aankomende klassiekers

Persoonlijk...
Syncussion DRM-1 en/of 2. Super vreemde drumbakken en heel eigen karakter.
ehm. Jomox Xbase is al een klassieker, net als de MachineDrum.
qua synths... misschien wel die DX200 van yahama. Tussen alle grooveboxen is het een heel eigen ding... een fm-synth groovebox. Hij bedient eenvoudig en is 100x interressanter dan een MC303, wat me toch doet vermoeden dat die MC303 ook een soort van klassieker zal worden, alleen al omdat er gruwlijk veel van verkocht zijn, ze 2ehands geen ruk kosten, toch alle drumgeluiden van de oude bakken hebben en omdat ze bekend zijn. Wie heeft er niet mee gespeelt?

de OBMX van oberheim verdient ook wel een plaatsje vind ik.
Bouwjaar '94 .
Een van de eerste , zoniet, de eerste , volledig gemidificeerde analoge machine.

enne die cz lijn van casio dan?
na deze hele analoog revival zal digitaal toch wel weer opkomen?
ze hebben een uniek geluid en er zijn er niet al te veel van in omloop!
maar ja het ligtr er helemmal aan waar de muziek naar toe gaat...

Origineel geplaatst door Zenn
net als de MachineDrum.
no way... het enige straks is dat ie goedkoper zal worden en dat het bakkie dan wellicht masaal zal roeleren (lees: circuleren)

ik voorspel dat geen enkel product van Elektron vintage zal worden... zo revolutionair zijn hun producten helemaal niet,
slechts alleen duur en inspelend op het sentiment van de koper/gebruiker...

Ik denk dat er bij de term klassiekers meer gedacht moet worden aan hoe de M1 en de DX 7 klassiekers waren, en niet zoals de Moogs en oude Roland bakken dat waren

:D Ik hoop de DX200!

Nord Modular, JP8000 en nu zeker ook Waldorf XT en Q

Elektron Machinedrum - meest intuitieve en complete drumbox
Nord Modular - revolutionairste virtual analog synth
Akai MPC1000 - de mobielste MPC incarnatie ooit

Alleen vraag ik me soms af hoe we die laatste 2 nog kunnen gebruiken
binnen pakweg 10 à 20 jaar als USB en Win32 applicaties (Modular editor)
nog even courant zijn als de Z80 processor en computertapes.

Moeten me dan eerst een Win98SE emulator draaien en
een FireWave3->USB1.1 convertor kopen? 8D

hmmm...alleen de synths met een stevige behuizing, knoppen en een karakteristieke sound overleefden het tot nu toe:
60-70's: Arp's, Moogs, Prophet 5
80's: DX-7, D-50, 303, M1
90's: Clavia Nords? Kawai K5000? Wavestation? Q? Microwave?

Ik denk dat de hardware synth op termijn het moeilijk gaat krijgen door al het software en VST-plugin geweld. Ik bedoel....waarom zou je nog met een 19" rack met synth modules gaan lopen zeulen als je mac of laptop ook vette sounds kan produceren? Over 10-20 jaar zal het Bill misschien wel gelukt zijn om een stabiel win-doos te maken ;)

De synths van nu zijn dan nostalgie voor de verzamelaars...maar of mijn Triton daar bij zit? Ik denk het niet, evenals de VA's. Over 10-20 jaar heb je gewoon een mastekeyboard met multi-samples van 1000 GB per stuk, 500 stemmen polyfonie, software effecten die beter zijn dan je Lexicon, vette filters die klinken zoals je vroeger klonken etc ;)

'Klassieker' is een ongedefini-eerd begrip (Alt 137 doet opeens raar :)
Het is in eerste instantie iets voor de verzamelaar.
Een tweede kenmerk is het gebruik. Voorbeeld: de autoverzamelaar zal een 'klassieker' ook gebruiken op mooie zomerse dagen, met open dak rondrijdend, het liefst nog in de kleding van de periode waarin het voertuig geproduceerd werd. Voor synths dus een herkenbaar geluid, dat men daarom nog gebruikt.
Als derde kenmerk is het NIET zeldzaam zijn. Iedereen dient het object te kennen.

In synthesizerland is de Yamaha DX7 een goed voorbeeld van een klassieker.
Ook het Hammond B3 orgel is er eentje, maar in een andere catergorie.

Een Trautonium, zeldzaam en een grote verzamelwaarde, echter niet.
Dat geldt ook voor het prototype van de DX7...

De Clavia NordLead2 of de NordModular kunnen een klassiek label krijgen.
De Roland TB 303 ook.

Betere kandidaten:

Korg Triton
Roland JP8000 ? (Wat is dat nummer ook al weer? :)
Akai MPC2000

Wout

Een echte klassieker heeft een zekere mate van onbedoelde 'imperfectie'. Oude analoge synths zijn niet echt stabiel. De toonhoogte fluctueert behoorlijk. Dat werd in die tijd als groot nadeel ervaren. Als je op een 8voice Oberheim acht keer een toets indrukte, klonk het 8 x ietsje anders. 'Schande!'
Maar deze imperfectie begonnen we te waarderen toen de oscillatoren digitaal gecontroleerd werden...

Een aantal moderne apparaten (in mijn ogen alles van na +/- 1985 - dus met midi), die de magische 'imperfectie' hebben, zijn:

Ensoniq Mirage - 8 bits aliasing
Ensoniq ESQ-1 - idem & met een ranzig filter

Yamaha DX 7 - ruis en aliasing
Kawai K5 - ruis en aliasing

Waldorf Microwave - 12 bit wavetable synthese met aggressief filter
Waldorf The Wave - idem + alleen de hoge prijs al maakt hem imperfect

Sequential Circuits Prophet VS - 12 bit vector synthese (met een meesterlijk filter)
Fairlight CMI - alweer die hoge prijs

Alesis Andromeda - tube-achtige verzadiging bij het maximaal uitsturen van de oscillatoren
Atari met Steinberg Avalon - o.a. fractalsynthese die je twee dagen laat wachten op het eindresultaat

Clavia Nordlead 1 & 2 - slechte (dus 'imperfecte') imitatie van analoge synth
Yamaha VL1 - matige modeling blaasinstrumenten

En dan ben ik er vast wel een paar vergeten... :D

Welke van dit lijstje veelgezochte klassiekers worden? Alle exemplaren die zich gehoormatig niet, of slecht, door softsynths laten vervangen! Ik denk dat de VL1, de Ensoniqjes en Andromeda veel kans maken.

Maar mijn Atari heb ik ook nog steeds. Je weet maar nooit.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
de autoverzamelaar zal een 'klassieker' ook gebruiken op mooie zomerse dagen, met open dak rondrijdend, het liefst nog in de kleding van de periode waarin het voertuig geproduceerd werd.
...
In synthesizerland is de Yamaha DX7 een goed voorbeeld van een klassieker.

Ik zie je al staan met je aangepaste kleren achter je DX7. :dubbel:

Origineel geplaatst door r.5
Ik zie je al staan met je aangepaste kleren achter je DX7. :dubbel:
attachment.php

Origineel geplaatst door Wiseguy
OSCar

Incl of excl gereedschapskist?8D

Attachments

• aanbieding_powerplus_gereedschapkist.jpg
    aanbieding_powerplus_gereedschapkist.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 90
Origineel geplaatst door mikemix
Incl of excl gereedschapskist?8D

Als je een goed exemplaar scoort dan heb je echt geen gereedschap nodig, zorgen dat je hem
geregeld gebruikt zodat de batterij (en daardoor dus ook de de eeprom) niet leeg raakt.
Als je een backup mididump je bij de hand hebt is dit "verschijnsel" ook helemaal geen probleem,
want binnen een paar tellen zet je alles weer terug in de machine, als je het via
tape wilt proberen bij een non midi exemplaar dan kun je op problemen stuiten, volume van
de recorder dient dan heel nauwkeurig afgesteld te worden.

Voor de rest eigenlijk een probleemloze en zeer brute machine....en als je geluk hebt ook
nog midi aan boord.

Absoluut een classic

Back