Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Als je van plan bent veel met je pc te doen moet je denk ik niet van die grote workstations kopen.
Wat misschien ook erg leuk zou zijn is een clavia Modulaire synth..... 1 van de oude modellen of de nieuwere..
Er zijn duizenden patches te vinden op internet en volgens mij worden er ook al duizenden bij geleverd...
En als je de patches zat bent ga je, je eigen maken waar je absoluut je pc voor nodig heb
Met zo'n modular kun je dus echt heel veel synths namaken. En heb je dus ook gelijk de sound uit de nordleads
En qua samenkomst tussen pc en synth is zo'n clavia modular in mijn ogen een perfecte combo
En wat NLS zegt dat je er geen track mee kan maken is een beetje BS
T hangt er maar net vanaf wat voor tracks je wilt maken en hoe je dit doet...
Als je net begint met synths dan zou ik zeker niet met een nord modular beginnen. Die zijn redelijk complex. Het is wel leuk als je eenmaal een beetje snapt wat synths doen en hoe ze dat doen. Dan zou je er een bij kunnen kopen. Verder denk ik wel dat wanneer je met de pc wil sequencen, de aanschaf van een workstation niet echt zinnig is. Een goede VA is dan wellicht een betere optie, wel afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen. Onderschat overigens ook een geluidskaart niet voor in je pc. De standaard huis-tuin-en-keuken-kaartjes voldoen al snel niet meer als je wilt gaan opnemen of met VSTi's wilt gaan werken vanwege latency. Een kaart met ASIO drivers is dan eigenlijk noodzakelijk. Nog een tip die ik je kan meegeven: begin niet te moeilijk en niet met teveel apparatuur. Een synth met voor elke functie een knop leer je makkelijker en sneller dan een met allerlei functies verstopt in menu's. En ik herhaal nog maar eens: gebruik de zoek functie en lees je suf, bijvoorbeeld ook in tijdschriften als Interface, SOS, Future Music. Daar kun je je kennis aardig mee oppoetsen.

).