Alternatief op Elektron Sidstation - if any...

Steven V

Ouwe rot
Een goeie dag,

Laatst (vandaag) verzeilde ik op de webstek van Elektron en ik verbaasde me over de ongelofelijke coolness (als ik me zo mag uitdrukken) die de Sidstation wel heeft. Na wat soundexamples te hebben gehoord (die van Bastian zijn om vingers bij af te likken :D ), versterkte dit mijn mening over deze bak; een heel erg leuk bakje!

Even later was de teleurstelling dan ook groot dat deze helaas niet meer gemaakt kan worden (ze zijn door de vooraad Dommodore chips heen helaas). Geen nood dacht ik; op de tweedehandsmarkt zal ik mij maar wagen dan. Blijkt dat deze bijna nooit aangeboden wordt lees ik her en der. Is een soort van collector's item...

Ik vraag me nu af of er iets derglijks op de markt is. Ik moet zeggen dat het design van de Sid me heel erg aanspreekt: erg puriteins eigenlijk maar toch bloedmooi. Althans dat is mijn mening. Maar het is me toch vooral om de sounds te doen.

Ik zag op Vintagesynth dat de prijs zo om en bij de $ 470 dollars zou gaan liggen, wat me een heel toffe prijs bleek (ik zit hier met een budget vandaar dus); effe kijken op de site van Elektron deed me toch verschieten -> de laatste Sids gingen de deur uit voor maar liefst 1000 euro... Zoveel heb ik er nu ook niet voor over. Althans momenteel toch niet.

Een sampler komt eraan deze zomer; een Sid o.i.d. zou een creatieve tool moeten worden om zelf toffe sounds te construeren. Nog niet voor onmiddelijk maar dergelijk apparaat staat toch al op de shoplijst.

Ik zoek dus iets wat een beetje te vergelijken valt met de Sid van Elektron. Ik maak house allerhande plus filtered disco; het is me dus vooral om leuke catchy bassen en echte funky deuntjes te doen. Pads en "donkere" sounds intresseren me niet, dergelijke sounds ben ik toch niet van plan te gebruiken.
Maar natuurlijk met een synth kun je volledig maken wat je wilt (zolang de engine gebruik maakt van oscillatoren) maar de house heads onder ons zullen me wel begrijpen hoop ik.

Alvast bedankt voor de info/tips.

Bedankt, maar ik had toch liever iets gehad in een hard doosje. Van al dat computergedoe rijzen mijn haren ten berge zal ik maar zeggen -> ik spendeer al voldoende tijd achter mijn beeldscherm ben ik van mening.

Maar als er niks anders voorhanden is is dit misschien toch een optie om te overwegen, hulde!

Nog tips?

Ik geef je groot gelijk, ik zou ook liever een Sidstation bedienen ipv. een muis en beeldscherm.....maarja, dat prijsverschil maakt de Hardsid toch wel weer aantrekkelijk, vind ik zelf.

Ik dacht niet dat er buiten de Sidstation nog een andere sid-in-een-kastje was...maar ik kan me vergissen.

Als je van knutselen houdt ;

http://www.ucapps.de/ ;)

Toch staan deze bakjes regelmatig op ebay. Meestal van Amerikaanse en Duitse aanbieders. De eindprijs is dan ongeveer EUR700.

De DIY-optie is wel leuk, lekker
onderdeeltjes verzamelen, SIDchips
bij elkaar neuzelen, printplaatjes, LCDtjes,
etc...

Veel tijd en geduld vereist, maar wel focking
fijn en in een doosje as you wish...

THE SIDsynth...

midibox_sid_cs2.jpg

www.midibox.org ...

Axel

ikzelf heb de SID ook gehad, ik was er ook weg van en hij is heel goed voor wat het kan. Maar daar blijft het bij. Ik heb er nooit veel aan gehad buiten een paar keer. Als je het echt wil, kopen! Je vind ze wel, maar geef er niet teveel aan uit.
Persoonlijk vond ik hem niet muzikaal genoeg en niet zo veelzijdig, wat er muzikaal goed uitkomt kan je ook met andere bakken nabootsen, al was SID dan wel het beste voor SIDklank, begrijp je wat ik bedoel?
Ik heb hem een jaartje geleden verpats aan 450 tijdens de last 100 units-periode, mint condition.

Als je de sounds mag van SID, kijk dan ook eens uit naar de http://www.rozzbox.de , is ook een bliepmachine, maar met imo meer diepgang en variatie.... we zullen zien als we hem onder de vleugels hebben zodra de bestelling binnekomt...;)

cheers!

Origineel geplaatst door Freakydile
THE SIDsynth...

midibox_sid_cs2.jpg

WOW... die ziet er echt onwijs goed uit!! Misschien iets voor mijn eindwerk volgende jaren (ik doe elektronica vandaar).

Ik heb nog een vraagje over de Sidstation: Hoeveel stemmen heeft die? Of is ze monofoon? Op de Elektron site heb ik daarover niks kunnen lezen...

Dit hier een stukje van Bastian (gevonden op de site van Elektron):

Begin:
http://www.sidstation.com/sidsound/sidmix/Bastian-People_change.mp3

Einde:
http://www.sidstation.com/sidsound/sidmix/Bastian-People_change_end.mp3

Die funky neuzige bas en die vette lead, zijn dat de zogenaamde "Sidsound"? Echt machtig die sound.

De Sidstation is 3-stemmig.

Die sounds in die Bastian stukjes zijn inderdaad uit de SID.....nice....8)

Origineel geplaatst door bazziman
ik heb gelijk maar dat het bestelformulier ingevuld van die rozbox....goed te betalen zeg voor zo'n tof apparaat.

Hier nog eentje... heb maar gelijk de whole package besteld. Driehonderd euro... :okdan:

Misschien is de monomachine SFX-60 wel wat voor je.

Deze kost wel redelijk wat, maar je krijgt er wel veel voor terug.

Hij bevat een SID synth (al weet ik niet hoe ze dat gedaan hebben aangezien je in je post zegt dat de chips op waren) en enkele andere synthese vormen. (FM, VA, digital waveforms, een vocal consonant synth en natuurlijk de SID ook)

Luister anders even op www.elektron.se voor audio demo's

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Misschien is de monomachine SFX-60 wel wat voor je.

Deze kost wel redelijk wat, maar je krijgt er wel veel voor terug.

Hij bevat een SID synth (al weet ik niet hoe ze dat gedaan hebben aangezien je in je post zegt dat de chips op waren) en enkele andere synthese vormen. (FM, VA, digital waveforms, een vocal consonant synth en natuurlijk de SID ook)

Luister anders even op www.elektron.se voor audio demo's

Dat is feitelijk een Sid emulator in de MonoMachine....je hebt er wel 6 en ze klinken heel goed, maar volgens mij kan je er niet alles mee wat je met een sid kan (maar dan wel weer andere dingen, zoals die kick ass sequencer)

De mucapps Sidbox kan tot 4 sids bevatten en je hebt dus een 4 stemmige 3 osc synth of een 12 stemmige 1 osc synth of een 3 stemmige 3 osc synth plus een 1 stemmige 3 osc synth etc. etc. ...vrij flexibel dus. Je moet wel van solderen houden....heb zelf al 2 sidjes en wat lampjes, displaytjes etc. op de kop getikt....dat wordt binnenkort lekker klussen...maar doe alles rustig aan.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Hier nog eentje... heb maar gelijk de whole package besteld. Driehonderd euro... :okdan:

Hehehe...ik ook,met analoog filter erbij en een extra geheugenstick...whatever that is...ik heb dat ding besteld VOOR Ik die specs heb zitten lezen....moewahahaha....

Origineel geplaatst door bazziman
Hehehe...ik ook,met analoog filter erbij en een extra geheugenstick...whatever that is...ik heb dat ding besteld VOOR Ik die specs heb zitten lezen....moewahahaha....

Je heb toch ook het Rozze T-Shirt besteld bij Kilian? :D (ik heb het nog snel na-gemailed destijds...:dubbel: )

BTW voor SID: het filter is ook wel supergoed, voor ext-in te gaan filteren, let wel op voor oversturing anders word je MOS chip gebarbecued! :D

Origineel geplaatst door Prophet
BTW voor SID: het filter is ook wel supergoed, voor ext-in te gaan filteren, let wel op voor oversturing anders word je MOS chip gebarbecued! :D

Huh?

Jij hebt hem toch ook nog niet?

Ik heb net even de handleiding van de SidStation doorgenomen... Wat is me dat een lekker bakkie zeg. Erg duidelijk die interface. Monomachine lijkt me eigenlijk echt veel te duur want ik wil enkel een Sid of iets dergelijks.

Hoe kom je trouwens aan die SID chips?? Aangezien ze niet meer in de handel te krijg zijn? Effe gaan smeken bij Natiional Semiconductor of Farnell of ze soms geen replica kunnen maken, zal wel niks uithalen... Is er een tweedehandsmarkt voor de SID chip misschien? Of sloop je ze uit een Commodore?

Ik denk dat ik eens ga mailen naar Elektron binnenkort. Of ze eventueel geen schema's hebben waar ze vanaf willlen. Welke componenten ze gebruikt hebben (stuklijst) enzovoorts, en of het mogelijk is om hun OS ter beschikking te stellen (bij mij op school hebben we toestellen waarmee we ROMs kunnen programmeren dus dat lijkt me op het eerste gezicht een te klaren klus). Wie weet geven ze me al die info wel... Wie niet waagt blijft zonder Sidstation zal ik maar zeggen.

Slopen is het antwoord... En hier en daar
zijn ze "te bestellen"... Zag ik laatst weer
ergens. Was bij de firma van die HardSid
dacht ik.

Beetje zoeken en slopen he... They come
in 2 flavours... Old skool (met ruis en artefacten)
en Nieuwer, smoothere, cleanere sound.

Axel

Origineel geplaatst door Freakydile
Beetje zoeken en slopen he... They come
in 2 flavours... Old skool (met ruis en artefacten)

Wat mag ik daaronder verstaan? ;) Of weet je er het fijne niet van?

Back