Psychologische remmingen bij muziek maken

Nightstorm

Ouwe rot
Naar aanleiding van een msn-gesprek daarnet:

't Valt me op dat ik vaak te moeilijk zit te doen met me muziek. Als ik iets neerzet en het gaat me gemakkelijk af dan heb ik 't idee dat 't niet goed genoeg is omdat t te simpel gaat ofzo. Ook al klinkt 't goed (en dan is 't eigenlijk ook goed) verlies ik de zin om ermee door te gaan en ga ik weer wat anders proberen. Ik zit mezelf dus eigenlijk constant tegen te werken omdat ik dus heel wat potentieel leuk materiaal weer gewoon delete. Best wel zonde dus. Ik heb mezelf tig keer voorgenomen om als ik ergens mee begin het maar gewoon af te maken en achteraf maar te bekijken of 't goed is of niet. Toch lukt dat maar niet en zit ik steeds weer in een dip met het idee dat ik er niks van bak enzo, terwijl dat toch wel meevalt. Ook spiegel ik me te vaak aan mijn helden en als me track niet minstens net zo goed is als een willekeurige vette track van hun dan neem ik er geen genoegen mee, waardoor ik af en toe de neiging krijg om na te gaan doen. Maar als iets dan er teveel op lijkt dan heb ik er ook geen zin meer in want ik wil juist me eigen sound neerzetten. Dit belemmert me creativiteit ook, want ik weet van mezelf dat ik best creatief kan zijn maar ik rem mezelf nu op de een of andere manier.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben of hebben gehad? En hoe kom je er vanaf? Muziek maken zou je juist van je stress af moeten helpen maar nu levert 't vaak stress op en da's niet de bedoeling, toch?

Origineel geplaatst door ikke
Hehe. Jij zit idd met een probleempje.. :koffie:
ja ben iets teveel wannabe denk ik...wil graag supervette baanbrekende tracks bouwen, maar op deze manier kom ik er natuurlijk helemaal niet

mmm. Je zinnen vaak verzetten en altijd denken in je achterhoofd dat je muziek zal verkopen! Niet zitten mokken en zeuren over hoe goed je tunes wel zijn, gewoon aannemen dat ze goed zijn en dat JIJ talent hebt/bent. Dit is misschien wel in een droomwereldje leven, maar is toch beter dan jouw realiteit..;)

Je kan misschien ns een paar nummers op cd zetten en aan je vrienden laten horen, kijken wat zij ervan vinden.

Origineel geplaatst door ikke
mmm. Je zinnen vaak verzetten en altijd denken in je achterhoofd dat je muziek zal verkopen! Niet zitten mokken en zeuren over hoe goed je tunes wel zijn, gewoon aannemen dat ze goed zijn en dat JIJ talent hebt/bent. Dit is misschien wel in een droomwereldje leven, maar is toch beter dan jouw realiteit..;)

Je kan misschien ns een paar nummers op cd zetten en aan je vrienden laten horen, kijken wat zij ervan vinden.
vrienden zeggen altijd dat ze 't cool vinden :)

heb wel vaak goede reacties gehad, niet alleen van vrienden of mede-"amateurs", maar ook van pro's, maar dan denk ik steeds weer van "nou ja dat is dan een gelukstreffer" en als er dan ergens minder goed op gereageerd wordt dan denk ik weer van "zie je wel ik bak er niks van" in plaats van "ok, jammer, 't kan niet altijd goed zijn, maar weer met een nieuwe track aan de gang"

in elk geval heb ik zelf door dat deze gedachtengang fout is, dat is in elk geval een stap de goede kant op, maar je gedrag erop aanpassen is nog best lastig

Origineel geplaatst door Christov
vraag dan wat ze wel en neit goedvonden
en als je dan zeggen dat je durms kicks waren zeg je tegen jezelf mn drums zijn kicks

word je blij:)
of je quote een coole reactie in je ondertitel? :W

:)

het kutte is dat ik op deze manier wel kansen heb laten schieten

een jaartje of 4 geleden bijv. had ik 2 tracks opgestuurd naar iemand die toendertijd een held van me was, die 2 tracks lagen qua stijl dicht bij elkaar in de buurt, maar diegene vond ze wel vet..hij wilde toen dat ik er nog 2 tracks bij zou maken en dan zouden we ze samen bij hem en z'n collega in de studio afmaken en ging hij ervoor zorgen dat ze bij z'n labelmanager terecht kwamen (hij was ervan overtuigd dat die ze uit zou willen brengen)

nou had ik met gemak nog 2 tracks in dezelfde stijl kunnen maken, maar ik vond dat "not done" en ging dus heel erg geforceerd proberen om iets in een andere stijl te maken...resultaat: jaar lang niks meer uit me vingers gekomen, kans verkeken =(

Je moet gewoon niet gaan miepen, maar muziek gaan maken. Wat kan jou het schelen wat voor muziek je maakt. Nu heb ik zelf het voordeel dat in mijn muzieksmaak zeer eclectisch ben, dus met alles wat ik maak waar ik een goed gevoel over heb kan ik uit de voeten. Ik staar me niet blind op een stijl. Verder maak ik gewoon nummers, en die lukken de ene keer heel goed, en de andere keer wat minder. Wat ik belangrijk vind is de stijgende lijn volhouden. Steeds beter worden, maar dat gaat langzaam, en dat werkt nu eenmaal zo. De "vette" tracks van je voorbeelden, daar hebben zij ook wel een paar jaartjes op moeten sleutelen. Steeds maar weer nummers maken, en meer nummers, en meer nummers, en zo ontwikkel je je talent. Als je dus een mislukt nummer hebt, dan gooi je dat weg met het idee, dat je toch wat geleerd.

Je moet je niet spiegelen aan je helden, dat heeft toch geen zin. Je moet gewoon muziek maken. En nog iets om over na te denken: Heel veel hits zijn in een zeer kort tijdsbestek geschreven. Zo is "Heart of gold" van Neil Young in een kwartiertje geschreven tijdens een bootreis. Als het makkelijk gaat, dan heb je vaak ook wat. Juist als je gaat zitten nadenken, en er te lang aan gaat worstelen, dan is het vaak niks.

Overigens moet je ook meegaan met het componeren. Het kan dan heel goed, dat je totaal andere muziek gaat maken dan je voorbeelden, omdat je dat "beter ligt". De muziek waar ikzelf het meest naar luister is Darkwave en Electronic Body Music. Toch maak ik die muziek niet, maar maak ik ritmisch industriele muziek en Ambient/IDM. dat zijn ook wel genres die ik luister, maar veel minder. Maar juist die genres maak ik, terwijl het me niet lukt om een geloofwaardig darkwave of EBM nummer neer te zetten. Een leuk IDM nummer daarentegen, dat zet ik in twee dagen op. Ik weet niet wat het is, en ik maak me er ook niet druk om. Als dat is wat eruitkomt, dan komt dat eruit.

En dat moet jij ook niet doen. Ga gewoon lekker achter je spulletjes zitten, en ga gewoon lekker muziek maken. Je ziet vanzelf wel wat eruit komt. Wat kan jou het schelen als je vette hiphop maakt, terwijl je liever hardcore had gemaakt. Vet is vet. :okdan:

Streef je niet iets na wat je eigenlijk niet wil of waar je jezelf niet in kwijtkan ?
Je hebt het allemaal over "complete tracks", maar misschien ligt dat "moeilijk doen / dwaze lijnen of beats maken" je
wel meer als een compleet nr in elkaar zetten. Hou je dan bij datgene wat je wèl ligt, en waar je minder moeite mee hebt.

Er zijn er genoeg die z'n hele leven achter bergen synth's zitten te genieten van een berg bliepjes, en die nooit of te nimmer een "complete track" af zullen leveren.

Lekker spelen met speelgoed voor grote mensen.
Dat levert de beste muziek op en de beste muziek verkoopt niet.
Geef je CD's met eigen werk weg op verjaardagen aan vrienden en familie.
Ga af en toe eens met andere mensen muziek maken om te merken hoe erg
dat is! Dat geeft genoeg inspiratie om er weer een paar jaar in je dode eendje
tegenaan te gaan voor die banaan.
Leer (of misschien kan je dat al) een echt instrument spelen (liefst met akkoord-
mogelijkheden). Wel eens een liedje geschreven op een Spaanse gitaar of een
pianoforte ?? Dat is pas echt muziek maken met weinig maar reële middelen.
Die gitaar kan je ook nog overal mee naar toe nemen & kan je een feestje of etentje
mee opluisteren.
Zing mee met de liedjes die je maakt!! Elke dag zingen is net zo gezond als een appel
en je krijgt er geen gaatjes van.

Groeten uit Emmer-Compasculum,
ISPdeRuiter

Naar aanleiding van een msn-gesprek daarnet:

Ik wist niet wat ik aanrichtte!!! :D

Overigens moet je ook meegaan met het componeren. Het kan dan heel goed, dat je totaal andere muziek gaat maken dan je voorbeelden, omdat je dat "beter ligt". De muziek waar ikzelf het meest naar luister is Darkwave en Electronic Body Music. Toch maak ik die muziek niet, maar maak ik ritmisch industriele muziek en Ambient/IDM. dat zijn ook wel genres die ik luister, maar veel minder. Maar juist die genres maak ik, terwijl het me niet lukt om een geloofwaardig darkwave of EBM nummer neer te zetten. Een leuk IDM nummer daarentegen, dat zet ik in twee dagen op. Ik weet niet wat het is, en ik maak me er ook niet druk om. Als dat is wat eruitkomt, dan komt dat eruit.

En dat moet jij ook niet doen. Ga gewoon lekker achter je spulletjes zitten, en ga gewoon lekker muziek maken. Je ziet vanzelf wel wat eruit komt. Wat kan jou het schelen als je vette hiphop maakt, terwijl je liever hardcore had gemaakt. Vet is vet.

Dat heb ik nou ook, het gaat veel makkelijker om van die ritmische industriele herrie te maken, die ik wel leuk vind, maar niet mijn favoriete stijl is, terwijl ik het liefste gewoon extreme terreur maak. Blijkbaar moet je muziek maken toch een beetje kunnen zien als "even een nummertje in elkaar draaien", wil je uberhaupt tot productie komen. Sommige mensen kunnen dat binnen hun favoriete stijl, heel veel mensen ook niet.

Ik denk dat de Klubbheads privee ook wel wat intelligenters beluisteren dan hun eigen stijl, en misschien ooit met het zelfde probleem hebben geworsteld. Maar juist doordat ze zich kunnen zetten tot het maken van een simpel, pakkend trackie, waarvan de basis in 10 minuten maximaal is gelegd (inclusief programmeren, dat wil zeggen de preset selecteren ;)) komen ze tot productie, terwijl het maken van hun eigen ding een diep filosofisch doorwrichte worsteling met zichzelf is. Wie weet hebben ze wel 3 halve tracks liggen waar ze maar niet klaar mee komen met de meest bizarre muziek die je ooit hebt gehoord (ik ben er van overtuigd dat er meer revolutionaire tracks NIET uit zijn gekomen dan dat er voltooid zijn).

Het is natuurlijk ook juist een goed teken als een track er ineens uit komt rollen, en ideetjes opeens zomaar op elkaar aansluiten zonder dat je weet waarom maar het gaat zo. Dat zijn van die dagen dat je alle vrouwen kunt krijgen, iedereen omlult en de meest briljante ideeen krijgt aangaande je leven. Geniet er dus van.

Origineel geplaatst door bikkel
Ik wist niet wat ik aanrichtte!!! :D
je moest 's weten wat je allemaal aanricht...:P

Het is natuurlijk ook juist een goed teken als een track er ineens uit komt rollen, en ideetjes opeens zomaar op elkaar aansluiten zonder dat je weet waarom maar het gaat zo. Dat zijn van die dagen dat je alle vrouwen kunt krijgen, iedereen omlult en de meest briljante ideeen krijgt aangaande je leven. Geniet er dus van. [/B]
mooie gedachte idd..op z'n extince "yo laat 't lekker los" en gewoon genieten van wat je doet

uiteindelijk hoef ik niemand wat te bewijzen, mezelf ook niet. wat dat betreft was 't in de fasttracker-tijd makkelijker, nu heb ik al die dure spullen en het gevoel dat ik ze MOET benutten ook, toen klooide ik lekker wat aan en was ik blij met alles wat ik maakte...ik wil dat gevoel terug!

Je zegt ook dat je tracks wel een delete. Waarom zou je dat doen. soms moet je iets gewoon in de kast gooien en na een maand er weer uithalen. Weer vol frisse ideeen en inspiratie.

Af en toe helpt het ook om je eigen een deathline te stellen wanneer je iets af wilt hebben.

Back