[newbie] aanschaf synthesizer

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Als je van plan bent veel met je pc te doen moet je denk ik niet van die grote workstations kopen.
Wat misschien ook erg leuk zou zijn is een clavia Modulaire synth..... 1 van de oude modellen of de nieuwere..
Er zijn duizenden patches te vinden op internet en volgens mij worden er ook al duizenden bij geleverd...
En als je de patches zat bent ga je, je eigen maken waar je absoluut je pc voor nodig heb :)
Met zo'n modular kun je dus echt heel veel synths namaken. En heb je dus ook gelijk de sound uit de nordleads
En qua samenkomst tussen pc en synth is zo'n clavia modular in mijn ogen een perfecte combo :)

En wat NLS zegt dat je er geen track mee kan maken is een beetje BS :)
T hangt er maar net vanaf wat voor tracks je wilt maken en hoe je dit doet...

Als je net begint met synths dan zou ik zeker niet met een nord modular beginnen. Die zijn redelijk complex. Het is wel leuk als je eenmaal een beetje snapt wat synths doen en hoe ze dat doen. Dan zou je er een bij kunnen kopen. Verder denk ik wel dat wanneer je met de pc wil sequencen, de aanschaf van een workstation niet echt zinnig is. Een goede VA is dan wellicht een betere optie, wel afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen. Onderschat overigens ook een geluidskaart niet voor in je pc. De standaard huis-tuin-en-keuken-kaartjes voldoen al snel niet meer als je wilt gaan opnemen of met VSTi's wilt gaan werken vanwege latency. Een kaart met ASIO drivers is dan eigenlijk noodzakelijk. Nog een tip die ik je kan meegeven: begin niet te moeilijk en niet met teveel apparatuur. Een synth met voor elke functie een knop leer je makkelijker en sneller dan een met allerlei functies verstopt in menu's. En ik herhaal nog maar eens: gebruik de zoek functie en lees je suf, bijvoorbeeld ook in tijdschriften als Interface, SOS, Future Music. Daar kun je je kennis aardig mee oppoetsen.

alvast bedankt, maar even ter opheldering het is niet zo dat ik direct een studio wil gaan beginnen.
Ik was van plan als ik wat muziek gemaakt had deze op te slaan middels hd recording.
mijn onderzoek gaat verder

Voordeel Motif tov bijv. korg/roland:

Expansionboards (uitbreidingen) zijn bij de motif een soort 'extra synthesizers', je krijgt er een synthesisetechniek bij; als je er een fm-board op aansluit, krijg je er extra polyfonie bij.

Probleem is echter de polyfonie waar je met multitracking vaak mee in problemen komt. Niet alleen qua note-stealing maar ook de timing wordt dan behoorlijk beroerd (ervaring).

tot nu toe spreken de workstations mij erg aan, vooral;

de yamah morif es
en roland Fantom X

maar ik hoor van velen dat je geen roland moet gaan kopen i.v.m. hun geluidskwaliteit.
ze klinken niet zo mooi, je kan er veel mee.

maar ik heb hem nog niet beluisterd, kga deze week de apparaten eerst eens beluisteren.

Origineel geplaatst door ratsja
maar ik heb hem nog niet beluisterd, kga deze week de apparaten eerst eens beluisteren.

:okdan:

Ja ik vindt de motif es wel erg mooi klinken moet ik zeggen....

Wist in de winkel niet waaraan het lag, de monitors die eraan hingen weet niet meer welke maar waren
1800 euro per stuk, of de motif...

De motif natuurlijk heeft niet echt iets met de monitors te maken, hoewel je gaat wel even twijfelen,
Maar vond het toch erg lkkr klinken.:koffie:

Heb ook al vaak gelezen dat de Motif serie toch net iets beter klinkt dan Triton of Roland XV-serie (voorloper van de Fantom). Ik heb er zelf maar heel even op gespeeld, maar was echt onder de indruk van de geluidskwaliteit. De mogelijk om andere synthesevormen (VA, FM, acoustic modelling etc.) toe te voegen door plug-in boards is een goed idee van Yamaha, en voorkomt misschien dat je muziek al te veel naar een apparaat gaat klinken. Maar ja, Triton is ook erg populair en die nieuwe Fantom heeft echt een enorm (deels optioneel) geheugen voor ROM en RAM samples/sounds. En de polyfonie op de oorspronlijke Motif (geen ES) is inderdaad wat beperkt, als je tenminste veel sporen wilt gaan gebruiken. Dat hangt natuurlijk helemaal van jouw manier van muziek maken af......

Hè, ik krijg al helemaal weer zin zelf iets te kopen... Toch eerst maar weer sparen.....

het word de motif es 6, nu alleen vinden waar die het goedkooptst is :D

ik snap niet wat je met een rompler/workstation wil bereiken als je jarre/vangelis gaat spelen.

Kan je beter voor 2dehands Yamaha AN1x gaan. Is ook wat meer een n00b bedrag. Maargoed kan je geen ongelijk geven ik begin vaak ook erg duur ;)

Origineel geplaatst door Rhy
ik snap niet wat je met een rompler/workstation wil bereiken als je jarre/vangelis gaat spelen.

Kan je beter voor 2dehands Yamaha AN1x gaan. Is ook wat meer een n00b bedrag. Maargoed kan je geen ongelijk geven ik begin vaak ook erg duur ;)

Ja dit snapte ik ook al niet ....... Volgens mij is hier iemand bezig die niet weet hoe andere instrumenten klinken.
En meer gaat voor hoe groter/duurder des te beter :D

mjah
kijk ik kan wel een ouder apparaat kopen, maar dan loop je direct weer achter en daar heb ik niet zo'n zin in. Dit apparaat bevat zoveel geluiden en mogelijkheden, dat het bijna oneindig lijkt.
en het is ook niet zo dat ik perse jarre/vangelis ga spelen !!

mjah
kijk ik kan wel een ouder apparaat kopen, maar dan loop je direct weer achter en daar heb ik niet zo'n zin in. Dit apparaat bevat zoveel geluiden en mogelijkheden, dat het bijna oneindig lijkt.

En wat ze ook zeggen: je haalt er ook schitterende Vangelis en Jarre uit. Volgens mij hebben veel V(A)-mensen zich nooit écht verdiept in de grote romplers. Als je daar gewoon een zaagtand-waveform pakt dan zit je best dichtbij analoog, zeker qua editing, maar ook wel qua sound (nee, het is inderdaad nog geen analoog dan, maar met de keuze uit tig verschillende zaagtanden, verregaande layermogelijkheden en alle effecten en andere opties kun je toch ver komen hoor). En daarbij: probeer maar eens een complete track met weetikhethoeveel kanalen te maken op een oudere synth. Dan is die 128 stemmen polyfonie op een Motif ES helemaal niet vervelend hoor.

Ik geef je dus groot gelijk. Schitterend ding. Maar met oudere synths loop je niet achter. Bij net-niet-recente romplers zou je dat enigszins kunnen zeggen, maar voor de rest heeft elke synth zijn eigen karakter en charmes. Dat maakt het nou net zo moeilijk om te kiezen. De beperkingen zitten 'm in de opties. Die AN1x bijvoorbeeld is maar 10 stemmen polyfoon.

en natuurlijk de prijs waarvoor ik hem krijgen kan, speelt zeker mee !!

mjah

achterlopen? oef ... een synth is geen PC en creativiteit komt uit jezelf, niet uit je synth. (ookal moet ik ook toegeven dat het wel helpt 8~ ).
dit apparaat bevat zoveel mogelijkheden dat je er waarschijnlijk in verzuipt.
Motif ES 6 is een vet apparaat, maar ik denk dat je veel geld had kunnen bezwaren door met een oudere (absoluut niet mindere) synth te beginnen. Anyway succes met je aankoop heb ook geen zin om er verder bijdehand over te doen 8o)

Als je 'm nog niet aangeschaft hebt zou ik bij http://www.synthplanet.com kijken. Goede service en lage prijzen.

nou ik heb hem ook nog niet hoor !!! en koop hem pas als ik het zeker weet.
en voor een laag bedrag hoef ik het niet te laten

op die site staat ie voor 2256, ik betaal er max 1600 voor :D

Zelfs. Ik heb een S90 (=Motif8 zonder sampler en sequencer), en daar kan ik die geluiden ook best wel uithalen (inclusief ranzige kicks).

Maar ik denk dat het wel een omweg is; andere synths kunnen dit beter en vooral: gemakkelijker. Bijvoorbeeld de Virus B en C.

Als je echt een 'workstation' wil aanschaffen, dan is er maar één de beste.

De Yamaha Motif ES. The learningcurve is high, but it has the best technology,
sounds etc. all arround.

Harry

Back