hoe zetten jullie je studio aan en/of uit?

Kheb per rack een grote stekkerdoos met schakelaar.. die schakelaars hoef ik dan alleenmaar om te halen..

Ik heb in elk van m'n 19" cases een powercenter zitten van jb. Zeer handig vind ik.
De ganse studiotafel komt dan op 1 stekker. Daartussen zit dan een beveiliging van Siemens.
Eens studio in 1 keer aan of uitzetten is toch niet zo goed denk ik. Je krijgt dan zo'n stroompiek.

ik zet m'n apparaten apart aan/uit, temeer daar ik ze nooit allemaal tegelijk nodig heb.

groet

Tom

Origineel geplaatst door Sony
Eens studio in 1 keer aan of uitzetten is toch niet zo goed denk ik. Je krijgt dan zo'n stroompiek.

Ja, klopt. In professionele studio's met zware versterkers en stroom-vretende mengtafels is dat niet handig. Heb wel eens meegemaakt dat bij het tegelijktijdig aanzetten de stoppen sprongen... :frons:

Maar thuis maakt het niet zoveel uit denk ik.

Ik heb mn ouders lief aangekeken en ze uiteindelijk zover gekregen om een aparte groep voor m'n schatjes aan te laten leggen. Gelukkig kenden we iemand die bij eneco werkt, dus dat scheelt dan weer aanzienlijk in de kosten.
Echt relaxed, nooit meer dat irritante getik en geplop als mn moeder het licht in de badkamer aandoet, of een huis zonder stroom als ik al mn apparatuur aan doe.

Mn PC saat meestal als eerste aan, dan doe ik al mn synths en andere apparaten die geluid genereren aan, dan mn mixer dan mn kleur en lekkermaak modules voor evt. enhancing e.d., dit rack is direct gekoppeld aan m'n geluidskaart en de modules kan ik onderling optioneel bypassen. Dan uiteindelijk mn monitors.

Aardige ouders heb je..

Bijna alles tegelijk behalve pc, versterker en mpc1000.. Zit er wel over te denken om zo'n prof stekkerblok aan te schaffen omdat vorig jaar tijdens onweer mijn cpu voeding is doorgebrand. Heb geluk gehad toen. Zet ook altijd alles met de rode stekkerblokknop uit.

Zoals zovelen zet ook ik het hele spulletje eerst per stuk uit en dan de rode knop
op het verdeelblok.
Mijn mengpaneel heeft geen aan/uit en word dus via het verdeelblok aan/uit gezet.

Re: hoe zetten jullie je studio aan en/of uit?

Origineel geplaatst door bastardsunited
misschien een rare vraag, maar ik zat er laatst even over na te denken. Ik heb al mijn apperatuurtjes op 1 stekkerblok zitten met aan/uit knop. Als ik deze aan druk gaat alles aan behalve mijn actieve monitoren, die doe ik apart met het knopje op de monitor zelf aan.

Als ik alles uitzet dan doe ik weer eerst de monitoren uit en dan de rest via de uit-knop van de stekkerdoos.

Ik vroeg me af wat het beste was voor de apperatuur om te doen en in welke volgorde en wat het makkelijkst is. Oftewel hoe doen jullie dit?

Ik had eerst alles op 1 stekker blok. Echter bij het aan zetten sloegen de stoppen eruit.
Sindsdien heb ik 2 stekkerblokken.

eerst de hoofdschakelaar, daarna m'n sampler, daarna m'n pc (scsi-gedoe), daarna synths, fx, daarna mixer en dan de monitors

Zoals zo velen hier heb ik alles bij elkaar op meerdere verdeeldozen geprikt en deze op een stopcontact met schakelaar. Toch ben ik hier erg ontevreden mee. Heb een paar maandjes als electromonteur gewerkt en gezien wat bliksem met de elektrische installatie van je huis kan doen (Electrobuizen uit de muur gescheurd en opgekruld tegen het plafond). Zo vlug als ik mijn studentenkamer in kan ruilen voor een appartement of huisje zal ik mijn studio in een ruimte plaatsen die ik uitbreid met een eigen groepenkast met meerdere groepenschakelaars voor versterkers, synths en computer/licht. Dat wil ik dan uitbreiden met een goot lang de hele wand van de ruimte met hierin genoeg stopcontacten zodat ik maximaal 1 verdeeldoos per stopcontact heb.

Dit kan ik iedereen aanraden omdat je met een groepnschakelaar zowel de fase als de nul schakelt met een veilige schakelaar (in tegenstelling tot die rommel die in de verdeeldozen). Bij een verdeeldoos weet je nooit of je de fase (stroomvoerend) of nul (stroom-terugvoerend) schakelt. Zo heb je wel de stroomkring verbroken maar kan de voeding van je apparatuur nog steeds gevoed worden. Onder normale omstandigheden mag dit niets uitmaken maar voor mijn liefjes neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Als je de gelukkige bent van een wat groter huis met een stoppenkast waar 3-fasen binnekomen zou ik hier absoluut(!) gebruik van maken! Als je een fase kiest die niet door de keuken, schuur, wasmachine of iets dergelijks gebruikt wordt ben je verzekerd van een ruis- en piekvrij stroomnet.

Als je trouwens zelf verdeeldozen in elkaar knutselt let er dan op dat je met het strippen van je kabel niet te veel koper meeneemt, je versterker vreet genoeg stroom om de te weinig koperdraadjes dusdanig heet te maken dat je verdeeldoos in de brand vliegt. Je zult niet de eerste zijn!

Alles zit bij mij verdeeld over drie stekkerdozen... twee daarvan zijn met een knopje uit te schakelen. Maar evengoed zet ik ook altijd alles apart uit en aan... aangezien m'n "studio" ook gewoon de ruimte is waar ik het internet op ga... lijkt me een beetje zonde om altijd alles maar aan te hebben staan.

M'n mengpaneel heeft trouwens geen aan/uit-knop, dus die gaat gewoon via een van de stekkerdozen aan... ik heb dan ook een vaste volgorde om de stekkerdozen aan te zetten, want m'n monitors staan op een andere stekkerdoos, en je raad het al... als ik eerst die aandoe en daarna die waar m'n mengpaneel opzit dan krijg je zo'n prachtige knal te horen :D

Origineel geplaatst door Kraan
(in tegenstelling tot die rommel die in de verdeeldozen). Bij een verdeeldoos weet je nooit of je de fase (stroomvoerend) of nul (stroom-terugvoerend) schakelt. Zo heb je wel de stroomkring verbroken maar kan de voeding van je apparatuur nog steeds gevoed worden.

De meeste stekkerdozen met schakelaar ziin Dubbel polig, dus heb je hier geen last van.

Ik zet mijn studio aan met de grote grijze knop aan de voorkant van mijn pc, en bij "start" druk ik op "shutdown" om hem af te sluiten.

Heb achter de 1 belkin surgemaster wel 4 non protects hangen, en achter de andere belkin ook 1 non protect, er achteraan hangen, alles met geen al te zware dingen. Nog nooit een spanningsval gehad ofzo....

Origineel geplaatst door search64
Ik zet mijn studio aan met de grote grijze knop aan de voorkant van mijn pc, en bij "start" druk ik op "shutdown" om hem af te sluiten.

Das geen studio maar gewoon een PC. :stupid

Origineel geplaatst door sander
Das geen studio maar gewoon een PC. :stupid

Lul niet, das een virtuele studio. :P

Origineel geplaatst door search64
Lul niet, das een virtuele studio. :P

In welke volgorde sluit je dan je VSTs af? 8o)

Heel soms heb ik ook de neiging om af te sluiten door alles uit het raam te gooien. Maar aangezien je daarna alles weer zo moeilijk aan de praat krijgt, kies ik toch meestal -errug verstandig- voor de optie schakelaar

Gewoon alles een voor een met de handjes hoor. Houd je een beetje lenig...:)

LOL! ik heb 2 stekkerdozen waar in elk weer 2 stekkerdozen gaan en in die 2 ook weer 1 :D

Ik zet alles in 1X aan met de eerste 2 stekkerdozen behalve m'n PC en mengtafel.
Ik zet eerst de pc uit, dan de mengtafel, en dan weer de rest met de 2 stekkerdozen die ik daarna uit het stopcontact
haal.

En ik moet me idd ook in vreselijke onergonomische bochten wringen om bij dat ene stekkerblok te komen :frons:

Maar ik zou m'n spul nooit aan laten staan als ik er niet bij ben.. laatst weer een adapter (220<>110) helemaal doorgesmolten omdat m'n TX816 meer vermogen vroeg dan de (standaard 85 watt) omvormer kon leveren... was blij dat ik thuis was. 8D

Back