"Waarom een sampler?"

"Waarom een sampler?"

• liever een sampler

Stemmen: 143 57,0%
  • liever een goede pc

Stemmen: 74 29,5%
  • boeit me weinig

Stemmen: 34 13,5%

• Totaal aantal stemmers
    251

Fatar

Drum Pad?
goedemiddag!

zoals we allemaal wel vernomen hebben is de complete sampler markt aan het instorten en staat ze te kust en te keur voor weinig op het net. ikzelf heb samen met iemand gewerkt en we hadden een yamaha a3000 en een emu e6400 ultra sampler. toen dertijd was ik er best gek mee, alleen baalde ik van de lastige menu's van de a3000 en de trage manier van werken.
nu een paar jaar later ben ik helemaal weg van de mogelijkheden die een pc bied in combinatie met een software sampler of drumcomputer. ik ben niet meer in het bezit van een sampler en vind het moeilijk om dingen te vergelijken wat betrefd klank. de vraag die ik na dit verhaaltje wil stellen is het volgende:

waarom zou iemand die een pc heeft nog een samper aanschaffen?

zo indelen graag.. met lekkere opmerkingen..met een sauzje!

voordelen sampler: minder crashes?!??
nadelen sampler: complete menu's doorspitten, traag, minder mogelijkheden.

graag jullie commentaar :koffie:

ow en nie gaan zeuren van: dit onderwerp hebben we al gehad of gebruik de zoekmachine, want daar heb ik al gekeken..

Doe mij maar een pc.
Het enigste wat ik nog vaak tegenkom is dat een hardware sampler beter zou klinken. Maarja die digitale revolutie gaat zo hard dat dat binnenkort ook niet meer het geval zal zijn.

komt nog bij trouwens. dat komt zo weer bovenschieten. dat een pc idd meer crasht dan een sampler, maar als ik dan kijk naar de a3000. die is ook zo gammel als de neten. die draaiknoppen gaan ook zo naar de kloten. daar wordt je ook niet blij van..:stupid

Ikzelf ben ook een softsampler aan het overwegen tegen een hw sampler. Als je vooral studiowerk doet lijkt me een hardwaresampler de fijnste en meest praktische oplossing. Gewoon altijd bij de hand en je hoeft je hand maar uit te steken en je kan een instelling veranderen, waar je op de compjoeter je huidige scherm moet verlaten en je samplr oproepen instelling wijzigen... weer terug naar je oorspronkelijke scherm etc... veel meer handling. Maarja een een laptop past lekker in je rugzakje.

Heeft er iemand een goede tip voor een OSX (Mac) software sampler?

-Een sampler is sneller, stabieler, je hebt geen muis en scherm nodig (dus geen nekpijn en geen last van een 'klauwhand').

-Een sampler is in de meeste gevallen goedkoper ook. ( softsampler= PC + soundcard + kontakt etc )

-Een sampler klinkt beter! (die geluidskaartjes van 500 - 1000 euro hebben niet zo'n goede convertors!!)

-Sampler heeft (bijna?) geen latency!

-Sampler = samplen en move on! (dit is niet het geval bij een softsampler, waar je steeds tussen apps moet switchen)

Als je nu vroeg synth of softsynth... zou ik gaan voor softsynth!! ..... Waarom? .... Omdat het veeeeeeeel goedkoper is, Je jan er meerdere tegelijk gebruiken, vragen niet zoveel cpu als een softsampler, VA hardsynths zijn (naart schijnt) identiek aan VA softsynths!! Met een UC33 of andere MIDI controller is er geen probleem meer met 'hands on' controlling..

Origineel geplaatst door ikke
-Een sampler is sneller, stabieler, je hebt geen muis en scherm nodig (dus geen nekpijn en geen last van een 'klauwhand').

-Een sampler is in de meeste gevallen goedkoper ook. ( softsampler= PC + soundcard + kontakt etc )

-Een sampler klinkt beter! (die geluidskaartjes van 500 - 1000 euro hebben niet zo'n goede convertors!!)

-Sampler = samplen en move on! (dit is niet het geval bij een softsampler, waar je steeds tussen apps moet switchen)

dat een sampler tegenwoordig goedkoper is kan ik het mee eens zijn. dat een sampler beter klinkt valt nog maar te bezien. een pc met soft samplers heb geen latency en dat een sampler samplen is en move on is ook niet waar. met een a3000 of een emu ben ik meer tijd kwijt dan met de pc.. wil der zelfs wel een demonstatie van geven. dat van ergonomie valt ook nog maar te bezien. dat ligt eraan waar je de sampler hebt staan.. rsi wat ik vaak hoor, komt echt niet alleen door een muis.. het is de houding waarin je werkt die dit veroorzaakt en dit kan op allerlij manieren zijn. dus ook niet echt een goede reden.

Tja.. Ik heb enkel ervaring met een S5000... En die werkt efficienter dan een Kontakt

Re: fatar en de vraag: "waarom een sampler?"

Re: fatar en de vraag: "waarom een sampler?"

Origineel geplaatst door Fatar
voordelen sampler: minder crashes?!??
nadelen sampler: complete menu's doorspitten, traag, minder mogelijkheden.

Ik ben van plan deze zomer een Akai Z4 in huis te halen.

Combineert the best of both worlds zal ik maar zeggen.

Ik werk eigenlijk niet zo graag met de computer als het muziek betreft, maar de combinatie Z4 - AkSys zie ik wel volledig zitten.

Een sampler is belangrijk voor mijn stijl (denk ik toch want het wordt mijn eerste sampler). Dit wordt het belangrijkste instrument in mijn studio, daar ben ik van overtuigd.

idd het "crashen"?! Maar persoonlijk werk ik alleen maar met hardware?! ;)
Ik hou van direct contact, dat geeft me meer het gevoel dat ik echt aan het jammen/produceren ben.
Ik gebruik mijn sampler van mn mpc-4000, lekker real-time rammen! :D

En, eerlijk gezegd gebruik ik een sampler niet meer zo heel veel?! ;)

ikzelf wil misschien een goedkope opvulbak drumding hebben, zodat ik wat patterntjes kan maken en samplen.. beetje de comp ontzien..

trouwens het polletje loopt ook voor geen meter.. kom op zeg mensen ff pollen :D

Voor mijzelf zou ik zeggen sampler omdat dat voor mij makkeliijker is om live te samplen.

kijk, leuk dat je dat allemaal zegt, maar als je nauwlijks verstand hebt van de mogelijkheden van het werken met een pc moet je ook niet de wiseguy uit gaan hangen..

Ik zag vroeger sampler als efficiente geluidsbakken.. die je helemaal volkon stoppen met bruikbare sounds.. Bovendien kon je vette beats samplen, en zo had je drums die niet uit drumcomputers konden komen. Zodoende heb ik vaker samplers aangeschaft als synths.

Maar die softsamplers van nu zijn erg handig.. vooral het toevoegen van effecten en het editten vind ik makkelijk.
Het werkt allemaal erg simpel.. op mijn pc heb ik toegang tot internet dus ik kan snel samples d/l of samples van een cd rippen.

Maar...
Omdat ikde hele dag al op mijn werk zit te PC'en zit ik er aan te denken om een hardware sampler te kopen.. hoeft mn pc thuis niet steeds aan...

Ik heb zelf lange tijd overwogen om een sampler aan te schaffen, maar heb uiteindelijk toch
gekozen voor een software sampler.

Voordelen software sampler:

- Geintegreerd in je sequencer & staafmixer
- Makkelijk editen op je PC scherm
- Easy drag-and-drop van allerlei type audio bestanden.
- Geen geouwehoer met SCSI-kabels
- Geen aparte analoge outputs, dus je hoeft niet op een mixer apart je sampler uit te mixen.
(dit kan ook een nadeel zijn als je met externe fx-apparatuur wil werken bv.)
- Makkelijk te vervangen voor updated versies of andere software samplers

Dat een hardware-sampler makkelijker in de bediening is is denk ik ook niet helemaal waar.
Ik heb een audio-systeem met 2 schermen waar de software-sampler bijna altijd op 1
van de 2 monitoren open staat. Hierdoor is makkelijk om snel dingen aan te passen.

Ik zou alleen voor een hardware sampler kiezen als je die ook live mee zou willen nemen op het podium.

Verder is het denk ik ook heel erg per persoon afhankelijk waar je voor kiest.
Hangt ook erg af van de opzet van je studio..

Aanvullend op trigg

-Sampler werkt strakker met drumsounds en beats (geen midi latency) als hij onstrak moet speel je dat zo in
-Backuppen kan op een DVD
-Betere timestretch algo's
-Meerdere keren openen
-Ctrl+S in je sequencer en hij is gesaved
-Slijt niet (geen displays of knoppen die vervangen moeten worden)

ik heb gestemd op hardware sampler, maar eigenlijk vind ik het beiden handig, gecombineerd dus.
denk aan een mpc1000 of 4000 gekoppeld via usb aan een notebookje.

Origineel geplaatst door beestachtig
kijk, leuk dat je dat allemaal zegt, maar als je nauwlijks verstand hebt van de mogelijkheden van het werken met een pc moet je ook niet de wiseguy uit gaan hangen..

Ha!

Hoe weet jij dat nou? Ik heb nauwelijks verstand van hardware samplers, ja.. Van softsynths en samplers ken ik veel meer! Ben zo begonnen.. Cubase VST met plugins. Nu Pro Tools met Sampletank, Kontakt, Xphrase en Halion! En Reason uiteraard.

Jij bent de wiseguy, ikke ni!! Jeeeeez.. :r

Pff... Nauwelijks de mogelijkheden kennen van een pc... wie kent er nu niet de mogelijkheden van een pc?!

Laatst gewijzigd:
Pff... Nauwelijks de mogelijkheden kennen van een pc... wie kent er nu niet de mogelijkheden van een pc?!

Ik heb zo m'n twijfels.

Wat ik dus weer niet heb over deze hard vs soft draad. Die gaat gewoon lekker doorlopen.

Als je twijfelt dan koop je zo'n EMU PCI samplerkaart en een knoppenbak. (mooie behringer of zo)
Vraag me ook af of die in een 19" barebone past. Handig live. ;)

Back