aankomende klassiekers

Origineel geplaatst door koediman
sorry hoor, maar romplers klassiekers??? lamenielachen

OK, dus ook NIET de JD990, JD800, Triton, Trinity, TR909 (sampleplayer) enz. enz...

Is voor jullie eigenlijk verschil tussen de begrippen 'vintage' en 'klassiek'? Die begrippen worden hier en daar nogal 's door elkaar heen gebruikt. Een Roland D50 is een klassieker, maar heeft nu niet echt de allure van iets vintage. Een SCI Prophet VS heeft dat wel, terwijl die maar één jaartje jonger is... Bij klassiek denk ik meestal aan kwaliteit en vooruitstrevendheid en in mindere mate aan leeftijd (hoewel dat wel een rol kan spelen), terwijl ik bij vintage denk aan leeftijd, beschikbaarheid en kwaliteit en niet eens persé aan vooruitstrevendheid.

Nieuw vintage later classic lijkt me de Moogerfooger MF-104.

Analoge delay chip is nieuw hardstikke zeldzaam of ze moeten heb al bij gaan bakken, er zijn er maar 1000 van gemaakt, en de mogelijkheden zijn voor een analoge delay best wel verniewend.... (er kan extern fx toegevoegd worden aan het delaypad en de voltage control van eea) en talenten als "Air" gebruiken 'm.....

Wel reteduur..... edoch mag ik er binnenkort een aan de gelederen gaan toevoegen :D

Origineel geplaatst door Hanz
Als je voor 't gemak even m'n criteria ernaast legt:
1) Vernieuwend: Absoluut. Toenertijd was er niets dat erop leek. Dus: hét origineel.
2) Uniek karakter: zeker de eerdere bakken geven een specifieke kleuring. En de user interface is tried-&-tested.
3) Zeldzaamheid: Geldt al voor de Emu SP serie. De 900-serie van Akai is *nu* nog verre van zeldzaam.
Maar de 'wegwerpfactor' is nu aan z'n top voor dat soort apparaten. Een gunstig voorteken dus...
4) Herkenbare stijl: Hiphop. Overduidelijk. Genoeg mensen die op zoek zijn naar dat 'geluid'.

Kortom, als je het mij vraagt worden dat absoluut klassiekers. Kwestie van vooruit kijken! :)

Daarom blijft mijn S950!
Misschien wel om zijn eenvoud....

Onderschat de S5/6000 niet, worden massaal gedumpt nu,
ineens besseffen "we" dat die sound toch wel echt staat als een huis!

Net als wat Maxdox ook al aangaf. De RS7000.
Klassieker is misschien een groot woord, maar aangezien Yamaha heeft besloten geen vervolg te maken op deze te gekke sequencer, en omdat software de hoofdmoot wordt, kan dit beestje nog wel is behoorlijk gewild worden na een x aantal jaren. IMO

Attachments

• tools.jpg
    tools.jpg
    19 KB · Bekeken: 85
EMU Command Stations. Zwaar onderschatte machines! Hebben een beetje slechte reputatie gekregen door brakke OS, maar dat is inmiddels prima opgelost. Perfect om mee te 'jammen' en voor live-werk en dan ook nog eens een volwaardige EMU sound engine onder de motorkap. Bovendien worden ze niet meer gemaakt. Ik denk dat EMU helemaal het hardware-kamp verlaat. Worden nog eens zwaar gewild die apparaten, let maar op!

Origineel geplaatst door fuse
Kweenie hoor. Een DX7 of DX7-II of een andere DX7 variant lijkt me ook in voordeel van het laatste model.

Dat is puur vanuit een gebruikersoogpunt. Een vriend van mij wil graag nog eens een DX7 hebben om daarmee te FM-en. Ik zie: "Waarom geen MKII, die zijn veel beter." Hij: "Nee, die is toch minder vintage hè". Ofwel: naam en gevoel hebben er net zo goed mee te maken als de specs. En helaas, veel persoonlijker dan dat wordt het niet, want ik heb toch écht liever een MKII dan een MKI.

Zonder twijfel de A6 Andromeda!:P Maar die is al eerder genoemd! Toch denk ik dat de Hartmann Neuron ook wel in het lijstje past?! Maar die komt dan denk ik meer in het lijstje te zitten waar de Waldorf Wave nu in zit?!;) Prachtig! Maar onbetaalbaar!:confused:

Zoiets als het Doepfer A-100 systeem, daar zullen ze over 30 jaar nogsteeds wel mee bezig zijn.

De nieuwe Mpc reeks wellicht?!:) Maar die zijn natuurlijk al behoorlijk klassiek van zichzelf!:stupid

Na een tijd eraan gedacht te hebben beschouw ik de Ensoniq DP-4 echt als een klassieker.
De prijs van de Dp serie lijkt erg goed te liggen op de 2de hands markt maar dat kan ook maar een gevoel zijn
Ik had eerst een dp4 maar een dac was kapot maar viel niet te reparen:confused:
omgeruild voor een Mackie 24-4-2 VLZpro.Daarna een Se-70 aangeschaft,Maar!!!!!!!
De dp-4 klink veel beter :stupid

Hij klink lekker duisteren extreem,dus lekker om mee te expirimeteren.
Je kan er dingen mee die je niet op ander Multi Efx tegen komt.
Hij is IMHO warmer dan de SE-70(die ook wel iets van een klassiek is)

Hij zal niet iedereen bekoren(Armin van buuren zei :"budget bakkie")
Maarja als ik de kans krijg ,koop ik enn DP4

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dat is puur vanuit een gebruikersoogpunt. Een vriend van mij wil graag nog eens een DX7 hebben om daarmee te FM-en. Ik zie: "Waarom geen MKII, die zijn veel beter." Hij: "Nee, die is toch minder vintage hè". Ofwel: naam en gevoel hebben er net zo goed mee te maken als de specs. En helaas, veel persoonlijker dan dat wordt het niet, want ik heb toch écht liever een MKII dan een MKI.

haha, nauw een DX-7 is voor mij een DX-7. MK wat dan ook. Van de Minimoog en vele andere zijn toch ook verschillende versies gemaakt.

En wat betreft romplers. Er zijn toch echt veel mensen die graag een 707/727 willen hebben. (of em al hebben).

En een Studio Electronics Omega-8... Zijn er niet veel omdat ze rete duur zijn en worden gruwelijk veel gebruikt in de hededaagse muziek, lees britney, drdre, enzovoort..

RM1X
Nord Modular (NM + MM)
DX200
MPC2000
Machinedrum, de laatste dedicated drumdoos?
Z8, de laatste hardware studio sampler?

kan alleen oordelen over wat ik zelf heb. en onder vernoemde synths zijn al opgesomd.

- korg Z1 (productie al gauw stopgezet, uitgebreide modelling oscs en modulatiemogelijkheden, stevig gebouwd, vette sound)
- waldorf microwave I (digital meets analog, betaalbare wave met niet alle maar toch behoorlijke mogelijkheden)
- waldorf pulse (ready steady go, staat als een huis, klein, niet te duur)
- e-mu command stations (om redenen eerder in deze thread genoemd. een schetsblok met uitgebreide synth en goede sequencer)
- yamaha dx200 (de dx7 in draagbaardere vorm, en met draaiknoppen, filter en sequencer, voor minder geld dan de 'échte')

Back