PA-systeem

Sarrova-Q

Status: self-oscillating
Hoi.

Jaja, ik heb die mooie rode "zoeken" knop gebruikt, maar ik vond niet wat ik hebben moest en daarom vraag ik het op deze manier:

Een vriendin van mij is op zoek naar een goed PA systeem voor haar bandje (zang, drum, 2elektrische gitaren, bas, ...), maar wist niet goed wat te kopen, en aangezien ik over PA systemen ook niet echt veel weet vraag ik het maar aan jullie.
Wel denk ik dat ze best een aktief systeem heeft omdat ze de versterker er dan niet nog eens appart moet bijkopen. Haar budget is ongeveer 500-1000€. Ik had de HK AUDIO LUCAS XT al gezien en die leek me wel interessant, maar of ie luid genoeg kan? Als er betere alternatieven zijn laat maar komen dan ;)

Bedankt.

Lucas is interessant, maar verwacht er geen wonderen van. Voor heel kleine zaaltjes werkt het wel, maar voor een hele band is het toch niet de meest logische keus. Ik heb zelf een Lucas thuis staan, gebruik het als monitor/hifi set. Hiervoor is ie natuurlijk overbemeten. Ook heb ik er mee opgetreden en ik moet zeggen dat ie dan toch tegenvalt. Een tafel met heel goede EQ is dan echt nodig.

Nu is het budget dat je hebt best wel een probleem. Voor een goede mengert ben je dat bedrag al bijna kwijt.

Met dat budget kan je best een zanginstallatie kopen of een setje van DAP of Voice Systems voor de keyboard-entertainer. Een PA voor de hele band, die ook nog kwalitatief goed is en hard kan is bijkans onmogelijk (weet je zeker dat alleen zangversterking niet voldoende is??). Goede actieve speakers kosten beginnen al bij zo'n 750 Euro per stuk en hoe willen ze de drum gaan versterken, microfoontjes kosten ook een vermogen en dan heb je nog geen mengtafel.
Hmmm.. misschien een Phonic powered mixer met twee luidsprekers? Maar geen flauw idee wat je dan krijgt voor kwaliteit.
Ik zou zeggen: als ze gaan optreden voor geld, neem je budget wat ruimer. Dan kan je wellicht goed spul kopen waar je echt wat aan hebt onderweg en wat je niet na een half jaar moet vervangen omdat het niet voldoet.

Met zo'n budget kun je geen serieus systeem vinden.

Wat ze wel kan doen is bijvoorbeeld een paar goede microfoons kopen en/of een 2e hands mixer

Het geluid kun je beter huren, omdat je het dan gewoon kunt aanpassen op de lokatie waarin je speelt.

(Een goedkoop geluidsysteem is zowizo nooit echt een goede investering hoor. Je publiek krijgt er oorpijn van, en als je het ooit wil verkopen raak je het aan de straatstenen niet kwijt)

Remmelt

Origineel geplaatst door Remmelt

Het geluid kun je beter huren, omdat je het dan gewoon kunt aanpassen op de lokatie waarin je speelt.

Huren is ook duur...
Als je een beetje een fatsoenlijke PA op het podium wilt hebben, kom je al snel in de buurt van jou budget, maar dan per avond.... De figuren die aan de knoppen komen draaien dan zijn ook niet goedkoop.

Als de band toch regelmatig optredens heeft, is het al snel voordeliger om te gaan kopen als te gaan huren, alleen kom je idd (helaas) niet ver met 1000 euro. =(

Ze treden wel redelijk vaak op, dus huren wordt dan inderdaad wel een dure oplossing.

OK, weet er iemand dan naar wat ik dan wel zou moeten uitkijken? (welk systeem, welke prijs, ...)

even voor de duidelijkheid.

heeft ze een een hele "PA"( pulic adress) met monitors mic's enz nodig of alleen "F.O.H"(front-off house) dus alleen het zaal geluid ??

want dat scheelt aanzienlijk in de prijs. nou is 1000 euro budged voor allebei zeer laag.

Wat je KAN doen is op zoek gaan naar een systeem wat makkelijk uit te breiden is met materiaal van de lokale geluidsboer.

Bijvoorbeeld een stel gekochte (aktieve) monitoren die je ook op statief kan zetten met een paar gehuurde basboxen erbij, in dat geval kan het al een beetje schelen als je gaat huren. Je hoeft dan nl niet een komplete set te bekostigen. Prima oplossing als je veel 'pub' optredens doet. Beter een paar kwaliteitsspullen (bij. EV, JBL, Dynacord) die je makkelijk kan aanvullen met gehuurd materiaal dan een goedkope complete semi- PA kopen zoals Spuug en Knetter.

Aan de andere kant: wat vaak vergeten wordt is dat ook die kleine dingen een bepaalde afschrijving hebben. Voor de dingen die je koopt moet je ook een prijs doorbereken naar de zaalhouder. Als je minder dan 6 keer optreed in het jaar is het eigenlijk niet rendabel zelf allerlij public address spullen aan te schaffen.

Als je goed zoekt dan vind je meestal wel een verhuurder die zwaar onder de prijs verhuurt, dat zijn meestal de kleinere bedrijfjes die veel spullen maar weinig werk hebben.

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Ze treden wel redelijk vaak op, dus huren wordt dan inderdaad wel een dure oplossing.

OK, weet er iemand dan naar wat ik dan wel zou moeten uitkijken? (welk systeem, welke prijs, ...)

Erg gevoelig voor smaak en budget allemaal natuurlijk.....

Hiermee werken wij:
2 Behringer topkasten (full range, belastbaar vermogen weet ik zo niet)
2 Behringer baskasten (vermogen ook onbekend)
1 Dynacord amp voor de tops
1 Peavey amp voor de baskasten.

De Peavey kostte ongeveer 500 euro, de Dynacord iets meer.
De kosten van de luidsprekers weet ik niet, maar die behringers zijn best te betalen.

De instrumenten en mic's hangen aan een mx3282a, welke zijn signaal via een (alweer behringer) ultragraph en (soms) Peavey Kosmos (soort (imo nutteloze) enhancer) doorstuurt naar de amps.

Wat kost zoiets alles bij elkaar ? Sorry, maar dat wil ik niet weten, en ga ik dus ook niet uittellen....... een paar duizend euro ben je zo kwijt (incl microfoons, fx, statieven, enz.)

Dit setje klinkt als een klok en kan, indien nodig, best knallen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar passief spul voor de zaal, en actief voor monitoring. Dit vanwege de ietwat simpelere uitbreidingsmogelijkheden van passief en geen gezeul met veel losse versterkers voor de monitoring.

Ja, ik denk een heleboel mensen, maar je moet wel even wat duidelijker aangeven wát je precies wil. (het klinkt namelijk een beetje als: ik zoek een auto; wat voor één moet ik kopen?? daar reageert natuurlijk geen mens op)

Om te beginnen is het wel handig om te weten voor hoeveel publiek ze gemiddeld optreden, en of ze alleen een geluidsetje nodig hebben, of ook mixer, microfoons, randapparatuur, bekabeling, statieven etc.

Back