hoe zetten jullie je studio aan en/of uit?

AAN/UIT

AAN/UIT

Ik zet ook gewoon alles een voor een uit ik vergeet daarbij niet eers ff alle faders naar beneden te zetten
Anders krijg je zo'n leuke tik in je speakers en dat is niet echt bevordelijk voor het spul.

Als laatste gaat de compressor en versterker uit.
Ik heb het gewoon op het licht net ja ik weet het dan ga je kwaliteit inleveren qua klikjes enz
Als ik ga recorden leg ik gewoon ff een verlengsnoer van de meterkast naar de studio.

Ik heb mijn gear op 2 verdeel dozen staan deze zijn voorzien van een piekbeveiliging.
Deze staan overigens gewoon dag en nacht aan (bij onweer gaan de stekkers er uit.

peace,

Met wat haspels en contactdozen...........................:D

Attachments

• dia1.jpg
    dia1.jpg
    29,6 KB · Bekeken: 98
Dat er mensen zijn die hun spullen de hele tijd aan en uit zetten snap ik niet hoor.
Als er bij mij al es iets kapot is gegaan was dat niet tijdens gebruik maar altijd als ik t uit had gezet.
Dan wou t niet meer aan,..of ging t weer aan met errors ofzo,..of ineens stemmen kapot,..monitor
ineens overleden.
Veel apparaten hebben geen goede afsluit procedure dus kan er spanning in de cicuits achterblijven
als je ze uitzet.
Andere apparaten hebbben ingwikkelde software die geladen wordt als ze opstarten.
Tijdens dit laden kan er ook wat fout gaan.

Alleen de duurdere apparaten,.. die een speciale procedure hebben om ze uit te zetten,...en een aparte
melding zoals: "It's now safe to turn off your AW4416" kun je zonder problemen veilig uitzetten.
Dit is echter vaak de duurdere dedicated hardware en die spullen zijn gemaakt voor intensief gebruik.
Deze kun je dus zonder problemen jaren aan laten staan.

Apparaten met mechanische delen (taperecorders) en andere aan slijtage onderhevige delen zoals
lampen(buizen) moet je wel uitzetten.
Daarentegen moet je bandrecorders en dergelijke ook regelmatig een paar rondjes laten draaien want van alleen maar uitstaan worden ze ook niet goed.

Als je alles met 1 schakelaar wil uitzetten,...zorg dan dat je een schakelaar hebt die fase, nul en aarde verbreekt.
Alleen zo ben je er zeker van dat er geen spanning meer op je apparaten kan staan en dat je afgesloten bent
van t aardnet ,..dat er geen lekstroom door je apparaten zwerft en ,..dat je veilig bent voor blikseminslag.

Enneuh,...spullen gaan kapot,...sommige eerder,..andere later,..maar nooit op t juiste moment.

Ja Mario, das allemaal leuk en aardig, maar echt niet dat ik dag en nacht de hele studio aan laat staan.
Ik lijk wel gek. Kost veel stroom en al die mega ouwe analoge bakken laat ik echt niet altijd aanstaan.
Ook zou het dan zo warm worden, dat je er niet meer wilt werken. En mijn studio is ook mijn slaapkamer.
Aan/uit doen echt geen probleem voor die dingen. Bij mij athans dan. En er zit niet voor niks een aan/uit knop aan.
En ik haal vervolgens met de schakelaar op stekkerblok ook echt alle spanning eraf.
Ook heb ik het idee dat een apparaat eerder slijt als ie altijd aanstaat.

Oja, er is al een topic over het wel /niet uitzetten van apparatuur.

alles aan laten staan..hmmmmmm....soms kun je dan een ei bakken op een apparaat, jammer wel dat er vaak luchtgaatjes inzitten....................:D

Re: hoe zetten jullie je studio aan en/of uit?

Origineel geplaatst door bastardsunited
misschien een rare vraag, maar ik zat er laatst even over na te denken. Ik heb al mijn apperatuurtjes op 1 stekkerblok zitten met aan/uit knop. Als ik deze aan druk gaat alles aan behalve mijn actieve monitoren, die doe ik apart met het knopje op de monitor zelf aan.

Als ik alles uitzet dan doe ik weer eerst de monitoren uit en dan de rest via de uit-knop van de stekkerdoos.

Ik vroeg me af wat het beste was voor de apperatuur om te doen en in welke volgorde en wat het makkelijkst is. Oftewel hoe doen jullie dit?

met een HAMER! :duivels:

Origineel geplaatst door dekzster
Met wat haspels en contactdozen...........................:D

dat is natuurlijk vragen om BRAND!!! *rent weg*

ik heb die stekker dingen met afstand bediening ... set je van 1 afstand bediening met 3 stekdoosjes

ik heb zon`n 8 belkin surgemasters (65000 amp). Alle apparatuur wordt iedere keer aan/uit gezet.

Behalve wat analoge racksynths die geen on/off switch aan de voorkant hebben.

Origineel geplaatst door mischa
ik heb die stekker dingen met afstand bediening ... set je van 1 afstand bediening met 3 stekdoosjes

Die gebruik ik ook, maar dan alleen voor de verlichting.
Meer uit nood geboren eigenlijk: m'n zolder is alleen bereikbaar met zo'n fijne vlizotrap & is onverlicht een donker hol.
Aangezien het toegangsluik middenin de zolder zit, kon ik geen lichtschakelaar langs het luik maken.
Nu ligt er altijd de afstandsbediening boven aan het luik. :)

Origineel geplaatst door Tron
dat is natuurlijk vragen om BRAND!!! *rent weg*

Dit was mijn vorige studio............................:D

Attachments

• dia1.jpg
    dia1.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 99
Mn pc , amp en p. monitors staan al bijna een jaar (24/7) onafgeboken aan afgezien van wat mods en upgrades .en mn gear zet ik meestal een voor een uit . En mn stekkerdoos met roodknopje zit ergens in mn kabel jungle verstrikt:) daar kan ik niet eens bij al zou ik willen :D

Als je alles met 1 schakelaar wil uitzetten,...zorg dan dat je een schakelaar hebt die fase, nul en aarde verbreekt.

Even voor de duidelijkheid; dat heet een dubbelpolige schakelaar en als je die wilt gebruiken kijk dan wel naar het amperage dat ie schakelt ook. wel belangrijk. Overigens is met een overspanningsbeveiliging niks mis, tenzij ze op die tafelcontactdozen zitten die bij de Gamma vandaan komen, want daar zou ik mijn geld niet op durven zetten tijdens stevig onweer. Er zijn bij de Elektronica zaken zeer goede en betrouwbare beveiligingen te koop die wel wat kosten maar absoluut safe zijn! Overigens heb ik mijn studio op een aparte groep in de meterkast zitten om zo weinig mogelijk storingen te krijgen van buitenaf en als jij dat ook zo hebt zou je kunnen overwegen om gewoon die groep aan en uit te schakelen telkens als je de studio wel of niet gebruikt. Overigens moet je wel de volgorde van in en uitschakelen van je versterker e.d. in de gaten houden, want je zult niet de eerste zijn die vergeten is om de gainknop naar nul te draaien en bij het inschakelen van de versterker zijn monitoren naar de knoppen helpt.
1- inschakelen- eerst alle randapparatuur en dan pas de versterker (i.v.m. pieken)
2- Uitschakelen- eerst de versterker en dan pas de randapparatuur.

ff vraagje hebben jullie jullie studio ook geaard en hoe doe je dat als je je sudio op een slaapkamer of woonkamer hebt met stopcontacten zonder aarde:confused: ik bedoel een beetje amp en mixer geeft al behoorlijk statiese lading tog niet egt goed voor je gear

Mijn mengtafel(spirit folio) heeft een adaptor dus die hoeft niet geaard te worden.

Het beste wat je kunt doen als in jouw studio geen aarde aanwezig is:

Kijk naar de dichtsbijzijnde ruimte van je studio waar wel aarde is (bijv. de douche). Wat je kunt doen is dan via die ruimte een extra aardedraad trekken (via de centraaldozen) naar de ruimte van je studio en vanuit die centraaldoos de draden doorvoeren naar je wandcontactdozen (lees stopcontacten)
De centraaldozen bevinden zich meestal in het plafond!:kroon:

Overigens; ik zie net in je profiel dat je een opleiding volgt tot electromonteur,dus dat moet voor jouw een eitje zijn.
En anders vraag je aan je leraar wat ik bedoel:mega:

ik ben pas een maandje bezig met die opleiding en mn leraar zegt dat ik die aarde kabel op de zelfde groep moet zetten als waar mn studio op staat en daar kan ik geen aarde van vinden maar was gewoon beniewd hoe jullie dat oplossen

Back