Akai MPC 1000 user thread vragen & antwoorden

kan er iemand iets uitleggen hoe men werkt met assignable mix out?

Ik werk aan een livepa set met een MPC1000 en een Yamaha AN200 die ik doorheen een KM402 (4 kanaals DJ-mixer met ingebouwd kaoss pad) haal.

Mijn projecten beginnen vorm te krijgen en wel als volgt:
sequences voor de AN200 zet ik op track 1, 5, 9, 13
bv alle stringgeluiden op bv track 2, 6, 10, 14
alle gewone samples of basriffjes die ik verknipt heb op track 3, 7, 11, 15
drums: kick op track 4, snare op track 8, hats op track 12, perc op track 16.

Waarom? Als ik dan in het track mute screen ga staan alle synthlijntjes boven elkaar, de drums staan mooi gegroepeerd enz.

Dan stuur ik de eerste rij (synth) naar mijn eerste mixerkanaal.
De tweede rij tracks stuur ik (sample per sample uiteraard) naar assignable mix 1-2 en van daaruit naar mixerkanaal 2, enzovoort.

Zo heb ik de mogelijkheid om flexibel om te gaan met hoe ik wat ga muten en bovendien (en dat vooral) behoud ik een heel duidelijk overzicht wat wat is als ik naar een volgende sequence ga.

Je kan die extra uitganen bv ook gebruiken om een hardware effect tussen te plaatsen, en terug in de mpc te komen via de rec in. Monitoring aan en hop.

Ik heb zojuist een MPCgekocht, maar loop tegen een hinderlijk probleem aan...ik ben namelijkde 2kxl gewend:
het moet een instelling zijn denk ik:

wanneer ik bijv drums heb ingespeeld...en ik wil een bass of wat voor sample dan ook inspelen...dat toevallig gelijk valt op een hihat, kick of snare...dan valt of de bass weg of de drum wat op dat moment ingespeeld staat....het lijkt alsof ie maar 1 sample tegelijk kan afspelen...???

vet vaag gewoon.

ik heb btw jj os 1 erop staan

wanneer ik bijv drums heb ingespeeld...en ik wil een bass of wat voor sample dan ook inspelen...dat toevallig gelijk valt op een hihat, kick of snare...dan valt of de bass weg of de drum wat op dat moment ingespeeld staat....het lijkt alsof ie maar 1 sample tegelijk kan afspelen...???

Je bent er waarschijnlijk al uit, maar dat is een instelling: zoals op drumcomputers de closed hihat vaak de open hihat afkapt. Zo kun je op een MPC, als ik het goed heb, ook instellen dat samples elkaar afkappen of niet. Mss. is dat een globale program instelling?! Als ik jouw verhaaltje zo lees.

Heb zelf net de 1000 aangeschaft bij Thomann. Had al een paar dagen ge-crate-digged en de meest vette samples gevonden, helemaal klaar ervoor.... Blijkt er een vervelend probleem; bij het aanzetten deed de display het, toonde ook het zopas geinstalleerde 128 MB geheugen, maar het contrast werd langzaam steeds minder totdat ik niks meer kon zien. Shift+datawheel hielp niks om het terug te krijgen. Het backlight doet het wel. For that matter; het hele ding doet het, maar ik zie dus niks op het display...

Heb Thomann gebeld en gemaild, het ding moet dus wrs. terug naar Duitsland.. dat is het nadeel van bestellen in het buitenland... maar gelukkig is Duitsland dan weer niet heel ver weg :) En Thomann is voor zover ik er ervaring mee heb altijd errug relaxt met terugsturen/warranty etc.
Dus vind het niet zo'n probleem. Als ik uiteindelijk maar een werkende mpc hier op m'n bureau heb staan... wel jammer dat m'n sample-inspiratie nu geen kant op kan... nog maar wat crate-diggen dan een paar dagen...
Zal trouwens wel voedingsprobleempje zijn, toch?

Vanaf gisteren ook MPC-adept.

@ javascript: Je kunt instellen of je MPC per pad monofoon of polyfoon is, net als de oneshot of note-on instelling.

In Main selecteer je de program en druk dan op Window. Rechts zie de instelling voor "overall" play (mono of poly) en onder pad # Voice overlap

Ik heb zojuist een MPCgekocht, maar loop tegen een hinderlijk probleem aan...ik ben namelijkde 2kxl gewend:
het moet een instelling zijn denk ik:

vet vaag gewoon.

ik heb btw jj os 1 erop staan

ga naar program mode >> paramaters > mono op poly zetten.. klaaar...

joo ik werk nu een paar weken met de mpc1000 erg leuk, maar is jj os aan te raden en waar is dat te koop en hoe te installeren ? en ben ik dan al mijn opgeslagen projecten kwijt ? of zijn deze nog in te laden

Stel je meteen even hier voor. Wat voor muziek maak je met je MPC? Er wordt altijd maar meteen vanuit gegaan dat het Hip Hop is, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Met welke apparatuur werk je nog meer? Heb je een site waar je muziek op te beluisteren is? Enzovoorts. 8)

Godsallekriebels. Nee ik maak geen hiphop op dit toestel, maar mijn god, wat is dit een intuitief ding zeg... ik heb nog niet eens 's JJOS erop gezet en ik vlieg al.
Ik heb al ooit 's een poosje een mpc-1000 gehad en toen klikte het niet tussen mij en het ding. Maar nu klikt het des te heftiger. (Na een Spectralis.)

Ik heb een kaartje vol oude drumcomputers, modular samples en crate-dig resultaten erin, en mannnnemannnneman. Het loopt gewoon vanzelf!
Ik heb eigenlijk nauwelijks de handleiding nodig. Erg bijzonder. Weet niet of het komt doordat ik Akai al jaren ken of omdat het gewoon logisch is opgezet.
Ik heb het gevoel dat ik weer bezig ben muziek te maken, wat in me op komt dat doe ik zonder technische poeha. Lekker jammen, dat vooral, wat erasen en wat erbij kloppen, m'n dotcom loopt mee in een sequence, wat samples in een program gooien, wat is dit allemaal doordacht... Roger (Linn) (hey, en ook Arrick trouwens), thnx :D
Nouja Akai thnx en MPC thnx...!!!
Eindelijk vat ik hem.

(Sorrie, heb wat bier op, en ik kom net uit m'n flow :mega:)

Hiermee kun je ten minste muziek maken. 'n Mac, een modular, een mpc, 3 crates, een mengpaneel, een goeie geluidskaart en wat fx..... wie had ooit gedacht dat dat zo'n beetje wel alles is dat je nodig hebt :) Zou ik dan toch nu dichtbij m'n ideale 'minimale' setup zijn gekomen...... ?

Ik wil maar gewoon zeggen; ik is erg blij met m'n mpc-1000 :luv:

ik heb geen ervaring met andere hardware maar ik had hem ook best snel door, ik heb ook originele OS nog.

maar ik heb nog een vraagje een simpel drumpatern klinkt goed bij mij maar zodra ik een dubbele kick doe corrigeert de timecorrection hem dat het raar klinkt ook andere swing geprobeert, is de TC uit zetten echt de enige optie ?

sowieso de TC uitzetten is een goede optie want daarmee leer je en krijg je je eigen groove/feel op je muziekstuk :)

en leren werken met step edit is een hele goede, vooral met JJ os is deze heel handig en effectief. In JJ os heb je trouwens ook Grid edit als je dat fijner vind!

Ik heb problemen met JJ os 2xl en quantize.

Alles wat ik insla (1/16) lijkt de quantize toch uit te staan...niets wordt automatisch rechtgezet op de mpc. Heel raar. Wanneer ik over schakel naar JJ os1 dan gaat het wel goed, de drums zijn gewoon recht. Op de Os2xl lijkt ondanks (ik denk) dat ie aan is, toch uit staan..
Iemand een idee? Waarsch zie ik iets over het hoofd

wat gebeurt er als je de tc op 1/8 zet(geen swing of shift) en dan ff note repeat ingedrukt houd en dan een pad waar je een hihat op hebt zitten? als hij dan nog steeds offbeat klinkt is het denk ik een bug in de jj os??

als ik tap tempo ingedrukt hou dan gaat ie wel op maat....heel vaag dit...kan me niet voorstellen dat dit een bug is.

Back