Er is natuurlijk wel een verschil tussen commercieel succes en artistiek succes. Bij het eerste komen allerlei dingen kijken die niet direct met muziek te maken hebben.
Als je puur je geluid wil verbeteren zijn er natuurlijk allerlei technische tips en trucs overal te vinden. Bijv.
http://www.sospubs.co.uk
Maar voor artistiek succes is een technisch perfect geluid echt niet het belangrijkste. Ik ben het dus eens met Justin en Errol: je moet wel wat te vertellen hebben! Als je een saaie sufkut bent, klinkt je muziek waarschijnlijk ook suf en kut. Luister naar veel verschillende soorten muziek (dus niet alleen trance en hardcore), ga naar obscure feestjes, leef er een beetje op los!
En verder, hoe aantrekkelijk dit ook lijkt: probeer ajb. niet te veel hetzelfde te klinken als iemand anders of krampachtig binnen een bepaalde stijl te blijven. Echt succesvolle artiesten doen dit ook niet! Dat ze iets *anders* deden dan de rest is juist een van de redenen van hun succes.
Ook uit commercieel oogpunt is het erg handig om niet hetzelfde te doen: je hebt dan minder concurrentie! Wil jij als amateur de top van een bepaalde scene toppen in precies hetzelfde als waar zij al jaren mee bezig zijn? Veel succes dan!
Ik probeer zelf ook wel eens wat dingen te maken die me eigenlijk niet helemaal liggen, maar dat hoor je dan gewoon. Het klinkt dan saai en ongeïnspireerd. Als je echter zonder opgelegde grenzen gewoon helemaal los kan gaan, dan hoor je ook dit plezier en lef in de muziek.
Wat mij verder zelf wel helpt is om vantevoren een idee te hebben wat ik wil gaan doen met een nummer. Ik kan anders erg lang gewoon een beetje doelloos blijven pielen met al m’n speeltjes. Dat is ook wel leuk, en daar kan je ook wel dingen van leren, maar echt productief is het niet.
Laatste tip: raak niet verslaafd aan bepaalde forums