Akai MPC 1000 user thread vragen & antwoorden

Ja ik had het al gevonden. Toch bedankt.

Ben nu al sinds ik hem heb nonstop ermee aan het kloten. Het is wel ff wennen van FL studio zo naar een MPC. Als ik nogmeer vragen heb dan zet ik ze hier wel neer.

-nu is de vraag, vond dit in de handleiding niet helemaal duidelijk staan, maar dat kan ook mij liggen: kan ik veilig die 5mb intern leegmaken (die sounds staan sowieso nog op t kaartje van akai zelf) en zoja, gooi ik de OS dan niet weg?

Ik wilde even op deze (oude) vraag terugkomen daar ik wat meer info erover gevonden heb.
Je kan deze idd. veilig leeg maken, je gooit dan ook niets van de OS weg daar dit ook niets mee te maken heeft...maar leeg-leeg is niet mogelijk daar je min. 1 sample moet wegsaven in de Flash daar compleet leeg maken of deleten van dit gedeelte van de RAM niet mogelijk is....alleen overschrijfbaar.

Uit Beat Making on the MPC 1000 :

How Do I clear the internal memory completely?
You can’t. The best you can do is save a program containing a single sample – if you try to save with no sample present, you get an error message!

Hey nu zit ik toch met een probleem, als ik een sequence heb gemaakt met drums en percussie van 4 bars. En ik heb een sequence met een sample van 8 bars. hoe laat ik die 2 over elkaar heen spelen?

Mvg

Geen probleem heeft een probleem... :D

Waarom de sample niet triggeren in je sequence van 4 bars? of denk ik nou verrekte simpel? Of andersom en laat die drumseq loopen.

In Songmode moet je ook in staat zijn meerdere seq's tegelijk te starten, weet alleen niet ff hoe. (gebruik hier ook JJ OS 1, maar de MPC staat niet aan dus kan het niet checken)

Inderdaad een probleem ja ;)

Nou omdat in de sample loop van 8 bars meer variatie kwijt kan dan in eentje van 4 bars. Ik snap nog niet zo goed hoe de MPC in elkaar zit.

Ik weet hoe ik samples laad, en moet opslaan, hoe ik van m'n platen kan samplen, tracks maken, en mixen. en daar houd het wel een beetje mee op. ik begin altijd standaart met een drumloop van 4 bars.

Sequence1
Track1-Hats
Track2-Snare
Track3-Kick
en die wil ik laten loopen. en dan op sequence2 m'n samples kwijt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil..Ik was namelijk van plan om dit mijn studioavondje te maken en tot diep in de nacht m'n nieuwe pioneer koptelefoon uit te proberen, en m'n mpc even goed onder de knie te krijgen. Als er mensen zijn die mij zouden willen helpen via msn of de mail ofzo dan moet je dat maar even PMen. Ik gebruik trouwens JJ OS 3.08, die gratis versie.

Geen probleem heeft een probleem... :D

Waarom de sample niet triggeren in je sequence van 4 bars? of denk ik nou verrekte simpel? Of andersom en laat die drumseq loopen.

In Songmode moet je ook in staat zijn meerdere seq's tegelijk te starten, weet alleen niet ff hoe. (gebruik hier ook JJ OS 1, maar de MPC staat niet aan dus kan het niet checken)

Het makkelijkste is om een 4bar drumloop te kopiëren en te verlengen tot 8bars. Dan kun je in dezelfde seq op een nieuwe track met een pad (eerst inladen) je sampleloop introduceren. Vervolgens zou je via trackmute de boel nog kunnen variëren.

Ik maak zelf pas een andere seq aan als een tempochange wil, of een korte brake of andere variatie in een nummer wil brengen.

Tip van de dag:
Check via de zoekterm MPC 1000 Tutorial de filmpjes op JouBuis eens.

whatup iedereen!
ik heb de meeste vragen zowat doorgelezen maar de mijne zit er niet tussen.

Ik ben nu al een jaartje met beats bezig en dad deed ik eerst met een Akai MPD 32. Ik droomde van de MPC en ben dus overgestapt naar iets stabieler, De MPC 1000.

Nou zit ik tijdelijk vast en geraak ik niet verder. Ik weet niet hoe ik mijn samples kan inspelen nadat ik ze geprogrammeerd heb in de 'Program' mode.
Ik zou graag mijn samples kunnen spelen zoals ik dat deed met een MPD 32. Gewoon spelen op verschillende noten.

Ik kan dus gewoon niet eens met mijn samples flippen en het is echt frustrerend.

Kan iemand me soms helpen aub?
Dank bij voorbaat.

@RodmanSan.

Thanks man! ik had het antwoord juist gekregen op Future Producers.
Het was juist de 'TUNE' die ik moest aanzetten binnen de 16 levels functie!

Seems so basic! Guess I overlooked it in the manual8o)8o).

Allessinds bedankt man!
peace

zo ben er goed tevreden mee, maar heb toch nog 2, enigzins gerelateerde vraagjes

- wat voor spul gebruiken jullie op je mpc1000 schoon te houden, met name de pads?
- weet er iemand of er ergens freeware of software is die van een hele zooi stereo wavs mono wavs kan maken, ivm met 6 outputs leek het me wel handig om al mn breaks in mono te zetten voor ik ze recycle opknip?

- weet er iemand of er ergens freeware of software is die van een hele zooi stereo wavs mono wavs kan maken, ivm met 6 outputs leek het me wel handig om al mn breaks in mono te zetten voor ik ze recycle opknip?

Als je een wav in recycle laadt kun je het daar ook mono maken.

whatup!
Had nog een belangrijk vraagje over onze fameuze MPC 1000!

Ik kan dus mijn sample flipppen en mijn drumpattern ingeven maar dan is er nog een probleem. Ik krijg altijd een soort van tussenstukje tussen mijn drumloop en dat maakt het hele sequence ongelijk!

Kan iemand me zeggen hoe ik mijn drumpattern of mijn melodie gewoon eenvoudig vloeiend kan laten loopen zonder enige ongelijkheden?

Als eerste beginnen met de drumloop...en daarna de rest van je nummer eromheen zien te bakken....;)

Wat ik meestal deed is of via de tuning (pitch...whatever je het wil noemen) de snelheid aanpassen aan de gebruikte BPM....of de loop laten lopen en de BPM net zo lang aanpassen totdat je geen tussenstukje meer hoord.

Mocht je JJOS1 o.i.d. gebruiken is er onder de trim menu de optie chop, dan selecteer slice en verdeel de loop in juiste stukken (dus start van elke zone op bv. de start van elk geluid in de loop).
Druk dan op Edit....en selecteer F3 (Convert to patched Phrase).
De drumloop zal dan op elke gewenste snelheid op dezelfde toonhoogte afgespeeld kunnen worden.

whatup!
Had nog een belangrijk vraagje over onze fameuze MPC 1000!

Ik kan dus mijn sample flipppen en mijn drumpattern ingeven maar dan is er nog een probleem. Ik krijg altijd een soort van tussenstukje tussen mijn drumloop en dat maakt het hele sequence ongelijk!

Kan iemand me zeggen hoe ik mijn drumpattern of mijn melodie gewoon eenvoudig vloeiend kan laten loopen zonder enige ongelijkheden?

Door trial and error...
Dit zijn toch allemaal geen serieuze vragen jongens... Natuurlijk krijg je er stukjes tussen als je de boel uit elkaar knipt en dan op een trager ritme terug afspeelt. Je moet het zodanig gaan inspelen dat je die stukjes niet meer hebt... Oftewel je drums beter knippen, zodat het niet uitmaakt. Bij een melodie lijkt me dit vrij ononverkomelijk... dat is volgens mij net de charme van een MPC, waarom koop je anders zo'n ding? Koop dan een laptop met Ableton erop, timewarpen zonder lege stukjes...

Back