Het is echt soms hilarisch. Sommigen geven graag tonnen geld uit aan ouwe troep maar als ik zeg waarom er voldoende en grondige reden zijn om 2500 euro uit te geven aan een stel goede monitors wordt er moord en brand geschreeuwt.
Vandaar totaal overbodig : vintage ! (en zeker 909-808-303)

Nuchter gezien heb je natuurlijk 100% gelijk, maar er zijn meer overwegingen die mensen maken als ze iets gaan kopen, of dat nou een synth is of iets anders. Je redenering is vergelijkbaar met de redenering "waarom zou je een ferrari kopen, je mag nl toch maar 120 op de snelweg". Natuurlijk, en zeker nuchter gesproken, voor de volle 100% waar, maar er zijn veel meer redenen. Sommige mensen nemen amper iets op, en frieken wel bijzonder graag met een VETTE analoge sound. Anderen (zoals ondergetekende) hebben zelfs niet 1 fatsoenlijk gebruiksdoel voor een ouwe bak, maar zijn gewoon hebberig, of gevoelig voor schoonheid, o.i.d. (zoals boven reeds gepost, wil ik graag nog eens een P5, alleen maar vanwege de looks, ik kan er nl zowel op het podium als in m'n studiootje weinig tot niks mee doen).

Wel geef ik je gelijk dat er rondom sommige gear een mythe in stand wordt gehouden m.b.t. de bruikbaarheid ervan. Nou zal ik vast vloeken in de kerk, maar ik denk ook dat bijv. een 909 best te vervangen is door een ander bakje, waarbij je dan ook nog een hoop extra functionaliteit krijgt (bespaar me aub de discussie over de verschillen in geluidskwaliteit tussen "ECHT" en "NEP"). Maar gelukkig heeft ieder mens zijn eigen smaak, zijn eigen prioriteiten en eigen wensen.

:)

Back