aankomende klassiekers

wie had hiero ook al weer de K en de V-station getest met een RME kaart geloof ik?

Ik meen toch echt dat de combi RME V-station de K station om zeep hielp...

je hebt wel gelijk wat betreft upgraden maar niemand verplicht je dat toch?

eenmaal als de "echte" softsynths beter klinken dan VA is het volgensmij toch echt gebeurd met die bakken...

upgraden of niet.....

Wie gaat nou aan de slag met iets wat kwalitatief minder klinkt dan wat er te krijgen is?!

Computers zullen vele malen krachteriger worden, multicore processoren enz...

Maar ach dat is mijn mening als jij over 30 jaar met je Nordleadje wilt klooien :okdan:

dan zit ik achter mijn state of the art pc (t.o.v. van nu) bruut te knallen " hee ouwe maak je weer eens techtrance
van net na de millenium wisseling"

Dat iets 'beter' zou zijn wil nog niet zeggen dat het per definitie een klassieker gaat worden. Daar maakt meneer Omega in mijn ogen een denkfout.

Bijvoorbeeld maar weer een TB-303, een klasieker ondanks dat ie qua mogelijkheden in zijn tijd al achterhaald was.

Laten we nou niet verzanden in een hard/soft discussie mensen, als ik aan aankomende klasiekers denk is dat tot nog toe in 'real life synths', alhoewel de vandale het behoorlijk breder trekt.

klas·sie·ker (de ~ (m.), ~s)
1 lied, boek, film, synthesizer waarvan men telkens opnieuw wil genieten => classic, een gouwe ouwe, evergreen, traditional, Nord Lead :duivels:

Wat wat eigenlijk de echt aller eerste softsynth? Los van alle experimenten die daarvoor zijn gedaan, dus echt de eerste commerciele?

rubberduck?

Tja ik begrijp dat "klassiek" iets van emotie is.... ach een schattig nordleadje die koste ooit bijna 2000 euro...
dat was veel toen...... wat een gek pookje, van echt hardhout! dat groeide toen nog...

Maarja klassiek is inderdaad niet voor mij weggelegd, voorbeeld: alle klassieke auto's vind ik gewoon schroot... :D

Hoewel ik bv niet alles wat nieuw en beter is ook mooier vind....

Bijv. de laatste Seat Ibiza vind ik veel lelijker dan die daarvoor...en of dat een klassieker wordt? dacht het ook niet....

Origineel geplaatst door dr.DRé
Hee over 30 jaar ben ik 64 ... dan ben ik bijna met pensioen. :L :D Xezus, wat ben ik al oud. dan hou ik alleen nog maar van klassiek.

Dat noemt men vintage dre... niet oud.

Origineel geplaatst door woutdrumsticks
Wat wat eigenlijk de echt aller eerste softsynth? Los van alle experimenten die daarvoor zijn gedaan, dus echt de eerste commerciele?

Ik denk dat Rebirth wel een kanshebber is voor de titel allereerste commerciele softsynth..

Origineel geplaatst door Vl1
Jawel: Seer systems Reality, de eerste en ook meteen een goeie, zeker voor die tijd 1997.
Ik heb een origineel, die ik vorig jaar nog kon opdaten naar 256 stemmig polyfoon. Tis alleen jammer dat ie alleen met windows 98 werkt.

Bedoel je Windows 1998?

Hopelijk vind je daar binnen 10 jaar nog
een werkende versie van in een museum.
Mijn VA zal dan in ieder geval nog klinken :biertje:

even een schopje.

al een klassieker deze thread ????

Nou nieuwe trends worden door on omstandigheden gevormd. Een bekende artiest die het gebruikt die bekend wordt met zoon nummer. bv door een synth op een lagere/hogere stroom te zetten zo dat hij het nog wel doet, maar erg vreemde geluiden gaat geven en (relatief) niet te voorspellen is wat voor geluid er gaan komen. of gaat happere wat dan een goed ritme geeft en cool klinkt. triggie on the edge. hehe Ik moet dit eerst nog wel eens zien. Ben jij de eerste ??? dus je jp heeft nog genoeg kans. maar ook de dx1 :D
Tenslote op een 777 zit ook percusie mogenlijkheden het klinkt niet(nog niet), maar voor een hype perfect. tis maar dat je het weet. ik zeg het je. computer getekend bijna 29 augustus DR.DRE

Laatst gewijzigd:
Hoe zit het eigenlijk met de Syntecno Teebee?
Die wordt regelmatig "de beste TB303 kloon" genoemd.
Hij heeft extreem fijne optie erop zitten die ik nog niet in die mate terug gevonden heb op een andere synth module. Vier cv/gate setjes, din sync output, audio input enzo...best lekker.
Alles via midi aan te sturen en alle knoppen zenden midi data als je eraan draait.
Er zit zelfs een sequencer in.

Fijne specs dus. En de klank is gaaf.

Wie weet wordt dit nederlandse product een "klassieker". :)

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Hoe zit het eigenlijk met de Syntecno Teebee?
Die wordt regelmatig "de beste TB303 kloon" genoemd.
Hij heeft extreem fijne optie erop zitten die ik nog niet in die mate terug gevonden heb op een andere synth module. Vier cv/gate setjes, din sync output, audio input enzo...best lekker.
Alles via midi aan te sturen en alle knoppen zenden midi data als je eraan draait.
Er zit zelfs een sequencer in.

Fijne specs dus. En de klank is gaaf.

Wie weet wordt dit nederlandse product een "klassieker". :)

Er zit geen sequencer in. Ja ok, volgens mij kan je er 1 baslijntje in opslaan.

Origineel geplaatst door r.5
Bedoel je Windows 1998?

Hopelijk vind je daar binnen 10 jaar nog
een werkende versie van in een museum.
Mijn VA zal dan in ieder geval nog klinken :biertje:

Je kan altijd nog vmware gebruiken met een virtuele installatie van w98.
Die kan je dan gewoon opstarten onder windows XP.

Origineel geplaatst door woutdrumsticks

Origineel geplaatst door demian
Ik denk dat Rebirth wel een kanshebber is voor de titel allereerste commerciele softsynth..

Nope... de eer gaat alweer naar Dave Smith (bekend van Sequential en DSI)... Seer Systems Reality

Seer Systems Reality
Dave was both the lead engineer on the Reality professional software synthesizer, and wrote all the low-level optimized floating point synthesis code. He and Rave and Dodger VP Gints Klimanis were responsible for designing the whole synth and effects engine. Reality is the latest world's first from Dave, providing multiple synthesis methods, polyphonically and multi-timbrally all on a Pentium processor.

January 16, 1997 -- Seer Systems, Inc. today announced the debut of Reality(TM), the world's first professional software synthesizer for Pentium® PCs. Reality, Seer's third generation software synthesizer, is the result of Seer's development efforts since 1992. Seer's first and second generation synthesizers were developed for Intel and Creative Labs respectively.

Reality.jpg

Reality-15-large.gif

Origineel geplaatst door sander
Je kan altijd nog vmware gebruiken met een virtuele installatie van w98.
Die kan je dan gewoon opstarten onder windows XP.
Ik ken het programma ,weet je wat wat een latency op dit programma zit.

Origineel geplaatst door sander
Er zit geen sequencer in. Ja ok, volgens mij kan je er 1 baslijntje in opslaan.

Dat was mijn eerste hands-on ervaring met synthesizers. Dat ene fabrieksbaslijntje wat er in zat. Iemand wilde muziek gaan maken, en zoals dat vaak ging midden jaren '90 hadden ze wat termen gehoord, waren een winkel binnen gestapt voor een 303, want daar maakte je House mee, en kwamen daar mee thuis.

Nadat ik verschillende malen was gewaarschuwd vooral niet op het reset knopje te drukken (dat ze er een MIDI sequencer bij moesten hebben daar kwamen ze thuis weer achter) mocht ik aan de knoppen gaan draaien.

Er liep nog net geen straaltje kwijl langs mijn mond, maar ik heb zeker een half uur in diepe trans aan die knoppen lopen draaien.

Origineel geplaatst door fuse
Lijkt me makkelijk te beantwoorden.

Alle 'slagschepen' van een synthbouwer en gelijksoortige prijsklasse synths zijn per defintie al de facto klassieker.
Een paar uitzonderingen daargelaten. (W5/7 en Trinity zijn toch min of meer geflopt)

Karma, Z1, Fs1r, XV5080, JP8000, Virus C, Nord Lead 2, Motif ES, Wave, K2600, Supernova II, Voyager, Andy, MPC4000, RS7000, SU700...

En Modular dan weer niet omdat de G2 een betere opvolger is. Zelfde geldt voor de Virus a en b. Maar denk dat uitzondering weer de Nordlead is omdat 2 toch meer liefhebbers heeft dan de 3.

Dat is dus het hele punt. Dat wat nu vintage is had nooit een betere opvolger. Je noemt bijv. niet de modular omdat de G2 een betere engine heeft. Je noemt ook de virus C en niet virus A... misschien gaat het door tot virus Z of zo..

Vergelijk dat verhaal dan met Jupter8 en consorten... Ik denk dat eigenlijk voornamelijk analoog spul klassiekers kunnen worden, de geschiedenis leert dit. JD800 en DX7 als enkele van de weinige uitzonderingen.

DX7 is toch ook vervangen door de betere DX7 II ? Toch zal de originele DX7 de klassieker blijven: hiermee begon het digitale gebeuren allemaal op grote schaal.

Origineel geplaatst door klausito
Dat is dus het hele punt. Dat wat nu vintage is had nooit een betere opvolger. Je noemt bijv. niet de modular omdat de G2 een betere engine heeft. Je noemt ook de virus C en niet virus A... misschien gaat het door tot virus Z of zo..

Vergelijk dat verhaal dan met Jupter8 en consorten... Ik denk dat eigenlijk voornamelijk analoog spul klassiekers kunnen worden, de geschiedenis leert dit. JD800 en DX7 als enkele van de weinige uitzonderingen.

Dat is natuurlijk bullshit, er zijn genoeg digitale synths klassiek geworden. De Korg Prophecy en WaveStation, Prophet VS, Waldorf en PPG Wave, de laatste Buchla, Yamaha TX81z en DX-100. En er komen er nog wel meer aan. De Kawai K-5(000), Casio CZ-reeks, Ensoniq ESQ-1, en misschien zelfs wel de Nord Lead 1, vanwege zijn fantastische platte en totaal niet analoge sound ;)

MPC, Nord Modular, FireworX

Back