80's Wave revisited?

Knarruff

Ingeburgerd
Hallo Synthforum,

Heb m'n eerste track met eigen tekst en zang online gezet dit weekend en ben op zoek naar raad en advies voor zang / stem.
Is ie goed ingemixed enz ...
Ze zeggen dat het in de stijl is van 80's wave a la Fad gadget, Neon Judgement, John Foxx etc ...
Moet ik nu denken dat het outdated is? Of geef ik er toch nog een nieuw jasje aan?

Gebruikte gear: Vooral Korg Z1 en Waldorf Pulse.

Alle reacties welkom.
Track heet "Fall all over me" en staat hier:
Luisterlinkie

Ik ben altijd wel fan van Wave dingetjes maar dit was een beetje jammer....je gaat eerst 1:30 door met dezelfde loop. Daarna begint pas de ingesproken vocal.
De drums zijn een beetje te simpel denk ik. Ik zou wat meer voor dat zompige jaren-80 wave geluid gaan. Veel gated-reverb enzo.

Bij 2:12 begint het refrein pas!! Das veelste laat! Tis ook niet zo'n "lifting" refrein. Gooi er wat stringpartijen doorheen, dat deed iedereen in die tijd! Gouwe ouwe truc.

Het intermezzo van 2:48 tot 3:30 is veelste saai. Eruit knippen die handel!

Je kan hier een leuk nummer van maken. Gooi de helft gewoon weg. Maak er 3, max 4 minuten van.

Oja....hoe je aan de gedachte komt dat dit wave is weet ik niet...maar het klinkt niet echt als Billy Idol of the Cure....

zeker niet verkeerd, en zeker niet de helft weggooien,
zitten goeie stukken in maar soms inderdaad te lang zoals het intro. het intermezzo vind ik niet te saai, maar je moet daar misschien wat meer de spanning opbouwen. als ik het hoor krijg ik zin om naar een undergroundparty in berlijn te gaan.
wat die drum betreft lijkt het me wel goed om daar na het intermezzo een versnelling in te gooien, niet meteen maar meer naar het einde toe (maar misschien klinkt het nergens naar... uitproberen)...
:)

Lekker nummer! Ik zou zeggen misschien de drums nog wat uitwerken, iets meer variatie. Ik wou dat er meer van dit soort muziek gepost werd....

Leuke track, ik vind het echt tof dat je
je eigen zang in deze track hebt gebruikt,
ik vind dit zeker geslaagd.

Ook ik heb een aanmerking over de drums,
daar zou een iets lichtere basdrum, een andere
groove en een kille highat in mogen.

Een stringetje op zijn tijd is ook mooi, een
kaal iel stringetje met een sparkeltje.

Een klein beetje knippen en in elkaar drukken
is ook niet verkeerd.

Goed vind ik algehele sound, er zit voor mijn
gevoel niets elkaar in de weg.

Ik vind em zeker goed.

Axel

PS: ook mooi lijkt me een stukje waar de music
ineens wegvalt, en je stem even nazindert of ergens
met een vette delay ay ay ay een nadruk op legt...

PPS: kan je me de volledige lyric eens posten?

Klinkt erg lekker hier een daar een beetje overstuurd in het refrein.
Maar het is te lang flink knippen in intro-tussenstuk en terug brengen naar 4 max minuten dan heb je echt een gaaf nummer.

Maar het is te lang flink knippen in intro- en terug brengen naar 4 max minuten dan heb je echt een gaaf nummer.

Hier kan ik het volledig mee eens zijn.:kroon:

Het intermezzo zou ik wel wat spannender en opbouwender maken, de laatste zang op ongeveer 6 minuten zou ook al het einde van de track kunnen zijn als je begrijpt wat ik bedoel, daar hoeft helemaal geen outro meer aan vastgemaakt te worden.

Ik vind het echt een gave track die zeker potentie heeft voor een release als je meer op bovengenoemde punten let en ook de kwaliteit in de gaten houdt, want je gaat iets over de top hier en daar.

Ga hier zeker op door!

Origineel geplaatst door Knarruff
Hallo Synthforum,
Heb m'n eerste track met eigen tekst en zang online gezet dit weekend en ben op zoek naar raad en advies voor zang / stem.
Is ie goed ingemixed enz ...

Origineel geplaatst door trancer
Ik vind het echt een gave track die zeker potentie heeft voor een release als je meer op bovengenoemde punten let en ook de kwaliteit in de gaten houdt, want je gaat iets over de top hier en daar.
Ga hier zeker op door!

1/ Dit verdient een dikke pluim en behoort naar mijn gevoel tot de beste dingen die ik al heb gehoord op SF, al was het maar omdat je poogt een "song" in elkaar te draaien die veel verder gaat dan het gemiddelde.
(steeds met respect maar meestal hoor ik niet meer dan een loop van dom gestamp die 6 minuten wordt aangehouden )

2/ De mix klinkt "homemade", maar dat is geen verwijt ! Het is wellicht een gevolg van de situatie waarin je moet werken. Ik kan en wil je helpen om het te laten knallen dat het geen naam heeft.
Hier en daar een klein probleempje ivm de "timing" van de vocalen die niet echt strak zit. " I get up and drag myself" zit niet echt strak. Maar dat is allemaal te verhelpen.

2/ Voorstel : Op 300 meter van uw deur is er een studio die GRATIS ter jouw beschikking staat ! (Oudaan nr 14 / recht tov flikkentoren)

4/ Ik heb je een PM gestuurd.

Doe zo verder.

Laatst gewijzigd:
Allemaal bedankt alvast. Ik zal ff op een aantal suggesties en opmerkingen reageren hier:

De lengte van de track. Yep, groot gelijk. Intro is te lang. Die opmerking had ik ook al van anderen gekregen. Oorspronkelijk was de intro ook een stuk korter. Maar of ik er iets mee ga doen of hem gewoon inkorten weet ik nog niet. Ik moet nog een sampletje inwerken en misschien doetdattetemwel ...

Intermezzo: weggooien ga ik zeker niet doen, want vooral het tweede deel ervan vind ikzelf een van de betere stukken. Maar meer spanning opbouwen lijkt me wel een goed idee ja. Al doe ik het liever niet met strings. "Zoals iedereen het deed in die tijd" is voor mij nou net een reden om iets anders te verzinnen.

Vanwaar omschrijving wave? Wel, omdat zowat iedereen die me feedback gegeven heeft voor ik op het synthforum postte dat bevestigde en omdat ik zelf toch wel een hoop inspiratie ben gaan zoeken in de eejties ... maar als er een ander label op moet heb ik daar zeker geen probleem mee hoor. Hou niet zo van vakjes maar je moet wel om mensen te laten weten wat ze kunnen verwachten.

Drums te simpel: in het begin (voor intermezzo) inderdaad wel. Al vond ik de drums vergeleken met m'n vorige tracks net veel beter. Dus het verbaast me toch wel een beetje ... Ik vind drums best wel moeilijk trouwens. Maar dat is zeker ook nog gebrek aan ervaring.

Knarruff: nee hoor. zeker geen artiestennaaam. M'n broer draaide de letters van m'n naam vroeger vaak gewoon om en dat klinkt als Knarruff. Daarmee ben ik lang geleden het internet opgegaan en over een naam heb ik eigenlijk nog niet echt nagedacht. Teveel met de muziek zelf bezig zeker ...

Een stukje waar de muziek wegvalt: Inderdaad! Ik hoor het al! Ik was eigenlijk nog op zoek naar een klein bruggetje/overgangetje waar effe iets anders gebeurt. Dit zou het wel eens kunnen worden. Mucho bedankt voor de tip.

Gaat nog iets over de top in't refrein: wel, ik dacht het nog. Pas op, vergeleken met vorige nummers is het oversturen echt wel marginaal denk ik. Da's het grote verschil tussen hard en software gebruiken blijkbaar. M'n synths zitten precies veel makkelijker goed in een mix als de paar AUs die ik in Logic Actief heb(Big Box version only ...) Kan je me zeggen waar ie precies overstuur gaat? Ik heb (nog) niet echt het materiaal noch het oor om heel fijn te luisteren ...

EIndde zang = ook OK als einde track. Ja. Heb ik ook bij stilgestaan. Maar dat laatste stukje zang is er ook pas als laatste bijgelkomen en toen was ik die outtro al zo gewoon zie je ... Misschien laat ik hem er inderdaad wel af .

Homemade mix: yep, right here in the living room ...:D

Timing van de vocals: Kan ik ook inkomen. Het was m'n allereerste poging tot zingen en zang opnemen. Maar ik hoop dat je me daar dus inderdaad mee kan helpen helpen sKeLeTvM, net als met de mix. Bedankt voor't aanbod trouwens. Zo'n kans om bij te leren en een track te bewerken laat ik niet liggen; en dan nog vlakbij! :biertje:

Zo. Nog eens bedankt iedereen. Hier heb ik echt wat aan gehad (ook zonder de gratis studiotijd by the way)

En om deze al extreem lange post (geschreven zonder s-toets want die zit nog steeds in m'n stofzuiger :stupid ) nog een stuk langer te maken en af te sluiten de volledige lyrics:

I get up and drag myself
Out of bed and into hell
Pseudo conscious the whole day, never enough sleep
Sleep doesn't help me anyway.

No words to explain
How I feel, how I go insane
Pseudo Happy the whole day, never enough love
Love to help me cure the pain.

Refrein:
How can you be so blind
You are not in his mind
Oh God, set me free 'cause tghe hold you have
You have all over me!
Tell him to go away
He's had his chancce I say
Come on now, look at me; I want you to
To fall all over me!

So long since I met you
And I still want you to
Free yourself from past mistakes; I couldn't care less
What sacrifice it takes!

I hate and I despise
Truth when it's filled with lies
Change your mind, make me your man, I need you to ...
To make me whole again!

Refrein 2 keer.

So long since I met you
And I still want you to
Free yourself from past mistakes; I couldn't care less
What sacrifice it takes!

I hate and I despise
Truth when it's filled with lies
Change your mind, make me your man, I need you to ...
To make me whole again!

Leuke liedje.

De mix zuigt nog harder dan die stofzuiger van je. ;)
Nou ja hij is flink overstuurd.

De basis is meer dan voldoende om mooi uit te werken.
Je stem is ondanks het belgische accent prima hoor. ;)

Origineel geplaatst door fuse

Je stem is ondanks het belgische accent prima hoor. ;)

Je stem is door het belgische accent prima hoor. ;) :P

Axel

Origineel geplaatst door Freakydile
Je stem is door het belgische accent prima hoor. ;) :P

Axel

Met het Nederlandse accent ligt dat net iets anders...:)
Hoe dan ook, ik hou geweldig van deze track !

(+)
fijn nummer !
zang vond ik zeer geslaagd
algemene feel van het nummer vond ik zeer ok
(-)
het zou naar mijn smaak toch een ietsjes korter mogen
de groove vd drums zou ik misschien nog wat aanpassen

two thumbs up !
:okdan:

Heel leuk nummerke! Absoluut! *D

Wat ìk anders zou doen:
- inderdaad die strings erin mikken, mn om het refrein aan te dikken...
- de bass drum niet zo hi-nrg maken... eerder een 808 dan een 909, maar liever nog iets uit Rolands/Boss digitale drumbakjes (R5/8 - Dr. Rhythm) ofzoiets...
- track toch iets inkorten tot max. 4-5 minuten... Voor de 12" kun je dan nog altijd een langere versie maken...

De oversturing waar Fuse het overheeft, brengt juist wel een beetje ambiance in het stuk, alleen tijdens de refreintjes is het naar mijn smaak iets te veel...

Succes!

Groet,
Roy

Re: 80's Wave revisited?

Ze zeggen dat het in de stijl is van 80's wave a la Fad gadget, Neon Judgement, John Foxx etc ...

klinkt best leuk 8)

Back