aankomende klassiekers

Alle apparaten die voor de bediening of programmering afhankelijk zijn van WinSof 95/98/2000/NT/XP software, zullen volgens mij géén klassieker worden vanwege de korte levenscyclus van computerplatformen en besturingssystemen. Ook niet als zij baanbrekend of vernieuwend zijn geweest.

Klassiekers kunnen zelfstandig opereren, zijn tastbaar, degelijk gebouwd en moeten natuurlijk een eigen of karaktervolle klank hebben. Dit geldt zeker voor de reeds genoemde Nord Leads & Racks en Access hardware synths en Roland JP Synths. Voor de Nord Modular betwijfel ik dit, ondanks het revolutionaire concept, omdat deze afhankelijk is van computers met software.

Eenvoud en overzichtelijkheid zal een belangrijke factor zijn of nieuwe apparatuur een klassieker wordt of niet. De user interface bepaalt of iemand er over tien jaar nog steeds mee kan of wil werken. Apparatuur die zonder software of handleiding niet te bedienen en te doorgronden is, valt wat mij betreft direct.

Het bedieningsgemak zal, naast het geluid, bepalen of ze over tien jaar nog steeds geliefd en gewild zijn.

Ik denk dat de modellen uit de Korg MS2000 serie ook wel een klassieker zullen worden, omdat deze over tien jaar zonder handleiding nog steeds zijn te bedienen en te programmeren zijn. Of de behuizing en elektronische componenten dan nog goed werken blijft natuurlijk wel de vraag gezien de huidige kostenbesparingstechnieken.

Misschien geldt dit ook wel voor de MikroKORG ondanks het goedkope uiterlijk en de wat onhandige user interface.

De Electribes vind ik ook wel een goed voorbeeld voor een klassieker, omdat alles wat erin zit en hoe hij werkt is te zien op het apparaat zelf.

Jammer dat de X5D / X5DR afhankelijk is van editor software, anders zouden deze ook nog in aanmerking kunnen komen voor klassiekers, want hiermee zijn ook zeer mooie geluiden te maken. Alleen de Macintosh versie van de editor software voor deze synth mag wat mij betreft wel als een klassieker worden betiteld, vanwege de eenvoud en zijn overzichtelijkheid.

Het lijkt wel een KORG promotie, maar het is niet alleen KORG wat de klok slaat.

Ik ben zelf ook een bezitter en grote fan van de Yamaha CS1x en de AN1x synths, omdat je met deze apparaten ook een heel eind komt zonder handleiding of editor software.

De CS1x wordt denk ik wel een klassieker; er zijn er veel van verkocht en hij klinkt goed voor zijn prijs en veel mensen hebben wel eens onder de vingers gehad.

Origineel geplaatst door Klaas
<knip> korg stuff

ik denk dat sample based synthesizers slechte kandidaten zijn voor "het klassiekerschap". Neem de x5 die je noemt. Een budget synth met geluiden uit de oude doos (M1, X3 etc.). Niets vernieuwends aan, in hoge mate vervangbaar voor wat anders.

waldorf Pulse en vooral de Pulse +

M3X

A 6 ? Weet ik niet, prijs licht zo hoog dat niet iedereen er een kan kopen.Alesis houd hun spullen zo lang in productie als vb de SR 16 dat er toch in de loop de jaren veel verkocht gaan worden.

Rozzbox

poly evolver

Sherman Filterbank, bijna een synth, mist alleen een osc. Allang een klassieker.

ik denk dat sample based synthesizers slechte kandidaten zijn voor "het klassiekerschap". Neem de x5 die je noemt. Een budget synth met geluiden uit de oude doos (M1, X3 etc.). Niets vernieuwends aan, in hoge mate vervangbaar voor wat anders.

Daar ben ik het niet mee eens; datzelfde geldt net zo goed voor de Roland Juno's, die waren ook niet vernieuwend. Sterker nog dat waren om low budget redenen gestripte versies van eerdere synths en toch ben ik van mening dat dit wel klassiekers zijn, want ze worden nog steeds volop gebruikt en zijn nog steeds zeer populair ook bij de nieuwere generaties.

En jij mag raden waarom!? Precies de eenvoud en het bedieningsgemak.
Waarom wordt, bij gelijktijdig uitgebrachte synths, de synth van het ene merk een klassieker en de andere niet ondanks dat deze op dezelfde synthesevorm of filosofie zijn gebaseerd.

Een klassieker hoeft niet perse vernieuwend of onvervangbaar te zijn; de Arp Odyssey was ook niet echt vernieuwend omdat er al een Minimoog bestond en ook dat is een klassieker geworden.

Bovendien is alles vervangbaar; het is maar net de vraag wat je wensen zijn.
Ik zal persoonlijk mijn X5DR absoluut niet vervangen voor een nieuwere Roland JV of VX serie, omdat ik de Korg X5DR gewoon een mooiere klankkleur vind hebben voor atmosferische pads dan een Roland rompler.

De ROM presets zijn misschien gedateerd maar je kunt er nog steeds zeer mooie en unieke geluiden mee maken.

De eerste VST synths zijn zeer vernieuwend geweest en misschien zijn deze over een aantal jaren nog populair, maar ik denk niet dat deze in de categori klassiekers zullen vallen, omdat ze dan niet meer werken op de nieuwere computers of door een nieuwere plug-in structuur.

Alle apparaten die voor de bediening of programmering afhankelijk zijn van WinSof 95/98/2000/NT/XP software, zullen volgens mij géén klassieker worden vanwege de korte levenscyclus van computerplatformen en besturingssystemen. Ook niet als zij baanbrekend of vernieuwend zijn geweest.

Dus. Als over -pakweg- 25 jaar de aardolie op is, komen benzine auto's niet langer meer in aanmerking voor de term klassieker. (beetje gechargeerd, maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik). Is dat een valide hoofdcriterium om een synth als klassieker te bestempelen?

En jij mag raden waarom!? Precies de eenvoud en het bedieningsgemak.

Ik denk meer om het "analoge geweld" (de niet makkelijk te vervangen klank) gecombineerd met het lage prijskaartje dat er nu aanhangt.

Nogmaals over de x5. Ik heb m ook gehad en er is imho niets bijzonders aan dat het een potentiele klassieker maakt. Hoofdmoot van de geluiden komt uit eerdere Korgs. Dat er uit elke synth nog wel iets leuks te halen valt maakt het nog geen klassieker. Ik denk dat de lat wat hoger ligt dan dat.

Dus. Als over -pakweg- 25 jaar de aardolie op is, komen benzine auto's niet langer meer in aanmerking voor de term klassieker. (beetje gechargeerd, maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik). Is dat een valide hoofdcriterium om een synth als klassieker te bestempelen?

Het voorbeeld van VST synths is inderdaad een extreem voorbeeld; misschien wordt het wel een rage om VST synth doosjes en cd-roms te verzamelen.

Er zit wat mij betreft een groot verschil tussen een klassieker en een collectors item.

Een collectors item is leuk om te hebben en om naar te kijken, zoals bijvoorbeeld een defecte analoge synth die niet meer te repareren is maar er wel zeer indrukwekkend uitziet.

Een klassieker is voor mij een werkende synth die over een paar jaar om welke reden dan ook de aandacht oproept van mensen die er plezier in hebben om oudere spullen weer in ere te herstellen en te gebruiken.

Een oude auto met benzine die nog kan rijden is voor mij een klassieker een auto met of zonder bezine die niet meer kan rijden is naar mijn beleving een collectors item.

Naar mijn mening is iedere synth of module die lekker klinkt en / of makkelijk is te bedienen een mogelijke klassieker.
Misschien geldt voor nieuwere synth wel dat er voldoende van moeten zijn verkocht om ook genoeg bekendheid te krijgen om niet in vergetelheid te geraken en om ook regelmatig weer ergens boven water komen.

Wie weet wat de toekomst brengt; wie had ooit gedacht dat de house scene analoge synthesizers en substractieve synthese weer nieuw leven zou inblazen en dat de Roland TB-303, TR-808 en TR-909 ineens weer geliefd zouden zijn.

Welke synth heb jij bijvoorbeeld die jij (mc_kwok) een nominatie voor klassieker wil geven?

Het voorbeeld van VST synths is inderdaad een extreem voorbeeld; misschien wordt het wel een rage om VST synth doosjes en cd-roms te verzamelen.

Er zit wat mij betreft een groot verschil tussen een klassieker en een collectors item.

Een collectors item is leuk om te hebben en om naar te kijken, zoals bijvoorbeeld een defecte analoge synth die niet meer te repareren is maar er wel zeer indrukwekkend uitziet.

Een klassieker is voor mij een werkende synth die over een paar jaar om welke reden dan ook de aandacht oproept van mensen die er plezier in hebben om oudere spullen weer in ere te herstellen en te gebruiken.

Een oude auto met benzine die nog kan rijden is voor mij een klassieker een auto met of zonder bezine die niet meer kan rijden is naar mijn beleving een collectors item.

Naar mijn mening is iedere synth of module die lekker klinkt en / of makkelijk is te bedienen een mogelijke klassieker.
Misschien geldt voor nieuwere synth wel dat er voldoende van moeten zijn verkocht om ook genoeg bekendheid te krijgen om niet in vergetelheid te geraken en om ook regelmatig weer ergens boven water komen.

Wie weet wat de toekomst brengt; wie had ooit gedacht dat de house scene analoge synthesizers en substractieve synthese weer nieuw leven zou inblazen en dat de Roland TB-303, TR-808 en TR-909 ineens weer geliefd zouden zijn.

Welke synth heb jij bijvoorbeeld die jij (mc_kwok) een nominatie voor klassieker wil geven?

beetje collector doet het juist voor de waarde ... niet werkend is minder waard .. simpel
synth musea zijn leuk .. zodra er geen werkend exemplaar meer bestaat ja ...

en grappig hoor .. iedereen beetje ze aankoop van de laatste 10 jaar opnoemen ...
pff de nord ? dacht het niet ! zoveel karakter heeft die bak niet .. laat staan dat er ooit te weinig van zullen zijn

Origineel geplaatst door r.5
Elektron Machinedrum - meest intuitieve en complete drumbox
Nord Modular - revolutionairste virtual analog synth
Akai MPC1000 - de mobielste MPC incarnatie ooit

Ik denk dat we over deze beestjes op dit moment nog geen conclusie kunnen trekken.. mpc500 komt er ook aan last ik op gearjunkies en machinedrum zal ook wel blijven evolueren.

mijn bijdrage:
DS Evolver

MicroKorg: omdat iedereen denkt dat ie het niet wordt.
Niemand moest toedertijd de TB, laat staan dat men dacht dat ie een klassieker zou worden.
Allebij gaan ze op batterijen, that's the key.8D

't Was natuurlijk makkelijker jouw verhaal af te kraken dan zelf een suggestie te doen :engel:, maar nu je het zo op de man af vraagt zou 'k denken aan een Waldorf Pulse ( plus ) .

Maar eigenlijk kan het me niks schelen. 8o)

Behringer MXB mixers moeten klassiekers worden!

Behringer mxb voor die echte low-budget millenium homestudiosound! :D:D
Iemand die nu al mijn mixertje voor belachelijk veel geld wil kopen? pb me!

als aanvulling denk ik dat de korg electribe MX (die nieuwe met buizen) een klassieker gaat worden :engel:

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Ensoniq Fizmo.

Ja, ze worden steeds zeldzamer! :D

re

re

8D the machinedrum sowieso ! sid station. de vs-880, de (rm1x mischien?)
drgroove-202/de gameboy>als je dat een instrument mag noemen !
t is allemaal anders dan vroeger!
(toen wouden ze alles digitaal hebben), nu we dat hebben vind ik dat je moet kijken naar de liefde die in een apparaat zit,
vanuit de bouwers zelf! en hoe vooruitstrevend t concept is (de bedoeling achter het ontwerp).
bv:machinedrum van elektron is een drumcomputer die je steeds verder kan uitbouwen wel tot een bepaalde grens ,
maar die grens proberen ze juist tot t uiterste te bewerken.
ik kijk een beetje naar wat ze vroeger deden zoals bv:de tr-606 en de tb-303 een combi van twee verschillende apparaaten die bij elkaar horen voor mij is dat net zo met de machinedrum en de monomachine,
ze zien er t zelfde uit! hebben het zelfde concept! maar de ene is een drumcomputer de andere een synthcomp,.
in combi met die twee heb je zoveel mogelijkheden die je hoofd doen duizzelen!!!
áls ze dit vroeger hadden ,dan had dat de klank van de wereld op zn voetstuk doen schudden !

wees vereerd en blij aan wat ze ons hebben meegegeven,
de moeders van de nieuwe wereld hebben ons basis gegeven en dit zijn de kinderen die vanuit die dromen van toen,
zijn onstaan.
ik ben blij, dat net als vroeger ik nu vereerd ben om met een nieuw concept te mogen experimenteren.
en voel me denk ik oprecht hetzelfde als die personen die toen onze grond deden schudden.

nu is het onze tijd om de wereld te shockeren en nieuwe grond te ontdekken die later weer extra basis meegeeft,
om nog meer nieuwe vormen te creeëren om onszelf te kunnen en blijven uiten.

"die joint heeft me op me filosofie toer gebracht"
:peukie: hehehe:D anyway, this is what i feel ,so what about you?

De Kurzweil K2000! Vanwege de ultieme flexibiliteit (maar zeker niet vanwege de waanzinnig klinkende presets... die heeft 'ie namelijk niet...) en de klank (als je zelf aan het programmeren slaat).

En niet te vergeten: het ding was revolutionair toen 'ie uit kwam.

mmmmm Ik denk niet dat er uberhaupt nog klassiekers bij zullen komen.

Het spul wat tegenwoordig uitkomt, is gewoon een computer programma met een interface eromheen.

Meer beginners zullen met software gaan werken........en die software zal steeds beter worden en meer mogelijkheden gaan brengen.

Sommige dingen zullen wel een cultstatus houden, maar dat is marginaal (modulair spul bv)

Over 10 jaar lacht een gassie van 18 je keihard uit als je zegt dat een triton, electribe, kstation, virus, k2000, noval, ion, mpc, machinedrum, vsynth, monomachine of wat dan ook een vette klassieker is............

Oude meuk noemen ze het dan.

Origineel geplaatst door Jena_mu6

Over 10 jaar lacht een gassie van 18 je keihard uit als je zegt dat een triton, electribe, kstation, virus, k2000, noval, ion, mpc, machinedrum, vsynth, monomachine of wat dan ook een vette klassieker is............

Oude meuk noemen ze het dan.

Hoe dacht men ook al weer over analoge synths in de jaren '80? En hoe denken sommigen er nog over? Precies...

Back