Alternatief op Elektron Sidstation - if any...

De bovenste 2 zijn van de 6581 serie...
De oude versie zeg maar...

De "jongere" chips zijn van het type
8580. Dat zijn de onderste 2.

Deze zijn nieuwer, nauwkeuriger gebouwd...
Met een zuiverdere sound...

Beide soorten chips werken op verschillende
voltages...

De 6581 werkt op 5 volt, en de 8580
wekt op 9 volt...

Nu ik net even de voltages check per google,
Hier hier kan je mooie info vinden over de SIDchips...

Groetjes,

Axel

PS: het nummer er onder is de week en het jaartal...

week 19 1983
week 37 1984
week 21 1988
week 07 1990

Attachments

• mvc-011f.jpg
    mvc-011f.jpg
    52,6 KB · Bekeken: 77
Schaamteloos gekopieert van de HardSID site :

What's the difference between the 6581 and the 8580?

* 8580: Newer version
Voltage: 5v / 9V, silent volume-changing method (almost no sample playback, but the HardSID digi-boost switch can solve this!), more (combined) waveforms.
The 8580 has a much cleaner voice, and it's the best for sharper sounds and deep bass-drums, like sounds in today's music.
It's a very good chip. It has more accurate ADSR handling an less noise than the 6581.
There aren't too many SID tunes for the 8580. It's used mainly by today's demo groups producing very cool impressive music.
Recommended for serious MIDI musicians!

* 6581: Older version
Voltage: 5V / 12V, loud volume-changing method (loud sampled voices, no need for digi-boos in C64 tunes).
Most of the people prefer the 6581, because it has a very "warm" sound. It is known to be better for soft melodies and fat basses.
Most of the SID tunes were written for the 6581, since it was the first chip available in the C64.
It is recommended for C64-related usage.

---------------

Om de verschillen te horen kun je deze site eens bezoeken :

http://www.kubarth.de/sid/index.html

En alle 4 in een verschillend land gemaakt...

Attachments

• mvc-001f.jpg
    mvc-001f.jpg
    45,9 KB · Bekeken: 84
Maar wat wel raar is, ivm met de verschillende
voltages is dat er bij beiden 5 volt staat, maar
je op bijvoorbeeld de HardSID of bij een QuadSID
van ucapps, wel op de voltages moet letten...
Bij de HardSID moet je zelfs jumpertjes herzetten
geloof ik. Kan je in de laatste interface nalezen...

Axel

Origineel geplaatst door Freakydile
Maar wat wel raar is, ivm met de verschillende
voltages is dat er bij beiden 5 volt staat
Axel
Het digitale deel van de Sid werkt op 5 Volt, het analoge deel op 9 Volt of 12 Volt afhankelijk van de versie

De SIDStation is wat dat betreft lekker direct - gelijk er mee aan de slag, en ik voelde me idd even helemaal retro toen ik er een tijdje geleden op de Messe mee aan 't spelen was.

Ik maak 'm zelf na met de Nord Micromodular.
http://synerjee.deadamerica.org/crap/yoozsid.mp3 < sequencertje voor de arpeggio's, alles uiteindelijk door een compressortje + digitizer gejaagd, en hoppa. Klinkt wel stukken liever dan wat de echte C64 eruit tovert (heb er hier 2 staan, moet ooit nog eens op jacht).

Mijn complimenten Yoozer...
Die arpeggio klinkt onwijs goed. De bas vind ik -iets- minder maar dat ligt denk ik aan het filter.

Origineel geplaatst door Steven V
Hoe kom je trouwens aan die SID chips?? Aangezien ze niet meer in de handel te krijg zijn? Effe gaan smeken bij Natiional Semiconductor of Farnell of ze soms geen replica kunnen maken, zal wel niks uithalen... Is er een tweedehandsmarkt voor de SID chip misschien? Of sloop je ze uit een Commodore?
ik meen ooit vernomenen te hebben dat heer aso tropa (die van DIY9090) een hele zooi heeft liggen...

@ Yoozer: erg leuk!

@ 6 Trak: Bedankt, ik heb De Heer Erazotropa een privaat bericht gestuurd.

@ de rest: Ik heb een mail gezonden naar Elektron, geïntresseerden kunnen hem hieronder lezen.
't Is nogal een lange mail...

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hello dear music machine maker,

Some days ago I was visiting the beautiful Elektron website, and I read some things about the SidStation. I must say I the Sid was really charming me. When I took a look at the manual and listened to some very cool soundexamples (the Bastian sounds - WOW), I was sure of it - powerful.

I never really took a closer look to the Sid (I consider myself still a beginner in the music making art), but now I did and I came to the conclusion this must be a freaking fantastic machine!

It then was really a big dissapointment when I had to read the sad announcement, that the Sid is no longer made... So I went to several sites where you can buy and sell second hand gear (like Ebay). What a dissapointment again -> almost nobody seems to be that crazy to sell his or her SidStation; this must be a good product.

However, the people on the forum ( https://www.synthforum.nl/ - It's a Dutch forum) I visit on regular basis told me there might be a solution for my problem. The solution is a Do-It-Yourself (DIY) project. I visited many sites who had such a DIY project explained. The SID chip however, they do not have. But that's not really a major problem -> I already know someone with a Commodore 64, I'm planning to buy it form him so I can cannibalise the SID chip from the C64 :-)

Now, let's come to the point.

I'm a student Industrial Engineer option Electronics (in Belgium), and I want to make a SidStation replica for my seminar next year. (It mustn't be an exact replica however - I think I'll use a 19" casing.) I really want to work int the future for a company like Elektron (when I finish my studies, of course) and help designing new interesting instruments. Thats my big dream :-)

So learn how this machines are built would be the most interesting lesson for me I can imagine. Also, having my own Sidstation would be a fantastic creative tool to make interesting music (I make some kind of deephouse - filtered disco - or better I'm still trying to ;-)

I was wondering if you guys from Elektron would want me to use your schematics of the SidStation, so I can make a PCB layout design. It would be really great if you guys are going to support me.

Secondly, a partlist would also be fantastic -> I'll then know which parts are good for audio, plus I would have the same sound as an original SidStation!!

I was also wondering on how to install the SidStation OS - I hope you don't have problems on sharing the OS with me.
At my school we have devices which can program PROMs and Flash memory probably also. Do I have to use those devices (my professor will help me out, I'm sure) to program the OS into the memory or can I use a normal OS update via MIDI to get the OS into the SidStation?

Last question: the SidStation uses the older version of the SID chip: MOS6581. Is the newer model 8580 also compatible with the design of the SidStation? Problably not - the 8580 needs other voltages - but I'm asking anyway.

Again, It would be very fantastic if you'll help me out -> I really want to make a SidStation replica since they can't be bought anymore...

I know you don't get much e-mails about this topic, but I hope I get an answer soon. Would be so cool if you music machine makers agree.

Sorry for the poor English -> I'm Dutch.
Much greetings
Steven Volckaert

http://users.skynet.be/steven.volckaert/
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Fingers crossed!!

Ik hou jullie op de hoogte - als jullie dat goed vinden natuurlijk.

Graag zelfs :)

Kheb hier ook twee sidjes liggen die gebruikt willen worden...

Aangezien ik nog nooit een C64 van dichtbij gezien heb (wij hadden thuis een Schneider 086), even een klein vraagje.

http://users.knoware.nl/users/stuurmn/images/c64.jpg

Die doos naast de console met keyboard, wat is dat?

Ik moet eigenlijk weten waar de MOS6581 in zit, in die doos met keyboard of die doos met - zo lijkt het toch - floppydrive.

Alvast bedankt.

5 1/4" floppy drive, type 1541

De SID zit in de "doos met keyboard" :D

Die grote doos is puur en alleen de floppy drive, verders niks. Het nieuwere model daarvan is gelukkig al de helft kleiner :engel:

Die brooddoos met dat toetsenbord is de Commodore zelf, daar zit alles in, ook de SID :)

Bedankt mannen!

Heb trouwens mensen gevonden die chips willen verkopen, hulde!

Nu nog het licht op groen van Elektron ... And then I can die happy. :okdan:

Origineel geplaatst door Christov
denk je serieus dat ze die schemas gaan vrijgeven en de kitlist, dan zijn ze toch heel hun product kwijt, bedoel face it wie garandeert hun dat jij geen sneaky vent bent die ze daarna na gaat bouwen en verkopen

ik zou er niet al te veel van verwachten...maar als het lukt is het wel enorm tof!

My thoughts exactly....maar wie niet waagt,...

Ze verkopen zou je trouwens alleen underground kunnen doen, wegens copyright enzo

Maar goed, ik kan me ook niet voorstellen dat ze hun dure en tijdrovende research zomaar uit handen geven
(tegen betaling zou wellicht weer een ander verhaal zijn voor die mannen :duivels: )

Hoi - Ik heb een SidStation en een HardSid Quattro:

Voor en nadelen van Sidstation:

+ Heeerlijke knopjes
+ Supergoede interface
+ Het warme chille 6581 geluid
+ De 6581 komt meer tot zijn recht dan bij de hardsid

- Hoge latency
- Crasht af en toe bij bepaalde midievents (bijvoorbeeld PC's > 99 laten de sid crashen omdat er maar 99 opslagplaatsen zijn, etc. Het geheugen moet dan via een menutje ge-reset worden. Dat is de dikke min!

Voor en nadelen van Hardsid Quattro:

+ Tot 4 SID-chips (dus 4x3=12 polyphony)
+ Hele korte latency (echt béter)
+ Vette interface en het opduiken van een geheel nieuwe mididriver
+ Het jatten van geluiden van bestaande SID's is mogelijk

- De PC moet aan staan
- Het editten werkt toch net niet zo lekker als de SidStation..

Beide apparaten kunnen op één of andere manier SIDjes afspelen. Dat is ook leuk als je van retroshit houd ;-)

Het voordeel van de 8580 t.o.v. de ouwe 6581 is dat de 8580 een wat zuiverdere filter heeft, hij werkt op 5 volt en kan gemixte wave-forms aan.

Van beide soorten chips moet ik zeggen dat ze zo uniek zijn omdat ze EXTREME lfo vormen kunnen creeeren: Er zijn vormen als 'ramp', 'const', 'random', en je kunt ze 'adden' aan een andere LFO of aan zichzelf (recursief) - Ook het feit dat er in de chip zelf een sequencertje zit zorgt voor supergeluiden!

Je moet trouwens inderdaad jumpers verzetten op de hardsid om het voltage in te stellen.

Op mijn site kun je een (niet uitgebrachte) versie van ASID-xp downloaden (Sid's afspelen op je sidstation), en een zip file met heel veel sid-info, en nog een 6502 emulator, en patches en foto's enzo..

www.cosmictrance.tk

Als je meer info wilt hebben dan mail maar.
:D

Ik denk dat het vrijgeven van de schema's idd lastig gaat worden.. maar, als die gasten van UCAPPS het zelf uit kunnen vinden zie ik niet echt waarom iemand anders dat niet kan. Ik denk dat Elektron misschien zegt "nou, koop er dan maar een 2ehands en schroef 'm open, veel plezier". Het meeste research ligt bij hun bij de behuizing, een begrijpelijke menustructuur, en dat soort dingen. Ik zou er niet raar van opkijken als de CPU die het OS regelt van hogere complexiteit en power is dan de SID zelf ;).

Origineel geplaatst door Christov
denk je serieus dat ze die schemas gaan vrijgeven en de kitlist, dan zijn ze toch heel hun product kwijt, bedoel face it wie garandeert hun dat jij geen sneaky vent bent die ze daarna na gaat bouwen en verkopen

ik zou er niet al te veel van verwachten...maar als het lukt is het wel enorm tof!

Het blijft een gok tot ze van zich laten horen. Ik hoop stilletjes dat ze het een goed idee vinden.

Een firma als Elektron kun je niet vergelijken met een als Roland of Yamaha. Als je mailt naar Elektron bijvoobeeld spreek je bijvoorbeeld niet met één of andere persoon die de helpdesk doet, je communiceert echt met mensen die in het instrument in kwestie ontworpen hebben. Ik ben er zeker van dat die veel geintresseerder zijn dan iemand van de marketing.

Bovendien lijkt Elektron me niet een firma die uit is op veel winst. Van de SidStation zijn er maar 100 gemaakt heb ik gehoord (heb ik gelezen in een review op Harmony Central). Alle Sids werden met de hand gemaakt moet je weten. En dan verkochten ze die voor een zeer lage prijs eigenlijk.

Trouwens ze maken geen Sids meer, en zijn ook niet van plan om er nieuwe te maken denk ik (de chips zijn bijna op, enkel nog te verkrijgen als je ze uit een C64 haalt of bij particulieren tweedehands koopt).

Trouwens PCB ga ik zelf ontwerpen en laten etsen in mijn school, ik heb natuurlijk de schema's daarvoor nodig. Ik ben student, ik ben geen sneaky vent die geld uit het maken van replica's wil gaan halen. Ik wil dit doen om iets bij te leren, en ook om een SID in huis te hebben natuurlijk. Als het lukt, misschien dat ik er dan nog één maak, die ik waarschijnlijk toch niet zal verkopen. En als ik die wel zou verkopen dan kun je niet meteen van een reuze afzet spreken; het gaat dan maar om één toestel.

Trouwens als ze denken dat ik een sneaky vent ben die aan de haal wil gaan met hun ontwerp en dan zullen ze ook wel beseffen dat ik een bijzonder domme sneaky vent zou zijn; tenslotte zijn SIDchips toch zeldzaam.

Als ze toch niet akkoord gaan, dan wordt het gewoon een synth vanop µcapps, tenzij ik iemand vind die het goed vind dat ik de board van zijn Sidstation kom overtekenen :)

Origineel geplaatst door Steven V
Bovendien lijkt Elektron me niet een firma die uit is op veel winst. Van de SidStation zijn er maar 100 gemaakt heb ik gehoord (heb ik gelezen in een review op Harmony Central). Alle Sids werden met de hand gemaakt moet je weten. En dan verkochten ze die voor een zeer lage prijs eigenlijk.

Nonsense, dus. De laatste 100 waren "special editions", maar er zijn er stukken meer van verkocht dan 100.

Trouwens ze maken geen Sids meer, en zijn ook niet van plan om er nieuwe te maken denk ik (de chips zijn bijna op, enkel nog te verkrijgen als je ze uit een C64 haalt of bij particulieren tweedehands koopt).
Nogal wiedes. De C64 was de meestverkochte homecomputer ooit, je zult nooit gebrek hebben aan SID's als je die dingen eruit gaat slopen.

Trouwens PCB ga ik zelf ontwerpen en laten etsen in mijn school, ik heb natuurlijk de schema's daarvoor nodig. Ik ben student, ik ben geen sneaky vent die geld uit het maken van replica's wil gaan halen. Ik wil dit doen om iets bij te leren, en ook om een SID in huis te hebben natuurlijk. Als het lukt, misschien dat ik er dan nog één maak, die ik waarschijnlijk toch niet zal verkopen. En als ik die wel zou verkopen dan kun je niet meteen van een reuze afzet spreken; het gaat dan maar om één toestel.

In dat geval denk ik dat je het beste de specificatie-chart van de SID even goed gaat bestuderen en misschien zelf een beter ontwerp eruit tovert dan Bob Yannis toendertijd deed. Een aantal dingen in de SID zijn wel heel intelligent bedacht (beperkte middelen en het maximum eruithalen) en quirky (ten dele door het circuit dat zichzelf kan beinvloeden, ruis en lekstromen e.d.) en een groot aantal SID's maken ook (mis)(ge)bruik van die speciale dingen.

Trouwens als ze denken dat ik een sneaky vent ben die aan de haal wil gaan met hun ontwerp en dan zullen ze ook wel beseffen dat ik een bijzonder domme sneaky vent zou zijn; tenslotte zijn SIDchips toch zeldzaam.
Ha, zeldzaam in de zin dat je een complete 2ehands C64 moet kopen waar je de chip uitsloopt. De C64 werkt dan overigens nog wel zonder problemen, je hoort alleen niks. Da's het enige 'zeldzame' eraan.

Aantal C64's gemaakt : "The range of units is between 10.000.000 and 30.000.000 the most optimistic. It was produced between 1982 and 1993". Bron : Google maar eens op "C64 most sold". 't Ding staat zelfs in het Guinness Book of Records voor dit!

Back