in een keer een hele hoop gear: lening

Thoraval

Ouwe rot
Eindelijk getekend, mn contract bij nieuwe baan: ik ga een hoop meer verdienen en hou na de aftrek van mn vaste lasten een hoop over *blei* :D

Nu ik al toch wel een tijd bezig ben met muziek, en de laatste tijd met de electronische productie kant ervan, heb ik besloten binnen korte tijd veel leuke apparatuur aan te schaffen :) Een luxe waarvan ik weet dat sommige van jullie dromen, en ik zeker ook tot voor kort dus... Maar ik zit in een grote verleiding welke ik jullie zal proberen uit te leggen waarna ik jullie om, al dan niet op ervaring gebasseerd, advies vraag. Belangrijke achtergrond info is, is dat de financiele achtergrond 100% vast ligt, contract ligt er en noch ik noch mn baas komt dr onder uit. Ook belangrijk is, is dat mijn ervaring met muziek (in bands spelen (al dan niet succesvol ;)) piano solo, draain in clubs) dusdanig groot is dat ik weet dat ik de komende jaren hier nog echt mee bezig ben en dat ik me echt wil gaan richten op electronische muziek productie.

Nu het probleem: ik ben zeer sterk geneigd om in 1 keer een hele bups aan te schaffen wat in totaal misschien niet zo veel lijkt, maar om het in 1 keer te kopen...tjah dat is nog al wat, zeker omdat ik nu alleen nog "maar" dj gear + mpc1000 + ER-1 heb staan, en verder nog maar weinig ervaring heb met vooral (af)mixen en routen. Hoe ik dit wil gaan fincancieren is als volgt: een lening. Deze kan ik hoe dan ook afsluiten. Maar is dit wel "verantwoord"

Het id is om een mengpanneel, set monitors, extra drumcomp, 2 synths, usb rec interface, sampler en wat randapparatuur te kopen. Welke dingen ik op het oog heb doet er voor jullie even niet toe, ik weet na 2 jaar lang alle blaadjes lezen en proberen in winkels, zónder over het geld te kunnen beschikken, welke gear ik ongeveer wil hebben. Ik weet dat de dingen die ik op het oog heb van goeie kwaliteit zijn (mengpanneel twijfel ik nog ...daar start ik zo een topic over) en dat ze kunnen wat ik ervan eis. Toch knaagt er iets aan mijn geweten al kan ik niet precies verwoorden wat. Duidelijk is dat het voor iemand met zo weinig apparatuur een grote stap is, je gaat van bijna niets naar een redelijk semi-thuis-prof studio

Mijn vraag aan jullie is dus, hebben jullie ervaring met het in een keer kopen van een heleboel gear en zo ja deel deze dan met mij :) Is het echt heel erg tegengevallen en heb je alles binnen een half jaar verkocht? Heb je je ambities overschat? etc... elke vorm van advies is welkom

En ja, I'm lucky dat ik me deze luxe vraag kan veroorloven... :):kroon:

ik heb geen ervaring met alles in 1x kopen. gelukkig niet, want ik heb het idee dat je iets pas leert kennen als je er veel tijd instopt en alleen daar tijd instopt.. vervolgens als je dat apparaat beheerst is het tijd voor een volgende....zeker als je 2 synths wil aanschaffen.. waarom niet eerst 1, deze voor alles misbruiken en dan pas de 2e erbij

natuurlijk zijn monitors en mixer nooit weg

liever alles uit zo weinig mogelijk halen dan verzuipen in je gear en niet weten wat je ermee aan moet.
Tuurlijk is het prachtig als je een goeie basis kan hebben zoals een setje monitoren, goeie soundcard enz maar ik zou niet zo 3 synths gaan kopen bijvoorbeeld....vaak weet je pas nadat je je synth hebt uitgeplozen wat de beste aanvulling is voor je studio en je stijl muziek of je manier van muziek maken.

true... nou wat betreft de 2 synths, eentje is een novation ks4 en de ander is een heel erg vintage roland die ik afgelopen week heb gehoord bij iemand, en die neem ik van hem over voor een paar euro, die koop ik alleen voor preset 2: vetste funky bass geluid ooit :] (weet alleen ff niet welke roland het was)

Ik ga me dus niet verzuipen in meerder gear van 1 soort (behalve drumcomputers want daar kan ik geen genoeg van krijgen...)

o en ik weet zeker dat ik dat bass geluid niet uit de ks4 kan krijgen :)

Het enige voordeel aan alles-in-eens kopen is dat je beter over de prijs kan onderhandelen.

De nadelen vind ik echter veel groter:

Ieder instrument heeft een "learning curve"; het kan tot een jaar duren
voordat je een synth echt volledig onder de knie hebt. Als je te veel gear
tegelijk koopt bestaat de kans dat je geen een van alle ooit voor de volle 100%
zal leren kennen. Ik koop pas iets niew van zodra ik al mijn vorige gear fatsoenlijk beheers.

Iedere era had een bepaalde filosofie & klank. Denk maar aan de instabiele analoge pioniers (70's),
waarna we (in de 80's) de FM-ers (bvb DX7) en de kristal heldere digitale romplers (met complexe menu structuren) kregen en
vervolgens de opkomst van de betaalbare samplers en de "virtual analogs" met hun vele knoppen en controllers (90's).
Als je nu alles tergelijk koopt gaat dat veel sneller "gedateerd" klinken dan dat je je aankopen spreidt.
Het geeft, volgens mij, een veel volwassener sound als er een leeftijdsverschil tussen je gear zit.

Trouwens de volgende jaren en komen er nog toffe synths en FX uit die je dan niet zou kunnen kopen
aangezien je je budget volledig gespendeerd zou hebben. Je zal het dan geruime tijd met deze setup moeten
doen ook al heb je dan ondertussen al niewe inzichten verworven die je gearkeuze zal beinvloeden.

Effe concreet nu:
Een goede mixer en een paar goede monitors zijn wel essentiel waar ik niet te veel op zou bezuinigen.
Vergelijk het een beetje met een schilder die in het half duister zou schilderen. Je moet wel horen wat je doet hé!
Als er nog iets budget zou overschieten zou ik nog een klein synthje erbij kopen. Bvb Alesis Micron.
De extra drumbox en de sampler heb je volgens mij nog niet dringend nodig.

Maar dat is natuurlijk mijn mening... ;)

sampler idd niet echt, kan met de mpc en vervolgens op de pc editten

extra dum box echter wel, de ER-1 is niet helemaal het geluid wat ik zoek voor lead drum partijen, leuk voor achtergrond dat zeker. De mpc is daar meer geschikt voor alleen die heeft zo weinig realtime controle mogelijkheden voor je drum parts, geen knopjes om je sound realtime mee te tweaken. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik neig naar een machinedrum alleen ik heb absoluut nog geen id hoe die werkt, ik ken alleen de demos en ik herken zn klank wel in bepaalde nummers en dat is wel wat ik zoek. Maar wat de machinedrum betreft die ga ik eerst nog aan een paar zware tests onderwerpen voordat ik die aanschaf... ik koop zoals ik zei niet zomaar wat diingen...

goed argument heb je wel wat betreft de gedateerdheid... daar ga ik nog over nadenken, nu eerst ff slapen ;)

Origineel geplaatst door r.5
....
Als je nu alles tergelijk koopt gaat dat veel sneller "gedateerd" klinken dan dat je je aankopen spreidt.
Het geeft, volgens mij, een veel volwassener sound als er een leeftijdsverschil tussen je gear zit.

........

Hoezo?

Electribe de deur uit en koop hiervan een MIDI controllertje...

Zie een synthesizer als een vrouw, tenminste, als je een man bent. Ben je een vrouw, zie het instrument dan als een man, en natuurlijk ook alle andere mogelijkheden, maar daarover later maar eens...

Alle vriendinnen en echtgenotes heb ik ook niet in één keer in m'n leven gehaald. Langzaam aan en alle mogelijkheden en onmogelijkheden leren kennen...

Koop je alles in één keer, dan koop je ook zaken die je eigenlijk nooit gebruikt.

Wout

Ik ben wel opnieuw begonnen met een hele lading apparatuur in 1 keer. Heb je ook geen gezeik met dingen die naar je gevoel nog ontbreken, maar kan je gelijk alles gaan uitvinden.

En ja, aan het begin ben je alleen bezig om te rotzooien met hoe alles werkt en hoe alles met elkaar werkt. Maar ookdat is leuk.

Mijn advies, gewoon doen, maar niet te gek. Wat je hierboven beschreven hebt klinkt als een heel leuk begin. Mijn tweede tip, en die is geld waard, koop zoveel mogelijk 2dehands. Scheelt enorm qua waardevermindering en dat geeft je wat meer ruimte om al na korte tijd wat dingen weg te doen als ze je niet bevallen...

misschien een rare vraag, maar waarom denk je met je huidige setup niet genoeg te hebben? ik ken genoeg mensen die super klinkende releases met alleen een MPC of een brakke PC hebben gemaakt..... creativiteit, ervaring en inspiratie kan je niet kopen met geld, en hebben ook vrijwel niets met apparatuur te maken......

Olaf

in een keer een hele hoop gear: lening

Als ik de titel zie heb ik al zoiets van "oh nee hè". Ik wil daarom ook op twee punten reageren.

1) Koop gespreid. Niet alleen om de learningcurve maar ook om je dealer beter te leren kennen. Wat doet ie als er wat naar de klote is/gaat? Ik heb ook ooit een hele setup (van mengtafel tot PC met de nodigde software, tot synth tot midikabel, FX, heel de rotzooi) in een keer, bij een en dezelfde leveranier gekocht.

Was dan wel wat goedkoper. Maar volgens mij als je goed onderhandelt en de verkoper gelooft in je plannen, dan haal je (bijna) diezelfe korting ook wel in gedeelte. Ik had vervolgens de pech dat de leverancier zijn afspraken m.b.t. de service niet na kwam. Mooie praatjes. Het gevolg, een rechtzaak van meer dan zes jaar. Einde mooie vooruitzichten. Eerst aanleg winnen en vervolgens door een gerechtelijke dwaling in hoger beroep alsnog verliezen. Geen geld en puf meer voor een cassatie procedure. Veel geld kwijt en een half werkende setup.

2) GA NOOIT LENEN VOOR LUXE!! De rente die je betaalt doet je "alles-in-een-koop-korting" volledig, en meer dan volledig, teniet. Ook lening (voorschot) via publishers zijn link. Wat nou als je nets meer uitbrengt? Eens komt de rekening!

Ten tweede kun je wel een contract hebben met een werkgever. Ik ken de ins en outs natuurlijk niet, maar als het een standaard arbeidsovereenkomst is kan je baas er gewoon onderuit. Kost hem dan wat maanden loon (boete), maar dat is dan ook alles. Daar moet jij vervolgens van leven tot je ene nieuwe job hebt of een uitkering mag gaan scooren. Dan wordt terugbetalen een zware last.

- - - - - - - -

Stel dat je toch snel wat wilt kopen (kan ik me prima voorstellen, ik ben ook best verslaafd ;) ) dan zou je dat beter gespreid kunnen doen en gespreid kunnen lenen. Zeker met een vaste job blijft de aflossing dan te overzien. Tegen de tijd dat je die gear weer helemaal kent heb je die lening (zo goed als) terug betaald.

Maar ja, jouw keuze.

Succes

Origineel geplaatst door olafmol
misschien een rare vraag, maar waarom denk je met je huidige setup niet genoeg te hebben? ik ken genoeg mensen die super klinkende releases met alleen een MPC of een brakke PC hebben gemaakt..... creativiteit, ervaring en inspiratie kan je niet kopen met geld, en hebben ook vrijwel niets met apparatuur te maken......

Olaf

En je kan ook proberen om buiten het "Bunker" genre iets te gaan doen wat wel een beetje knap klinkt.

En daarover is geen discussie mogelijk, je hebt gewoon wat basisdingen nodig voor een knappe productie. Monitoren zijn heel belangrijk, maar ook recording en FX.

In principe kan je dat dus doen met een knappe pc en een set monitoren.

Ik zeg, hou op met dat calvinistische gezeik. Je hebt geld, koop wat spullen waarmee je lol hebt. Niet te gek, maar ook zeker niet te schraal. Live the life. Je kan ook een paar weekeinden gaan feesten. Doe met je geld waar je zin in hebt...

Blah!

Je kunt dit soort dingen natuurlijk het beste zelf beslissen. Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar je moet wel goed nadenken over de consequenties van een lening;

Stel je leent 10.000 euro en je betaalt 10% rente,Dat is dus precies hetzelfde als 1x per jaar 1000 euro in de open haard gooien!! (kun je toch een leuk stukje apparatuur voor kopen...)

Laten we zeggen dat je voor dat bedrag minimaal 200 euro per maand af moet lossen. dat is 440 ouderwetse guldens. Dat zijn elke maand 4 enorme karren vol met boodschappen bijvoorbeeld. of elk weekend op stap.

Ik ken je privé situatie niet, maar misschien is het verstandig om te denken aan je toekomst; misschien krijg je kinderen, of je wordt arbeidsongeschikt. Misschien gaat je werkgever failliet.

Als je een woning wilt kopen, en je hebt een lening lopen, kom je niet in aanmerking voor een nationale hypotheek garantie (scheelt je al snel iets van 0,4% rente ofzo)

Anyway, denk er goed over na.. Een leven zonder schulden is bijzonder waardevol.
Vertrouw nooit op de blauwe ogen van een geldverstrekker.

Als je lekker gaat verdienen, kun je ook lekker sparen...

succes!!

:biertje:

Ik zou NOOIT een lening waar dan ook voor afsluiten (behalve voor een huis) :

Mijn motto is :
Als ik het niet meteen kan betalen, koop ik het gewoon niet...

er bestaan mensen die maanden/jaren krom moeten liggen om maar een plasma-scherm/dure auto/dure PC etc. te willen hebben bijvoorbeeld...terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen, en later zitten ze met schulden of hebben ze 2x zoveel betaald door de rente enzo.. :stupid

Lenen is sparen achteraf, is mij ooit verteld in een economie lesje. Behalve bovengenoemde redenen over de 'learning curve' (treffend weergegeven door Wout) is lenen voor dit soort luxe mijns inziens lichtelijk overdreven tenzij je een eigen productie bedrijf hebt en het een investering in dat bedrijf is. Lenen moet je pas doen als je het geld écht onmiddelijk nodig hebt: als je je auto in de prak rijdt en je hebt een nieuwe nodig voor je werk, als je wasmachine het begeeft, dat soort dingen. Noem het Calvinistisch, ik noem het Realistisch.
Stel je kunt het je inderdaad veroorloven om 200 euro per maand af te lossen aan een lening, dan kun je het je ook veroorloven om 200 euro per maand te sparen. Welliswaar heb je niet alles onmiddelijk, maar je gunt jezelf dan wel de tijd om uit te zoeken wat je nodig hebt (let wel, iets nodig hebben is wat anders dan iets willen hebben). Ik zelf heb zo vaak dingen in m'n studio gewild, en ben net zo vaak er na een paar maanden achter gekomen dat het onzin zou zijn geweest als ik dat onmiddelijk had gedaan.

Oh, en gefeliciteerd met je nieuwe baan :biertje:

Nog zwaarder dan de rente die je moet betalen is de afschrijving van de nieuwwaarde.
Op het moment dat je iets nieuws koopt voor 1600 euro is het op het moment dat je de winkel uitloopt bijvoorbeeld nog maar 1200 euro waard, maar je moet er nog wel meer dan 1600 euro voor terugbetalen.
Stel je voor dat je de synth in het water laat vallen, geen synth , geen verzekering , en een schuld van meer dan 1600 euro. Ik hou er niet van, ik koop het wel van het geld dat ik per maand overhou. Zo groeit de setup lagzaam, maar wel doordacht.

Ik heb zelf ooit een lening in het aller aller aller aller begin afgesloten voor 5000 gulden (2269 euro), en ik heb spijt dat ik dat ooit gedaan heb, dus mijn les voor de toekomst was meteen.....NOOIT MEER LENEN !! (althans de enige lening die ik nu nog heb is mijn hypotheek, en dat is natuurlijk wel een nuttige lening !!)

De reden;

Je betaalt veel rente......en waarvoor ?........helemaal voor niks !!

En voor de rest sluit ik me volledig aan bij het verhaal van de mensen die zeggen dat je met je huidige spullen ook goed muziek zou moeten kunnen maken.

Hoi,

Ook ik heb indertijd een lening aangegaan voor de aankoop van tegelijkertijd: een SY99, een M480 mixer, een Quadraverb en een denoiser.

Ik heb er nooit geen spijt van gehad omdat ik opeens een heleboel extra mogelijkheden bij had en dat ik eindelijk de composities kon maken die ik wou (voldoende polyfonie enz). Toch had ik twee bedenkingen achteraf:
1. Ik heb toch wel wat moeite gehad om de dingen deftig uit te spitten.
2. De lening heeft me toch flink wat meer gekost dan had ik er afzonderlijk voor gespaard en ze contant betaalt (wat nu eenmaalk eigen is aan een lening).

Daarbij komt ook m'n bedenking dat als ik nu de Lotto zou winnen, ik nog niet gelijk alles zou aanschaffen. Voor mij werkt het het beste om een tijd met een nieuwe synth bezig te zijn om toch iet of wat van de mogelijkheden te verkennen. Zou ik te veel materiaal ineens krijgen, dan vrees ik dat ik gewoon een preset-man zou worden, en dan worden de synths niet alle eer aangedaan.

Maar nog eens ... dat is iets wat voor mezelf geldt en dat mag zeker niet gegeneraliseerd worden.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

:doei:

Back