De meest verkochte en revolutionaire synthesizer

ratsja

Bi-Polair
Wat ik me eigenlijk afvroeg:

wat is de meest populaire / verkochte synth ter wereld ?
en welke is / was het meest revolutionair ?

wie weet hier een antwoord op ?

Bericht door een moderator:
Titel aangepast en topic verplaatst

Goeie vragen!

Meest verkocht? Naar ik begrijp nog altijd de Yamaha DX-7, met meer dan 170.000 verkochte exemplaren voor alleen al het eerste model.

Welke het meest revolutionair is, is afhankelijk van het criterium dat je stelt.
Een aantal kandidaten:
-Moog Modular (de eerste synth die op 'iets' grotere schaal werd ingezet voor het maken van muziek)
-MiniMoog (de eerste synth in draagbaar formaat die zich qua sound kon handhaven t.o.v. de modulars)
-Oberheim x-Voice met SEM modules (de eerste polyfone synthesizer)
-Sequential Prophet 5 (de eerste synthesizer met geheugen)
-Sequential Prophet 600 (de eerste synthesizer met MIDI)
-Yamaha DX-7 (de eerste succesvolle digitale synth)
-Roland D-50 (de eerste ROMpler synth met ingebouwde effecten)
-Korg M-1 (de eerste workstation)

Laatst gewijzigd:
De juno 60/106 zal ook wel ergens hoog scoren in het lijstje van veelverkochte synths.

Revolutionaire synths, maar dan iets moderner:
Clavia nord I, wordt toch een beetje beschouwd als de eerste VA,
Hartman Neuron, nieuw concept, maar helaas een beetje duur.
Ik weet niet wat de eerste Wavetable synth was, maar die zal voor die tijd ook wel vrij vernieuwend zijn geweest.
En die ene softsynth waarvan ik even de naam niet weet, maar die had een 909, een 808 en 2 303en in zich. Was wel zo'n beetje de eerste echt succesvolle softsynth (mits ik het mij goed herrinner. In die tijd had ik nog niet zoveel interesse in software)

En de Korg M1 dan?

Dat zal dan wel het meest verkochte workstation zijn.

Volgens mij moet de PPG Wave 2 de eerste wavetable synth zijn geweest.

"909 + 808 + (2x 303)" = Rebirth

Was de Fairlight CMI ook niet enigsinds revolutionair??

Origineel geplaatst door BananaWorld
De juno 60/106 zal ook wel ergens hoog scoren in het lijstje van veelverkochte synths.

In dat geval moet je ook de Korg Polysix niet vergeten, die schijnt nog iets succesvoller geweest te zijn dan de Juno.

Revolutionaire synths, maar dan iets moderner:
Clavia nord I, wordt toch een beetje beschouwd als de eerste VA,

Niet mee eens... ik zeg: de D-50 is de eerste VA! ;)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=27644

Hartman Neuron, nieuw concept, maar helaas een beetje duur.

Niet om je aan te vallen, maar waarom is de Neuron zo revolutionair?
Vector synthese / Wave sequencing gebeurde al jaren eerder (Sequential, Yamaha -> Korg).
Resynthesis gebeurde ook al eerder, eerst middels additieve synths (Synclavier) en later door de Technos Acxel.
Daarbij denk ik dat de Neuron maar relatief weinig impact heeft gehad op de synth-scene.

Ik weet niet wat de eerste Wavetable synth was, maar die zal voor die tijd ook wel vrij vernieuwend zijn geweest.

PPG Wave. Digitale oscillators met een analoog filter is zeker een interessant gegeven, maar ik vind het relatief gezien maar een kleine stap. De eerste sampler (Fairlight CMI) of de eerste betaalbare sampler (E-mu Emulator) vind ik dan belangrijker.

En die ene softsynth waarvan ik even de naam niet weet, maar die had een 909, een 808 en 2 303en in zich. Was wel zo'n beetje de eerste echt succesvolle softsynth (mits ik het mij goed herrinner. In die tijd had ik nog niet zoveel interesse in software)

Je bedoelt Rebirth? De eerste succesvolle softsynth was Seer System's Reality, trouwens mede gedesigned door Dave Smith (van Sequential).

Origineel geplaatst door Christov
MPC60 toch ook denk ik

Waarom dan?
De sampler bestond al langer (Fairlight CMI danwel E-mu Emulator) en de sequencer (analoog: Moog, digitaal: Oberheim) ook al. De MPC is hoogstens een apparaat dat deze elementen op een handige manier wist te combineren.

omdat de MPC60 voor sommige muziekstijlen veel betekend heeft...hiphop was niet zover tegenwoordig kwa productie zonder MPC's....en house etc heb ik ook soortgelijke dingen over gehoort maar dat weet ik niet zeker

maar dat lijkt mij voldoende om een apparaat in zon lijstje te laten komen toch?!

Tja, net wat je wilt... ik denk dat 'revolutionair' wat anders betekent als je het puur over 'de synthesizer' hebt.
Volgens Van Dale (om er maar wat bij te pakken) betekent revolutionair: "radicaal anders, vernieuwend"
Dat waren de MPC's nou ook weer niet...

Als de vraag zou zijn: welke synthesizer heeft de meeste invloed gehad op muziek, dan zou ik behalve eerder genoemde synths natuurlijk ook meteen de 303, 808 en 909 noemen. Terwijl dit verre van vernieuwende doosjes waren; net als de MPC gewoon 'around at the right time, at the right place' (vaak ook omdat ze lekker goedkoop tweedehands waren te krijgen!).

Van Muff mag de mpc best tot het lijstje gerekend worden. Misschien niet het meest revolutionair maar wel een van de meest populaire instrumenten geweest. Tot op de dag van vandaag kom je ze overal tegen. Zelfs bij mij ;)

Origineel geplaatst door Hanz
In dat geval moet je ook de Korg Polysix niet vergeten, die schijnt nog iets succesvoller geweest te zijn dan de Juno.

Ik geloof dat de Polysix helemaal niet zo populair was. De Juno 106 is heeeeeeel populair geweest.

De Mellotron blijf ik een meer dan geniaal concept vinden, volgens mij ook redelijk revolutionair (hoewel tapes natuurlijk al lang bestonden :) )... ik zou er ontzettend graag eens eentje in het echt willen zien en vooral horen, lijkt me echt onwijs :koffie:

Groetjes,
Vincent

De korg M1 was zeer populair en veelgebruikte digitale synth met de AI synthese toen 4 MB PCM samples.Een 8 track sequencer,100 paterns en 7700 noten 8 parts multitimbraal met multi effects,uitbreidbaar met optionele romkaarten.Was dit niet de eerste workstation?

Klopt de Yamaha Dx7 is een revolutionaire synthesizer en er zijn heel veel van
verkocht..
Vreemd genoeg zijn van de meeste andere revolutionaire synthesizers niet zoveel verkocht.

Origineel geplaatst door Hanz
Tja, net wat je wilt... ik denk dat 'revolutionair' wat anders betekent als je het puur over 'de synthesizer' hebt.
Volgens Van Dale (om er maar wat bij te pakken) betekent revolutionair: "radicaal anders, vernieuwend"
Dat waren de MPC's nou ook weer niet...

Als de vraag zou zijn: welke synthesizer heeft de meeste invloed gehad op muziek, dan zou ik behalve eerder genoemde synths natuurlijk ook meteen de 303, 808 en 909 noemen. Terwijl dit verre van vernieuwende doosjes waren; net als de MPC gewoon 'around at the right time, at the right place' (vaak ook omdat ze lekker goedkoop tweedehands waren te krijgen!).

Denk dat de Yamaha VL1 onder revolutionair valt

dan hebben we het wel over de jaren 90 daar hebben deze synth zeker invloed gehad

revolutionair van oud naar nieuw:

Moog Modular: eerste modulaire synth die echt gebruikt werd
Minimoog: eerste compacte synth
Yamaha GX1: ontwikkelfabriek voor de ganse CS-serie
Fairlight: eerste sampler
Emulator I: eerste betaalbare sampler
PPG Wave: eerste wavetable synth
Yamaha DX7: eerste betaalbare FM-synth
Roland D50: eerste synth die PCM-samples met traditionele golfvormen mengde
Roland D20: allereerste complete workstation (= sequencer+effects+multitimbraal+floppy+drums)
Yamaha VL1: eerste Virtual Acoustic Synth
EMU EIV: eerste toestel dat 128 stemmen polyfonie aanbood

:erm: welk was nou ook alweer de eerste VA :confused: Nord Lead?

populair (a.h.v. wat er indertijd op TV te zien was - chronologisch):
- Yamaha CS80
- Roland Jupiter 8
- Roland Juno 6/60
- Oberheim OBXa/OB8
- Yamaha DX7
- Korg M1
- Roland D50
- Roland XP50
- Korg Triton
- Yamaha Motif

:doei: