Alternatief op Elektron Sidstation - if any...

Op de elektron mailinglist heb ik wel eens gehoord dat er ongeveer 7000 sidstations zijn gemaakt. En dat natuurlijk niet allemaal met de hand ;-)
ohw en by the way: Je hoeft de sid er niet 'uit te slopen': Deze chip is de enige die in een slotje op het moederbord geprikt zit en kun je er dus zonder problemen met een schroevendraaier uitwippen :-)

Oké bedankt mannen voor de ruggesteun.

Tot nu toe nog steeds geen antwoord van Elektron gehoord.

Maar ze maken de SidStation niet meer dus ik denk wel dat dat mijn kansen op goedkeuren verhoogt, niet?

Waarom zou Elektron schema's en software vrijgeven? Het heeft veel tijd en dus geld gekost om het product te ontwikkelen en wat worden zij er beter van als jij er 1 kan bouwen? Als ze het naar jou sturen en het beland op internet dan kan iedereen het nabouwen. Daar zit Elektron vast niet op te wachten.

Wat ik niet snap is waarom ze die sidstation zo duur maken. Ik heb m'n sidstation opengeschroefd om de adapter direct aan het bord te solderen (de connector zat nogal los en zorgde voor sid-crashes enzo, wanneer de SID voor 0.2 seconde even geen power kreeg).
Maar toen ik er dus in keek zag ik echt niks anders dan een paar componentjes met 4 potjes en een displaytje.. BAM 700 eurie... das wel vééél nietwaar?
En kan me ook niet voorstellen dat de prijs zo hoog is om de ontwikkelkosten eruit te halen..

Origineel geplaatst door cosmiq
Wat ik niet snap is waarom ze die sidstation zo duur maken. Ik heb m'n sidstation opengeschroefd om de adapter direct aan het bord te solderen (de connector zat nogal los en zorgde voor sid-crashes enzo, wanneer de SID voor 0.2 seconde even geen power kreeg).
Maar toen ik er dus in keek zag ik echt niks anders dan een paar componentjes met 4 potjes en een displaytje.. BAM 700 eurie... das wel vééél nietwaar?
En kan me ook niet voorstellen dat de prijs zo hoog is om de ontwikkelkosten eruit te halen..

idd, don't believe the hype..

I.d.d. Zo vindt ik de machinedrum, ook al is dit een erg vet apparaat, heel erg duur voor wat je krijgt. Je krijgt bijvoorbeeld maar een sequencer die 32 stappen patterns aankan. Beetje sufjes voor een apparaat van deze prijs.

Ook vindt ik de display een beetje slecht gedaan voor al die euro's.

De Sidstation klinkt inderdaad wel erg vaag enzo maar de prijs is zeer overdreven!

En toch is die MD mijn volgende potentiele doel.. De vraag: is it worth it?
De sidstation is ondanks de hoge prijs toch zijn geld waard (zit wel op 't randje hoor).. Is da ook bij de machinedrum zo?
Welkom trouwens, op het forum!

Origineel geplaatst door Acidfever
De Sidstation klinkt inderdaad wel erg vaag enzo maar de prijs is zeer overdreven!
Heb jij een SIDstation? bliep bliep bliep! :)

Hee.. zo'n ding doet wel meer dan bliep bliep bliep...
De machinedrum doet toch ook méér dan boem boem boem...
:smeris:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Heb jij een SIDstation? bliep bliep bliep! :)

Nee ik heb er geen maar heb wel de gelegenheid gehad er een paar uur mee te werken. Inderdaad uniek apparaat. Maar wel met andere zaken te emuleren als je je best doet.

Het is gewoon erg duur maar dat kan misschien ook komen door de schaarste van de SID chip.

Wat betreft de machinedrum. Dit is zeker een krachtige geluidsbron. Vindt alleen de sequencer wat betreft opties echt onderdoen voor zelfs goedkopere apparaten (zelfs de sequencer van de Korg Emx/ESX is echt superieur aan die van de machinedrum). Ik vindt een sequencer zelf heel erg belangrijk onderdeel van een machine als de machinedrum.

Origineel geplaatst door Twiki
Waarom zou Elektron schema's en software vrijgeven? Het heeft veel tijd en dus geld gekost om het product te ontwikkelen en wat worden zij er beter van als jij er 1 kan bouwen? Als ze het naar jou sturen en het beland op internet dan kan iedereen het nabouwen. Daar zit Elektron vast niet op te wachten.

Zoals gezegd maken ze geen SidStations meer. Dus ik vind de stelling dat, als iemand het gaat nabouwen, ze geld mislopen ongegrond.

Ze zouden er niks mee winnen, inderdaad. Maar iets mee verliezen dat vind ik nu wel een beetje overdreven. Het gaat tenslotte om een product dat uit de handel is.

Waarom hebben ze de SidStation ontwikkeld? Niet omdat ze uit zijn op winstbejag (dan hadden ze wel iets gemaakt waar minder tijd - en dus ook geld - in gekropen is. Het gaat ook om een monosynth dus de afzetmarkt is zowieso een heel stuk kleiner.
De bedoeling van de SidStation was volgens mij dus helemaal niet om winst te maken.

Nog steeds niks gehoord van Elektron... Ik hoop stilletjes dat ze mijn idee met het ontwikkelteam aan het bespreken zijn.
Kan natuurlijk ook dat mijn mail al lang in hun virtuele vuilbak ligt...

Als je 't lief vraagt zullen ze je vast goed op weg helpen. Het zijn immers zelf ook maar een stel studenten.. En voor zover ik weet zijn die skandinavische dudes wel ok!

hoe zit het met die 8-bit synth uit noorwegen waar hier eens een thread over was...
is dat niets voor sid liefhebbers?
het zal wel een totaaaaal ander bakje zijn vrees ik, maar toch...
sommigen waagden de vergelijking te maken.

Je kunt hem vinden op deze link (thread)

Vandaag (eindelijk) antwoord gekregen van Elektron:

--------------------------------------------------------------------------
Steven,

I'm sorry, but what you are asking for is our copyrighted property and will by no means be let out for free use.

Best regards,

Daniel Hansson, Elektron

--------------------------------------------------------------------------

Spijtig, maar best begrijpelijk. Wie niet waagt niet wint, maar dat heeft dus niks uitgehaald.

Maar niet getreurd, 't zal dus een apparaatje worden à là dat van µcapps.

Er staat er momenteel een sidstation te koop op het forum!
Je ziet ze niet zo heel vaak dus dit is misschien je kans. Wat mij betreft een uitstekende manier om je vakantiegeld aan te besteden :D

Tja het zal nop worden denk ik, want ik heb nog niet zo heel veel gear en de basis (mixer, monitors, sampler, midi keyboard) komt na de vakantiejob. Ik ben nog student dus ik werk niet en bijgevolg mag ik ook geen vakantiegeld ontvangen.

Ik heb bovendien al twee SID chips gekocht van een forumlid (moet ze enkel nog ontvangen), na de examenperiode is er dus werk aan de winkel.

Toch bedankt voor de tip.

mocht het experiment eindigen met een geweldige explosie, dan ben ik dus degene die je een werkende sidstation kan verschaffen.. hahaha!! nee hoor geintje over die explosie, heel veel success met het bouwen! En ja, ik heb wel een sid tekoop / teruil!
grtzz

Origineel geplaatst door Steven V
Tja het zal nop worden denk ik, want ik heb nog niet zo heel veel gear en de basis (mixer, monitors, sampler, midi keyboard) komt na de vakantiejob. Ik ben nog student dus ik werk niet en bijgevolg mag ik ook geen vakantiegeld ontvangen.

Ik heb bovendien al twee SID chips gekocht van een forumlid (moet ze enkel nog ontvangen), na de examenperiode is er dus werk aan de winkel.

Toch bedankt voor de tip.

Heb eens ooit een NLer gehad die ze
er uit had geschroefd en opstuurde naar me...

Ik wou hem vergoeden maar dat mocht niet,
dacht, laat ik em dan maar een ansichtkaart
sturen, wou ie niet...

Was wel aardig.

Pas liep ik op de meimarkt, en ik als C64leek
zag ineens een VIC20... Dezelfde behuizing als
een C64... Maar zat daar ook een chip in?

Ik vind het altijd zonde om een C64 te kopen,
de SID er uit te rossen en dan de hele C64 weg
te mieteren...

Op één of andere manier hoor ik dat ding jammeren
als ik de SID er uit haal :)

Of van die lieve mensen die hun C64 verkopen en
dan 25 euro vragen omdat ie in smetteloze staat is...
Maar dan krijg je ze niet uitgelegd dat je em liever niet
wil (omdat het zonde is van de C64) en dan durf je al
niet eens uitleggen dat je alleen de chip nodig hebt...

Op MP.nl vind je wel veel C64s die goedkoop of gratis
op te halen zijn. Een massa, dus vaak dichtbij in de buurt...

Aanrader.

Axel

Je kan de C64 ook gewoon heel laten nadat je de sid eruit gehaald hebt hoor. :)

Dan kan je als je een keer een retro-game-night organiseerd met je vrienden, met allemaal nessen en sega's enzo, de SID terugstoppen en de bink uithangen met je Commodore 8)

Ik ben er ook niet zo kapot van om een werkende C64 uit elkaar te slopen voor een SID, maar soms is het niet anders. Ik heb ooit eens geluk gehad en ik kon tegen de 40 C64's kopen voor een prikkie. Er waren er ongeveer 15 van kapot, en daar heb ik mijn spare-voorraad SID's vandaan :) Ik heb door de jaren heen wel meer C64's gehad, en ik heb nu een redelijke collectie voor het geval dat de SID's op m'n hardsid of m'n sidstation het begeven. Ik heb de werkende C64's (en stapels andere hardware) eerder dit jaar aan HCC commodore geschonken omdat ik het niet over m'n hart kreeg om die dingen uit elkaar te rossen voor de SID's :D Nu maar hopen dat die liefhebbers daar er ook zo over denken. Ik zou vet pissed worden als die C64's slachtoffer zouden zijn geworden van een schaamteloze sidroof...:D

Back